Asperger och bipolär - ingen vill ta ansvar

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Jag har AS och bipolär sjukdom. hamnar snett med vården :-(

Inläggav Lunaria » 2014-02-27 22:27:45

Alien skrev:Jag kan bara hålla med om att det låter väldigt konstigt att du måste välja mellan att få psykologisk hjälp eller hjälp från habiliteringen, klart du behöver hjälp med både din bipolära sjukdom och att hantera din AS.

Stämmer det verkligen att man varken kan få hjälp från habiliteringen (landstinget) el LSS (kommunen) om inte AS är ens huvuddiagnos? Kan du kolla det med Hab och kommunen?

AS och bipolär sjukdom verkar inte vara ovanligt: aspergers-syndrom-bipolar-sjukdom-t13728.html

Jag ska skicka ett mail till hab ikväll då min son är inskriven där för jag tycker det känns konstigt. psykologen vet ju inte vilken som är huvuddiagnos så därför låter hon MIG välja åt henne känns det som. vilket i sig är helt tokigt. hon borde ju utifrån sin kunskap veta det själv. fast hon är väldigt ung iofs så jag kanske är hennes första patient :-)063

MsTibbs skrev:Jag hade bipolär (numera schizoaffektiv av bipolär typ) och har en stadig kontakt hos öppenvården, psyk. OCH Vuxenhabilteringen, även om min kontakt där nu endast är en samtalsgrupp. Har även boendestöd med aspergerinriktning. Aldrig några problem, trots att Värmlandsvården kritiserats!

låter ju vettigt att det är så det ska fungera. skönt att det fungerar för dig :-). här är psykiatrin mer än kritiserad...med rätta känner jag nu :(!
Lunaria

Anslöt: 2014-02-25

Inläggav Lunaria » 2014-02-27 22:28:34

tack för länken "Alien"! var väldigt intressant att läsa :)
Lunaria

Inläggav LordNelson » 2014-02-27 22:33:00

Alien skrev:Stämmer det verkligen att man varken kan få hjälp från habiliteringen (landstinget) el LSS (kommunen) om inte AS är ens huvuddiagnos? Kan du kolla det med Hab och kommunen?

Här är det så.
LordNelson
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-06-25

Re: Jag har AS och bipolär sjukdom. hamnar snett med vården

Inläggav Titti » 2014-02-27 23:16:20

Jag har kontakt med både psykiatrin och hab samt kommunens LSS-enhet på olika sätt och i olika perioder och jag vet fler som har det i olika landsting.
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Bjäbbmonstret » 2014-02-27 23:41:39

Lunaria skrev:jag lider även av sjukhusfobi så för mig innebär det en stor prestation att öht komma dit. min sjukhusfobi kan dock inte de hjälpa mig med på psykiatrin eftersom det inte är någon riktig diagnos ;).

Det låter märkligt. Termen är iatrofobi - egentligen läkarskräck, och är det verkligen en ren fobi du har borde den räknas som specifik fobi under diagnoskod F40.2. I vilken mån man använder dessa diagnoser vet jag dock inte. Tyvärr kräver ju fobier för situationer och platser där andra människor är inblandade att dessa människor samarbetar och det är kanske för mycket att förvänta sig av psykiatrin! :evil:
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Lunaria » 2014-02-28 10:45:17

Titti skrev:Jag har kontakt med både psykiatrin och hab samt kommunens LSS-enhet på olika sätt och i olika perioder och jag vet fler som har det i olika landsting.

okej. ja det var ju intressant. jag har kontaktat habiliteringen om detta. jag har haft anhörigstöd då min son har autism, så hon skulle ta reda på det här åt mig.

Bjäbbmonstret skrev:
Lunaria skrev:jag lider även av sjukhusfobi så för mig innebär det en stor prestation att öht komma dit. min sjukhusfobi kan dock inte de hjälpa mig med på psykiatrin eftersom det inte är någon riktig diagnos ;).

Det låter märkligt. Termen är iatrofobi - egentligen läkarskräck, och är det verkligen en ren fobi du har borde den räknas som specifik fobi under diagnoskod F40.2. I vilken mån man använder dessa diagnoser vet jag dock inte. Tyvärr kräver ju fobier för situationer och platser där andra människor är inblandade att dessa människor samarbetar och det är kanske för mycket att förvänta sig av psykiatrin! :evil:

Ja men precis. hon hänvisade mig vidare till vårdcentralen, men hur ska de kunna hjälpa mig? sen sa hon ju själv att jag troligen haft PTSD som grundar sig på en upplevelse från sjukhus. men själva sjukhusfobin kunde de ändå inte hjälpa mig med på psykiatrin. konstigt att min sjukhusfobi aldrig blir bättre med tanke på hur jag blir bemött i vården. någonstans förstår jag ju själv vikten av hur viktigt det är att jag känner mig trygg när jag är där.
Lunaria

Inläggav Lunaria » 2014-02-28 11:01:23

Bjäbbmonstret skrev:Det låter märkligt. Termen är iatrofobi - egentligen läkarskräck, och är det verkligen en ren fobi du har borde den räknas som specifik fobi under diagnoskod F40.2. :evil:

Jag hittade den rätta termen för sjukhusfobi och det är Nosocomefobi, även om jag också har iatrofobi också såklart, läkare är jätteläskiga :-)186
Lunaria

Inläggav LordNelson » 2014-02-28 11:09:00

LordNelson skrev:
Alien skrev:Stämmer det verkligen att man varken kan få hjälp från habiliteringen (landstinget) el LSS (kommunen) om inte AS är ens huvuddiagnos? Kan du kolla det med Hab och kommunen?

Här är det så.

Jag läste inte ordentligt och missförstod. Låter konstigt det om huvuddiagnos och att det kan hindra en från att få hjälp eller behandling för dom andra.
LordNelson
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-06-25

Inläggav Excessive » 2014-04-13 12:48:03

Har du fått svar från hab Lunaria? Hur har det gått?
Excessive
Ny medlem

Anslöt: 2013-06-28

Inläggav Lunaria » 2014-04-13 14:19:18

Excessive skrev:Har du fått svar från hab Lunaria? Hur har det gått?

jag har fått diagnosen AS även om jag nu känner mig lite tvivlande eftersom psykologen virrade fram o tillbaks med sitt beslut hela tiden...jag kontaktade iaf hab och det var inga problem att få hjälp av dom fastän jag också har bipolär sjukdom, de förstod sig inte alls på vad psykologen menade utan tyckte hon var knäpp.
För att få hjälp av hab så måste jag ha en tydlig frågeformulering o det har jag inte orkat fixa än, men jag är iaf välkommen dit vilket känns skönt :-).

Men jag hamnade i en sådan snurr med psykiatrin så jag bad läkaren skicka remiss in till Uppsala istället för jag orkar varken med läkaren eller psykologen här, jag har blivit så pass kränkt. jag frågade psykologen på vårdcentralen om jag kunde få hjälp med min sjukhusfobi, men det anser de är psykiatrins jobb. jaja, jäkla snurrande i vården. jag får väl komma till Uppsala o se om det är något bättre där. sämre kan det ju iaf inte vara ;-)
Lunaria

Inläggav Excessive » 2014-04-18 12:05:00

Låter bra ändå att en inte faller mellan stolarna. Jag är själv bipolär (blandade episoder) och står nu i kö för npf-utredning, det var därför jag undrade.

Tråkigt att du inte fått ett bra bemötande, hoppas det löser sig på bästa sätt för dig.
Excessive
Ny medlem

Anslöt: 2013-06-28

Inläggav Lunaria » 2014-04-18 20:31:36

Excessive skrev:Låter bra ändå att en inte faller mellan stolarna. Jag är själv bipolär (blandade episoder) och står nu i kö för npf-utredning, det var därför jag undrade.

Tråkigt att du inte fått ett bra bemötande, hoppas det löser sig på bästa sätt för dig.

tack! just nu är psykiatrin min värsta mardröm. var hos min husläkare i måndags o psykiatern har suttit o ljugit ihop en massa i remissen till Uppsala o vinklar det hela så tokigt för att säkert inte själv känna sig skyldig :-)004
men som tur är har han inte skickat iväg den ännu efter 1 månad. så min husläkare skrev ihop en egen remiss som stämmer mer överens med verkligheten. dessutom fick jag äntligen bra medicin utskrivet så jag har fått sova hela nätter efter 15 månaders sömnproblem.
Lunaria

Inläggav Thurizas » 2014-04-18 21:59:13

Dum fråga kanske men jag undrar ändå. Vad är det psykiatrin kan hjälpa dig med angående bipolaritet?
Depressionen, medicinering?

Habiliteringen har (i alla fall de jag haft kontakt med) både kurator psykolog samt Arbetsterapeut.
Det skiljer sig säkert från landsting till landsting.

Här har dom ingen habilitering så psykiatrin får ta det lasset. Har man med lss att göra här så måste man dock välja mellan psykiatrin och lss. Varför kunde inte lss förklara utöver att det bara är så.
Thurizas

Anslöt: 2009-09-16

Inläggav Lunaria » 2014-04-21 18:41:01

Thurizas skrev:Dum fråga kanske men jag undrar ändå. Vad är det psykiatrin kan hjälpa dig med angående bipolaritet?
Depressionen, medicinering?

Habiliteringen har (i alla fall de jag haft kontakt med) både kurator psykolog samt Arbetsterapeut.
Det skiljer sig säkert från landsting till landsting.

Här har dom ingen habilitering så psykiatrin får ta det lasset. Har man med lss att göra här så måste man dock välja mellan psykiatrin och lss. Varför kunde inte lss förklara utöver att det bara är så.

ursäkta för sent svar!

det låter ju helt befängt för jag menar man kan ju ha flera sjukdomar som behöver hjälp med olika saker. så dumt att det ena utesluter det andra!

ja det är medicinering så att jag inte hamnar i skov. har hittills bara provat en medicin, men det finns ju fler. jag hamnar i så långa depressioner att jag känner själv att det blir handikappande i längden. är även suicid så risken är stor att jag kommer till att dö utan mediciner.
Lunaria

Inläggav gadas » 2014-04-21 22:56:24

Vill bara upprepa detta starka samband som Gillberg nämner mellan AS och bipolär. Ändå tog det mig fyra år av avfärdande från vården innan jag fick diagnosen på papper. Jag har fortfarande ingen fungerande medicin, hela tiden nekad litium som alltid sägs vara förstahandsval vid bipolär.
gadas

Anslöt: 2012-10-21

Inläggav MsTibbs » 2014-04-22 20:05:25

Jag var bipolär innan jag fick schizoaffektiv. Har litium, Lamictal och Zoloft för humörsvängningar, plus endel annat.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Lunaria » 2014-04-28 12:26:09

gadas skrev:Vill bara upprepa detta starka samband som Gillberg nämner mellan AS och bipolär. Ändå tog det mig fyra år av avfärdande från vården innan jag fick diagnosen på papper. Jag har fortfarande ingen fungerande medicin, hela tiden nekad litium som alltid sägs vara förstahandsval vid bipolär.

det låter väldigt märkligt att du inte får prova Litium med tanke på att du nu har diagnos, det tänker jag själv be om härnäst för att få bukt med skoven.
Lunaria

Återgå till Aspergare och vården

Logga in