Kommer inte igång med sjukgymnastiken pg.a. smärta/ångest

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Hettan » 2014-03-01 23:37:04

Hej! Ny här på aspergerforum :)

Jag har diverse smärtproblem med min framåtroterade axel som jag fick efter jag hade haft armen i mitella i två månader och sen när jag blev av med det glömde jag rehabträningen.

Har aspergers och därmed ångestproblematik som gör att jag inte kommer igång med något och definitivt inte min sjukgymnastik. Brukar bli så att jag gör 1 rep sen ger jag upp och vill slita av mig armen

Jag har märkt att diazepam hjälper mig något fruktansvärt och ger mig möjlighet att få igång träningsrutiner och allt annat vad livet innebär ... men det är ju inte eftersträvansvärt att bli beroende på benso och sen undrar jag om det egentligen är bra för man kanske inte tränar korrekt och därför inte åstadkommer någon förbättring av sjukgymnastiken.

Finns det någon taktik och ev. medicin som jag kan ta till för att jag ska komma till skott med sjukgymnastiken? Som sagt ställer ångesten till det för mig och smärtan ökar min ångest. Jag har gått med skiten i snart två år utan att lyckas komma igång :/

Tack på förhand!
Hettan

Anslöt: 2013-05-13

Inläggav Moggy » 2014-03-01 23:44:50

Bit ihop och kämpa på.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Mountain_lion » 2014-03-02 0:00:49

Din inåtroterande axel kanske hindrar dig från att göra något du vill göra eller kunna göra. Ju längre tid som går ju mindre chans är det att du kan få tillbaka full rörlighet och styrka. Ökad motivation kanske kan hjälpa dig att hålla igång träningen.
Om inte, prata med sjukgymnasten, glöm inte att berätta orsak till att träningen går dåligt, om det finns någon träningslik hobby du skulle kunna hålla på med som tex väggklättring, borde fungera positivt på din axel, om det inte överanstränger leden eller muskelfästena. Träna ihop med någon så ni kan peppa varandra att göra alla repetitioner.
Lycka till med träningen.
Mountain_lion

Anslöt: 2013-07-18

Re: Kommer inte igång med sjukgymnastiken pg.a. smärta/ånges

Inläggav Zirre » 2014-03-02 0:33:20

Rehabträning kan man göra tillsammans med sjukgymnast hos dem och på så sätt inte ensam så man struntar i det man ska göra. Kanske kan vara nåt.
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Inläggav Bjäbbmonstret » 2014-03-02 0:51:47

Du bör prata med din sjukgymnast eller skaffa en ny. Sjukgymnaster har olika inriktningar och det lär finnas dem som jobbar speciellt med patienter som även haft psykiska besvär. Har du tur kanske det finns någon i din stad. Det kan också vara så att rörelserna du har fått inte är de bästa och du behöver enklare till att börja med eller du behöver träna andra muskler också.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Arielle » 2014-03-02 2:41:36

Det finns sjukgymnaster som kommer hem när man har sådana här problem så ring och fråga om du klarar det och be att dom kommer hem till dig. Förutsatt att du klarar att dom kommer hem till dig det vill säga.
Arielle
Ny medlem

Anslöt: 2014-02-27

Inläggav Hettan » 2014-03-04 16:03:18

Arielle skrev:Det finns sjukgymnaster som kommer hem när man har sådana här problem så ring och fråga om du klarar det och be att dom kommer hem till dig. Förutsatt att du klarar att dom kommer hem till dig det vill säga.

Detta låter onekligen intressant! Ska kollas upp.

Tack för alla svar! Jag har nog faktiskt kommit på varför mitt liv gick snett och nu har jag haft motivation till att göra allt jag innan inte gjort. Det är meditationen som räddar mig men problemet ligger i dessa förbannade panikattacker som kommer ibland. Jag har lärt mig lite knep för att stoppa det men tänkte ta det lite längre och lära mig KBT och andra metoder som funkar för att hämma en ångestattack.

Alltså när jag får en panikattack tappar jag min meditationspraktik och det gör att jag tappar alla rutiner. Så ska fixa benso utskrivet så jag har det till hands när det verkligen inte går att hindra panikattacken.

Sen tror jag att min livssituation löser sig. Har varit en jävla lärorik period i mitt liv. Nu är det värsta över känns det som!
Hettan

Anslöt: 2013-05-13

Återgå till Aspergare och vården

Logga in