"Den deprimerade reportern" - har han AS?
30 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
rottis30 skrev:Vad menar du med ECT? Jag har fått epilepsi men hur har du hört att de skulle vara gladare än andra?
En spontantanke, då folk som frår ECT ser ut som du får ett epilepsianfall.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 10:28:59, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs skrev:Undrar om peroner med epilepsi är gladare än folk generellt? De har ju inbyggd ECT så att säga?
MsTibbs skrev:En spontantanke, då folk som frår ECT ser ut som du får ett epilepsianfall.
ECT utlöser ett epileptiskt anfall men ett mycket kort sådant.
(dock uteblir anfall ibland vilket man inte har någon förklaring till, också oklart om det då leder till skador)
Jag citerar mitt inlägg från den här tråden.
Ett långvarigt epileptiskt anfall skadar hjärnvävnaden, men ECT-behandlingen är tillräckligt kort för att inte skada och tillräckligt lång för att sätta igång de mekanismer som motverkar vävnadsskador.
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 10:28:59, redigerad totalt 1 gång.
Re: Kommentar från Per Lapins/"Den deprimerade reporter
lapins skrev:------
Hej
Mina barn googlade på Nätet och hittade, förtjusta, den här diskussionen.
Den är förvisso dryga halvåret gammal, men jag ville ändå säga att jag tyckte om, och blev lite rörd över, att ni faktiskt brydde er och diskuterade huruvida jag fått rätt diagnos.
Plus att jag börjat förstå hur stort detta problem med att få rätt diagnos är, och ofta att få någon diagnos över huvud taget.
Så jag ville bara kommentera.
Jag har rätt diagnos; "refraktiv depression". På vanlig svenska skulle man kunna säga "svårbehandlad egentlig depression" eller "kronisk depression". Man börjar också alltmer prata om spektrer (jmf autism-spektrum), dvs det är en glidande skala mellan olika former av depression.
Jag är inte okunnig i vad Aspergers syndrom är och det är inte vad jag har.
Att jag vid vissa tillfällen i filmen är lite geggig beror på att det är inspelat vid många tillfällen över en lång tid. Och orsakerna är allt från det som depressionen i sig ger, till att jag vid ett avsnitt är just uppvaknad ur narkosen.
Men som sagt, jag vill bara säga att er medkännande diskussion påverkade mig. Och säga tack.
Och vill någon av er vill kontakta mig, om någon undrar över något eller något annat, så går det bra på per.lapins@hotmail.com.
Med vänliga hälsningar
Per Lapins
Jag hade missat att reportern själv svarat här.
Vet inte om du läser här men det skulle vara intressant att höra hur du mår idag. Om effekten av ECT var långverkande eller om du gått på underhållsbehandlingar.
Jag var lite kritisk till programmet eftersom jag tyckte att ECT framställdes som universalkur för djupt deprimerade personer vilket jag anser att den inte är. Den funkar för vissa men inte alls för andra.
Jag hade heller inte hört "refraktiv depression" tidigare, det låter som dystymi när du beskriver det.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor