Dyrt att äta ekologisk mat?
11 inlägg
• Sida 1 av 1
DN har idag två artiklar om ekologisk mat. Tydligen är det så att det är butikers och grossisters prispåslag som gör att den ekologiska maten i många fall är dyrare än icke ekologiska livsmedel:
http://www.dn.se/ekonomi/ekomat-for-dyr-for-att-locka
Men även om den ekologiska maten i vissa fall är dyrare så behöver det inte bli dyrare att handla ekologiskt i slutändan eftersom man kan välja att handla livsmedel som grönsaker efter säsong, äta mer rotfrukter, minska ner på att äta dyrare råvaror som KRAV-kött och Kravodlad lax och istället äta mer av baljväxter. Viltkött rekommenderas också:
http://www.dn.se/ekonomi/du-maste-inte- ... ljovanligt
Ekomat för dyr för att locka
Publicerad i dag 09:07
Ekologisk mat säljer dåligt i Sverige. En anledning är att många kunder tycker att priserna är för höga. Ekologiska odlare skyller de höga priserna på att butikerna tar ut högre vinstmarginaler på ekologisk än traditionell mat. Men det förnekas av handlarna.
Odlaren Frans Brozén ger ett exempel. 600 gram av hans ekologiska gula lök från Gotland kostar 24:90 kronor i en butik i Stockholmsområdet. Av den summan får han 6:60 kronor. Det betyder att grossisten och butiken delar på 16 kronor av det som kunden betalar, momsen borträknad.
http://www.dn.se/ekonomi/ekomat-for-dyr-for-att-locka
Men även om den ekologiska maten i vissa fall är dyrare så behöver det inte bli dyrare att handla ekologiskt i slutändan eftersom man kan välja att handla livsmedel som grönsaker efter säsong, äta mer rotfrukter, minska ner på att äta dyrare råvaror som KRAV-kött och Kravodlad lax och istället äta mer av baljväxter. Viltkött rekommenderas också:
"Du måste inte vara rik för att äta miljövänligt"
Publicerad i dag 09:33
Kravmärkta matvaror är dyrare än traditionella eftersom de kostar mer att framställa och görs i mindre volymer. Men man måste inte vara rik för att äta miljövänligt säger ekokocken Ulrika Brydling. Det gäller att tänka på ett nytt sätt när man handlar och lagar mat.
Köttet från djur som äter sin naturliga föda blir också nyttigare än köttet som kommer från traditionell uppfödning i stordrift, berättar hon, eftersom vilda djur och tamdjur som betar naturligt innehåller nyttigare fett.
– En gräsomvandlare som lever på gräs, örter och annat som växer i naturen bildar nyttiga fettsyror. Det gör inte en gräsomvandlare som äter spannmål och annat kraftfoder.
http://www.dn.se/ekonomi/du-maste-inte- ... ljovanligt
Re: Dyrt att äta ekologisk mat?
Om den vanliga löken i butik kostar 5 kr/kg och ekolöken redan hos bonden kostar 11 kr/kg har jag svårt att se hur det skulle kunna vara butikens prispåslag som gör den senare dyrare. Typiska ekotramsartiklar.
Re: Dyrt att äta ekologisk mat?
Butikerna måste hålla sig med ett påslag som täcker kostnaderna eftersom svinnet (dvs hur mycket som måste kasseras) är högre på dyrare varor med relativt korta datum, så det är inte så konstigt att de har de påslag de har.
Bump!
Men trots att det är dyrare väljer fler och fler ekologiska varor:
Men som analytikern på Ekoweb säger, ingen kan se på en vindruva hur mycket besprutad den är. Kunde man det, skulle man inte köpa den.
http://www.unt.se/uppsala/kunskap-nycke ... 55090.aspxUNT skrev:Det ekologiska alternativet är ofta dyrare än det icke-ekologiska, vilket kan få många att tveka.
– Egentligen är det orimligt att ekologiska produkter är dyrare. De icke-ekologiska borde vara dyrare, exempelvis eftersom bekämpningsmedel förorenar grundvattnet och därmed innebär stora kostnader för samhället i slutändan.
---
När konsumenter blir mer medvetna visar det sig nämligen snabbt i efterfrågan. Den nygamla nyheten nu i augusti om hur mycket bekämpningsmedel en icke-ekologisk banan innehåller gjorde att så många köpte ekologiska bananer att de tog slut hos flera leverantörer.
Men trots att det är dyrare väljer fler och fler ekologiska varor:
http://www.unt.se/uppsala/stigande-intr ... 53917.aspxUnder de senaste åren har försäljningen av ekologiska produkter ökat rejält, rekordåret 2008 med hela 48 procent. Men 2012 planade den utvecklingen ut. 2013 tycks det ha vänt igen: livsmedelskedjorna Coop och Ica rapporterar att andelen sålda ekologiska produkter ökat hittills i år.
---
Men den ekologiska marknaden är fortfarande liten: 2012 stod ekologiska varor för fyra procent av all livsmedelsförsäljning i Sverige. Prognosen är att den ökar till åtta procent år 2020. En stor del av den ekologiska konsumtionen står dessutom inte vi privatpersoner för, utan den offentliga sektorn vars ekologiska inköp låg på 21 procent i snitt förra året.
Men som analytikern på Ekoweb säger, ingen kan se på en vindruva hur mycket besprutad den är. Kunde man det, skulle man inte köpa den.
Menar du en giftfritt odlad vindruva?
Ett praktiskt tips till de som vill äta mat utan gifttillägg: Köp maten i en butik som bara säljer ekomat. Då slipper man kika på varenda produkt och det är oftast billigare.
Tips nummer två är att köpa råvaror och tillaga själv. Det ger mycket billig mat.
Ett praktiskt tips till de som vill äta mat utan gifttillägg: Köp maten i en butik som bara säljer ekomat. Då slipper man kika på varenda produkt och det är oftast billigare.
Tips nummer två är att köpa råvaror och tillaga själv. Det ger mycket billig mat.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Jag köper för det mesta ekologiska råvaror och tillagar dom själva, det ger större mättnad och jag slipper äta sju dagar i veckan. Ekologisk Avokado är riktigt gott!
- Zuumaester
- Anslöt: 2014-01-19
Klart handlarna tar ut överpriser. Jag kan köpa för halva priset jämfört med vanliga butiker, på specialbutiker för eko-mat. Där de inte tar överpriser för då hade de gått omkull.
Vem sjutton betalar över 100 kr/kg för paprika, som kostar lika lite som konventionell paprika om man går till Fram eller Ekostore liksom... Fram är ofta så billiga att det mer liknar priserna på konventionellt odlat på ex. MAXI.
Och vad gäller kött och mjölk och ägg:
Köp färs. Köp direkt från gård. Köp ägg från liten gårdsfarmare där hönsen kanske inte alltid äter ekologiskt, men äter desto mer vad de ska: mask, får picka, gå runt, får lite matrester. Ofta 1-2 kr/ägg. Mjölk: ta reda på en kravmjölkbonde och köp för ca 6 kr/litern direkt från gård, så slipper man förstörda enzymer och degenererande pastörisering också. För mig är inte ekomat dyrt alls, bara man tänker lite. Och kanske väljer bort vissa saker.
Vem sjutton betalar över 100 kr/kg för paprika, som kostar lika lite som konventionell paprika om man går till Fram eller Ekostore liksom... Fram är ofta så billiga att det mer liknar priserna på konventionellt odlat på ex. MAXI.
Och vad gäller kött och mjölk och ägg:
Köp färs. Köp direkt från gård. Köp ägg från liten gårdsfarmare där hönsen kanske inte alltid äter ekologiskt, men äter desto mer vad de ska: mask, får picka, gå runt, får lite matrester. Ofta 1-2 kr/ägg. Mjölk: ta reda på en kravmjölkbonde och köp för ca 6 kr/litern direkt från gård, så slipper man förstörda enzymer och degenererande pastörisering också. För mig är inte ekomat dyrt alls, bara man tänker lite. Och kanske väljer bort vissa saker.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Jag har svårt att förstå hur man vill sätta i sig giftmaten. Eller ge sin barn det? Usch. Och ju mer man vet, desto värre känns det. Ibland vill man vara lyckligt ovetande, men har man sjukdomar som manas på av hormon- och annat-störande kemikalier och gifter, så måste man tänka till.
Gör det gärna före ni blir sjuka.
Gör det gärna före ni blir sjuka.
- Bror Duktig
Tja, det är en sentida lyx att kunna tänka på om maten är långsiktigt nyttig. Det viktigaste är att överleva och inte svälta ihjäl.
Och ofta smaker den "onyttiga" maten lika gott som den nyttiga. Jag köper krav-bananer, maken köper vanliga. Jag kan inte påstå att de vanliga smakar sämre, även om jag vet att de är giftigare.
Butiker som bara säljer ekologisk mat har jag inte sett till några. Och att åka långa vägar med bil är iaf inte miljösmart.
Här förklarar KRAV:
Ekologisk mat måste få kosta, dvs kosta mer, säger en entusiast.
Håller med om att det är en prioriteringsfråga. Men har man dålig ekonomi är det inte så lätt. Barnen vill hellre ha smartphone än ekologisk mat.
Generellt har maten blivit dyrare.
Och ofta smaker den "onyttiga" maten lika gott som den nyttiga. Jag köper krav-bananer, maken köper vanliga. Jag kan inte påstå att de vanliga smakar sämre, även om jag vet att de är giftigare.
Butiker som bara säljer ekologisk mat har jag inte sett till några. Och att åka långa vägar med bil är iaf inte miljösmart.
Här förklarar KRAV:
http://www.krav.se/varfor-ar-eko-mat-dyrareI en ekologisk produktion återspeglar priset i större utsträckning vad maten kostar att producera, man tillåts inte pressa produktionskostnaderna med hjälp av bekämpningsmedel och konstgödsel eller lägre djurvälfärd. Konkret utgörs de högre kostnaderna för lantbrukaren av bland annat krav på större stallytor för djuren och mer betesmark, lägre skördar, att ogräs rensas för hand/mekaniskt och dyrare ekologiskt foder som är GMO-fritt.
Ekologiska produkter är än så länge en relativt liten del av den totala livsmedelsförsäljningen (4 procent) och då krävs särhantering av dessa produkter och det innebär merkostnader.
Ekologisk mat måste få kosta, dvs kosta mer, säger en entusiast.
http://na.se/nyheter/orebro/1.2333246-- ... -fa-kosta-NA skrev:Ska vi äta mer närproducerad och ekologisk mat så måste vi dock enligt Britt-Louise Käll också vara beredda på att lägga om våra matvanor. Men det är inte alltid så enkelt, vanans makt är stor.
– Man kanske inte behöver äta färska tomater mitt i vintern. Och vi behöver kanske inte äta finaste nötköttet flera gånger i veckan. Det finns många goda och bra alternativ.
---
Britt-Louise Käll sticker dock inte under stol med att ekologiska matvaror är dyrare än livsmedel som producerats storskaligt. Men att maten måste kosta mer, vilket kan göra det tuffare för människor med små inkomster, är nödvändigt.
– Så är det. Odlar man ekologiskt så får man mindre skördar och på något sätt måste ju odlarna kompenseras för det.
– Samma sak gäller för lantbrukare som satsar på ekologisk djuruppfödning. Eller äggproducenter.
Ett problem är, enligt Britt-Louise Käll, att fler och fler vill äta svenskt och ekologiskt men inte så många är beredda att betala för det. En omöjlig ekvation.
Håller med om att det är en prioriteringsfråga. Men har man dålig ekonomi är det inte så lätt. Barnen vill hellre ha smartphone än ekologisk mat.
Generellt har maten blivit dyrare.
http://www.dn.se/ekonomi/matpriserna-okar-annu-mer/DN Ekonomi skrev:Trots att de flesta varor och tjänster blev billigare förra året steg matpriserna med över två procent. Frukt, fisk och mjölk tillhör de livsmedel som har blivit klart dyrare. ”Vi får ställa in oss på att priserna fortsätter öka”, säger professor Ewa Rabinowicz.
De senaste fem åren har de svenska matpriserna ökat mer än dubbelt så mycket som den genomsnittliga prisutvecklingen i samhället, konsumentprisindex.
---
Sverige är det fjärde dyraste matlandet i EU. Norge hamnar i topp följt av Schweiz och Danmark, medan Polen har de lägsta matpriserna, enligt de senaste siffrorna från Eurostat för 2012.
---
Ewa Rabinowicz menar att vi får sikta in oss på att matpriserna fortsätter öka i framtiden.
– Större befolkning gör att efterfrågan ökar. Dessutom ökar levnadsstandarden, vilket gör att folk köper dyrare varor som kött. Det kostar att producera foder till djuren, säger hon.
Som sagt, det går att komma runt det mesta.
- Eko-färs kostar ofta lika lite som vanliga köttbitar.
- Jag tar tåget till GBG och passar på att handla samtidigt i ekobutikerna, där det, särskilt i ena, ofta faktiskt är lika billigt som i vanliga butiken som har konventionellt odlat.
- Jag äter mindre av udda lyxgrejer, som ex, skulle jag köpa en persika, så köper jag en normal, inte en platt med underligt namn och högt pris. Jag köper inte Zucchini varje gång om det är lågsäsong, jag väljer vanlig broccoli och blomkål, inte de där konstiga ljusgröna dyra o.s.v.
- Jag kokar buljonger på ben, där jag får ut kött för flera måltider ofta, vilket sänker priset för benen och buljongen till noll.
- Jag köper inte ekoägg, jag köper motsvarande ägg hos "hemmafarmare" där hönsen har det bättre än ekohöns, och där jag betalar 1-2 kr/ägg.
Sedan är det klart att det är svårt om man inte kan lösa det ändå. Välja sina varor kan man, men alla kan inte hitta en äggfarmare eller mjölkbonde eller kanske inte ens kan ta sig till ekobutiken.
Tips förresten: COOP är ofta billigast på ekogrönsaker och har störst sortiment på KRAV över huvud taget. Citygross har noll. MAXI är svindyra. COOP och WILLY:s har större och billigare sortiment på frysta ekogrönsaker.
- Eko-färs kostar ofta lika lite som vanliga köttbitar.
- Jag tar tåget till GBG och passar på att handla samtidigt i ekobutikerna, där det, särskilt i ena, ofta faktiskt är lika billigt som i vanliga butiken som har konventionellt odlat.
- Jag äter mindre av udda lyxgrejer, som ex, skulle jag köpa en persika, så köper jag en normal, inte en platt med underligt namn och högt pris. Jag köper inte Zucchini varje gång om det är lågsäsong, jag väljer vanlig broccoli och blomkål, inte de där konstiga ljusgröna dyra o.s.v.
- Jag kokar buljonger på ben, där jag får ut kött för flera måltider ofta, vilket sänker priset för benen och buljongen till noll.
- Jag köper inte ekoägg, jag köper motsvarande ägg hos "hemmafarmare" där hönsen har det bättre än ekohöns, och där jag betalar 1-2 kr/ägg.
Sedan är det klart att det är svårt om man inte kan lösa det ändå. Välja sina varor kan man, men alla kan inte hitta en äggfarmare eller mjölkbonde eller kanske inte ens kan ta sig till ekobutiken.
Tips förresten: COOP är ofta billigast på ekogrönsaker och har störst sortiment på KRAV över huvud taget. Citygross har noll. MAXI är svindyra. COOP och WILLY:s har större och billigare sortiment på frysta ekogrönsaker.
- Bror Duktig
Ekologisk mat blev uppäten, den andra blev snöboll..
Allt behöver inte vara dåligt. Man kan vilja och verkställa förändring som leder till bättre resultat:
DN: Ekologisk mat får eleverna att skrapa tallrikarna rena (2009)
Som sagt, man får vad man (kommunen) betala för..
Hittade artikeln vid lite grävande i en annan sak.
DN: Ekologisk mat får eleverna att skrapa tallrikarna rena (2009)
Måltiderna på Storkyrkoskolan, som är en F-6 skola, kostade förut 14 kronor per elev. Maten låg ofta orörd, och vid ett tillfälle kastade några av barnen snöbollar på leverantörerna. Det blev en ond cirkel, och något behövde förändras.
Skolan och föräldraföreningen beslöt sig därför för att satsa på ekologisk mat. Kostnaden steg från 14 kronor per måltid till 36 kronor, och skillnaden syntes direkt.
– Eleverna är otroligt positiva. Det märks inte bara på att maten äts upp utan det handlar också om att barnen presterar bättre och bråkar mindre om de är mätta, säger Britt-Marie Sjöberg som blev rektor för skolan för ett år sedan.
Som sagt, man får vad man (kommunen) betala för..
Hittade artikeln vid lite grävande i en annan sak.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23