WhatsApp på dator?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

WhatsApp på dator?

Inläggav Gripandekylig » 2014-02-16 12:01:17

Under ett par sorglösa år sköttes den dagliga interna kommunikationen i min organisations ledningsgrupp med smartphoneappen WhatsApp. Så någon gång under sommaren 2013 iscensattes vad som kan liknas vid ett myteri, där kollegorna drivna av grupptryck tvingades över till den konkurrerande applikationen Google Hangouts. Fördelen med den nya appen var att man nu även kunde skriva meddelanden från datorn. Nackdelarna var oräkneliga och bytet har idag visat sig få långtgående produktivitetshämmande konsekvenser.

Våra senaste utvärderingar visar att meddelanden i genomsnitt tar sex gånger så lång tid att skickas, ofta hänger sig applikationen, ibland sänds meddelanden huller om buller och överlag fungerar allt sämre än tidigare när vi använde oss av WhatsApp. En liten men inflytelserik fraktion av styrelsen förespråkar dock fortsatt Hangouts då den medger integration av datorer med normalstora tangentbord vilket ska göra det snabbare att författa meddelanden.

Görs inget snart kommer inte bara 2014-års målsättningar för verksamheten att riskeras utan dessutom kommer interna konflikter att hota sammanhållningen ned igenom hela organisationen. Därför undrar jag nu ifall det finns något sätt att skicka meddelanden via WhatsApp från en dator. Känner ni till några lösningar?
- Android OS-emulatorer?
- Relay av datorskrivna meddelanden till ens smartphone?
- WhatsApp för datorer?
Gripandekylig

Anslöt: 2012-12-27

WhatsApp på dator?

Inläggav Miche » 2014-02-16 12:42:18

Androidemulator finns med i utvecklingspaket till Android men jag tror inte att det blir en speciellt hållbar lösning. Om man kan ta reda på hur WhatsApp kommunicerar så kan man även skriva en datorlösning för ändamålet, utan den informationen tror jag det är bättre att hitta en annan lösning...

Det finns rätt många chattfunktioner tillgängliga som finns till flera olika plattformar, själv chattar jag via Facebook men ICQ, MSN, Skype m.fl. finns för alla möjliga operativ.

EDIT: Jävla rättstavning, utvecklingspaket blev utvecklingsfasen.
Senast redigerad av Miche 2014-02-16 12:45:39, redigerad totalt 2 gånger.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

WhatsApp på dator?

Inläggav plåtmonster » 2014-02-16 12:44:24

IRC? ;)
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

WhatsApp på dator?

Inläggav nallen » 2014-02-16 18:55:07

nallen

Anslöt: 2006-08-27

WhatsApp på dator?

Inläggav Gripandekylig » 2014-02-16 19:06:02

Tack för hjälpen =) Jag har satt folk på att testa vilka program som kan vara lämpligast. Vi testar bland annat den där wassap. Jag får återkomma om vi hittar någonting som fungerar. Flera verkar förlita sig på tekniken att skicka meddelanden via WiFi till mobiltelefonen som sedan vidare befordrar dem. Spännande.
Gripandekylig

Re: WhatsApp på dator?

Inläggav Zirre » 2014-02-16 21:56:30

Man ska ju koppla ett mobilnummer med whatsapp.
Hur funkar det om man ska köra via windows?
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

WhatsApp på dator?

Inläggav Gripandekylig » 2014-02-16 21:58:41

Zirre skrev:Man ska ju koppla ett mobilnummer med whatsapp.
Hur funkar det om man ska köra via windows?

Som sagt lär trafiken gå över WiFi till mobilen och sedan ut vidare igen. men jag läste att man skriver in ett IMEI i inställningarna i programmet också, dock tror jag inte att det räcker utan mobilen lär behövas. Poängen blir dock att meddelandet skrivs och tas emot på dator med tangentbord.
Gripandekylig

WhatsApp på dator?

Inläggav Miche » 2014-02-20 5:12:51

Facebook tar över WhatsApp så det kanske blir en kombo av deras chattar snart...
Miche

Anslöt: 2009-01-08

WhatsApp på dator?

Inläggav matgar » 2014-02-20 9:49:01

Miche skrev:Facebook tar över WhatsApp så det kanske blir en kombo av deras chattar snart...

Dom har ju gått ut med att dom ska låta WhatsApp vara självgående,ungefär som Instagram.
Så någon sammanslagen chatt funktion lär det inte bli inom den närmsta tiden iaf.
matgar

Anslöt: 2011-07-15

WhatsApp på dator?

Inläggav matgar » 2014-02-20 9:58:44

Sen angående alternativ till WhatsApp.

Miche har ju redan nämnt några, men Trillian kanske?
Finns till Windows, MAC, Android och iOS etc.

Eller kanske spana in alla som finns på denna sidan.

http://alternativeto.net/software/trillian-astra/

En lista på 72 appar som gör motsvarande saker som WhatsApp och Trillian.

Edit: Jag gjorde samma sökning fast med alternativ till WhatsApp.
Det blev då 133 appar.

http://alternativeto.net/software/whatsapp/
matgar

Anslöt: 2011-07-15

Återgå till IT-forum

Logga in