Tro och trovärdighet [Avdelad tråd]

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Frimodig » 2014-02-28 22:13:32

Koboshi skrev:
Frimodig skrev:Jo,

ingen går på vatten och ingen uppstår från de döda.

Sorry.

Frimodig

Mark 16:14
14Sedan visade han sig också för de elva medan de låg till bords, och han förebrådde dem deras otro och halsstarrighet, då de inte hade trott på dem som sett honom uppstånden.

Matt 16:38
38Sedan sade några skriftlärda och fariseer till honom: ”Mästare, vi vill se dig göra ett tecken.” 39Han svarade: ”Detta onda och trolösa släkte kräver ett tecken, men det skall inte få något annat tecken än Jona-tecknet. 40Ty liksom profeten Jona var i den stora fiskens buk i tre dagar och tre nätter skall Människosonen vara i jordens inre i tre dagar och tre nätter.

Mark 8:11 - 12
11Fariseerna kom ut och började diskutera med honom. För att sätta honom på prov bad de honom om ett tecken från himlen. 12Jesus suckade djupt och sade: ”Varför vill detta släkte ha ett tecken? Sannerligen om detta släkte skall få något tecken.”

John 4:48
48Jesus sade till honom: ”Om ni inte får se tecken och under, så tror ni inte.”

Du vill ha tecken för att kunna tro och får du inga så tror du inte. Nå väl du skall få ditt tecken av Gud. Gud kommer visa sig för dig på ett sätt du inte anar.

Förövrigt får vi nöja oss mad att du inte tror och aldrig kommer göra det förrän du ser tecken. Låt oss då lämna det där och låt oss andra få ha vår tro.

Fan, det var du.

Jag skiter i tecken, jag gillar att testa konkreta påståenden. Som att gå på vatten och uppstå från de döda.

En religiös idiot.

Nu vet jag hur jag skall hantera din inlägg.

Du förstår inte spelreglerna, det är som Titti. Ni tror ni har särskilda frihetsgrader. Sorry.

Frimodig

Admin

Som vi har påpekat för dig en massa gånger: det är inte ok att förolämpa folk på det här sättet. I det här fallet var det dessutom helt oprovocerat.

Du får en varning för detta och även postförbud, vilket varar i tre veckor.

Du kan i fortsättningen förvänta dig postförbud varje gång du gör dig skyldig till övertramp av den här digniteten.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Frimodig

Anslöt: 2011-07-15

Inläggav Koboshi » 2014-02-28 23:31:45

Frimodig skrev:......

Fan, det var du.

Jag skiter i tecken, jag gillar att testa konkreta påståenden. Som att gå på vatten och uppstå från de döda.

En religiös idiot.

Nu vet jag hur jag skall hantera din inlägg.

Du förstår inte spelreglerna, det är som Titti. Ni tror ni har särskilda frihetsgrader. Sorry.

Frimodig

Låter som du har haft en händelse. Tja du väljer om du vill säga ja eller sägaa nej.

Jag har alltide blivit irriterad när någon kallar mig idiot - detta är inget undantag.

Nä det vet du inte för då hade du svarat annorlundare.

Jo jag förstår spelreglerna - jag har blivit tvingad att följa dem - att trycka ner funktionsnedsatta och/eller troende. But guess what.... Jag följer Gud nu inte världen så sorry, själv.

Mark 8:38
38Den som skäms för mig och mina ord i detta trolösa och syndiga släkte, honom skall också Människosonen skämmas för när han kommer i sin faders härlighet med de heliga änglarna.”

Joh 3:36
36Den som tror på Sonen har evigt liv. Men den som vägrar att tro på Sonen skall inte se livet, utan Guds vrede blir kvar över honom.
Koboshi

Anslöt: 2009-07-10

Inläggav notwoodstock » 2014-03-01 0:23:00

Frimodig skrev:
...

En religiös idiot.

...

Frimodig

Bibeln ger rådet att inte kalla folk för sådant. Bra moral i allmänhet, tycker jag!

Vi HAR andra frihetsgrader!

T.ex en idé är att se Religion och tro som om det är fenomen som Gud har "undflyende", som rör sig i en annan frihetsgrad/"dimension" än allting vetenskapen begriper sig på/hanterar.

/Gammalkristen syn på saken:/
Spoiler: visa
Mt 5:22* Men jag säger eder: Var och en som vredgas på sin broder, han är hemfallen åt Domstolens dom; men den som säger till sin broder: ‘Du odåga’, han är hemfallen åt Stora rådets dom; och den som säger: ‘Du dåre’, han är hemfallen åt det brinnande Gehenna. (1917 års Bibelord).
notwoodstock

Anslöt: 2013-12-22

Inläggav elle » 2014-03-01 9:39:59

:-)049 till Koboshi och notwoodstock.
elle

Anslöt: 2011-01-09

Inläggav rdos » 2014-03-01 14:12:23

Det är beklämmande när ateister som Frimodig hoppar på troende. Speciellt beklämmande då det finns en stor minoritet som är andliga på olika sätt.
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav KrigarSjäl » 2014-03-01 15:11:39

rdos skrev:Det är beklämmande när ateister som Frimodig hoppar på troende. Speciellt beklämmande då det finns en stor minoritet som är andliga på olika sätt.

Nå, när religiösa skriver på ickekonfessionella nätforum får de finna sig i samma regler som alla andra.

Vad ska vi ateister göra, falla på knä och knäppa våra händer varje gång ni börjar tjata bibel?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav elle » 2014-03-01 17:34:18

KrigarSjäl skrev:
rdos skrev:Det är beklämmande när ateister som Frimodig hoppar på troende. Speciellt beklämmande då det finns en stor minoritet som är andliga på olika sätt.

Nå, när religiösa skriver på ickekonfessionella nätforum får de finna sig i samma regler som alla andra.

Vad ska vi ateister göra, falla på knä och knäppa våra händer varje gång ni börjar tjata bibel?

Vilka regler pratar du om ? Är detta inte ett forum för personer med AS ? Bryter man alltså mot oskrivna regler här om man är kristen ? Är kristna med AS inte välkomna här på forumet ?
elle

Anslöt: 2011-01-09

Inläggav rdos » 2014-03-01 17:57:11

KrigarSjäl skrev:Vad ska vi ateister göra, falla på knä och knäppa våra händer varje gång ni börjar tjata bibel?

Jag är inte kristen men jag accepterar att det finns kristna och försöker inte pracka på kristna min ateistiska livssyn.
rdos

Inläggav rdos » 2014-03-01 17:59:48

elle skrev:Vilka regler pratar du om ? Är detta inte ett forum för personer med AS ? Bryter man alltså mot oskrivna regler här om man är kristen ? Är kristna med AS inte välkomna här på forumet ?

Ibland kan man börja tro att vissa inte accepterar att det ö.h.t. finns kristna med AS. De verkar leva i en villfarelse att alla med AS är ateister. Sannningen är istället att det helt saknas samband mellan att vara kristen och ha AS.
rdos

Inläggav KrigarSjäl » 2014-03-01 18:01:32

rdos skrev:
KrigarSjäl skrev:Vad ska vi ateister göra, falla på knä och knäppa våra händer varje gång ni börjar tjata bibel?

Jag är inte kristen men jag accepterar att det finns kristna och försöker inte pracka på kristna min ateistiska livssyn.

Du är inte kristen men du försöker ofta pracka på folk din islamofobiska livssyn.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav KrigarSjäl » 2014-03-01 18:03:11

elle skrev:
KrigarSjäl skrev:

Vilka regler pratar du om ? Är detta inte ett forum för personer med AS ? Bryter man alltså mot oskrivna regler här om man är kristen ? Är kristna med AS inte välkomna här på forumet ?

Inga särskilda regler eller undantag skall gälla för kristna utan alla trosriktningar eller avsaknader därav skall behandlas lika.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav rdos » 2014-03-01 18:21:11

KrigarSjäl skrev:
rdos skrev:

Du är inte kristen men du försöker ofta pracka på folk din islamofobiska livssyn.

Möjligt, men varför tycker du det är ok att ge sig på kristna men ej ok att ge sig på islam? Verkar något inkonsekvent.
rdos

Inläggav Koboshi » 2014-03-01 20:05:32

KrigarSjäl skrev:

Ni kan väl komma med bevis mot eller komma med frågor som vi kan svara på eller helt enkelt låta bli att läsa tråden. Jag läser inte alla trådarna här inne för jag är intresserade av allt eller kan svara på allt.
Koboshi

Inläggav Miche » 2014-03-01 21:02:46

elle skrev:
KrigarSjäl skrev:

Religiösa personer får väl utstå i princip samma personer som vi ateister. Ni bombarderar oss med en massa religiöst (vad jag kallar reklam, ni kallar det kanske för) mission och då får ni faktiskt stå ut med att vi kritiserar det.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Koboshi » 2014-03-01 21:14:20

Miche skrev:
elle skrev:
KrigarSjäl skrev:Nå, när religiösa skriver på ickekonfessionella nätforum får de finna sig i samma regler som alla andra.

Religiösa personer får väl utstå i princip samma personer som vi ateister. Ni bombarderar oss med en massa religiöst (vad jag kallar reklam, ni kallar det kanske för) mission och då får ni faktiskt stå ut med att vi kritiserar det.

Att det finns vissa grupper som går ut för hårt med att sprida budskapet är beklagit och fel utifrån bibelns synsett. Men samtidigt kan vi inte frångå att vi har en uppgift som är oss given - även, som sagt, det kan utföras fel - att gå ut och sprida evangeliet till hella skapelsen. Så om du tycker det är för mycket så läs inte tråden då. Men vi andra måste väl få diskutera vår syn på saken - eller gäller bara pk här inne?

Matt 28:18
18Då gick Jesus fram till dem och talade till dem: ”Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden. 19Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn 20och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er. Och jag är med er alla dagar till tidens slut.”

Luk 24:46 - 47
46Och han sade till dem: ”Detta är alltså vad skriften säger: Messias skall lida och uppstå från de döda på tredje dagen, 47och syndernas förlåtelse genom omvändelse skall förkunnas i hans namn för alla folk, med början i Jerusalem.
Koboshi

Inläggav Issa Jesus » 2014-03-01 21:23:55

vi är fria! i tanken åtminstone <3
och nu ska vi bedja ;

''* Gud herren Jesus Kristus, ske din vilja i detta, tack för att jag
får dela min måltid med ateisterna, agnostikerna och alla de Kristna
och Islams folk, Hinduerna och Judarna,
samt att vi får bedja om att få brödundret.
tack Gud herren Jesus Kristus <3 *''

och alla som vill ha den mat och dryck som delas emellan oss alla,
behöver bara acceptera att ni får till er denna måltid.

se! jag gör allt nytt!

Jesuite_magnus.
Issa Jesus
Förhandsgranskad

Anslöt: 2012-01-06

Inläggav Koboshi » 2014-03-01 21:41:18

Issa Jesus skrev:vi är fria! i tanken åtminstone <3
och nu ska vi bedja ;

''* Gud herren Jesus Kristus, ske din vilja i detta, tack för att jag
får dela min måltid med ateisterna, agnostikerna och alla de Kristna
och Islams folk, Hinduerna och Judarna,
samt att vi får bedja om att få brödundret.
tack Gud herren Jesus Kristus <3 *''

och alla som vill ha den mat och dryck som delas emellan oss alla,
behöver bara acceptera att ni får till er denna måltid.

se! jag gör allt nytt!

Jesuite_magnus.

Amen!
Koboshi

Inläggav notwoodstock » 2014-03-03 0:59:50

Missriktad missionsvilja har ställt till med mycken ovilja mot tro. :( :( :( :-)063

Man kan sprida sin tro med försiktighet, vilket jag själv har börjat förstå - speciellt på "beroendeframkallande servrar", där folk hänger, av många skäl. :-)063 :-)154

Att inte göra "dålig reklam" för något man representerar är väl sunt - själv är jag "återfallsvittnare" om de 5 underverk som har hänt mig - vardaglig gemenskap ned Gud är ju svårare att bevisa.

Att visa hänsyn till varandra är väl vettigt - försöka hålla ämnet ordentligt "skyltat" - så kan man ju undvika sådant som man inte gillar. :idea:

Och AS och tro är väl korrelerat på något sätt, man måste väl undersöka noggrant, statistiskt, för att veta närmare.

/underverk:/
Spoiler: visa
En gång när jag hade för svår magsjuka, så orkade jag inte till sist, utan bad en bön till Gud att han skulle hjälpa mig. Och på en halvsekund så försvann hela magsjukan! Orimligt, kan man tänka. Jag som troende, blev nog ändå väldigt överraskad. Gud ger en inte en sådan nåd ofta! :-) :-)154 :-)154
notwoodstock

Anslöt: 2013-12-22

Återgå till Intressanta intressen

Logga in