Är detta fördomar (om aspergare)?
87 inlägg
• Sida 3 av 4 • 1, 2, 3, 4
Är detta fördomar?
Trollmor skrev:Eller finns det "typiska aspergare" som:
* Älskar att provocera
* Stjäl
* Slåss
* Ljuger
Jag har just hört detta från en god vän, och undrar ... Kan en person göra allt detta till vardags, och ändå ha enbart aspergers, och inte något mera?
Detta betecknar ju hela mänskligheten.
Så där har din vän fel.
- Mountain_lion
- Anslöt: 2013-07-18
Är detta fördomar?
* Älskar att provocera
* Stjäl
* Slåss
* Ljuger
Där har vi den, den hårda sanningen.
Är detta fördomar?
Miche skrev:gadas skrev:Hur vet tahlia eller någon annan något om "en tidigare medlem tillika Aspergare som skjutit ned och dödat ett gäng personer."? Sett på TV3 ...?
Det är inget du behöver ifrågasatta, denne person sitter häktad sedan länge och har erkänt minst en av skjutningarna.
Och hur vet jag att han har AS ???? Om någon påstår det så behöver jag tydligen ifrågasätta det.
Och hur vet jag att han har diabetes?
Och hur vet jag att han inte är feldiagnosticerad?
Är detta fördomar?
AS är ingen garanti mot våldsdåd. Inte NT heller.
Men jag har aldrig sett någon hänga ut NTare för det.
Är detta fördomar?
Låter inte alls som Asperger, men jag vill ta upp en av punkterna: Att provocera. NTs känner sig ofta provocerade av Aspies. Men det är oftast inte avsikten att provocera.Folk utgår ju ifrån att man förstår hur andra människor uppfattar det som man säger/gör. Och då tror de det är provokation om man gör det ändå. Grejen är bara att vi ofta INTE vet hur andra kommer att uppfatta det.
Är detta fördomar?
Andrar trådar om fördomar om aspergare:
fordomar-om-aspergare-eller-t5478.html
myter-fordomar-om-aspergers-t24979.html
Och om fördomen att aspergare själva inte har fördomar:
fordomar-har-aspergare-det-t25847.html
fordomar-om-aspergare-eller-t5478.html
myter-fordomar-om-aspergers-t24979.html
Och om fördomen att aspergare själva inte har fördomar:
fordomar-har-aspergare-det-t25847.html
Är detta fördomar?
En enda sak har jag själv provocerat folk med, och det är genom att märka ord. Inte kan man väl påstå att detta är så illa?
/notwoodstock
/notwoodstock
- notwoodstock
- Anslöt: 2013-12-22
Är detta fördomar?
Feldiagnosticering kan man nog aldrig garderar sig emot men klarlagt är att han beter sig mycket som en med Asperger (vilket jag har fått verifierat av en medlem här kom jag pratat med och personligen känner vederbörande).gadas skrev:Miche skrev:gadas skrev:Hur vet tahlia eller någon annan något om "en tidigare medlem tillika Aspergare som skjutit ned och dödat ett gäng personer."? Sett på TV3 ...?
Det är inget du behöver ifrågasatta, denne person sitter häktad sedan länge och har erkänt minst en av skjutningarna.
Och hur vet jag att han har AS ???? Om någon påstår det så behöver jag tydligen ifrågasätta det.
Och hur vet jag att han har diabetes?
Och hur vet jag att han inte är feldiagnosticerad?
Är detta fördomar?
gadas skrev:AS är ingen garanti mot våldsdåd. Inte NT heller.
Nu fattar jag inte vad du menar. Det är väl ofta våldsbrottslingar hängs ut, om inte i tidningarna så på internatsajter.
Är detta fördomar?
Alien skrev:gadas skrev:AS är ingen garanti mot våldsdåd. Inte NT heller.
Nu fattar jag inte vad du menar. Det är väl ofta våldsbrottslingar hängs ut, om inte i tidningarna så på internatsajter.
Jag menar "hänga ut NTare för" DET, dvs för att de har NT och för att det inte är någon garanti mot våldsdåd.
Är detta fördomar?
Miche skrev:Feldiagnosticering kan man nog aldrig garderar sig emot men klarlagt är att han beter sig mycket som en med Asperger (vilket jag har fått verifierat av en medlem här kom jag pratat med och personligen känner vederbörande).
Ursäkta, men ett sådant "klarläggande" ger jag inte mycket för...
Är detta fördomar?
Ska jag bry mig om vad du anser eller inte anser?gadas skrev:Miche skrev:Feldiagnosticering kan man nog aldrig garderar sig emot men klarlagt är att han beter sig mycket som en med Asperger (vilket jag har fått verifierat av en medlem här kom jag pratat med och personligen känner vederbörande).
Ursäkta, men ett sådant "klarläggande" ger jag inte mycket för...
Jag väljer nog att inte bry mig, jag vet det jag vet och är nöjd med det i det här fallet.
Är detta fördomar?
gadas skrev:Alien skrev:gadas skrev:AS är ingen garanti mot våldsdåd. Inte NT heller.
Jag menar "hänga ut NTare för" DET, dvs för att de har NT och för att det inte är någon garanti mot våldsdåd.
"NT" är ingen sjukdom och inget funktionshinder, så jag förstår inte jämförelsen. Att bli uthängd med namn är lika illa för den det berör och dens familj oavsett vem det än är.
Störst risk att bli uthängd blir det om man har har invandrarbakgrund. Finns många sajter som avslöjar namn och etnisk bakgrund på misstänkta.
Diagnoser blir förstås också intressanta, beroende på brottets art. T ex sexualsadism, hörde om det senast i Veckans brott, drogberoende, paranoia.
Är detta fördomar?
* Älskar att provocera
* Stjäl
* Slåss
* Ljuger
Jag har just hört detta från en god vän, och undrar ... Kan en person göra allt detta till vardags, och ändå ha enbart aspergers, och inte något mera?
(Jag hittar ingen tråd som jag tycker verkar lämplig att "kapa", och startar därför en ny.)
* Provocera: Ofta förekommer detta då aspergare ofta ser sig själva som bättre än andra.
* Stjäl: Beror mer på uppfostran, umgänge och livssituation.
* Slåss: Oftast bara av logisk anledning (självförsvar m.m.), men kan även hamna i umgängeskretsar och bli lurade till saker för att passa in.
* Ljuger: Har ofta svårt för att ljuga då det är "fel", men för egen räkning kan folk som pratar som "robotar utan uttryck" lättare komma undan med lögner.
Väldigt ofta har personer med Asperger Syndrom fler diagnoser. T.ex. ADHD som leder till mer aggressivitet, impulsivitet, stora uppmärksamhetsbehov m.m. som ofta leder en till provocerande och våldsamma handlingar utan eftertanke. Dessutom har människor med diagnoser större risk att falla för olika former av missbruk. De lite smartare gör som jag och testar dem inte alls. Men det är ju inte en nyhet att drogmissbrukare ofta stjäl och begår våldsbrott.
- BloodyPirate
- Anslöt: 2014-02-18
Är detta fördomar?
Tror att många känner sig provocerade för att dom själva inte kan tänka sig att göra en viss grej oavsett om det är en aspie som gör det eller inte. Många lägger sig i sådant dom inte har att göra med och sedan kallar dom sig provocerade. Om det sedan visar sig att det är en person med diagnos ja då är det väldigt lätt att skylla på det och idiotförklara personen som gör något trots att denna person har avtal och lagar på sin sida.
Är detta fördomar?
Alien skrev:"NT" är ingen sjukdom och inget funktionshinder, så jag förstår inte jämförelsen.
Är inte NT ett funktionshinder - vad är det då?? Problemet här är ju just att det inte betraktas som ett funktionshinder.
Är detta fördomar?
Tiblan skrev:Tror att många känner sig provocerade för att dom själva inte kan tänka sig att göra en viss grej oavsett om det är en aspie som gör det eller inte. Många lägger sig i sådant dom inte har att göra med och sedan kallar dom sig provocerade. Om det sedan visar sig att det är en person med diagnos ja då är det väldigt lätt att skylla på det och idiotförklara personen som gör något trots att denna person har avtal och lagar på sin sida.
In a nutshell!
Är detta fördomar?
gadas skrev:Alien skrev:"NT" är ingen sjukdom och inget funktionshinder, så jag förstår inte jämförelsen.
Är inte NT ett funktionshinder - vad är det då?? Problemet här är ju just att det inte betraktas som ett funktionshinder.
Nej, vad har du fått det ifrån?
NT betyder helt enkelt att man inte har några neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Vad som är funktionsnedsättning definieras av majoriteten.
Är detta fördomar?
Alien skrev:gadas skrev:Alien skrev:"NT" är ingen sjukdom och inget funktionshinder, så jag förstår inte jämförelsen.
NT betyder helt enkelt att man inte har några neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Vad som är funktionsnedsättning definieras av majoriteten.
Nej, vad som är funktionsnedsättning definieras av om det innebär en nedsatt funktion jämfört med dem som inte har funktionsnedsättningen. AS har inte NT. NTs funktioner som logiskt tänkande och uppträdande är (typiskt sett förstås) nedsatta (inte upphörda) av t ex flockmentalitet.
Är detta fördomar?
gadas skrev:Alien skrev:gadas skrev:Är inte NT ett funktionshinder - vad är det då?? Problemet här är ju just att det inte betraktas som ett funktionshinder.
Nej, vad som är funktionsnedsättning definieras av om det innebär en nedsatt funktion jämfört med dem som inte har funktionsnedsättningen. AS har inte NT. NTs funktioner som logiskt tänkande och uppträdande är (typiskt sett förstås) nedsatta (inte upphörda) av t ex flockmentalitet.
Ändå kommer du inte att få det där igenom, dvs. du får inte majoriteten att acceptera att de har en funktionsnedsättning för att de inte har vissa egenskaper/talanger som minoriteten har. Så i praktiken bestämmer majoriteten.
Är detta fördomar?
gadas skrev:Alien skrev:gadas skrev:Är inte NT ett funktionshinder - vad är det då?? Problemet här är ju just att det inte betraktas som ett funktionshinder.
Som redan sagts, majoriteten bestämmer.
Dessutom har du fel i sak. Alla aspergare är inte så logiska och rationella, de kan också vara irrationella och känslomässiga. Alla NT är inte heller ologiska. Det är väl snarare så att de vet när de ska vara logiska och när de förväntas uppträda mer känslomässigt.
Är detta fördomar?
skrev jag. Alltså inte fel i sak. Men jag kan tänka mig att många NT föredrar att se det så, om det inte rentav är självklart för dem. Och majoriteten bestämmer inte hur man ska definiera, det kan bara man själv göra.(typiskt sett förstås) nedsatta (inte upphörda)
Är detta fördomar?
Toblerone skrev:Ändå kommer du inte att få det där igenom, dvs. du får inte majoriteten att acceptera att de har en funktionsnedsättning för att de inte har vissa egenskaper/talanger som minoriteten har. Så i praktiken bestämmer majoriteten.
Få igenom? Jag talar om fakta. Om en majoritet går omkring med okunskap så betyder det inte att de bestämmer, tvärtom att de saknar underlag för att bestämma.
Är detta fördomar?
BloodyPirate skrev:Väldigt ofta har personer med Asperger Syndrom fler diagnoser. T.ex. ADHD som leder till mer aggressivitet, impulsivitet, stora uppmärksamhetsbehov m.m. som ofta leder en till provocerande och våldsamma handlingar utan eftertanke. Dessutom har människor med diagnoser större risk att falla för olika former av missbruk. De lite smartare gör som jag och testar dem inte alls. Men det är ju inte en nyhet att drogmissbrukare ofta stjäl och begår våldsbrott.
ADHD leder inte till vare sig mer aggressivitet eller ett större uppmärksamhetsbehov. Det finns bra, kortfattad information om ADHD på exempelvis Wikipedia, men om man ogillar den sidan kan man googla och kika på mer "seriösa" sidor. Alternativt finns det informationsblad på ditt lokala habiliteringscentrum.
Att välja bort droger gör inte att man automatiskt klassas som smart. Det finns gott om intelligenta människor som självmedicinerar med droger för att de har hamnat utanför samhället och lider av psykiska problem.
Drogmissbrukare som stjäl och slåss gör det för att finansiera sitt missbruk. Eller så knullar de för pengar (främst kvinnor). De har inte tid att göra det för skojs skull, direkt. Stöld, prostitution och misshandel kan generera stora summor pengar, så det är tämligen logiskt att livnära sig på dessa vis om situationen kräver snabba pengar.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor