Bli anti-någon/stänga ute någon..

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Bli anti-någon/stänga ute någon..

Inläggav Zirre » 2014-01-24 16:03:07

Man kan även bli anti personer som man inte förstår. Altså man vet vad de säger och så men förstår de inte iaf. Nu syftar jag främst på nätkontakter.
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Inläggav Sadistic » 2014-01-24 16:58:00

Zirre skrev:Man kan även bli anti personer som man inte förstår. Altså man vet vad de säger och så men förstår de inte iaf. Nu syftar jag främst på nätkontakter.

Nätet är en väldigt svår plats, det har lite 'dialekt' över sig osv. Sätten man skriver på betraktas olika, och kan tolkas fritt. Det jag brukar göra för att förstärka mina meningar när jag skriver är att lägga smileys där det kan behövas. Vi är ju ändå inlärda i att läsa utryck, och då behövs det.

Tex att skriva : hoppas du får hjälp.
kan beroende på situationen betyda mycket, det kan vara allt från ' jamen du är dum i huvudet och du behöver all hjälp du kan få ' till ett genuint ' jag vill att det ska gå bra för dig '. Då är det lättare att förstå om man sedan bidrar med en smiley.

blablabla, sadistic - nu pladdrar du igen :P
Sadistic

Anslöt: 2013-12-09

Inläggav Zuumaester » 2014-01-24 23:47:17

plåtmonster skrev:
Zuumaester skrev:trots det så kommer min arbetshandläggare och jag under den här månaden eller den nästa, att ta ett besök till skolan och göra en liten intervju med lärarna enligt om några frågor.

Vad får du ut av att medgörlig med arbetshandläggaren?

Erfarenhet inom någon sorts form av journalism/intervju? Mod att träda in på ett skolområdet som jag inte har varit närvarandes på dryga 13+ år?? Jag vet inte exakt men det som skrivet nere kanske kan förklara.

Känner du till tidningen Öbacka Brus? Arbetshandläggaren, jag och självaste författaren/regissören till tidningen har gått med om att göra intervjun. En natt så kom jag på vad som jag kunde göra för att hjälpa till med själva redaktionen, vilket var idén med att göra ett reportage om mobbning på skolan. Vet ej om det är passande, men författaren tyckte att det var en bra idé.

Spoiler: visa
Om ni läser Öbacka Brus-tidningen som kommer först det här året och ser en grön marsian med tentakler och RayGun, så var det jag som ritade den. :D
Zuumaester

Anslöt: 2014-01-19

Inläggav Moggy » 2014-01-25 0:09:50

Zirre skrev:Man kan även bli anti personer som man inte förstår. Altså man vet vad de säger och så men förstår de inte iaf. Nu syftar jag främst på nätkontakter.

Ja, så är det. Det upplever jag med vissa. Dom skriver och uttrycker sig på ett sätt som jag har svårt att greppa, jag har svårt att förstå vilka tankar som ligger bakom det som skrevs. Då är det lätt att bli anti emot den och ta för givet att allt den skriver är tok och att den ÄR en tok pga det.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Re: Sv: Bli anti-någon/stänga ute någon..

Inläggav Zirre » 2014-01-25 0:30:59

Moggy skrev:

Ja, så är det. Det upplever jag med vissa. Dom skriver och uttrycker sig på ett sätt som jag har svårt att greppa, jag har svårt att förstå vilka tankar som ligger bakom det som skrevs. Då är det lätt att bli anti emot den och ta för givet att allt den skriver är tok och att den ÄR en tok pga det.

Jo typ så.
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Inläggav notwoodstock » 2014-01-25 1:04:43

Plasticfck skrev:Undrar lite om det är någon som känner igen sig ...

Om en person gör mig arg - och detta händer flera gånger, med ett "förlåt" efter varje gång, som om det skulle fixa allt - får jag väldigt svårt att ha en fortsatt relation med personen.
Det där "förlåtet" är liksom inte effektivt längre - utan jag blir på något sätt ANTI personen i fråga.

Jag vill inte se personen, inte höra dens röst, inte kommunicera med personen alls mera.
Jag klipper, på något sätt, relationen mellan personen och mig .... Jag "fryser ut" personen från mitt liv, då jag anser att personen är dålig för mig/får mig att må skit.

Det verkar dock - enligt andra - som om man är helt jävla störd i huvudet om man reagerar såhär.... om man "klipper" människor ur sitt liv, för man inte orkar med deras skit mera.

Jag undrar: är det någon som reagerar likadant ? Kan ni också bli anti vissa människor - och aldrig vilja se dom mer/prata med dom mer ? Även om personen vill ha en relation med er - och kämpar för detta ?

Personligen skiter jag i om personen, i mitt fall, är ångerfull och ber om ursäkt 100 ggr till.
Personens beteende, har efter alla gånger man utsatts, lämnat en "bad taste in my mouth"... en bitter eftersmak, eller vad man ska säga ...

Allt kan inte vara som vanligt igen ... Det blir stelt, dåligt och fult..

:-)010 :-)010 :-)010

Jag känner igen mig!

Med min schizofreni som grund, så är ämnet ännu mer brännhett, för man kan i värsta fall bli paranoid mot människor, allt efter hur olika grad av "tillmötesgående" och vänligt olika människor uppför sig.

Speciellt har detta hänt mig när jag varit inlagd på sjukhus, när jag ju som första komponent i situationen väldigt sällan tar kontakt själv med andra patienter.

Men jag känner igen problemet från andra händelser i mitt liv, jag har svårt att ignorera en oförrätt. Det är inte nödvändigtvis som i "schizofrenia paronoidis", när man inte kan glömma oförrätter. Utan för mig, så är det så att jag tänker någonting i stil med att om personen kan uppföra sig på det sättet, hur skall man då på vettigt sätt, egentligen kunna umgås?

Jag vet också att med det "dömande" som är inbyggt i mig, även fortfarande, så är jag snabb att "stämpla" folk enligt hur dom uppför sig.

[ Men enligt Bibeln, så är det inte alltid hos människan man skall söka "felet", utan också hos det andliga som påverkar en. Man kan ju även, rent allmänt, skylla på t.ex om personen är trött, har en "dålig dag", är stressad eller naturligtvis om man själv bidragit till det hela, om det blivit något missförstånd, eller annat... ]

/notwoodstock
notwoodstock

Anslöt: 2013-12-22

Inläggav kiddie » 2014-01-25 1:59:01

Om någon gör en arg eller ledsen ofta kan jag fatta att man trycker bort den. Inte så himla konstigt. Det som kanske inte är riktigt bra är om man inte kan släppa känslorna.

Jag är dock ännu konstigare. Jag försöker så fort så möjligt sortera in människor i bra och dåliga. Det går att flytta runt dem om det visat sig jag inte känt dem tillräckligt väl. Men många är bara "fel" för mig och hamnar på en mental soptipp. Inget jag väljer att göra medvetet...

Blir någon min "fiende", det kan vara över ngt jättepyttigt eller mer en verklig grej, då kan jag aldrig mer se dem som bra människor.

Bra och dåligt då menar jag inte moraliskt utan typ smarta intressanta har ngt att erbjuda osv.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in