Risk för autism och tid på året för befruktning
62 inlägg
• Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
Re: Risk för autism och tid på året för befruktning
VeganGeekGirl skrev:Inger skrev:Ja, och det var ju utmärkt att du svarade.
Har du några av ovan nämnda svårigheter? Sa de något om varför du fick den diagnosen och inte AS?
Du menar det du skriver om "riktiga autister" en bit upp?
Läkaren förklarade det på tredje och sista dagen, men jag minns inte exakt det var något med min utveckling i barndomen tror jag. Lite osäker där.
Nähä, ok. Som sagt, det är ju ett spektrum och en del hamnar lite mittemellan medan andra är mer tydligt i ena eller andra änden. Plus att kriterierna inte alltid är så glasklara heller.
Om D-vitaminbrist är en av orsakerna till AS borde antalet personer med AS/autism vara fler (ligga högre procentuellt) i norrland än i övriga landet.
tahlia skrev:Om D-vitaminbrist är en av orsakerna till AS borde antalet personer med AS/autism vara fler (ligga högre procentuellt) i norrland än i övriga landet.
Intressant det borde stämma finns några såna siffror någon som vet?
Risk factors
Risk factors for autism include:
Environmental toxins (exposure to chemicals and heavy metals)
Environmental conditions leading to vitamin D deficiency
Genetics
Environmental risk factors may lead to DNA mutations and increased risk for autism. Vitamin D protects against DNA damage. Vitamin D also repairs the damage once it occurs.
Sunlight exposure and autism risk
Autism is more prevalent in regions that receive less sunlight.
Dr. John Cannell of the Vitamin D Council has studied the link between autism and lower levels of sunlight. There is increased prevalence of autism in regions of greater cloud cover and rainfall.
http://www.vitamindcouncil.org/health-c ... ns/autism/
Där blir frågan bland annat vad denne J. J. Cannell går för och vad hans "Vitamin D-råd" går för. Jag orkar inte fördjupa mig, men drar åt mig öronen. Två orsaker i all hast: det är aldrig bra för forskning att redan i förväg vara inriktad på en viss förklaring, vilket redan namnet på den här gruppen antyder att den är; det räcker inte att påvisa att faktorer samvarierar, man måste också påvisa orsakssamband mellan dem samt utesluta orsakssamband från alternativa håll.
Zombie skrev:Där blir frågan bland annat vad denne J. J. Cannell går för och vad hans "Vitamin D-råd" går för. Jag orkar inte fördjupa mig, men drar åt mig öronen. Två orsaker i all hast: det är aldrig bra för forskning att redan i förväg vara inriktad på en viss förklaring, vilket redan namnet på den här gruppen antyder att den är; det räcker inte att påvisa att faktorer samvarierar, man måste också påvisa orsakssamband mellan dem samt utesluta orsakssamband från alternativa håll.
Kanske skulle hjälpa lite att läsa mer noggrannt då innan du skriver? Vad är bra för forskningen då? Jag tycker att du alltid verkar döma ut andras arbete, oavsett. Jag har alltid trott att aspergare hade en "open mind".
These and other findings do not prove that vitamin D reduces the risk of autism. However, the theory is strong enough that Dr. Cannell states, “[The possibility] deserves immediate attempts to disprove it.”
Wine skrev:Zombie skrev:Där blir frågan bland annat vad denne J. J. Cannell går för och vad hans "Vitamin D-råd" går för. Jag orkar inte fördjupa mig, men drar åt mig öronen. Två orsaker i all hast: det är aldrig bra för forskning att redan i förväg vara inriktad på en viss förklaring, vilket redan namnet på den här gruppen antyder att den är; det räcker inte att påvisa att faktorer samvarierar, man måste också påvisa orsakssamband mellan dem samt utesluta orsakssamband från alternativa håll.
Kanske skulle hjälpa lite att läsa mer noggrannt då innan du skriver? Vad är bra för forskningen då? Jag tycker att du alltid verkar döma ut andras arbete, oavsett. Jag har alltid trott att aspergare hade en "open mind".These and other findings do not prove that vitamin D reduces the risk of autism. However, the theory is strong enough that Dr. Cannell states, “[The possibility] deserves immediate attempts to disprove it.”
Här är en artikel som är skrivna utav dom här personerna. Susanne Bejerot,
överläkare, med dr, Norra Stockholms psykiatri
Mats Humble,
överläkare, Värmdö psykiatriska mottagning.
Jag vet att flera på forumet inte gillar Susanne Bejerot men hon borde ändå ha ganska så stor koll.
http://www.dn.se/debatt/undvikandet-av- ... -halsorisk
Nej, Wine, jag dömer inte ut. Jag har en viss vetenskaplig skolning och därmed ett visst ansvar att peka på saker som inte är så lätta att se utan en sådan och som många faktiskt inte heller ser. Det kan vara viktigt att inte bedra sig i frågor som berör en. (Och nej, jag påstår inte att ingen annan ser dem eller att att man måste ha en formell vetenskaplig skolning för att se dem. Inte heller har jag en uppblåst självbild bara för att jag skriver det här. Jag orkar bara inte finlira med formuleringar som kan tänkas inte provocera någon, det brukar ändå vara lönlöst.)
Varför skulle man inte få peka ut saker som kan behöva observeras bara för att man inte själv kan undersöka dem närmare? Är det inte bättre det än att göra ingenting?
Och att bli anklagad för något man just själv har sagt är ju ganska poänglöst. Orkar jag inte fördjupa mig så finns det antagligen skäl till det.
Vad är ett öppet sinne utan kritisk vakenhet? Rätt och slätt att man tror på vad man än stöter på.
Varför skulle man inte få peka ut saker som kan behöva observeras bara för att man inte själv kan undersöka dem närmare? Är det inte bättre det än att göra ingenting?
Och att bli anklagad för något man just själv har sagt är ju ganska poänglöst. Orkar jag inte fördjupa mig så finns det antagligen skäl till det.
Wine skrev:Jag har alltid trott att aspergare hade en "open mind".
Vad är ett öppet sinne utan kritisk vakenhet? Rätt och slätt att man tror på vad man än stöter på.
En annan fälla i sammanhanget:
Såvitt jag vet tvistas det om hur mycket som är förekomst och hur mycket som är diagnosticering. Det är väl känt att diagnosen är ny, och att hos alla nydiagnosticerade tillstånd kan "förekomsten" öka lavinartat de första åren eller årtiondena helt enkelt genom att diagnosen börjar användas. (Självklart? Javisst. Men för färre än man tror.)
Bejerot och Humble skrev:Förekomsten av autism och andra autismliknande tillstånd har dramatiskt ökat på senare år, inte bara i Sverige utan även i andra västländer.
Såvitt jag vet tvistas det om hur mycket som är förekomst och hur mycket som är diagnosticering. Det är väl känt att diagnosen är ny, och att hos alla nydiagnosticerade tillstånd kan "förekomsten" öka lavinartat de första åren eller årtiondena helt enkelt genom att diagnosen börjar användas. (Självklart? Javisst. Men för färre än man tror.)
Zombie skrev:Såvitt jag vet tvistas det om hur mycket som är förekomst och hur mycket som är diagnosticering. Det är väl känt att diagnosen är ny, och att hos alla nydiagnosticerade tillstånd kan "förekomsten" öka lavinartat de första åren eller årtiondena helt enkelt genom att diagnosen börjar användas. (Självklart? Javisst. Men för färre än man tror.)
Men jag ser inget fel i att också leta efter förklaringsmodeller till t.ex. autism lika väl som man gör för andra tillstånd då jag tycker att det är naturligt och en utav vetenskapens huvuduppgifter.
Zombie skrev:Vad är ett öppet sinne utan kritisk vakenhet? Rätt och slätt att man tror på vad man än stöter på.
Man kan ju ha ett öppet sinne samtidigt som man sållar och är kritisk men utan att i förväg döma ut innan man t.ex. har läst om något?
Jamen jag har alltså inte dömt ut något. Visa mig var jag skulle ha gjort det om du vill envisas. Kanske vi är överens om mer än du tror? Kanske rentav om att de tre kritiska verktyg jag pekade på (liksom andra liknande) är värdefulla att ha med sig när man läser eller forskar i sådant här? Och att det trots det inte är givet att var och en kommer på dem själv?
(Och att det inte heller är någon skam att inte komma på dem själv, eftersom inte direkt många av oss på egen hand kan göra vad som har tagit århundraden av livligt diskuterande att åstadkomma i tränade intellektuella eliter?)
(Och att det inte heller är någon skam att inte komma på dem själv, eftersom inte direkt många av oss på egen hand kan göra vad som har tagit århundraden av livligt diskuterande att åstadkomma i tränade intellektuella eliter?)
D-vitamin-teorin tror jag inte ett dyft på, lika lite som att folk ifrån Somalia skulle ha någon nänmvärd prevalens av ASD.
Wine skrev:rdos skrev:Skillnaden är väldigt liten (iaf i mina undersökningar som omfattade några hundratusen personer). Denna studien var oxå stor, men byggde på andra förutsättningar. Trots det är resultaten likartade.
Hur gjorde du i dina undersökningar? Har du lagt ut något på internet så man kan se? Vill gärna läsa i så fall.
Fördelningskurva (baserat på födelsemånad):
Risk för autism och tid på året för befruktning
I en ny studie har man funnit orsakssamband mellan D-vitamin, serotoninsyntes och autism:
ScienceDaily - Causal link found between vitamin D, serotonin synthesis and autism in new study
Date: February 26, 2014
Source: Children's Hospital & Research Center Oakland
Summary: Serotonin and vitamin D have been proposed to play a role in autism, however, no causal mechanism has been established. Now, researchers show that serotonin, oxytocin, and vasopressin, three brain hormones that affect social behavior related to autism, are all activated by vitamin D hormone. Supplementation with vitamin D and tryptophan would be a practical and affordable solution to help prevent autism and possibly ameliorate some symptoms of the disorder.
A new study by Rhonda Patrick, PhD and Bruce Ames, PhD of Children's Hospital Oakland Research Institute (CHORI) demonstrates the impact that Vitamin D may have on social behavior associated with Autism Spectrum Disorder (ASD).
This mechanism explains many of the known, but previously not understood, facts about autism including: 1) the "serotonin anomaly" low levels of serotonin in the brain and high levels in the blood of autistic children; 2) the preponderance of male over female autistic children: estrogen, a similar steroid hormone, can also boost the brain levels of serotonin in girls; 3) the presence of autoimmune antibodies to the fetal brain in the mothers of autistic children: vitamin D regulates the production of regulatory T-cells via repression of TPH1. The Patrick/Ames mechanism is relevant to the prevention of autism, and likely its treatment.
Återgå till Aspergare och vården