Romantiska komedier

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Romantiska komedier

Inläggav KrigarSjäl » 2014-02-27 16:08:26

Jag har svårt för romantiska komedier.
De ger en dålig verklighetsbeskrivning, det är alltid den tafatte tönten som till slut vinner prinsessan och så ser det nästan aldrig ut i verkliga livet.
Den bruden väljer är hanen som konkurrerar ut de andra hanarna.
Sen är det alltid löljigt pluttenuttigt i både handling och manus.

Men jag är inte mycket för blodiga seriemördarfilmer heller.
För det första är seriemördare nåt så förbannat uttjatat som filmtema, precis som zombies och vampyrer.
Regissörer och manusförfattare brukar heller inte veta särskilt mycket om brott och psykiatri utan kör helt efter stereotyper, klichéer.

Om det är romantik man vill ha ska man inte se på gullighetskomedier utan hellre på draman.

Världens bästa film om kärlek är för övrigt Rocky.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Romantiska komedier

Inläggav marcooleo » 2014-02-27 16:25:37

Amerikanska romantiska komedier är nog den sämsta genren överhuvudtaget enligt mitt tycke vad gäller film.
marcooleo

Anslöt: 2011-04-01

Romantiska komedier

Inläggav Kevlarsoul » 2014-02-27 16:29:56

marcooleo skrev:Amerikanska romantiska komedier är nog den sämsta genren överhuvudtaget enligt mitt tycke vad gäller film.

Är absolut beredd att hålla med dig om det.

Finns väldigt få bra exemplar.
Kevlarsoul

Anslöt: 2006-12-08

Romantiska komedier

Inläggav KrigarSjäl » 2014-02-27 16:30:58

marcooleo skrev:Amerikanska romantiska komedier är nog den sämsta genren överhuvudtaget enligt mitt tycke vad gäller film.

-Jo.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Romantiska komedier

Inläggav kullan » 2014-02-27 18:22:15

Engelsmännen eller de i Australien gör bra film. Säger jag som aldrig tittar på film. :lol: Sen får vi inte glömma svensk film.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Romantiska komedier

Inläggav Maggi » 2014-02-27 19:57:10

KrigarSjäl skrev:Jag har svårt för romantiska komedier.
De ger en dålig verklighetsbeskrivning, det är alltid den tafatte tönten som till slut vinner prinsessan och så ser det nästan aldrig ut i verkliga livet.
Den bruden väljer är hanen som konkurrerar ut de andra hanarna.
Sen är det alltid löljigt pluttenuttigt i både handling och manus.

Men jag är inte mycket för blodiga seriemördarfilmer heller.
För det första är seriemördare nåt så förbannat uttjatat som filmtema, precis som zombies och vampyrer.
Regissörer och manusförfattare brukar heller inte veta särskilt mycket om brott och psykiatri utan kör helt efter stereotyper, klichéer.

Om det är romantik man vill ha ska man inte se på gullighetskomedier utan hellre på draman.

Världens bästa film om kärlek är för övrigt Rocky.

jippie, den har jag hemma på dvd, osedd!! Tack för tipset!
Maggi

Anslöt: 2013-09-04

Romantiska komedier

Inläggav FolkanJr » 2014-03-01 22:11:07

Glömde skriva två Romantiska komedier som jag tycker är klart sevärda. The Wedding date och Music and lyrics. Dermot Molroney (Han i The Wedding date) är så charmig både i filmen och bakomaterialet att jag nästan börjar tveka i min heterosexualitet. Hennes styvfar spelas otroligt bra av Peter Egan. Filmen har också en härlig slutfinish jag inte ska gå in på... Filmen finns på Netflix för er som har det.

Hugh Grant är oerhört bra på att beskriva föredettingen som tar sig i kragen i Music and lyrics där jag även gillar musiken. Scenerna runt Don't write me of är nästan värda hela filmen (finns på youtube om någon blir nyfiken). Både Hugh Grant och Drew Berrymore visar prov på första klass skådespeleri här. Kristen Johnston spelar kvinnan i nedre medelåldern som mister sans och vett (och tjugo år av mognad) när hennes tonårsidol ramlar in i hennes liv.

Två bra filmer för er som är intresserade!
FolkanJr

Anslöt: 2014-02-05

Romantiska komedier

Inläggav Kevlarsoul » 2014-03-01 22:15:04

Filmer där Hugh Grant medverkar är generellt något av de värsta som finns..
Men jaja alla har vi väl olika smak.
Kevlarsoul

Romantiska komedier

Inläggav FolkanJr » 2014-03-04 17:25:34

Kevlarsoul skrev:Filmer där Hugh Grant medverkar är generellt något av de värsta som finns..
Men jaja alla har vi väl olika smak.

Det är väldigt olika tycker jag. Han berättar i bakommaterialet till Fyra bröllop och en begravning att han innan den filmen mest medverkade i tunga dramer. Har sett en av dem och filmen är inte lysande och det är inte Hugh Grant heller...

Tycker dock han har gjort ett par riktigt bra filmer. Bröllopen och Music and lyrics är nog de bästa.

IMO!!! För visst har du rätt om detta med smak.
FolkanJr

Anslöt: 2014-02-05

Romantiska komedier

Inläggav Alien » 2014-03-04 17:29:27

De flesta filmer är inte realistiska/verklighetstrogna, så den invändningen faller platt till marken. All slags fiktion förutsätter en viss "Suspension of disbelief".

Vill man ha det så bör man inskränka sig till dokumentärer. Men även där är det någon som valt vad som ska filmas och sedan valt vad som ska klippas bort, i vilken ordning scenerna ska visas etc.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Romantiska komedier

Inläggav Kevlarsoul » 2014-03-04 17:33:58

Jag kanske bara sett han i fel typ av filmer.

De filmerna du nämner är något av de sämsta jag sett.

Jag föredrar nog tunga dramer egentligen, finns väl absolut dåliga exempel där med iofs.
Just Hugh Grant har jag bara sett i medelmåttiga romantiska komedier, en genre jag generellt avskyr.
Kevlarsoul

Romantiska komedier

Inläggav Kevlarsoul » 2014-03-04 17:38:47

Filmer som är för realistiska/verklighetstrogna tycker jag generellt är rätt dåliga, ganska tråkiga.

Det som jag ogillar starkt är det förutsägbara, om jag redan efter några minuter kan förutse vad som ska hända och hur det ska sluta och det dessutom blir just så...
Brukar oftast vara så just med romantiska komedier
Kevlarsoul

Romantiska komedier

Inläggav Alien » 2014-03-04 17:41:43

Ja, om man öht inte tål romantiska komedier så har man ingen talan om vem som är bra el dålig i romantiska komedier. :P

Hugh Grant har ju varit med i många utmärkta romantiska komedier och kan väl vid det här laget spela sådana roller i sömnen.

Fyra bröllop och en begravning
Förnuft och känsla
Notting Hill
Bridget Jones dagbok
Om en pojke
Love actually

Mickey Blue Eyes (kanske inte romantisk komedi, men iaf en komedi med ett kärlekspar)

Ibland spelar han en skitstövel (som blir omvänd), men oftast den töntige och förvirrade engelsmannen som säger fel saker (men aldrig har problem att få tjejer).
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Romantiska komedier

Inläggav Kevlarsoul » 2014-03-04 17:45:44

Jag har dock tidigare i tråden nämnt de få jag tycker är bra :-)Happy

En del av dem har iofs det där förutsägbara inslaget mer har även inslag av saker jag älskar så de har fått bra betyg från mig.
Kevlarsoul

Romantiska komedier

Inläggav Kevlarsoul » 2014-03-04 17:50:07

Sense and Sensibility kan jag tänka mig att jag kan gilla, har vid flera tillfällen försökt se den när den gått på tv men aldrig blivit av att jag sett hela.
Var nog iofs ett tag sen den gick nu.
Nå gång ska jag väl se den.
Kevlarsoul

Återgå till Intressanta intressen

Logga in