Se individen bakom diagnosen
20 inlägg
• Sida 1 av 1
Jag har startat ett diskussionsforum för funktionsnedsatta personer. Jag startade upp det eftersom jag inte anser att det finns något vettigt och bra sådant för funktionsnedsatta personer. Jag vet bara inte hur jag ska få personer att komma dit och besöka det. Ett sätt hade varit att annonsera på Facebook men det kostar pengar och jag kan dessutom inte heller betala på det sätt som man förväntas göra. Temat för forumet är Se individen bakom diagnosen och det är inspirerat av en grupp på Facebook som heter nästan likadant. Adressen till forumet är: diagnoser1.egetforum.se
Moderator Alien: Ändrade lite i inlägget i samråd med postaren.
Moderator Alien: Ändrade lite i inlägget i samråd med postaren.
- skorpion76
- Anslöt: 2012-01-31
Att få besökare till sin sajt handlar om att nå ut till rätt målgrupper. Kollar på sajten och gillar det breda upplägget. Du täcker inte bara upp en typ av nedsättning utan spänner över det mesta som finns - sociala, psykiska, neuropsykiatriska, fysiska, medicinska (den sista känns lite oklar för mig - man får ju medicin för antingen fysiska eller mentala problem).
Nåväl. Gillar ändå upplägget som sagt, och tror du har en potential att få hög trafik o aktivitet. Kommer inte på så många andra liknande sajter som tar så brett grepp, åtminstone inte i Sverige.
En risk med ett sådant brett upplägg är att det är för brett. Sådant får ge sig. Du kan alltid ändra upplägget ifall aktiviteten i avdelningarna varierar.
Annonsering behöver inte alltid bli dyrt eller ens kosta. Att göra reklam genom att själva vara medlem och posta på olika intresseforum är ju gratis.
Nåväl. Gillar ändå upplägget som sagt, och tror du har en potential att få hög trafik o aktivitet. Kommer inte på så många andra liknande sajter som tar så brett grepp, åtminstone inte i Sverige.
En risk med ett sådant brett upplägg är att det är för brett. Sådant får ge sig. Du kan alltid ändra upplägget ifall aktiviteten i avdelningarna varierar.
Annonsering behöver inte alltid bli dyrt eller ens kosta. Att göra reklam genom att själva vara medlem och posta på olika intresseforum är ju gratis.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Ja, hänga på ett fprum och posta är gratis och även om du kanske blir förvirrad av att jag har så brett upplägg ska du komma ihåg att det finns de med flera olika handikapp som behöver ett bra forum. Själv har jag en cp-sjkad som har medfört nedsatt rörlighet i vänster sida, en synskada. Det är på sätt och is cp-skadan som har orsakat den nedsatta synen. Sedan har jag atypisk autism.
- skorpion76
Aha då förstår jag. Lycka till med forumet då. Tror du kan få en hel del besökare.
- barracuber
Ja, hänga på ett fprum och posta är gratis och även om du kanske blir förvirrad av att jag har så brett upplägg ska du komma ihåg att det finns de med flera olika handikapp som behöver ett bra forum. Själv har jag en cp-skada som har medfört nedsatt rörlighet i vänster sida, en synskada. Det är på sätt och vis cp-skadan som har orsakat den nedsatta synen. Sedan har jag atypisk autism. (rättat stavfel)
- skorpion76
Bra initiativ från dig skorpion76, starkt jobbat.
Lycka till med forumet.
Lycka till med forumet.
- AustenAnnie
- Anslöt: 2013-12-30
Ja, tack så mycket! Jag hoppas på att få fler medlemmar och att fler får reda på att det finns! Jag trpr at det skulle hjälpa många och anledningen till at jag startade det var just att jag inte ansåg att det fanns något vettigt forum för handikappade personer.
- skorpion76
Håller med - Bra jobbat Skorpion76!
När du väl varit runt på andra forum för funktionshindrade och skrivit och tipsat om ditt forum kommer garanterat besökarna börja komma!
När medlemmarna börjar vara aktiva kommer du att komma högre på Google när folk söker på "forum funktionshinder" till exempel, och då får du ytterligare trafik den vägen. Det sköter sig självt iom att sajtens innehåll skapas av medlemmarna.
Du kan även använda Facebook och andra sociala medier. På Facebook finns flera grupper inom funktionshinder. Men har för mig att du skrev om Facebook i första inlägget?
![Applåderar :-)049](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/eusa_clap.gif)
När du väl varit runt på andra forum för funktionshindrade och skrivit och tipsat om ditt forum kommer garanterat besökarna börja komma!
När medlemmarna börjar vara aktiva kommer du att komma högre på Google när folk söker på "forum funktionshinder" till exempel, och då får du ytterligare trafik den vägen. Det sköter sig självt iom att sajtens innehåll skapas av medlemmarna.
Du kan även använda Facebook och andra sociala medier. På Facebook finns flera grupper inom funktionshinder. Men har för mig att du skrev om Facebook i första inlägget?
- barracuber
Facebook har jag varit på och det är inte alla grupper där som gillar att man marknadsför sitt forum.Om man kommer dit förväntas man prata eller skriva om ämnet som gruppen avser och det är ingen riktigt bra grej heller att bara komma till en grupp bara för at göra reklam för sitt eget forum.
- skorpion76
Re: Se individen bakom diagnosen
Att bara göra reklam för sitt eget är dålig "netikett", man uppfattas som en som bara tar och inte ger något tillbaka. Men det behövs inte mycket för att vinna folks förtroende. Det kan räcka att vara lite aktiv i några trådar, stötta, komma med tips, dela sina egna kunskaper och erfarenheter. Att vara på nätforum handlar om att bygga relationer. Behandla andra som man vill bli behandlad själv. Annan viktig grej är att hålla sig till ämnet.
- barracuber
Jo, det är klart och det är därför jag gillar de här diskussionsforumen bättre än Facebooks alla grupper. På ett forum kan du göra reklam i din egen profil, i signaturen och då syns det alltid längst ner i varje inlägg du postar. Det går inte på Facebook och eftersom det går att skapa flera kategorier på forumen är det lättare att prata eller skriva om andra saker än vad forumet egentligen handlar om. På Facebook måste man istället gå med i en ny grupp för varje ny sak man vill diskutera och till slut har man gått med i en hel lång lista med olika grupper.
- skorpion76
Ursäkta om jag ställer en konstig fråga nu, men vad i hela friden snackar du om?plåtmonster skrev:Usenet is the shit
Om du tycker nuvarande system med diskussionsgrupper är ineffektivt.
- skorpion76
Det är ett annat diskussionsforum som har betydligt större bredd och djup än de som diskuterats här.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Är det på Svenskas eller engelska?
- skorpion76
Jag föreslår att du följer länken och läser på lite mer.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Jo, men det gav inte svar på min fråga.plåtmonster skrev:Jag föreslår att du följer länken och läser på lite mer.
- skorpion76
Usenet är brett system för diskussionforum äldre än WWW och hemsidor. Många grupper innehåller en jävla massa spam och skit och i Sverige verkar det vara en hög andel pensionärer som postar. Men det finns säkert specialgrupper av olika slag som kan vara intressanta.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Lite tips bara som jag kommit fram till när jag har funderat över forum:
Det är inte fel att ha en bredd i sin forum men det är inte så smart att starta en stor mängd tomma kategorier utan inlägg som du har gjort. Bättre att börja med några färre breda kategorier och få mer inlägg i dem och eventuellt bygga ut dem och dela upp dem efter hand.
Många tomma rubriker gör att det blir svårare att hitta vad som är intressant och klickar folk på något ämne som de är intresserade av och det sen inte står något där tröttnar de snart och klickar vidare.
Att starta en egen facebookgrupp eller sida om funktionshindrade där man anger adressen till forumet som hemsida är inte förbjudet. Jag minns inte om det är under grupper eller sidor man kan göra så, eller har kunnat i alla fall.
Man kan också starta ett Twitterkonto där man postar länkar till artiklar som rör funktionshindrade, kommenterar sånt som skrivs om funktionshinder samt länka till inlägg i forumet. Och så följer man personer som borde vara intresserade av funktionshinder.
Men framför allt handlar det om att rekrytera ett litet intresserad gäng förutom en själv som skriver lite. Annars blir det väldigt svårt att få det att växa.
Det är inte fel att ha en bredd i sin forum men det är inte så smart att starta en stor mängd tomma kategorier utan inlägg som du har gjort. Bättre att börja med några färre breda kategorier och få mer inlägg i dem och eventuellt bygga ut dem och dela upp dem efter hand.
Många tomma rubriker gör att det blir svårare att hitta vad som är intressant och klickar folk på något ämne som de är intresserade av och det sen inte står något där tröttnar de snart och klickar vidare.
Att starta en egen facebookgrupp eller sida om funktionshindrade där man anger adressen till forumet som hemsida är inte förbjudet. Jag minns inte om det är under grupper eller sidor man kan göra så, eller har kunnat i alla fall.
Man kan också starta ett Twitterkonto där man postar länkar till artiklar som rör funktionshindrade, kommenterar sånt som skrivs om funktionshinder samt länka till inlägg i forumet. Och så följer man personer som borde vara intresserade av funktionshinder.
Men framför allt handlar det om att rekrytera ett litet intresserad gäng förutom en själv som skriver lite. Annars blir det väldigt svårt att få det att växa.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Jag håller med om att ett tomt forum inte är så särskilt kul att besöka, men det växer undan för undan. Det är heller ingen god idé att smälla upp allt på en gång. Då känns det ogenomtänkt på något sätt.
- skorpion76