Soylent, framtidens vardagsmat? (måltidsersättning)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Manveru » 2014-01-28 21:24:36

Råkade härom veckan via ett annat forum stöta på en väldigt intressant tråd om ett projekt i USA som pågått det senaste året. Syftet är att skapa en konstgjord måltidsersättning som ska innehålla allt en människa behöver för leva och må så bra som möjligt, så enkelt och billigt som möjligt. Tanken att kunna ersätta all den tråkiga, tidskrävande och i många fall bristfälliga vardagsmaten med en snabbt överstökad näringsblandning låter för mig som en dröm.

Grundaren Rob Rhineheart, en programvaruutvecklare i Silicon Valley USA, satte bollen i rullning med sitt blogginlägg "How I Stopped Eating Food" i februari förra året. Detta fick stor spridning över internet bland människor som liksom honom var trött på allt jobb som kommer av att dagligen behöva fixa allt som har med mat att göra inklusive att se till att få i sig allt det man behöver.

"I hypothesized that the body doesn't need food itself, merely the chemicals and elements it contains. So, I resolved to embark on an experiment. What if I consumed only the raw ingredients the body uses for energy? Would I be healthier or do we need all the other stuff that's in traditional food? If it does work, what would it feel like to have a perfectly balanced diet? I just want to be in good health and spend as little time and money on food as possible."

Rob, efter att ha satt sig in i näringslära m.m., beställde helt enkelt hem allt som behövdes i så nära rå kemisk form som möjligt, blandade ihop i rätt proportioner och hade vid blogguppdateringen levt exklusivt på detta i en månads tid. Den enda naturliga ingrediensen i den ursprungliga blandningen var en skvätt olivolja. Sen dess har arbetet fortsatt med att finslipa formeln dels genom Robs experimenterande på sig själv samt med hjälp av "beta-testare" runtom USA.

För att kunna tillgodose alla de som hört av sig med intresse för att delta/få prova blev det även aktuellt med en "crowdfunding" kampanj. Målet på 100.000 dollar nåddes inom 3 timmar, och slutsumman blev närmare 750.000 dollar. Beställningarna har fortsatt strömma in sen dess och nådde nyligen 2 miljoner dollar. Osäkert när det kommer bli tillgängligt internationellt, men de första inrikesbeställningarna kommer börja skickas ut snart så troligtvis någon gång under 2014 i alla fall.

Personligen ser jag starkt fram emot att få prova detta när det väl blir tillgängligt. Sen är ju också frågan hur nyttigt detta faktiskt är i längden och om det finns något grundläggande som missats i formeln. Vi har ju långt ifrån en fullgod förståelse av vad vi faktiskt behöver för att må som bäst. Skulle nog våga slå vad om att det skulle vara långt nyttigare än det mesta jag stoppar i mig för tillfället. Är ofta jag helt enkelt inte orkar laga mat och nöjer mig med det enklaste alternativet eller hoppar över måltider.

Någon mer här som hört om detta och ser fram emot att få prova? Finns ju en hel del intresse för näringslära/nyttigt ätande och så vidare runt här så kanske kan intressera någon som missat detta. Går ju också ganska stick i stäv med mycket av fokusen på "naturligt" som pågår så skulle vara kul att se vad oliktänkande har att säga för den delen. Har sett en hel del väldigt upprörda reaktioner över idén på andra ställen och det känns som att klimatet här borde underlätta för en vettig diskussion avsevärt.

http://robrhinehart.com/?p=298 (ursprungliga blogginlägget)
http://blog.soylent.me/ (hemsida med innehållsförteckning samt vidare länkar)
Manveru

Anslöt: 2013-01-11

Inläggav Miche » 2014-01-28 22:38:09

Ha ha, gissar att namnet är medvetet valt med tanke på filmen Soylent Green (svenskt namn: Soylent Green – USA år 2022).

Om man ser till att inte missa en massa otroligt viktiga spårämnen som vi behöver väldigt små mängder av i maten så borde det nog funka (en sådan miss kanske upptäcks först en en massa år).

Jag är dock totalt ointresserad av produkten eftersom jag (numera) gillar att laga mat och äta den tillsammans med min käresta.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav stina13 » 2014-01-29 14:53:38

Industrin går för långt i sin vilja att tjäna pengar. Vår mat är allredan för näringsfattig p g a för liten del av ekologiskt jordbruk, där naturlig gödsel används och gräset utgör den viktigaste näringskällan. Det finns en näringskedja att ta hänsyn till, där vi inte kan utesluta djuret som omvandlar gräset till viktiga näringsämnen som inte människan kan framställa själv. Därför har vi en ökning av sjukdomar, men vad bryr sig den vinstdrivande industrin om det?
stina13
Ny medlem

Anslöt: 2014-01-26

Inläggav Miche » 2014-01-29 14:57:00

stina13 skrev:Industrin går för långt i sin vilja att tjäna pengar. Vår mat är allredan för näringsfattig p g a för liten del av ekologiskt jordbruk, där naturlig gödsel används och gräset utgör den viktigaste näringskällan. Det finns en näringskedja att ta hänsyn till, där vi inte kan utesluta djuret som omvandlar gräset till viktiga näringsämnen som inte människan kan framställa själv. Därför har vi en ökning av sjukdomar, men vad bryr sig den vinstdrivande industrin om det?
Soylent handlar ju inte om att det är vanliga matindustrin som ska göra en produkt och ösa ut utan om en privatperson som fick en idé, samlade in pengar och försöker att skapa en produkt som ska innehålla alla nödvändiga näringsämnen.
Miche

Inläggav slackern » 2014-01-29 15:03:09

Miche skrev:
stina13 skrev:Industrin går för långt i sin vilja att tjäna pengar. Vår mat är allredan för näringsfattig p g a för liten del av ekologiskt jordbruk, där naturlig gödsel används och gräset utgör den viktigaste näringskällan. Det finns en näringskedja att ta hänsyn till, där vi inte kan utesluta djuret som omvandlar gräset till viktiga näringsämnen som inte människan kan framställa själv. Därför har vi en ökning av sjukdomar, men vad bryr sig den vinstdrivande industrin om det?
Soylent handlar ju inte om att det är vanliga matindustrin som ska göra en produkt och ösa ut utan om en privatperson som fick en idé, samlade in pengar och försöker att skapa en produkt som ska innehålla alla nödvändiga näringsämnen.

Fast i slutändan blir det väll ändå en industri? Så personerna som startar själva företaget vill ju tjäna pengar i slutändan.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Manveru » 2014-01-29 16:34:06

Att det finns ett visst vinstintresse i ett företag är väl inte särskilt konstigt? Ovanligt nog så verkar grundaren här ha vinst väldigt lågt prioriterat. Han har bland annat uttryckt att han om konceptet blir framgångsrikt kommer plöja ner en stor del av vinsten till att bekämpa världshungern genom donationer av soylent till svältdrabbade regioner.

Att effektivisera allt så långt som möjligt för att minska miljöpåverkan är också ett viktigt mål. Den enda icke-veganska ingrediensen för tillfället är fiskleverolja, så det finns ingen koppling till boskapsindustrin överhuvudtaget.

Global Implications

With Soylent you can be in peak mental and physical condition for less than $2/day. Soylent does not spoil for months, does not require refrigeration, is easy to transport, cheap and environmentally friendly to produce, contains no pesticides, hormones, or preservatives, is trivial to prepare, without even requiring a heat source (though you do need clean water), does no harm to animals, and drastically lowers sanitation requirements.

I also noticed I was generating far less trash than before. The vast majority of personal refuse is food-related. Why else would the trash can always be in the kitchen?

Hur gångbar visionen som framlagts är kan väl ifrågasättas, men ambition finns det i alla fall ingen brist på.
Manveru

Inläggav Wine » 2014-01-29 17:42:54

Manveru skrev:Råkade härom veckan via ett annat forum stöta på en väldigt intressant tråd om ett projekt i USA som pågått det senaste året. Syftet är att skapa en konstgjord måltidsersättning som ska innehålla allt en människa behöver för leva och må så bra som möjligt, så enkelt och billigt som möjligt. Tanken att kunna ersätta all den tråkiga, tidskrävande och i många fall bristfälliga vardagsmaten med en snabbt överstökad näringsblandning låter för mig som en dröm.

Grundaren Rob Rhineheart, en programvaruutvecklare i Silicon Valley USA, satte bollen i rullning med sitt blogginlägg "How I Stopped Eating Food" i februari förra året. Detta fick stor spridning över internet bland människor som liksom honom var trött på allt jobb som kommer av att dagligen behöva fixa allt som har med mat att göra inklusive att se till att få i sig allt det man behöver.
...

Om man tycker vardagsmaten är tråkig kanske man inte spenderar tillräckligt mycket av sin tid och energi i dagsläget åt att se till att maten blir väl tillagad och av bra råvaror samt välsmakande. För mig låter detta som ännu ett exempel på hur människor prioriterar andra saker/intressen framför att spendera nödvändig tid åt att intressera sig för och laga bra mat från grunden men även ett exempel på hur människor verkar bli mer och mer bekväma.

Visst kan det säkert vara bra för en del individer om det nu skulle fungera på så sätt att man faktiskt får i sig all den näring som en människa behöver för att överleva men man missar att det också är viktigt att tänder och käkar får tuggmotstånd och det lär man ju knappast få om man endast intar en näringslösning. Andra nackdelar är att det kanske inte kommer att smaka speciellt mycket, kanske torftigt eller konstgjort och man missar njutningen av att få uppleva alla underbara smaker man normalt gör då man äter vanlig mat men även den estetiska upplevelsen av maten som man får genom färger och former o.s.v. Att laga mat kan dessutom för många vara en aktivitet där man får en chans att umgås och även njuta av den tillagade maten tillsammans med andra.

För mig känns det inte speciellt lockande att ersätta maten med en näringslösning.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav Miche » 2014-01-29 18:03:03

Jag bokstavligen hatar att laga mat enbart till mig själv och äta själv, då kan jag lika gärna äta/dricka något bara för näringens skull (nu har jag sällskap och då är matlagningen och måltiden otroligt mycket trevligare).
Miche

Inläggav antonius » 2014-01-29 18:55:21

Miche skrev:Jag bokstavligen hatar att laga mat enbart till mig själv och äta själv, då kan jag lika gärna äta/dricka något bara för näringens skull (nu har jag sällskap och då är matlagningen och måltiden otroligt mycket trevligare).

Det är samma med mig och så glömmer jag bort att äta och hinner bli på dåligt humör, är en idiot som inte fattar att mitt blodsocker är lägre än råttorna i källaren... :-)051
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav elle » 2014-01-29 19:10:36

Wine skrev:Om man tycker vardagsmaten är tråkig kanske man inte spenderar tillräckligt mycket av sin tid och energi i dagsläget åt att se till att maten blir väl tillagad och av bra råvaror samt välsmakande. För mig låter detta som ännu ett exempel på hur människor prioriterar andra saker/intressen framför att spendera nödvändig tid åt att intressera sig för och laga bra mat från grunden men även ett exempel på hur människor verkar bli mer och mer bekväma.

Visst kan det säkert vara bra för en del individer om det nu skulle fungera på så sätt att man faktiskt får i sig all den näring som en människa behöver för att överleva men man missar att det också är viktigt att tänder och käkar får tuggmotstånd och det lär man ju knappast få om man endast intar en näringslösning. Andra nackdelar är att det kanske inte kommer att smaka speciellt mycket, kanske torftigt eller konstgjort och man missar njutningen av att få uppleva alla underbara smaker man normalt gör då man äter vanlig mat men även den estetiska upplevelsen av maten som man får genom färger och former o.s.v. Att laga mat kan dessutom för många vara en aktivitet där man får en chans att umgås och även njuta av den tillagade maten tillsammans med andra.

För mig känns det inte speciellt lockande att ersätta maten med en näringslösning.

+ 1 .
elle

Anslöt: 2011-01-09

Inläggav Azo85 » 2014-01-29 19:17:58

Miche skrev:Jag bokstavligen hatar att laga mat enbart till mig själv och äta själv, då kan jag lika gärna äta/dricka något bara för näringens skull (nu har jag sällskap och då är matlagningen och måltiden otroligt mycket trevligare).

Om du inte behöver laga och äta maten kan du göra något mycket roligare med samma personer istället om du nu tvunget måste spendera tid och energi på de individerna.
Azo85

Anslöt: 2011-09-01

Inläggav Manveru » 2014-01-29 19:20:54

Wine skrev:Om man tycker vardagsmaten är tråkig kanske man inte spenderar tillräckligt mycket av sin tid och energi i dagsläget åt att se till att maten blir väl tillagad och av bra råvaror. För mig låter detta som ännu ett exempel på hur människor prioriterar andra saker/intressen framför att spendera nödvändig tid åt att intressera sig för och laga bra mat från grunden men även ett exempel på hur människor verkar bli mer och mer bekväma.

Visst kan det säkert vara bra för en del individer om det nu skulle fungera på så sätt att man faktiskt får i sig all den näring som en människa behöver för att överleva men man missar att det är också är viktigt att tänder och käkar får tuggmotstånd och det lär man ju knappast få om man endast intar en näringslösning. Andra nackdelar är att det kanske inte kommer att smaka speciellt mycket, kanske torftigt eller konstgjort och man missar kanske njutningen av att få uppleva alla underbara smaker man normalt gör då man äter vanlig mat men även den estetiska upplevelsen av maten som färger och former o.s.v. Att laga mat kan dessutom för många vara en aktivitet där man får en chans att umgås och även njuta av den tillagade maten tillsammans med andra.

Att ersätta den mat man i nuläget äter med en näringslösning känns inte speciellt lockande enligt min mening.

Ser inte vad som är fel med att de som vill tillåts prioritera annat över matlagning utan att för den skull förlora pengar eller hälsa över det. I synnerhet om man liksom många här (mig inkluderat) har problem med exekutiva funktioner med mera som ytterliggare försvårar hela processen med att få god och nyttig mat på bordet. Bara för att mat "råkar" vara något som alla måste ha för att överleva så betyder det inte att alla automatiskt måste tycka om att laga mat. För mig är den enorma ansträngning som det innebär att laga något som verkligen är gott helt enkelt inte värt det annat än vid särskilda tillfällen.

Att det inte blir något att tugga på är en viktig poäng, man får väl i så fall se till att försöka täcka upp det behovet med tuggummi eller liknande. Vet inte om det finns några särskilda krav på det som tuggas som måste uppfyllas för att det ska ha tillräcklig effekt? Och huruvida det man förlorar i matupplevelsen vägs upp av fördelarna eller ej är ju upp till var och en att avgöra. För min del verkar det definitivt som att det skulle göra det. Om jag kunde ersätta säg 75% av alla måltider med detta så skulle det bli bra mycket lättare att göra något njutbart de gånger jag faktiskt har ork/tid/tillfälle. Det är bra mycket lättare att njuta av något när det inte är ett tvång.

Att laga och äta mat som social aktivitet är för mig något helt annat som inte har så mycket med saken att göra för min del. Det händer helt enkelt inte särskilt ofta, men skulle i aldrig välja något som soylent över det när det väl händer. För en person med familj/respektive eller liknande där att äta ihop med någon är normalfallet så kan jag förstå att det är mindre lockande med konceptet på så sätt.
Manveru

Inläggav kiddie » 2014-01-31 3:04:35

Nu tycker jag att mat är rätt mycket njutning men samtidigt är det jobbigt att vara beroende av maten vareviga dag. Så att varva detta med vanlig mat kanske skulle vara trevligt.

Tycker inte längre illa om att laga mat och att äta kan vara dagens höjdpunkt men jo... ibland skönt slippa oxo. Och då kanske jag skulle lyckas äta lunch med.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in