Hjälp med skrivare *akut*
31 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Hej!
Nu behöver vi skriva ut, och vi har köpt nya patroner som är korrekt installerade. Skrivaren klarade av att skriva ut en testsida.
Skrivaren är en Lexmark S315 nätverksskrivare. Den är korrekt installerad.
Vid utskrift säger skrivaren:
"Ange denna PIN i nätverkets installationsprogram".
Jag har ingen aning om vad nätverkets installationsprogram är för något, och var den åttasiffriga PIN-koden ska skrivas in nånstans. Även geocache får samma problem.
Hur ska vi göra?
Vi behöver skriva ut så snart som det går att få igång skrivaren.
Lilla Gumman
Nu behöver vi skriva ut, och vi har köpt nya patroner som är korrekt installerade. Skrivaren klarade av att skriva ut en testsida.
Skrivaren är en Lexmark S315 nätverksskrivare. Den är korrekt installerad.
Vid utskrift säger skrivaren:
"Ange denna PIN i nätverkets installationsprogram".
Jag har ingen aning om vad nätverkets installationsprogram är för något, och var den åttasiffriga PIN-koden ska skrivas in nånstans. Även geocache får samma problem.
Hur ska vi göra?
Vi behöver skriva ut så snart som det går att få igång skrivaren.
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Om det är en trådlös skrivare, så syftar antagligen skrivaren på att ni skall skriva in pinkoden som står på displayen på skrivaren, i datorn när ni kopplar skrivaren till datorn.
Har ni nu ingen pinkod att gå efter, så får ni gå in på skrivarens inställningar och begära eller skapa en egen pinkod, som ni kan använda för att koppla enheterna.
Har ni nu ingen pinkod att gå efter, så får ni gå in på skrivarens inställningar och begära eller skapa en egen pinkod, som ni kan använda för att koppla enheterna.
http://www.lexmark.com/publications/pdfs/2007/s31x/html/en/wireless-network-compatibility-topic.html#d0e4402
Här är en länk till manualen för er skrivare, avdelning installation av trådlös skrivare.
Länk till hela broschyren:
http://www.lexmark.com/publications/pdfs/2007/s31x/html/en/index.html
Här är en länk till manualen för er skrivare, avdelning installation av trådlös skrivare.
Länk till hela broschyren:
http://www.lexmark.com/publications/pdfs/2007/s31x/html/en/index.html
Hej igen!
Jag kan skriva ut nu. Jag började installera skrivardrivrutinerna från CD:n, men det hakade sig. Plötsligen satte skrivaren igång, och ut kom det jag hade försökt skriva ut.
Men geocache kan fortfarande inte skriva ut, trots korrekt installerade drivrutiner (som installerades när vi köpte skrivaren) och först nu kan han inte skriva ut. Det har ju pillats en del med nätverket i somras, så det kan ju vara en trolig orsak.
Under kvällen har geocache fått en gul felmeddelanderuta längst ner till höger, där det stod ungefär: "Kommunikationsfel: Uppgradera i programmeny". Vad ska uppgraderas och i vikken programmeny? Har det med skrivaren att göra?
Observera att geocache kör Vista.
Lilla Gumman
Jag kan skriva ut nu. Jag började installera skrivardrivrutinerna från CD:n, men det hakade sig. Plötsligen satte skrivaren igång, och ut kom det jag hade försökt skriva ut.
Men geocache kan fortfarande inte skriva ut, trots korrekt installerade drivrutiner (som installerades när vi köpte skrivaren) och först nu kan han inte skriva ut. Det har ju pillats en del med nätverket i somras, så det kan ju vara en trolig orsak.
Under kvällen har geocache fått en gul felmeddelanderuta längst ner till höger, där det stod ungefär: "Kommunikationsfel: Uppgradera i programmeny". Vad ska uppgraderas och i vikken programmeny? Har det med skrivaren att göra?
Observera att geocache kör Vista.
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
Jag har provat att skicka ett dokument till skrivaren, men när jag klickar på den lilla skrivarsymbolen uppe till vänster i Word så kommer det upp ett meddelande där det står "Statusmeddelande kunde inte kommunicera med Lexmark S310 Series. Välj Uppdatera i Programmenyn". Det knepiga är att jag inte hittar något "Uppdatera". Var hittar man den funktionen?
Jag har testat att ominstallera från skivan som följde med skrivaren, men ominstallationsprocerduren går inte att fullfölja.
Vad göra?
Jag har testat att ominstallera från skivan som följde med skrivaren, men ominstallationsprocerduren går inte att fullfölja.
Vad göra?
Prova att avinstallera skrivaren helt, sen hämtar du hem ny drivrutin härifrån och installerar den istället (man ska aldrig försöka installera gamla drivrutiner, de senaste från tillverkaren brukar alltid vara bäst).
Tack Micke för tips och länk! Jag satt uppe till strax före fem i morse, så just nu är jag för trött för att fixa med drivrutininstallation.
Micke: jag har avinstallerat drivrutinen nu och installerat den på nytt (från skiva) men det är samma fel ändå, så jag måste ha USB-kabeln mellan datorn och skrivaren inkopplad för att kunna skriva ut, trots att jag valde trådlös inställning när jag gjorde installationen .
Har du tittat på egenskaperna för skrivaren, fliken portar?
Hade du USB-kabeln ansluten när du installerade (det ska du inte ha)?
Använd gärna den drivrutinen som Lexmark har lagt upp på sin webbsida, den bör vara mindre felfri än den du har på skivan.
Använd gärna den drivrutinen som Lexmark har lagt upp på sin webbsida, den bör vara mindre felfri än den du har på skivan.
Miche skrev:Har du tittat på egenskaperna för skrivaren, fliken portar?
Nej. Jag är inte så hemma på när sådant här strular...
Nej.
Mmm... det kommer att fungera bättre, är jag säker på. Jag ska ta tag i det senare, är ganska trött nu.
Tack igen för tipsen.
Nu har både geocache och jag drivrutiner från Lexnarks hemsida. Om det nu är rätt drivrutiner, det fanns en hel massa länkar till S315. Ingen av oss kan nu skriva ut. Vi får ett statusmeddelande som säger "Kommunikationsfel".
Vi har nya bläckpatroner, men kan ändå inte skriva ut. Det känns surt att först ha köpt bläckpatroner till skrivaren för runt 500 kr, och sen ändå behöva gå till biblioteket för att låna dator och skriva ut för 3 kr per sida.
Jag blir så himla men det hjälper ju inte. Nu är min kunskap slut. Hade jag varit rik, så hade jag kostat på två nya laptops och en skrivare, som funkar tillsammans och gör det dom ska utan krångel. Men rik är jag inte, så ni får fortsätta komma med tips.
Lilla Gumman
Vi har nya bläckpatroner, men kan ändå inte skriva ut. Det känns surt att först ha köpt bläckpatroner till skrivaren för runt 500 kr, och sen ändå behöva gå till biblioteket för att låna dator och skriva ut för 3 kr per sida.
Jag blir så himla men det hjälper ju inte. Nu är min kunskap slut. Hade jag varit rik, så hade jag kostat på två nya laptops och en skrivare, som funkar tillsammans och gör det dom ska utan krångel. Men rik är jag inte, så ni får fortsätta komma med tips.
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
När jag skriver tips, så menar jag givetvis nån slags steg-för-steg guide, om nu någon orkar hjälpa till med det. Vi har instruktionsboken, och den har jag läst grundligt. Vi har också fått länkar till instruktonsboken på nätet, det är samma text men jag har läst den ändå lika grundligt som den vanliga instrukitonsboken.
Det måste vara något som jag har missat. Något som jag inte begriper.
Det känns väldigt onödigt att ha kostat på skrivaren nya patroner, när vi nu ändå inte kan skriva ut. Det skulle inte förvåna mig om skrivaren är trasig, alla andra apparater har ju gått sönder slag i slag under förra året så varför inte skrivaren.
Jaja, jag ska inte gräma mig för mycket. Men jag skulle vara glad för er andras åsikter. Är Kommunikationsfel ett allvarligt fel så att skrivaren måste bytas ut, eller går det att fixa?
Lilla Gumman
Det måste vara något som jag har missat. Något som jag inte begriper.
Det känns väldigt onödigt att ha kostat på skrivaren nya patroner, när vi nu ändå inte kan skriva ut. Det skulle inte förvåna mig om skrivaren är trasig, alla andra apparater har ju gått sönder slag i slag under förra året så varför inte skrivaren.
Jaja, jag ska inte gräma mig för mycket. Men jag skulle vara glad för er andras åsikter. Är Kommunikationsfel ett allvarligt fel så att skrivaren måste bytas ut, eller går det att fixa?
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
Re: Hjälp med skrivare *akut*
Alltså, när man går in på Lexmarks hemsida och väljer S315 så finns det ju en radda länkar. Bara drivrutiner, Lexmark program (för att bl.a kunna scanna in) och div. annat som jag inte begriper.
Måste inte drivrutinerna vara anpassade för Vista respektive Windows 7?
Måste inte drivrutinerna vara anpassade för Vista respektive Windows 7?
- Lilla Gumman
Har du provat att ansluta skrivaren med en kabel direkt till någon av datorerna?
Ja, geocache har provat med aladd och får fortfarande kommunikationsfel. En teori som geocache har är att den nyaste drivrutinen nedladdad från Lexmarks hemsida inte är anpassad för Windows Vista. Att hans dator är för gammal för drivrutinen, helt enkelt.
- Lilla Gumman
JA, drivrutinen måste passa till den version av Windows man använder. Prova att ladda ner drivrutin från den här sidan, där man väljer operativsystem etc.:
http://support.lexmark.com/index?page=driverSupport&locale=en&userlocale=EN_US
Dessutom, prova först med sladd för att se att det fungerar.
http://support.lexmark.com/index?page=driverSupport&locale=en&userlocale=EN_US
Dessutom, prova först med sladd för att se att det fungerar.
Satte i sladden för att testa skrivaren, och satte på den. Innan jag hann öppna Anteckningar, rasslar skrivaren igång. Plötsligt kom det ut ett dokument som jag försökt skriva ut igår, men inte kunde på grund av kommunikationsfel.
Så har ju även maken fått. Han har försökt skriva ut men det gick inte, så han försökte igen och igen. Dagen efter, när skrivaren startades, kom det ut fem-sex sidor av hans dokument.
Om drivrutinen är felaktig, borde det inte gå att skriva ut alls. D.v.s. dokumentet borde inte komma dan efter, eller så. Jag fattar ingenting.
Så har ju även maken fått. Han har försökt skriva ut men det gick inte, så han försökte igen och igen. Dagen efter, när skrivaren startades, kom det ut fem-sex sidor av hans dokument.
Om drivrutinen är felaktig, borde det inte gå att skriva ut alls. D.v.s. dokumentet borde inte komma dan efter, eller så. Jag fattar ingenting.
Senast redigerad av Lilla Gumman 2014-02-01 16:02:38, redigerad totalt 1 gång.
- Lilla Gumman
Lilla Gumman skrev:Satte i sladden för att testa skrivaren, och satte på den. Innan jag hann öppna Anteckningar, rasslar skrivaren igång. Plötsligt kom det ut ett dokument som jag försökt skriva ut igår, men inte kunde på grund av kommunikationsfel.
Jag fattar ingenting.
Det kan betyda att du har rätt drivrutin och att det fungerar med sladd, och att problemet med trådlös kommunikation inte beror på drivrutinen utan någon annat, t.ex. inställningar.
Kolla nätverksinställningarna på skrivaren (de brukar gå att skriva ut via panelen på skrivaren), känns som om något är fel där.
Har du startat om skrivaren, ibland räcker det för att koppla upp sig mot nätverket igen?
Har du startat om skrivaren, ibland räcker det för att koppla upp sig mot nätverket igen?
Jodå, med sladd fungerade det alldeles utmärkt för mig att skriva ut.
Visst är det en inställningssak, det begriper jag med. Men vilken inställning? Vi kan inte hålla på och trassla med sladd, vi köpte ju en wifi-skrivare eftersom det är just wifi-funktionen vi vill åt. Dessutom kan geocache inte skriva ut ens med sladd.
Skrivaren är alltid avstängd, och sätts på när den ska skriva ut. Efter en stunds inaktivitet stängs skrivaren av automatiskt, så det finns ingen möjlighet att lämna den på dygnet runt.
För övrigt så har jag ju installerat om Windows. Jag har således tappat alla inställningar i min dator. Inställningarna kommer inte tillbaka till datorn hux flux genom att vi stänger av och sätter på skrivaren igen.
Visst är det en inställningssak, det begriper jag med. Men vilken inställning? Vi kan inte hålla på och trassla med sladd, vi köpte ju en wifi-skrivare eftersom det är just wifi-funktionen vi vill åt. Dessutom kan geocache inte skriva ut ens med sladd.
Skrivaren är alltid avstängd, och sätts på när den ska skriva ut. Efter en stunds inaktivitet stängs skrivaren av automatiskt, så det finns ingen möjlighet att lämna den på dygnet runt.
För övrigt så har jag ju installerat om Windows. Jag har således tappat alla inställningar i min dator. Inställningarna kommer inte tillbaka till datorn hux flux genom att vi stänger av och sätter på skrivaren igen.
- Lilla Gumman
Re: Hjälp med skrivare *akut*
Om det fungerar med sladd borde det ju vara en idé att om man vill skriva ut så kopplar man helt enkelt in sladen i datorn.
Inte så jättebökigt.
Minns att jag hade en skrivare inkoplad till datorn och sedan delade ut den i nätverket. Funkade rätt bra.
Inte så jättebökigt.
Minns att jag hade en skrivare inkoplad till datorn och sedan delade ut den i nätverket. Funkade rätt bra.
Nu vet jag inte vad Windows använder för protokoll men ett vanligt problem med nätverksskrivare är att den får ny IP-adress av routern varje gång skrivaren eller routern varit avstängd. Prova att ställa in en fast IP-adress för skrivaren i routern.
Re: Sv: Hjälp med skrivare *akut*
Kvasir skrev:Nu vet jag inte vad Windows använder för protokoll men ett vanligt problem med nätverksskrivare är att den får ny IP-adress av routern varje gång skrivaren eller routern varit avstängd. Prova att ställa in en fast IP-adress för skrivaren i routern.
Jag har kollat i routern men hittar inte den inställningen.
- Lilla Gumman
Det finns två sätt att göra det på.Lilla Gumman skrev:Kvasir skrev:Nu vet jag inte vad Windows använder för protokoll men ett vanligt problem med nätverksskrivare är att den får ny IP-adress av routern varje gång skrivaren eller routern varit avstängd. Prova att ställa in en fast IP-adress för skrivaren i routern.
Jag har kollat i routern men hittar inte den inställningen.
- Lägg in IP-adressen i skrivaren, görs troligen från skrivarens panel. Se dock till att den adressen inte kan krocka med DHCP.
- I routern knyter man skrivarens MAC-adress till en IP-adress.