Android-frågor

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Android-frågor

Inläggav Zirre » 2014-01-06 23:09:53

Miche skrev:4 GByte för alla fyra tillsammans (två mobiler + två surfplattor)

Det borde du klara dig på.
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Re: Android-frågor

Inläggav barracuber » 2014-01-06 23:10:48

Mess är för mig mest korta meddelanden medan chatt är mer för längre samtal. Men jag vet många tonåringar som pratar i timtal via sms, så det skiljer sig åt.

Vi har Tele2 som verkar ha sämst tjänster av alla. Bl a har de inget specifikt familjepaket.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Android-frågor

Inläggav Miche » 2014-01-07 0:01:30

Zirre skrev:
Miche skrev:4 GByte för alla fyra tillsammans (två mobiler + två surfplattor)

Det borde du klara dig på.

Om jag inte tittar på video ja (gjorde det innan vi fick bredbandet till lägenheten men fick då ett SMS från operatören att jag var nära...)
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Zirre » 2014-01-07 16:00:16

Ni går mycket of topic
Zirre

Android-frågor

Inläggav barracuber » 2014-01-07 16:07:21

Zirre skrev:Ni går mycket of topic

Har just anmält mina, Tittis och nallens inlägg om Messenger mm att flyttas till en annan tråd.

Moderator Titti
Flyttade diskussionen om MSN till Till alla som saknar Live Messenger.
barracuber

Android-frågor

Inläggav Lilla Gumman » 2014-02-14 23:36:52

Jag har Aldiko e-boksläsare, en gratis variant som fungerat utmärkt. Nu när jag har installerat den i min Samsung Galaxy Note 3 så kan jag låna en bok på biblioteket, men när jag ska hämta boken så säger den att jag måste ha Adobe DRM. Alltså väljer jag att registrera mig där. Jag fyller i mejladress, lösenord, väljer Sweden och klickar på registrera. Då står det: "Det gick inte att auktorisera enheten". Sedan finns det en knapp som heter Avvisa. Vad betyder det? Jag vill ju kunna läsa e-böcker från biblioteket. Det måste ju gå med min smartphone.
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Android-frågor

Inläggav Moggy » 2014-02-14 23:55:27

Kanske nåt som personalen på biblioteket måste göra nåt? Har du frågat där?

Finns det nån FAQ eller infosida på tjänstens hemsida? Låter som ett problem som måste vara känt...
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Android-frågor

Inläggav Lilla Gumman » 2014-02-15 0:15:09

Nej, jag upplevde problemet idag. Har inte hunnit fråga personalen på biblioteket ännu. Har aldrig haft problem förut. Lånat böcker både med en Sony Xperia Go och en Motorola Defy+. Funderar på om det kan vara nåt som hänger ihop med Samsung Galaxy Note 3.
Lilla Gumman

Android-frågor

Inläggav Lilla Gumman » 2014-02-15 0:17:50

Och VARFÖR kan jag inte svara på trådar i Tapatalk? Det finns ingen svaraknapp, nånstans. Inte kan jag klicka på ett inlägg för att få möjlighet att citera hela inlägget och svara på det, heller.
Jag blir tokig! Mycket att fixa innan min Samsung Galaxy Note 3 funkar som det är tänkt ...
Lilla Gumman

Re: Sv: Android-frågor

Inläggav Zirre » 2014-02-15 0:24:52

Lilla Gumman skrev:Och VARFÖR kan jag inte svara på trådar i Tapatalk? Det finns ingen svaraknapp, nånstans. Inte kan jag klicka på ett inlägg för att få möjlighet att citera hela inlägget och svara på det, heller.
Jag blir tokig! Mycket att fixa innan min Samsung Galaxy Note 3 funkar som det är tänkt ...

I tapatalk måste man kryssa i snabbsvar i inställningarna.
Zirre

Android-frågor

Inläggav Lilla Gumman » 2014-02-15 0:39:08

Kom på att jag nog har konto redan, ska bara logga in.
I Aldiko omvandlas alla å, ä och ö till svarta fyrkanter med ett vitt frågetecken i. Det har alltid varit så, och det stör mig massor. Går tydligen inte att göra något åt. Bokrecensioner blir omöjliga att läsa, jag går in på datorn och läser och sen lånar jag i smartphonen.

Finns ju Bluefire Reader också. Som jag har installerat och provat. Där följer Treasure Island (Skattkammarön) med. Öppnar boken. Upptäcker då att de har klämt in en hel boksida i en sida på skärmen. Går inte att förstora. Måste ha förstoringsglas för att kunna läsa, ungefär.

Ge mig tips på hur man enkelt och gratis kan läsa böcker i smartphonen. Romaner, deckare, faktaböcker, vad som helst. Engelska funkar med, men helst nåt svenskt.
Lilla Gumman

Android-frågor

Inläggav Lilla Gumman » 2014-02-15 0:41:25

Zirre skrev:
Lilla Gumman skrev:Och VARFÖR kan jag inte svara på trådar i Tapatalk? Det finns ingen svaraknapp, nånstans. Inte kan jag klicka på ett inlägg för att få möjlighet att citera hela inlägget och svara på det, heller.

Zirre skrev:

Ok, tack. Men snabbsvar är aktiverat. Det funkar ändå inte. Fler ideer?
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2014-02-15 0:42:58

Jo, plötsligen går det. Men jag har ingenting gjort. Mysko. Hursomhelst funkar det nu.
Lilla Gumman

Android-frågor

Inläggav Miche » 2014-02-15 13:41:02

Lilla Gumman skrev:Jo, plötsligen går det. Men jag har ingenting gjort. Mysko. Hursomhelst funkar det nu.
Vad funkar? Snabbsvar?

Jag läser forumet i Chrome och det fungerar hur bra som helst (bättre än i de läsare jag hade på plattan).

Kan du inte använda Googles egna eboksläsare?
Miche

Inläggav Lilla Gumman » 2014-02-15 13:54:22

Snabbsvar ploppade plötsligt upp, ja. Visste inte att Google hade en e-boksläsare.
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2014-02-15 14:01:00

Nu kan jag t.o.m. citera. Så Tapatalk funkar igen. I Google brukar jag ju gå in för att komma åt chatten här. Men alla användarnamn blir pyttesmå i förhållande till inläggen i chatten. Tack vare pennan kan jag lyckas klicka på @ i chatten när jag vill skriva direkt till en medlem. Jag chattar inte så mycket och oftast på datorn. Boat Browser funkade bättre just för chatten och liknande. Dock krånglade det och ville att jag skulle betala. Jag ska prova den inbyggda webbläsaren får vi se.
Lilla Gumman

Android-frågor

Inläggav Miche » 2014-02-15 14:46:54

Chrome medföljer väl, den funkar hur bra som helst för mig, de problem jag hade med webbläsare i plattan slipper jag nu.
Miche

Inläggav Zirre » 2014-02-15 16:11:01

Tycker boat browser funkar bra till chatten.
Zirre

Inläggav Lilla Gumman » 2014-02-16 15:28:51

Fast boat browser bara krånglar. Rätt som det är får jag ett meddelande om att jag kan betala för PRO. Sen kan jag inte använda Boat Browser mer, bara om jag avinstallerar och installerar igen. Så nej tack.
Lilla Gumman

Android-frågor

Inläggav Miche » 2014-02-16 15:50:56

Jag använder Chrome uteslutande nu på mobilen, på plattan använde jag mestadels Maxthon (gillar gesterna i den men inte att det inte går att scrolla i textrutor) och hade Boat på gamla mobilen (fast det var ytterst sällan jag surfade på den lilla skärmen).
Miche

Android-frågor

Inläggav barracuber » 2014-02-16 17:24:20

Maxthon är min favorit på mobilen. Finns även för windows och mac och har cloudsynkning av flikar, bokmärken mm.

Chrome har aldrig fungerat på någon av mina androider, inte ens på den quadcore jag har nu (LG Optimus 4X HD), problemet är att den laggar vilket Maxthon aldrig gör. Dessutom tycker jag Chrome tar onödigt stor plats.

Dolphin är en annan bra. Boat aldrig testat.
barracuber

Android-frågor

Inläggav barracuber » 2014-02-16 17:53:14

Lilla Gumman skrev:Jag har Aldiko e-boksläsare, en gratis variant som fungerat utmärkt. Nu när jag har installerat den i min Samsung Galaxy Note 3 så kan jag låna en bok på biblioteket, men när jag ska hämta boken så säger den att jag måste ha Adobe DRM. Alltså väljer jag att registrera mig där. Jag fyller i mejladress, lösenord, väljer Sweden och klickar på registrera. Då står det: "Det gick inte att auktorisera enheten". Sedan finns det en knapp som heter Avvisa. Vad betyder det? Jag vill ju kunna läsa e-böcker från biblioteket. Det måste ju gå med min smartphone.

Hej Lilla Gumman, får du fortfarande det felet?

Kan det vara så att du försökt fler än 6 gånger? Då blir man spärrad av Adobe och måste ringa eller maila dom så tar de bort spärren. Fast då borde du iofs fått "För många försök" också....

Enligt http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?p=840726

I länken står också två andra tips som funkat för vissa:
1) installera om Aldiko
2) skaffa ett annat Adobe ID med en annan mailadress.
barracuber

Inläggav Lilla Gumman » 2014-02-18 1:50:12

Jag har ett konto. Har försökt att på datorn välja att återställa lösenordet, finns nåt sånt på deras hemsida. Men icke.
Ska prova att.logga in på.mobilen, har tidigare bara försökt skapa nytt konto.
Lilla Gumman

Android-frågor

Inläggav barracuber » 2014-05-31 18:14:13

Hittade ingen allmän Androidtråd men nevermind..

PASSA PÅ!

GO Launcher EX når v5.0, Prime-versionen ges bort gratis för att fira

swedroid igår skrev:Med sina mellan 100 – 500 miljoner installationer i Play Store är GO Launcher EX en av de allra mest populära hemskärmsersättarna för Android. Nu har version 5.0 släppts i Googles programbutik. Enligt utvecklaren har appen fått ett helt nytt gränssnitt, som tagits fram från grunden.

För att fira nya versionen ger företaget alla användare betalversionen, kallad Prime, gratis under en begränsad tid. Användare kan efter att ha laddat hem GO Launcher EX gå till appens inställningar, trycka på ”About” längst ner och avslutningsvis skriva in ”appsales” under fältet aktiveringskod.

En annan kod som ska fungera är ”appzoom” – vi vet dock inte hur länge erbjudandet gäller. Vad tycker ni om hemskärmsappen och nya version 5.0?
barracuber

Återgå till IT-forum

Logga in