Relaterade Aspergerfrågor

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Relaterade Aspergerfrågor

Inläggav drakcir » 2014-02-28 16:44:10

Hejsan, hade lite blandade frågor som jag vore tacksam för svar på :)

1. Om det går att bortse lite från att alla har individuella problem så undrar jag.
hur mycket,vad,skillnaden, som är mellan att ha aspergers och att ha drag utav aspergers.?

2. Kom över en artikel om att fotbollsstjärnan Lionel Messi förmodligen ska ha Aspergers och då
undrade jag.

: Är det inte vanligt att en person med Aspergers avviker i sporten pga motoriken?
och jag kan ju inte påstå att Messi har motoriska avvikelser.

3. Är det vanligt förekommande att en person med Aspergers gärna utövar sport rent fysiskt,
eller handlar det om att, man känner ett utanförskap och avstår så mycket som möjligt,
trots att man egentligen skulle vilja utöva sport hela dagen?

4. Vad är skillnaden på att ha Autistiska drag och drag utav Aspergers?

5. Är det vanligt att en person med Asperger har en god intuition?

6. Hur är det egentligen med ett barn t.ex 6 - 10 år, är det mer vanligt att barnet är väldigt rakt och tydlig med information till jämnåriga, t.ex (jag vill inte leka med dig, för du är jobbig) eller är det lika vanligt att barnet spelar över och inte vill såra sin kamrat och blir överpositiv till det mesta?

7. Kollade upp en skådespelare med Aspergers (Paddy Considine) han är ju för all del skådespelare men ytligt sett, mot omvärlden så kan man väl inte misstänka han för aspergers, när det kommer till kroppsspråk,mimik m.m.?

http://www.youtube.com/watch?v=4Kh17cW5blk finns även en radio interjuv med han om Asperger.

http://www.youtube.com/watch?v=Xco-r-D76Q8

8. Hur känner just DU angående vissa meningar i vardagen, t.ex (jag avlider utav skratt) hur är det just i "DITT" liv när det kommer till meningar som blir aningen konstiga att läsa av ordaggrant?

:kryllar det av massa konstiga meningar i "DITT" huvud som du medvetet reagerar på?

: Eller har du på något sätt stängt av dessa meningar mer eller mindre, då dom för dig är ologiska?

Tacksam för svar, ni får svara på dom frågor som behagar. :)

Moderator atoms - modifierade rubriken.
drakcir

Anslöt: 2012-11-18

Relaterade Asperger frågor

Inläggav Halveringstid » 2014-02-28 17:50:16

1. Ptja, det är väl helt enkelt att man uppfyller vissa av diagnoskriterierna, men inte tillräckligt många för att få diagnos.

2. Vad jag förstår är det ganska vanligt att man har en lite skevande motorik, är lite "klummpig" och/eller annorlunda hållning. Det är dock inte något som måste finnas där. Det finns säkerligen många undantag!

3. Som det verkar från min synvinkel så är det kanske ingen egentlig skillnad i vilja att utöva sport (har inga studier att citera på rak arm) såvida inte motoriska avvikelser kommer i vägen. Däremot så lär det vara så att många aspies, mig inkluderat, tycker/tyckte om även lagsport men har problem med det sociala.

4. Hm, Aspergers är en form av autism så det är väl egentligen ingen skillnad, såvida man inte syftar på de kriterier som skiljer diagnoserna åt. Jag har uppfattat det som att det mest används för att syfta på att diagnoskriterierna är delvis uppfyllda eller att någon har t.ex mimik, språkanvändning etc med autistisk karaktär.

5. Min första tanke är att, om man ser på vad svårigheterna är, så torde intuitionen vara sämre än "normalt". Det spelar dock väldigt stor roll vilken definition av intuition du syftar på. Här, som med de mesta, skiljer det sig väldigt mycket från person till person. Det finns de som känner av, intuitivt, förändrar i stämningen i ett sällskap t.ex, men inte riktigt kan sätta fingret på vad det är eller varför. Personligen så är det väldigt få saker som kommer intuitivt eller naturligt för mig, har byggt och delvis internaliserat logiska konstruktioner för att avkoda omvärlden och vardagen.

6. Det klassiska är väl det där att man är väldigt rak, utan förståelse för när det är opassande. Kan dock tänka mig att många också, redan i den åldern, lärt sig att spela (som de flesta gör till varierande grad) för att undvika att då t.ex såra någon.

7. Har inte koll på vem just han är, men det finns en hel del med AS som det inte märks tydligt på. Speciellt någon som är skådespelare och har fått träna språkmelodi, mimik, kroppsspråk osv.

8. Jag har inga problem med ordspråk, metaforer och udda formuleringar. Däremot så tänker jag väldigt ofta på hur konstiga många vanligt förekommande formuleringar/ord/etc är om man börjar kolla på syntax, etymologi och annat. Tycker även att det kan vara väldigt roande (ibland frustrerande) hur många olika betydelser nästan allt kan ha beroende på hur man definierar och/eller betonar orden. Det som är mest frustrerande för mig är öppna frågor eftersom det kan finnas ett ändlöst antal möjliga svar.

Eh, det kanske inte blev så lätt att läsa, men det får duga! :p
Halveringstid

Anslöt: 2013-05-23

Inläggav gadas » 2014-02-28 19:01:39

drakcir skrev:Är det inte vanligt att en person med Aspergers avviker i sporten pga motoriken?

Jo, och för tio år sedan hade jag aldrig trott att jag skulle kunna lära mig dansa, just pga AS. Men med extra mycket envishet och extra mycket träning så går det tydligen. Hur det ser ut får andra bedöma...
gadas

Anslöt: 2012-10-21

Inläggav gadas » 2014-02-28 19:02:26

Halveringstid skrev:1. Ptja, det är väl helt enkelt att man uppfyller vissa av diagnoskriterierna, men inte tillräckligt många för att få diagnos.

Ja, eller att AS är ett funktionshinder - aspergerdrag behöver inte vara handikappande.
gadas

Inläggav gadas » 2014-02-28 19:03:24

drakcir skrev:3. Är det vanligt förekommande att en person med Aspergers gärna utövar sport rent fysiskt,
eller handlar det om att, man känner ett utanförskap och avstår så mycket som möjligt,
trots att man egentligen skulle vilja utöva sport hela dagen?

Jag tror det sociala är svårare att lära sig än det motoriska.
gadas

Inläggav gadas » 2014-02-28 19:05:07

drakcir skrev:5. Är det vanligt att en person med Asperger har en god intuition?

Det är nog så att AS och NT ser olika saker intuitivt - vilket ju inte gör kommunikationen lättare.
gadas

Inläggav drakcir » 2014-02-28 21:25:42

Tack för era bra formuleringar :)

När det gällde det där med att ha drag utav aspergers och att ha en full diagnos, så har jag ialla fall fått uppfattningen att de flesta med en diagnos har mer besvär med sensoriska problem (jag tror det heter så).

Svårt med dofter,maträtter,kläd material.

Efter att ha läst din text "halveringstid" så känns det som att jag missuppfattat det där med sporten, att en person med aspergers kanske inte har sådana besvär med sporten, vad gäller motoriken.

kul för dig "gadas" att du lyckats med dansen, alltid roligt med positiva resultat :)
drakcir

Anslöt: 2012-11-18

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-03-01 15:07:54

Det med sport og motorikk, jeg drev tidligere med en sport som krever god balanse og kontroll. Og når jeg begynte klarte jeg det ikke, jeg falt hele tiden. Jeg rakk så vidt å komme meg på bena før jeg falt igjen, veldig vanskelig. Ga nesten opp men med trening ble det bedre, jeg gjorde dette hver dag i flere uker og jeg var gul og blå overalt men tilslutt fik jeg bedre kontroll. Men, jeg har fortsatt problemer med balanse og slikt, treningen hjalp meg så jeg gjør det bedre på en god dag men på en dårlig dag kan det fortsatt være vanskelig.
Jeopardy Lane
Inaktiv

Anslöt: 2014-02-23

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in