Så omöjligt skriva ut pdf-bilaga!

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Alien » 2014-01-24 17:36:33

Det kom ett mail till maken. En bilaga i pdf-format måste fyllas i och skickas in. Jag försökte med min dator (nyckfull musfunktion). Men det gick inte att skriva ut, det kom ett meddlande om att Java inte kunde användas pga bristande säkerhet, om jag ville det skulle jag ändra i Trust Manager. Fattade inget.

Så maken kånkade skrivaren till sitt rum och anslöt. Men när pdf-filen skulle öppnas kom ett felmeddelande från Internt Explorer.

Man skulle kunna tro att bilagan var farlig. Men den borde ju vara synnerligen säker (en Säpo-blankett).

Så varför kunde jag läsa bilagan men inte skriva ut? Och varför kunde maken inte ens läsa bilagan? Är det nåt särskilt komplicerat med pdf-filer?
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav barracuber » 2014-01-24 17:56:03

PDF-läsare kan strula. Ofta händer det när man öppnar PDF-filer inne i webbläsaren för det sköts av ett speciellt tillägg till webbläsaren och de kan strula.

Men eftersom ni fick det på mail antar jag att ni inte var i webbläsaren utan i ert mailprogram (Outlook? Thunderbird?). Men det kan strula även då ifall PDF-läsaren i datorn inte är korrekt installerad eller uppdaterad. Den vanligaste PDF-läsaren är Adobe Reader. Förr var den stor och långsam men numera (åtminstone på Mac) är en smidig och snabb.

Man vill idealiskt sett bara kunna dubbelklicka på PDF-filen så ska den öppnas i läsaren. Men detta fungerar sällan från början ffa inte om man har flera olika läsare i datorn. Att välja och ange en standardläsare (default) är ju det man vill, men det funkar ofta ganska dåligt har jag märkt (har kört både Win och Mac).

Om det inte går att öppna filen med dubbelklick, högerklicka och välj Öppna med... och leta upp er läsare, vilket det nu är.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Alien » 2014-01-24 18:03:34

I min dator är det Foxit som är pdf-läsare men den gav ju felmeddelande när jag skulle skriva ut.

I makens dator är det Adobe som är pdf-läsare men försök att öppna gav ju bara felmeddelande att IE slutade fungera. Som om bilagan var rena giftet för IE. Fast hans dator är iofs full av skumma program som inte går att avinstallera.
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2014-01-24 18:05:08

Vad som återstår är att åka in till stan, gå till biblioteket och köra ut på papper från deras dator (mot en avgift). Men det är kallt, känns motigt att behöva åka in till stan bara för den skull.
Alien
Moderator

Inläggav Moggy » 2014-01-24 18:17:41

Spara filen på hårddisken, öppna Acrobat reader istället för att gå via webbläsaren och öppna filen från Acrobat?
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Miche » 2014-01-24 22:16:50

Alien skrev:I makens dator är det Adobe som är pdf-läsare men försök att öppna gav ju bara felmeddelande att IE slutade fungera. Som om bilagan var rena giftet för IE.
Det är IE som är rena giftet, riktigt jävla skitprogram.

Alien skrev:Fast hans dator är iofs full av skumma program som inte går att avinstallera.
Så som IE (nästan helt omöjligt att avinstallera, det är bara några få som verkligen anstränger som som lyckas).

Ursäkta att jag är fientligt inställd till IE men jag har bara råkat ut för problem med den skiten.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Alien » 2014-01-26 2:32:52

Tack för svar, nu lyckades jag spara pdf-filen och sedan skriva ut den!

Har valt IE som webbläsare. Det var väl iofs förvalt när vi köpte datorn, men jag har försökt göra det igen. Men det hjälper inte, varje gång man klickar på IE-ikonen så kommer en annan webbläsare fram. Eftersom jag inte vet vilket program/företag det är, så hittar jag inte programmet i kontrollpanelen så jag kan inte ta bort det. Nåja, det funkar ju ändå.

Sen så har maken tydligen två antivirusproram i datorn. Inget har han laddat ner, de har bara kommit. Det ena påstår att det andra är en trojan, men det är väl inte heller ovanligt.
Alien
Moderator

Inläggav Parvlon » 2014-01-26 3:10:30

Alien skrev:Sen så har maken tydligen två antivirusproram i datorn. Inget har han laddat ner, de har bara kommit. Det ena påstår att det andra är en trojan, men det är väl inte heller ovanligt.
Jo det är faktiskt allvarligt. Det kan vara vilken som av dem som är det riktiga buset dock.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav notwoodstock » 2014-01-26 3:45:27

Får mig att tycka att ett "rörighetsindex" borde gå att uppskatta för PC-användares datorer. Det skulle vara nyttigt, även om jag själv inte vet allt elände som kommersen ställt till med. Också ett enkelt frågeformulär med frågor om man t.ex skulle våga låta någon website gå igenom filsystemet åt en.

Så skulle man få veta om man är ett lätt offer för eländet, virus och allt.

Just att Antivirusprogrammet skulle vara trojan låter inte kul. :-(

Jag tror tips om bra tips är klart effektivt. Man vill veta "super-duper-expertens" råd, frågan är var man hittar dom?

Starta en tråd med "Dina 5 bästa PC-tips", och länkar till sån't inkluderade.

Och en med "Den värsta PC-grejen som jag råkat ut för".

En viktig sak är ju också vad man använder sin dator för största delen av tiden - det borde man optimera. Alltså självklart webbläsaren t.ex. Inte slarva där! (Kör Safari själv, p.g.a Mac.)

Med 1/5:dels kaffemugg kl. 02:45.

/notwoodstock
notwoodstock

Anslöt: 2013-12-22

Inläggav Alien » 2014-01-26 3:59:37

Det är nog bäst att jag avinstallerar bägge antivirusprogrammen och laddar ner något känt antivirusprogram i stället, som AVG el Avast. Bara det nu går att avinstallera dem.
Alien
Moderator

Inläggav Zuumaester » 2014-01-26 10:05:15

Alien skrev:Har valt IE som webbläsare. Det var väl iofs förvalt när vi köpte datorn, men jag har försökt göra det igen. Men det hjälper inte, varje gång man klickar på IE-ikonen så kommer en annan webbläsare fram. Eftersom jag inte vet vilket program/företag det är, så hittar jag inte programmet i kontrollpanelen så jag kan inte ta bort det. Nåja, det funkar ju ändå.

Själv så har jag problem med Internet Explorer då den har kompatibilitetsproblem med själva datorn, alltså den får datorn att krascha vid Youtube-videos samt dels får högtalarna att ge ifrån sig ett öronskärande borr-ljud. :-)006 Just nu så använder jag av Google Chrome vilket är mer stabilt, men jag gillar inte hur bokmärkessystemet fungerar som, jag var van vid IE's favoritfunktion.

Jag har dock aldrig fått några problem med PDF-filer eftersom jag inte använder mig av dom. Jag har också haft problem med dubbla virusskydd ibland och har frågat pappa om hur man löser sådant.
Zuumaester

Anslöt: 2014-01-19

Återgå till IT-forum

Logga in