Jag vill ha en god man

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Sv: har ett stort problem

Inläggav Zirre » 2014-01-25 18:54:15

yusuke20 skrev:
Zirre skrev:Hur betalar man en räkning?
https://www.flashback.org/t640368
läste du anledningarna till varför jag vill ha god man?

Det är hur som helst bra att lära sig hur man gör.
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

har ett stort problem

Inläggav Sadistic » 2014-01-25 18:56:11

Zirre skrev:
yusuke20 skrev:
Zirre skrev:Hur betalar man en räkning?
https://www.flashback.org/t640368
läste du anledningarna till varför jag vill ha god man?

Det är hur som helst bra att lära sig hur man gör.

-tummen upp -
Sadistic

Anslöt: 2013-12-09

har ett stort problem

Inläggav AustenAnnie » 2014-01-25 19:26:15

Sadistic skrev:
yusuke20 skrev:Här är stora anledningar till varför jag vill ha god man:

1. Jag behöver nån som kan hjälpa mig med tider och planer

2. Jag behöver nån som kan hjälpa mig med att sköta pengar

3. Jag behöver nån som kan vara med mig när jag är utom hus

4. Jag behöver god man till att fixa resa som till japan till exempel och följa med

5. Det känns säkrare och tryggare med god man eftersom dem hjälper till om man har problem med något som banken eller annat

både jag och min lärare tycker att jag ska få god man när jag flyttar hemifrån.

Detta betyder mycket för mig

du vet väl att en godman inte kan göra alla dom sakerna?
tror det första du bör göra om du inte redan gjort det, är att kontakta LSS.
En godman hjälper med räkningar osv, och att planera möten. Vad jag fattat är allt över det något dom gör för att vara hjälpsamma men egentligen inte är deras jobb

det du besrkiver mer är en ledsagare

Som Sadistic skriver så kan jag bara instämma.

En god man kan endast hjälpa dig med ekonomin och juridiska frågor , som jag har förstått.
Det låter dessutom som om du skulle behöva en bondestödjare och en kontaktperson.

Om du har föräldrar som bor nära så är det oftast så att de utses som gode män till sina barn. Du kan även få en god man tilldelad dig av kommunen i det fallet betalar istället kommunen för dennes utgifter och ersättning.

Kontaktperson är till för att hjälpa dig att komma ut och umgås med andra.
En boendestödjare skulle kunna hjälpa dig planera, göra scheman och liknande.
Tror säkert de kan hjälpa dig med praktiska som att boka flyg, boende och hjälpa till med till exempel växla pengar och fixa pass. Är osäker på om en boendestödjare/ledsagare eller kontaktperson har rätt att följa med på utlandsresor.

Hoppas du blev lite klokare. :-)Happy

Reglerna kan förstås variera beroende på vart i landet du bor.
Finns olika bestämmelser och regelverk för olika kommuner.
AustenAnnie

Anslöt: 2013-12-30

har ett stort problem

Inläggav yusuke20 » 2014-01-25 19:49:54

Sadistic skrev:

4. Jag behöver god man till att fixa resa som till japan till exempel och följa med

5. Det känns säkrare och tryggare med god man eftersom dem hjälper till om man har problem med något som banken eller annat

En godman hjälper med räkningar osv, och att planera möten. Vad jag fattat är allt över det något dom gör för att vara hjälpsamma men egentligen inte är deras jobb

jag vet men som du skrev så behöver jag en godman som hjälper mig med min ekonomi och att planera möten
yusuke20

Anslöt: 2014-01-19

Re: har ett stort problem

Inläggav Zirre » 2014-01-25 20:30:29

Varför verkar det som om du redan bestämt dig för att inte vilja lära dig hur man betalar en räkning?
Med internetbanken går det smidigt med själva proceduren.
Zirre

har ett stort problem

Inläggav AustenAnnie » 2014-01-25 20:53:25

yusuke20 skrev:
Sadistic skrev:

jag vet men som du skrev så behöver jag en godman som hjälper mig med min ekonomi och att planera möten

Ursäkta mig, men vill verkligen inte framstå som tjatig.

En god man kan endast överta ansvar för din ekonomi,
en god man inte så vitt jag vet planera möten.

Det är en helt annan sak och tjänst som krävs för det , möjligen kan en boendestödjare eller kontaktperson hjälpa dig med planering av olika saker.

Hoppas inte du tar illa upp nu, försöker bara hjälpa dig. :)
AustenAnnie

Inläggav Zirre » 2014-01-25 21:00:52

I Föräldrabalken står det att man kan få hjälp av en god man eller en förvaltare för att

bevaka sin rätt

förvalta sin egendomsörja för sin person.

Hjälpen kan omfatta alla dessa tre områden, men kan också gälla bara ett eller två av dem.

"Bevaka sin rätt"
Att bevaka en huvudmans rätt kan till exempel vara att se till att han eller hon får den hjälp från samhället som han eller hon behöver. Det kan vara att ansöka om stöd eller bidrag från kommunen eller Försäkringskassan.

"Förvalta sin egendom"
Detta innebär att sköta huvudmannens ekonomi. Ibland har personen inte själv förmåga att ta hand om sina pengar och betala sina räkningar. Eller så har han eller hon en större förmögenhet, som han eller hon inte kan klara av att ta hand om själv. Då behövs det att någon annan hjälper till.

"Sörja för sin person"
Att sörja för huvudmannens person innebär att se till att huvudmannen har det bra och att hålla kontakt med henne eller honom. En god man eller förvaltare ska hålla sig informerad om huvudmannens levnadsförhållanden och om det finns brister försöka avhjälpa dem. 

Källa: http://www.handikappupplysningen.se/gn/opencms/web/HU/stod_vardagen/god_man_och_forvaltare/
Zirre

har ett stort problem

Inläggav yusuke20 » 2014-01-25 21:58:07

Zirre skrev:Varför verkar det som om du redan bestämt dig för att inte vilja lära dig hur man betalar en räkning?

för jag är inte bra på matte och jag tänker långsamt. Sen har jag även kortidsminne. Jag har också förstå meningar med svåra ord och sånt
sen så blir jag oftast stressad och känna mig vilse

Har jag rätt att skaffa god man när jag fyller 18 även om min pappa inte håller med?
yusuke20

Inläggav Zirre » 2014-01-25 22:08:33

När man blir 18 bestämmer inte föräldrarna över vad man gör med sitt liv. Men de kan självklart ha en åsikt angående det.
Zirre

har ett stort problem

Inläggav slackern » 2014-01-25 22:12:34

Zirre skrev:När man blir 18 bestämmer inte föräldrarna över vad man gör med sitt liv. Men de kan självklart ha en åsikt angående det.

Bor man hemma har dom sin fulla rätt att sätta upp regler man måste följa.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Zirre » 2014-01-25 22:26:13

slackern skrev:
Zirre skrev:När man blir 18 bestämmer inte föräldrarna över vad man gör med sitt liv. Men de kan självklart ha en åsikt angående det.

Bor man hemma har dom sin fulla rätt att sätta upp regler man måste följa.

Jo det stämmer.
Zirre

har ett stort problem

Inläggav elle » 2014-01-25 22:27:01

yusuke20 skrev:
Zirre skrev:Varför verkar det som om du redan bestämt dig för att inte vilja lära dig hur man betalar en räkning?

för jag är inte bra på matte och jag tänker långsamt. Sen har jag även kortidsminne. Jag har också förstå meningar med svåra ord och sånt

Jag är usel på matte , räknar som en åsna , har korttidsminne och betalar räkningar utan autogiro. Bra att tvinga att lära sig nåt man kan ha praktiskt användning av livet ut .
elle

Anslöt: 2011-01-09

har ett stort problem

Inläggav yusuke20 » 2014-01-25 22:31:53

elle skrev:
yusuke20 skrev:

Jag är usel på matte , räknar som en åsna , har korttidsminne och betalar räkningar utan autogiro. Bra att tvinga att lära sig nåt man kan ha praktiskt användning av livet ut .
men vem hjälper dig att växla och sånt?
yusuke20

har ett stort problem

Inläggav elle » 2014-01-25 22:39:33

yusuke20 skrev:
elle skrev:
yusuke20 skrev:

Vad menar du ? Min kontaktperson brukar hjäpa mig med storhandlande men räkningar betalar jag själv.
Senast redigerad av elle 2014-01-25 22:45:07, redigerad totalt 1 gång.
elle

har ett stort problem

Inläggav Tiblan » 2014-01-25 22:43:27

AustenAnnie skrev:
Sadistic skrev:

Som Sadistic skriver så kan jag bara instämma.

En god man kan endast hjälpa dig med ekonomin och juridiska frågor , som jag har förstått.
Det låter dessutom som om du skulle behöva en bondestödjare och en kontaktperson.

Om du har föräldrar som bor nära så är det oftast så att de utses som gode män till sina barn. Du kan även få en god man tilldelad dig av kommunen i det fallet betalar istället kommunen för dennes utgifter och ersättning.

Kontaktperson är till för att hjälpa dig att komma ut och umgås med andra.
En boendestödjare skulle kunna hjälpa dig planera, göra scheman och liknande.
Tror säkert de kan hjälpa dig med praktiska som att boka flyg, boende och hjälpa till med till exempel växla pengar och fixa pass. Är osäker på om en boendestödjare/ledsagare eller kontaktperson har rätt att följa med på utlandsresor.

Hoppas du blev lite klokare. :-)Happy

Reglerna kan förstås variera beroende på vart i landet du bor.
Finns olika bestämmelser och regelverk för olika kommuner.

I första hand så är det huvudmannen det vill säga den som nyttjar en god man som betalar för den. Om huvudmannen saknar pengar så går kommunen in. De flesta gode män betalar först sin egen ersättning och därefter huvudmannens utgifter enligt direktiv från överförmyndarnämnden.
Tiblan

Anslöt: 2009-08-13

har ett stort problem

Inläggav yusuke20 » 2014-01-25 22:49:26

elle skrev:
yusuke20 skrev:
elle skrev:Jag är usel på matte , räknar som en åsna , har korttidsminne och betalar räkningar utan autogiro. Bra att tvinga att lära sig nåt man kan ha praktiskt användning av livet ut .

Vad menar du ? Min kontaktperson brukar hjäpa mig med storhandlande men räkningar betalar jag själv.
men kan jag be personalen i boendet om hjälp om det skulle hända röriga saker i banken och sånt?
yusuke20

har ett stort problem

Inläggav elle » 2014-01-25 23:16:26

yusuke20 skrev:
elle skrev:
yusuke20 skrev: men vem hjälper dig att växla och sånt?

men kan jag be personalen i boendet om hjälp om det skulle hända röriga saker i banken och sånt?

Om du inte vill bli omyndigförklarad är det bra att lära sig de nödvändiga saker för att klara sig i samhället som ex betala räkningar . Är det nåt jag inte fattar på banken så frågar jag rakt ut . De brukar vara hjälpsamma. Har aldrig varit nåt problem. Vill du slippa stress eller känner dig osäker på banken kan du fråga om hjälp personalen i ditt boende , att någon följer med . Jag har en kurator och en kontaktperson , har aldrig haft en god man så jag kan tyvärr inte komma med nåt konkret tips .
elle

har ett stort problem

Inläggav slackern » 2014-01-25 23:30:32

elle skrev:
yusuke20 skrev:
elle skrev:Vad menar du ? Min kontaktperson brukar hjäpa mig med storhandlande men räkningar betalar jag själv.

Om du inte vill bli omyndigförklarad är det bra att lära sig de nödvändiga saker för att klara sig i samhället som ex betala räkningar . Är det nåt jag inte fattar på banken så frågar jag rakt ut . De brukar vara hjälpsamma. Har aldrig varit nåt problem. Vill du slippa stress eller känner dig osäker på banken kan du fråga om hjälp personalen i ditt boende , att någon följer med . Jag har en kurator och en kontaktperson , har aldrig haft en god man så jag kan tyvärr inte komma med nåt konkret tips .

Kan man bli omyndigförklarad i dagens Sverige?
slackern

Anslöt: 2010-10-26

har ett stort problem

Inläggav AustenAnnie » 2014-01-25 23:39:17

slackern skrev:
elle skrev:
yusuke20 skrev: men kan jag be personalen i boendet om hjälp om det skulle hända röriga saker i banken och sånt?

Ja, det kan man bli såtillvida att du inte längre har ansvar över din egen ekonomi.

Känner till minst ett fall där, personen i fråga arbetar och får lön men inte kan styra över den själv. Dennes föräldrar har ett särskilt bankkonto till personen som får en viss summa att klara sig på i månaden eller om det var per vecka.

Tror även att det innebär att du inte längre kan skaffa lägenhet i ditt eget namn, ta lån eller rösta.Du kan inte längre äga någonting av värde som aktier, eget företag eller liknande.
AustenAnnie

har ett stort problem

Inläggav yusuke20 » 2014-01-25 23:54:35

Vadå så jag bli omyndigförklarad bara för att jag skaffa god man vid 18 års åldern?
yusuke20

har ett stort problem

Inläggav AustenAnnie » 2014-01-26 0:01:22

yusuke20 skrev:Vadå så jag bli omyndigförklarad bara för att jag skaffa god man vid 18 års åldern?

Nej, nej nej nu tror jag tyvärr att du missförstår.
Jag svarade endast på frågan slackern skrev ,
det var absolut inte personligen riktat till dig...

AustenAnnie skrev:
slackern skrev:
elle skrev:Om du inte vill bli omyndigförklarad är det bra att lära sig de nödvändiga saker för att klara sig i samhället som ex betala räkningar . Är det nåt jag inte fattar på banken så frågar jag rakt ut . De brukar vara hjälpsamma. Har aldrig varit nåt problem. Vill du slippa stress eller känner dig osäker på banken kan du fråga om hjälp personalen i ditt boende , att någon följer med . Jag har en kurator och en kontaktperson , har aldrig haft en god man så jag kan tyvärr inte komma med nåt konkret tips .

Ja, det kan man bli såtillvida att du inte längre har ansvar över din egen ekonomi.

Känner till minst ett fall där, personen i fråga arbetar och får lön men inte kan styra över den själv. Dennes föräldrar har ett särskilt bankkonto till personen som får en viss summa att klara sig på i månaden eller om det var per vecka.

Tror även att det innebär att du inte längre kan skaffa lägenhet i ditt eget namn, ta lån eller rösta.Du kan inte längre äga någonting av värde som aktier, eget företag eller liknande.

Råkade använda "du" istället för man om det var därför du kanske råkade missförstå.
Nu känner jag inte till din situation eller problematik,
men man måste ha misskött sin ekonomi rejält innan blir omyndigförklarad och tilldelad en god man.

Men självklart kan man ha en god man även fast man inte är omyndigförklarad.
Du kan dock inte bara "få" en god man utan vidare,
du måste begära att få en eller utse en på egen hand.
AustenAnnie

har ett stort problem

Inläggav yusuke20 » 2014-01-26 0:07:46

Sen har jag en fråga angående boende. kan man få bo på någon korttidsboende eller boende för unga medans LSS söker lägenhet för mig?
yusuke20

Inläggav Titti » 2014-01-26 0:13:18

AustenAnnie skrev:blir omyndigförklarad och tilldelad en god man.

Nej. Man får i så fall en förvaltare, inte en god man.
Titti

Anslöt: 2007-09-16

har ett stort problem

Inläggav AustenAnnie » 2014-01-26 0:17:35

yusuke20 skrev:Sen har jag en fråga angående boende. kan man få bo på någon korttidsboende eller boende för unga medans LSS söker lägenhet för mig?

Är nog inte rätt person du ska vända dig till,
tror det kan se olika ut beroende på vart i landet du bor.

Finns även olika typer av korttidsboende , beroende på om man är barn eller vuxen.
Det är troligen olika typer av insatser som behövs. Om det är frågan om korttidsboende för vuxna, som i ditt fall så kan man inte ansöka om att bo samma ställe.

http://www.stockholm.se/FamiljOmsorg/funktionsnedsattning/Boende-och-stod-i-hemmet/Korttidsvard-och-korttidsboende/

Titti skrev:
AustenAnnie skrev:blir omyndigförklarad och tilldelad en god man.

Nej. Man får i så fall en förvaltare, inte en god man.

Tack för rättelsen Titti. :)
Senast redigerad av AustenAnnie 2014-01-26 0:18:35, redigerad totalt 1 gång.
AustenAnnie

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in