Kognitiv beteendeterapi - hemlighållen väntetid
75 inlägg
• Sida 4 av 4 • 1, 2, 3, 4
Bjäbbmonstret skrev:"Beprövad erfarenhet" kan man väl säga att all terapi som har prövats bygger på.
Eftersom KBT endast fungerar på en del av dem som får pröva så kan man lika lite som när det gäller psykodynamisk psykoterapi säga i förväg att det kommer att fungera på en viss person.
Njaa, vetenskap och beprövad erfarenhet fungerar inte så. Det handlar väsentligen om kunskapsuppbyggnad.
Psykologisk tro utan tester och uppföljningar, och fan och han mormor, betyder ingenting när det kommer till vetenskap och beprövad erfarenhet.
Sen kan naturligtvis var och en bli nöjd på sin fason, så länge ingen annan skall betala.
Frimodig
Det viktiga är väl att patienten blir bra? Det finns en psykoterapeutisk tradition i Sverige av erfarna psykologer och psykoterapeuter som ursprungligen är psykodynamiker. En av dem har dessutom fått utbildning i KBT.
Jag måste säga att om jag skulle behöva terapi går mycket hellre till en erfaren terapeut med bred kunskap om hur man kan hjälpa människor i kris eller med psykiska problem än någon vem som helst som har gått kursen i KBT steg 1 vilket var vad staten ville premiera för ett par år sen.
Du säger själv att det kan ha större betydelse vilken person det handlar om än metoden. Eftersom olika metoder tydligen fungerar på olika människor måste det få finnas en mångfald metoder inom psykologin. Allt annat är ren dumhet. Att det är så när det gäller människor är inte konstigt. Det är ju samma inom exempelvis pedagogiken. Det finns inte en vetenskapligt vedertagen metod för människor att lära sig saker. Olika människor lär sig saker på olika sätt. Och eftersom terapi i någon mån handlar om att lära sig saker måste rimligen samma princip gälla.
Jag måste säga att om jag skulle behöva terapi går mycket hellre till en erfaren terapeut med bred kunskap om hur man kan hjälpa människor i kris eller med psykiska problem än någon vem som helst som har gått kursen i KBT steg 1 vilket var vad staten ville premiera för ett par år sen.
Du säger själv att det kan ha större betydelse vilken person det handlar om än metoden. Eftersom olika metoder tydligen fungerar på olika människor måste det få finnas en mångfald metoder inom psykologin. Allt annat är ren dumhet. Att det är så när det gäller människor är inte konstigt. Det är ju samma inom exempelvis pedagogiken. Det finns inte en vetenskapligt vedertagen metod för människor att lära sig saker. Olika människor lär sig saker på olika sätt. Och eftersom terapi i någon mån handlar om att lära sig saker måste rimligen samma princip gälla.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Bjäbbmonstret skrev:Det viktiga är väl att patienten blir bra? Det finns en psykoterapeutisk tradition i Sverige av erfarna psykologer och psykoterapeuter som ursprungligen är psykodynamiker. En av dem har dessutom fått utbildning i KBT.
Det viktiga är att patienten blir bra, helt klart.
Jag gillar instinktivt det här med kunskapsuppbyggnad, jag gillar inte trossystem.
Sen är vetenskap och beprövad erfarenhet ett bra kriterium.
Frimodig
Återgå till Aspergare och vården