Pengar är allt
31 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Visst har fattigdom en dendens att göra folk politiskt radikala. Tänk bara på de muslimska självmordsbombarna - hur radikalt är det inte att spränga sig själv i luften för att ev. skapa bättre sociala och ekonomiska villkor för sitt folk! Alla är kanske inte fattiga men som jag uppfattat det är väl ändå fattigdomen en stark orsak till detta fenomen och alla rasande krig i världen.
Nu när de fattiga svenskarna blir allt fattigare för varje år, och desperatare, de hemlösa allt fler och utförsäkrade så är frågan om svenskarnas passiva aggressivitet, deras tystlåtenhet och försiktighet kommer att förändras åt ett något radikalare sätt att uttrycka det man känner? Kan vi över huvud taget bli radikala? (med undantag av vissa aspergare förstås)
Nu när de fattiga svenskarna blir allt fattigare för varje år, och desperatare, de hemlösa allt fler och utförsäkrade så är frågan om svenskarnas passiva aggressivitet, deras tystlåtenhet och försiktighet kommer att förändras åt ett något radikalare sätt att uttrycka det man känner? Kan vi över huvud taget bli radikala? (med undantag av vissa aspergare förstås)
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 14:25:24, redigerad totalt 1 gång.
Debbido skrev:Visst har fattigdom en dendens att göra folk politiskt radikala. Tänk bara på de muslimska självmordsbombarna - hur radikalt är det inte att spränga sig själv i luften för att ev. skapa bättre sociala och ekonomiska villkor för sitt folk! Alla är kanske inte fattiga men som jag uppfattat det är väl ändå fattigdomen en stark orsak till detta fenomen och alla rasande krig i världen.
Ibland kanske det är fattigdom, men ofta är det nog andra faktorer. Bin Laden själv är ju väldigt rik men har väl skänkt det mesta av pengarna till al Quaidas verksamhet (OK, han är inte självmordsbombare själv, utan låter andra göra jobbet åt honom).
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:25:24, redigerad totalt 1 gång.
Igår förklarade jag detta med penar för en vän som hade problem med psykiatrin.
OM han hade pengar, kunde han resa till de mest renommerade psykiatikerna och psykologerna i världen. Han kunde prova alla sorters medicin och terapi, utan att vänta på att svenska myndigheter ger OK och betalar, om de ens nånsinn skulle göra det.
OM han hade pengar, kunde han resa till de mest renommerade psykiatikerna och psykologerna i världen. Han kunde prova alla sorters medicin och terapi, utan att vänta på att svenska myndigheter ger OK och betalar, om de ens nånsinn skulle göra det.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 14:25:24, redigerad totalt 1 gång.
Re: Pengar är allt
Mardröm skrev:Nej, men bristen på dem, gör att man kan hänga sig. Åter har jag missat ngt, för jag hade inte råd när det var tid.
Hur kan man negligera pengar så, när det gäller att kunna vara på rätt plats på rätt tid...
Om du inte är rädd för smärta kan du ju alltid bryta en arm eller en fot och sedan plocka ut pengar från fösäkringsbolaget (men kolla då upp INNAN att du har en gällande sjuk/olycksfalssförsäkring). Jag bröt armen (okej för 4 år sedan) men NU får jag ersättning!
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 14:25:24, redigerad totalt 1 gång.
- Fighterbabe
- Anslöt: 2007-10-26
Re: Pengar är allt
Debbido skrev:Moggy skrev:Sant. Jag tror vi har betydligt tuffare tider framför oss, och att skillnaderna mellan de som har och inte har kommer att växa.
Vet någon hur mycket ett basbelopp är, dvs hur mycket sjukersättningen höjs/år. Kan ni matematikerbegåvade ställa detta klena basbelopp i relation till 4 procents inflation per år - i värsta fall? Jag, som inte kan räkna, gissar att vid någon tidpunkt de närmaste åren måste vi ju hamna i ren svält för jag kan ju inte tänka mig att de planerar HÖJA SJUKERSÄTTNINGEN? Nej huuu! Det skulle ju skrinlägga alla arbetsincitament i ett enda nafs.
När vi går där och samlar burkar för att få ihop till en macka kanske alla sjukdomar smälter bort, det skramlar till i skallen och vi får världens bästa starta-eget-idéer?
Kommer skillnaderna att växa till en spricka eller en enorm ravin?
Här står det om prisbasbelopp, höjning o.s.v.
http://www.fk.se/fakta/sjukersattning/? ... /index.php
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 14:25:24, redigerad totalt 1 gång.
- Fighterbabe
Mardröm skrev:Jag e helt oförsäkrad och har inte råd att försära mig.
Hyr jag bil tar jag aldrig självriskelimineing. OM jag skulle kroocka idag skulle jag tjäna på det (hyrt en hel del bli förr)
Men då måste du haft råd med körkort iaf? Inte alla som har det...
- Fighterbabe
Återgå till Övriga Aspergerfrågor