EU vill ha kontroll och registrering av bloggare
32 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Aspkvinna skrev:
Ja, men jag tror, har inte kollat just detta fall, att det brukar vara vår linje för annars så blir det så svårt att följa lagen på ett användbart sätt. Men hävdar fortfarande att rätt hacker fixar det här utan program.
Visst klarar "rätt" hacker det, men inte helt utan problem. I princip alla rippare idag som släpper film i HD-format använder AnyDVD för att rippa.
Snarare är det så att skyddet på Bluray och HDDVD ansågs som väldigt svåra att knäcka och det rådde även viss osäkerhet om det skulle gå att knäcka. BD+ som används på nyare Bluray är inte heller 100% knäckt utan det kan krävas uppdateringar till programet för enskillda filmer.
Just när det handlar om kryptering så är det väldigt svårt, och ibland kanske omöjligt att knäcka. När ett sånt system knäcks så handar det ofta om att utnyttja nån brist i hur systemet är implementerat mer än att knäcka systemet helt. Se på Xbox360 och Playstation3. Ps3 är inte knäckt än och enda anledningen till att Xboxen knäcktes för att man hacka DVD-läsaren.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 14:31:41, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir skrev:Aspkvinna skrev:Ja, men jag tror, har inte kollat just detta fall, att det brukar vara vår linje för annars så blir det så svårt att följa lagen på ett användbart sätt. Men hävdar fortfarande att rätt hacker fixar det här utan program.
Jo, lagen säger väl att man inte får bryta kopieringsskydd, dvs. den gäller handlingen, inte verktyget.
Tror inte det är förbjudet i Sverige än. Var ju nån diskussion om det där med Reverse Engineering för nåt år sen...
En förutsättning för att knäcka kopieringsskydd är att man faktiskt kommer åt all relevant information på skivan. BR kan jag inget om, men däremot SACD torde vara omöjligt att knäcka. Även om skivan rent tekniskt egentligen är en DVD-skiva så ligger krypteringsnyckeln lagrad på ett sätt som mig veterligen inte går att läsa med en DVD-enhet. Dock skulle det förmodligen gå om någon lyckas skriva ny firmware till en DVD-enhet, men då talar vi om lite annan typ av programmering och då måste man alltså faktiskt byta firmware i sin hårdvara vilket är betydligt mera riskabelt än att köra ett vanligt program.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:31:41, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir skrev:En förutsättning för att knäcka kopieringsskydd är att man faktiskt kommer åt all relevant information på skivan. BR kan jag inget om, men däremot SACD torde vara omöjligt att knäcka. Även om skivan rent tekniskt egentligen är en DVD-skiva så ligger krypteringsnyckeln lagrad på ett sätt som mig veterligen inte går att läsa med en DVD-enhet. Dock skulle det förmodligen gå om någon lyckas skriva ny firmware till en DVD-enhet, men då talar vi om lite annan typ av programmering och då måste man alltså faktiskt byta firmware i sin hårdvara vilket är betydligt mera riskabelt än att köra ett vanligt program.
Räcker ju iofs att några gör det och sen sprider det hela via torrentsajter.
Men SACD verkar som du säger svårt att knäcka.
Iofs går det väl alltid spela in outputen från en sån enhet men det blir ju inte riktigt samma sak.
Moggy skrev:Men SACD verkar som du säger svårt att knäcka.
Det är egentligen DVD-skivor, och själva musiken ligger lagrat på vanligt sätt med djupmodulering, dvs. grop eller inte grop, som på DVD och CD. Men informationen är krypterad. Sedan har de trixat till det så att själva krypteringsnyckeln även är modulerad i bredd, dvs. även bredden på groparna spelar roll. Förmodligen går det rent tekniskt att läsa bara man har firmware som klarar av det och så vitt jag vet brukar det sitta vanliga DVD-läsare i SACD-spelarna.
Iofs går det väl alltid spela in outputen från en sån enhet men det blir ju inte riktigt samma sak.
Jo, fast man skulle förstås kunna haka på den digitala bitströmmen inne i spelaren och spela in den digitalt (med ganska enkel hårdvara). Frågan är sedan om det går att bränna en DVD som fungerar som en CD utan att ha någon krypteringsnyckel? Troligen inte. Däremot skulle man ju kunna lagra bitströmmen på datorn och spela upp om man byggde lämpligt hårdvara för det, eller kanske konvertera i mjukvara till vanlig PCM med önskat antal bitar och samplingsfrekvens.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:31:41, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir skrev:Jo, fast man skulle förstås kunna haka på den digitala bitströmmen inne i spelaren och spela in den digitalt (med ganska enkel hårdvara). Frågan är sedan om det går att bränna en DVD som fungerar som en CD utan att ha någon krypteringsnyckel? Troligen inte. Däremot skulle man ju kunna lagra bitströmmen på datorn och spela upp om man byggde lämpligt hårdvara för det, eller kanske konvertera i mjukvara till vanlig PCM med önskat antal bitar och samplingsfrekvens.
Det går ju att bränna som en DVD-audio och lagra ljudet som DTS 5.1 eller nåt annat ljudformat. Då går det spela upp på en vanlig DVD-spelare.
Dock söker på om nåt DVD-audioformat klarar 24bit/96kHz..
På HDbits finns det ju iaf en del SACD-rippar som har gjorts om till DTS5.1 via analogt...
MsTibbs skrev:
- Är min lunardagbok en blogg?
- Är min Helgondagbok en blogg?
- Är det bloggande att skriva ständigt uppdaterade roliga presentations-texter?
- Räknas mina utspel här på Aspieforum som blogg? (Jag skulle ju lika gärna kunnat skrivit det mesta jag skrivit här i bloggform istället?)
- Är bilddagboken en blogg? Eller är det bara ett privat fotoalbum, snarare?
Jag "bloggar" mycket och i princip dagligen, sen över tio år, men jag har aldrig huvudsakligen i sådan form, som rent bokstavligt i folkmun bloggar defineras...
Tycker att en internetdagbok ska vara offentlig och icke lösenordsskyddad för att kallas blogg. I varje fall om det rör sig om dagboksskrivande på communityn och liknande där inte själva dagboksskrivandet är den enda huvudsaken. Däremot tycker jag att Bilddagboken innehåller bloggar. Men begreppsförvirringen är stor när blogg plötsligt blev ett innebegrepp och allt skulle kallas blogg.
Sen kan man se det från den andra sidan. Går det inte att göra en RSS-feed på det och läsa det med en RSS-läsare så är det i motsats till internetdagböcker som funnits sedan 90-talet ingen blogg.
Men, kan man invända. Det finns visst verktyg för att RSS-flöden även från sajter som inte hade det från början...
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 14:31:41, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Moggy skrev:Det går ju att bränna som en DVD-audio och lagra ljudet som DTS 5.1 eller nåt annat ljudformat. Då går det spela upp på en vanlig DVD-spelare.
Dock söker på om nåt DVD-audioformat klarar 24bit/96kHz..
Jo precis, det var delvis det jag tänkte på med att konvertera till PCM. Det går ju att konvertera till 16bit/44.1kHz och bränna på vanlig CD också förstås, men då tappar man förstås mera kvalitet.
Fast det är en intressant fråga om det skulle gå att göra en spelbar SACD, genom att t.ex. lämna nyckeln blank eller något sådant? Fast de har nog sett till att det inte fungerar just för att ytterligare minska möjligheterna att kopiera.
På HDbits finns det ju iaf en del SACD-rippar som har gjorts om till DTS5.1 via analogt...
Jo att gå via analogt fungerar förstås alltid, med alla format, men då blir det ju också två extra omvandlingar.