Lss-lagen finns inte med i politikernas valrörelse
18 inlägg
• Sida 1 av 1
Är det ingen annan som oroas över att Lss inte är med i politikernas valrörelse har själv upptäckt den senaste tiden hur mycket mer man börjar bli nekad sina rättigheter enligt Lss finns det överhuvudtaget någonstans där Lss fungerar som det är tänkt.
Moderator Gripandekylig - flyttade tråden från avd. Att leva som Aspergare
Moderator Gripandekylig - flyttade tråden från avd. Att leva som Aspergare
Lsslagen finns inte med i politikernas valrörelse
Jag är inte det minsta förvånad. Vi med LSS tillhör inte de röststarka och har knappast en avgörande röst för valresultatet, av att döma av de politiska diskussionerna här på forumet så finns det en för stor politisk spridning för att kunna locka oss som grupp.
Vad menas med valrörelse, tänker du på vilka frågor de vurmar särskilt för inför valet då eller?
Annars så står det iaf såhär på miljöpartiets hemsida.
"Miljöpartiet vill
att samhället blir tillgängligt för personer med fysisk eller psykisk funktionsnedsättning,
att LSS förtydligas och garanterar alla möjlighet att delta fullt ut i samhället, och
motverka diskrimineringen av personer med funktionsnedsättning på arbetsmarknaden."
- http://www.mp.se/politik/tillganglighet
så de verkar ju rätt så tydliga med den saken iaf.
"
Funktionsnedsättning
Vad vill ni göra mot diskrimineringen av personer med funktionsnedsättning?
Vi vill skapa en antidiskrimineringslag med regler mot alla former av diskriminering och krav på bättre tillgänglighet i inne- och utemiljö. Efter ett förslag från Vänsterpartiet har riksdagen beslutat att regeringen ska återkomma med förslag om att bristande tillgänglighet ska räknas som diskriminering. För att påskynda arbetet med att öka tillgängligheten i samhället vill vi införa ett tillgänglighets-ROT som ska kunna ge bidrag för att bygga om både offentliga och privata lokaler.
Hur vill ni underlätta för funktionshindrade på arbetsmarknaden?
Vänsterpartiet vill införa en generell tillgänglighetslagstiftning så snart som möjligt, så att brist på tillgänglighet klassas som diskriminering. Vi vill att en enda myndighet ska ha ansvar för alla arbetshjälpmedel och att dessa ska göras personliga. Vi vill utöka möjligheten för den som har en anställning och drabbas av en funktionsnedsättning att beviljas lönebidrag för att kunna stanna kvar på sin arbetsplats. Lönebidraget bör göras personligt, beviljas en person i stället för en arbetsplats och beviljas för fyra år i taget. Taket för lönebidragen bör också höjas.
Samhalls avkastningskrav måste ses över för att ge Samhall bättre förutsättningar att nå verksamhetens grundläggande och viktiga sociala mål."
- https://www.vansterpartiet.se/politik/f ... attning-2/
De hade även en egen flik för psykiatrisk vård.
Socialdemokraterna
"Funktionsnedsättning och delaktighet
För oss socialdemokrater handlar tillgänglighet om att forma ett samhälle där alla behövs och alla kan delta. Personer med funktionsnedsättning ska kunna vara fullt delaktiga i alla delar av det politiska, sociala, ekonomiska och kulturella livet."
- http://www.socialdemokraterna.se/Var-po ... dsattning/
De har också en egen flik för specifikt psykiatrisk vård.
..
Socialdemokraterna har skrivit mkt utförligt om vad de tänker kring dessa saker på deras hemsida tycker jag iaf,
Om man sedan undrar varför det ej kommer upp tillräckligt i olika debatter så får man nog maila och fråga de olika partierna om varför.
Jag tror att man inte ska ta utspel i media och debatter som de enda som partierna står för, de större politiska partierna där överskuggar ju de andra partierna eftersom de har rampljuset.
Man måste själv aktivt vara intresserad och ta reda på saker för att kunna vara med och bestämma.
Annars så står det iaf såhär på miljöpartiets hemsida.
"Miljöpartiet vill
att samhället blir tillgängligt för personer med fysisk eller psykisk funktionsnedsättning,
att LSS förtydligas och garanterar alla möjlighet att delta fullt ut i samhället, och
motverka diskrimineringen av personer med funktionsnedsättning på arbetsmarknaden."
- http://www.mp.se/politik/tillganglighet
så de verkar ju rätt så tydliga med den saken iaf.
"
Funktionsnedsättning
Vad vill ni göra mot diskrimineringen av personer med funktionsnedsättning?
Vi vill skapa en antidiskrimineringslag med regler mot alla former av diskriminering och krav på bättre tillgänglighet i inne- och utemiljö. Efter ett förslag från Vänsterpartiet har riksdagen beslutat att regeringen ska återkomma med förslag om att bristande tillgänglighet ska räknas som diskriminering. För att påskynda arbetet med att öka tillgängligheten i samhället vill vi införa ett tillgänglighets-ROT som ska kunna ge bidrag för att bygga om både offentliga och privata lokaler.
Hur vill ni underlätta för funktionshindrade på arbetsmarknaden?
Vänsterpartiet vill införa en generell tillgänglighetslagstiftning så snart som möjligt, så att brist på tillgänglighet klassas som diskriminering. Vi vill att en enda myndighet ska ha ansvar för alla arbetshjälpmedel och att dessa ska göras personliga. Vi vill utöka möjligheten för den som har en anställning och drabbas av en funktionsnedsättning att beviljas lönebidrag för att kunna stanna kvar på sin arbetsplats. Lönebidraget bör göras personligt, beviljas en person i stället för en arbetsplats och beviljas för fyra år i taget. Taket för lönebidragen bör också höjas.
Samhalls avkastningskrav måste ses över för att ge Samhall bättre förutsättningar att nå verksamhetens grundläggande och viktiga sociala mål."
- https://www.vansterpartiet.se/politik/f ... attning-2/
De hade även en egen flik för psykiatrisk vård.
Socialdemokraterna
För oss socialdemokrater handlar tillgänglighet om att forma ett samhälle där alla behövs och alla kan delta. Personer med funktionsnedsättning ska kunna vara fullt delaktiga i alla delar av det politiska, sociala, ekonomiska och kulturella livet."
..
Socialdemokraterna har skrivit mkt utförligt om vad de tänker kring dessa saker på deras hemsida tycker jag iaf,
Om man sedan undrar varför det ej kommer upp tillräckligt i olika debatter så får man nog maila och fråga de olika partierna om varför.
Jag tror att man inte ska ta utspel i media och debatter som de enda som partierna står för, de större politiska partierna där överskuggar ju de andra partierna eftersom de har rampljuset.
Man måste själv aktivt vara intresserad och ta reda på saker för att kunna vara med och bestämma.
- Vaniljflickan
- Anslöt: 2011-02-01
Trådtemat klingar bakant. Förra veckan hörde jag gamle FP-ledaren Bengt Westerberg i P1. Även om jag aldrig röstat på honom räknar jag ändå honom som en socialliberal, med betoning på social, dvs socialt ansvar och engagemang för de som har det sämre. Till skillnad från "marknadsliberal", "nyliberal" osv - de orden ger mig bara rysningar BRRRRRR
Jag visste inte att Westerberg var en av de som drev igenom nya LSS-lagen i Sverige 1993. I inslaget var han orolig för hur det har blivit med LSS idag. Fler och fler mister sina rättigheter pga kommunernas krisande ekonomi, sämre statligt stöd osv.
Ska försöka leta upp inslaget UPDATE http://www.autism.se/news.asp?nodeid=138341 där finnsn en länk till p1. TYVÄRR undviker de NPF - inslaget tar upp en synnedsatt kvinna.
Frågan har även diskuterats på twitter. https://twitter.com/KerstinAnders18/sta ... 9732721666
Jag visste inte att Westerberg var en av de som drev igenom nya LSS-lagen i Sverige 1993. I inslaget var han orolig för hur det har blivit med LSS idag. Fler och fler mister sina rättigheter pga kommunernas krisande ekonomi, sämre statligt stöd osv.
Ska försöka leta upp inslaget UPDATE http://www.autism.se/news.asp?nodeid=138341 där finnsn en länk till p1. TYVÄRR undviker de NPF - inslaget tar upp en synnedsatt kvinna.
Frågan har även diskuterats på twitter. https://twitter.com/KerstinAnders18/sta ... 9732721666
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Kanske finns det något bättre än den nuvarande LSS för att fånga upp människor med funktionsnedsättningar inom olika områden.
- Vaniljflickan
- Anslöt: 2011-02-01
Kanske Socialtjänstlagen? Problemet är att lagan finns men många vet inte om sina rättigheter och kommunerna inte fullgör sina skyldigheter.
Ex socialtjänstlagen
LSS
Ex socialtjänstlagen
2 kap. Kommunens ansvar
1 § Varje kommun svarar för socialtjänsten inom sitt område, och har det yttersta ansvaret för att enskilda får det stöd och den hjälp som de behöver. Detta innebär ingen inskränkning i det ansvar som vilar på andra huvudmän.
LSS
15 § Till kommunens uppgifter hör att
1. fortlöpande följa upp vilka som omfattas av lagen och vilka deras behov av stöd och service är,
2. verka för att personer som anges i 1 § får sina behov tillgodosedda,
3. informera om mål och medel för verksamheten enligt denna lag,
4. medverka till att personer som anges i 1 § får tillgång till arbete eller studier,
5. verka för att det allmänna fritids- och kulturutbudet blir tillgängligt för personer som anges i 1 §,
6. anmäla till överförmyndaren dels när en person som omfattas av 1 § kan antas behöva förmyndare, förvaltare eller god man, dels när ett förmynderskap, förvaltarskap eller godmanskap bör kunna upphöra,
7. samverka med organisationer som företräder människor med omfattande funktionshinder,
8. anmäla till Försäkringskassan när någon som har ansökt om biträde av personlig assistent eller ekonomiskt stöd till sådan assistans enligt 9 § 2 kan antas ha rätt till assistansersättning enligt 51 kap. socialförsäkringsbalken,
9. underrätta Försäkringskassan när någon som får assistansersättning enligt 51 kap. socialförsäkringsbalken beviljas boende med särskild service, daglig verksamhet, barnomsorg eller någon annan insats som kan påverka behovet av personlig assistans,
10. anmäla till Försäkringskassan om det finns anledning att anta att assistansersättning enligt 51 kap. socialförsäkringsbalken används för annat än köp av personlig assistans eller kostnader för personliga assistenter, och
11. anmäla till Inspektionen för vård och omsorg om det finns anledning att anta att en tillståndshavares lämplighet för att bedriva verksamhet med personlig assistans kan ifrågasättas. Lag (2012:961).
LSS är till för att ge en bättre levnadsstandard jämfört med SoL.
SoL tvingar människor att krypa för taNTerna, meningen med LSS är att man inte ska behöva det (fast i praktiken blir det så ändå...)
SoL tvingar människor att krypa för taNTerna, meningen med LSS är att man inte ska behöva det (fast i praktiken blir det så ändå...)
Vad är det som gör den skillnaden mellan SoL och LSS ..?
När skrevs Asperger in i ICD förresten?
När skrevs Asperger in i ICD förresten?
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
SOL = skälig levnadsnivå (vad nu det är) och LSS = goda levnadsvillkor.
Jag har inte fått svar på vad skälig resp god levnadsnivå är.
Jag har inte fått svar på vad skälig resp god levnadsnivå är.
Har själv i alla dessa år & fortfarande fått kämpa mot denna skitkommun som undanhållit saker & hånat mig är på väg att flytta härifrån eftersom förtroendet för längesedan är borta dom vill ta det enda som jag har att leva för min dagliga verksamhet ifrån mig för att placera mig på ett ännu sämre ställe har varit tvungen att gå hemma & sakta brutits ner mer & mer bor i dagsläget på ett boende sen 5 år tillbaka där jag vantrivs p.g.a. den låga nivån detta får mig att skämmas för att man är annourlunda.
Är det någon som vet hur man kan engagera sig mer politiskt för sin rätt är redan med i autism & asperger förbundet men skulle gärna vilja göra mer för mig & mina medmänniskors rättigheter tips & råd tas tacksamt emot.
AseA87 skrev:Är det någon som vet hur man kan engagera sig mer politiskt för sin rätt är redan med i autism & asperger förbundet men skulle gärna vilja göra mer för mig & mina medmänniskors rättigheter tips & råd tas tacksamt emot.
Skapa ett parti.
Det är politiska beslut, så kom ihåg att det är valår... har en ansökt, så går det alltid att överklaga. Vissa kommuner försöker indirekt hindra ansökningar - och eftersom ingen ansöker, så finns det inget behov av AS-inriktade verksamheter (då slussas folk in till vanliga dagcenters och gör ingenting, fastän de mycket väl skulle kunna genomföra en utbildning och-/eller arbete med rätt stöd). Istället vill kommunen lägga pengar på viktigare saker - exempelvis fiffla bort skattemedel på spritresor och avancerade nattklubbar. ;D
- dasunbedingte
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2012-07-23
dasunbedingte skrev:Det är politiska beslut, så kom ihåg att det är valår... har en ansökt, så går det alltid att överklaga. Vissa kommuner försöker indirekt hindra ansökningar - och eftersom ingen ansöker, så finns det inget behov av AS-inriktade verksamheter (då slussas folk in till vanliga dagcenters och gör ingenting, fastän de mycket väl skulle kunna genomföra en utbildning och-/eller arbete med rätt stöd). Istället vill kommunen lägga pengar på viktigare saker - exempelvis fiffla bort skattemedel på spritresor och avancerade nattklubbar. ;D
Om du pratar om dagliga verksamheter så håller jag på att strida som f*n
Haha jo nog har nyheterna avslöjat en hel del om kommunbyråkrater som påstår att det finns några pengar så går dom lyxkonferense m.m. medans skolmaten är så näringsfattig fy skam.
Moderator Gripandekylig - aktiverade BBCode
Koboshi skrev:AseA87 skrev:Är det någon som vet hur man kan engagera sig mer politiskt för sin rätt är redan med i autism & asperger förbundet men skulle gärna vilja göra mer för mig & mina medmänniskors rättigheter tips & råd tas tacksamt emot.
Skapa ett parti.
Hur hade du tänkt det skulle gå till!?
Moderator Gripandekylig - lagade ett trasigt citat och aktiverade BBCode
AseA87 skrev:Koboshi skrev:AseA87 skrev:Är det någon som vet hur man kan engagera sig mer politiskt för sin rätt är redan med i autism & asperger förbundet men skulle gärna vilja göra mer för mig & mina medmänniskors rättigheter tips & råd tas tacksamt emot.
Skapa ett parti.
Hur hade du tänkt det skulle gå till!?
Klart du kan. För kommunfullmäktige vill jag minnas att det endast kräves 50 namnunderskrifter.
Mer om det kan du läsa här:
6. Stöd för anmälan krävs
Partiet måste visa att ett antal personer stöder anmälan om registrering av partibeteckningen. Dessa personer ska ha rösträtt i det val som registreringen gäller för (vid tidpunkten för underskriften). De som stöder en anmälan om registrering ska egenhändigt underteckna en förklaring om stödet.
Partiet kan samla in detta stöd på blanketten NAMNUNDERSKRIFTER
Blankett Namnunderskrifter
På denna blankett ska de som stödjer anmälan personligen skriva följande uppgifter:
- datum,
- sitt personnummer (10 siffror),
- vilken kommun de är folkbokförda i, samt
- sin namnteckning.
- dasunbedingte
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2012-07-23
Vaniljflickan skrev:Socialdemokraterna
..
Jag är väldigt skeptisk mot sossarna, det var ju under den förra socialdemokratiska regeringen som man började sänka trösklarna för vad som klassas som arbetshandikapp och dölja arbetslösheten genom att förtidspensionera folk.
Nu låter jag nog nervärderande mot er som behöver LSS, men för oss som inte behöver det blir det som att bli klappad på huvudet när någon myndighetsperson pratar om förtidspensionering trots att vi kan jobba.
Ett stort problem angående LSS-lagen tror jag är att det är kommunerna som är ansvariga för att se till att den efterlevs. Kommuner verkar ha svårt att följa gällande lagstiftningar, och när kommunerna inte lever upp till lagstiftningen så sparar de pengar, men det får sällan några konsekvenser för dem. IVO kan rikta kritik mot Socialtjänsten, förutsatt att någon gjort en anmälan.
Jag tror därför inte att det räcker särskilt långt att stärka LSS-lagstiftningen, utan problemet måste lösas på en högre nivå. D v s systemet måste ändras så att kommunerna granskas externt. Medborgarna måste kunna få en ordentlig insyn i hur kommunerna förvaltar sitt uppdrag och skattebetalarnas pengar.
Inga-Britt Ahlenius skrev en debattartikel om detta där hon pekar på problemet:
http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.21755 ... lag-kravs-
Om man ska tro henne så behövs det ändringar i kommunallagen. Det skulle i så fall kunna gynna alla kommunala uppdrag och verksamheter positivt.
Jag tror därför inte att det räcker särskilt långt att stärka LSS-lagstiftningen, utan problemet måste lösas på en högre nivå. D v s systemet måste ändras så att kommunerna granskas externt. Medborgarna måste kunna få en ordentlig insyn i hur kommunerna förvaltar sitt uppdrag och skattebetalarnas pengar.
Inga-Britt Ahlenius skrev en debattartikel om detta där hon pekar på problemet:
http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.21755 ... lag-kravs-
Om man ska tro henne så behövs det ändringar i kommunallagen. Det skulle i så fall kunna gynna alla kommunala uppdrag och verksamheter positivt.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor