ADHD+AS Tematik

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

ADHD+AS Tematik

Inläggav uniqueNr5 » 2008-07-04 3:31:28

Ok. Jag tyckte vi kunde spåna vidare i tankespåren som jag har för mig att Kvasir introducerade för ett tag sedan i en B-A-C-H tråd.
A-D-H-D och A-Ess blir utgångspunkter för musikaliska idéer.
Mycket riktigt är de kompatibla och det verkar vara frågan om musikalisk
komorbiditet ;)

Jag börjar med en liten improviserad Symphonietta som jag kastat ihop på några minuter..

http://boomp3.com/listen/byq9bc8rc_7/ad ... mphonietta

En fuga kanske även vore något?

Nu vi kör hårt nu, kompisar! Let's Rock'n Roll! :lol:
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 14:33:39, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav Pemer » 2008-07-04 11:10:37

Nej, så läckert... helt underbart, ju!! :D
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 14:33:39, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Kvasir » 2008-07-04 12:03:03

Spännande. Jag tyckte det påminde en del om någon känd kompositör, men kommer inte på vem. Finns det någon avsiktlig inspiration av någon?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:33:39, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav uniqueNr5 » 2008-07-04 12:06:42

Tack Pemer! Jag hittade en schysst orchester plugin som jag lekt runt med lite.

Brainstorming kring tonerna A-D-H-D, A-D-D och A-Ess välkomnas!
Jag associerar A-D-H-D till något mycket snabbt. Lustigt nog är tonerna nästan konfigurerade som albertibas, vilket gör att man kan spinna vidare litegrann i neoklassiska linjer. Sen insinuerar de också en dimskala
som även A-Ess ligger inom. A-Ess däremot associerar jag med hyperfokus, tritonus intervallet är lite oroväckande - man ska ta A-Esset på allvar. Den är mycket bestämt och gör sig utmärkt i timpani och brass medan A-D-H-D gör sig bäst i träblås och violiner.
A-D-H-D motivet får gärna spåra ur i långa snabba oberäkneliga sekvenser. Jag associerar tonerna A-Ess till röd och svart och upplever en ganska hård känsla kring motiven beroende på instrumentation.
Men alltihop får gärna lösas upp i ett andante eller adagio med motivet A-D-D (röd-orange-orange). Det låter avgjort i d-moll för mig och bäst i långsam 4 /8 men kanske även 4/7 eller 4/6.

Men det häftigaste vore att göra en trippelfuga av det hela av temata:
A-Ess, A-D-H-D och A-D-D.
Kanske först monotematiska fugor där var och ett av teman presenteras var för sig. Sedan kan man ha tre dubbelfugor med kombinationer av temata och till sist möts de alla i en trippelfuga i finalen...
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 14:33:39, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav uniqueNr5 » 2008-07-04 12:12:23

Kvasir skrev:Spännande. Jag tyckte det påminde en del om någon känd kompositör, men kommer inte på vem. Finns det någon avsiktlig inspiration av någon?

Inte avsiktligt, men säkert omedvetet. Jag har lyssnat lite på John Williams och annan filmmusk på sistone. Annars är jag helt såld på Stravinskijs (jag har studerat/analyserat våroffer på gymnasietiden) och Debussy. Så jag kan tänka mig att det dyker upp litegrann. Men A-D-H-D skriker ju Stravinskij medan A-D-D skriker Debussy och A-Ess lutar åt filmmusik hållet...
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 14:33:39, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav Pemer » 2008-07-04 12:44:01

Får för mig att det här stycket påminner mig en del om filmmusiken till bröderna Ersgårds "Besökarna" med Kjell Bergquist, Lena Endre och Johannes Brost. Måste försöka hitta det VHS-bandet och försöka se om den, och se om jag minns/associerar rätt.

Men det är hur som helst riktigt mäktig musik du har snott ihop på några minuter, jag blev alldeles tagen av den första gången, gåshud och vattnigt i ögonen... :D

Just nu blir det svårt att lyssna om ett tag, nu drog hantverkarna i huset igång det stora oväsendet för dagen. De har annars varit mycket behagligt tystlåtna hela morgonen och förmiddagen, mitt kamikaze-försök att sova några timmar efter åtta gick hur bra som helst idag. Jätteskönt.

I morgon ska jag sova till 17.30 eller så, tror jag.... :lol:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 14:33:39, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Re: ADHD+AS Tematik

Inläggav Aspkvinna » 2008-07-06 12:46:31

uniqueNr5 skrev:Ok. Jag tyckte vi kunde spåna vidare i tankespåren som jag har för mig att Kvasir introducerade för ett tag sedan i en B-A-C-H tråd.
A-D-H-D och A-Ess blir utgångspunkter för musikaliska idéer.
Mycket riktigt är de kompatibla och det verkar vara frågan om musikalisk
komorbiditet ;)

Jag börjar med en liten improviserad Symphonietta som jag kastat ihop på några minuter..

http://boomp3.com/listen/byq9bc8rc_7/ad ... mphonietta

En fuga kanske även vore något?

Nu vi kör hårt nu, kompisar! Let's Rock'n Roll! :lol:


Vackert!

Tänker på en konsert för SR i Bergwaldhallen jag var på i början av 80-talet och jag har verkligen letat men hittar inte mitt gamla kasettband som jag spelade in då så tyvärr, jag kan inte säga vem det var.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in