Fulaste eller konstigaste namnen?
Fulaste namnen?
En sak som jag inte förstår är varför arabiska invandrare behåller den engelska transkriberingen av sina namn. Trots att det blir knas på svenska.
Heter man Naeema så är det väl bättre att stava Najima? Annars kommer svenskar tendera att säga "Na-eeema" typ.
Hussein <=> Hosein
Så skulle även Àbbdola låta bättre än Abdullah.
Osv.
Heter man Naeema så är det väl bättre att stava Najima? Annars kommer svenskar tendera att säga "Na-eeema" typ.
Hussein <=> Hosein
Osv.
Fulaste namnen?
jag tycker att namnet Marios är ultrafult..
Och då har jag inte börjat med dom albanska namnen...
Herregud
Och då har jag inte börjat med dom albanska namnen...
Herregud
Fulaste namnen?
Mortalis skrev:En sak som jag inte förstår är varför arabiska invandrare behåller den engelska transkriberingen av sina namn. Trots att det blir knas på svenska.
Hussein <=> Hosein
Osv.
Gäller naturligtvis inte bara arabiska namn:
Piter Wallenberg
Fredrik Rainfeldt
Alexandra Charls
Fulaste namnen?
Sten
Bo
Bengt
Nemo (hur kan man döpa sina barn till nemo?? typ loser nobody?)
Maja
Gudrun
Majken
Bo
Bengt
Nemo (hur kan man döpa sina barn till nemo?? typ loser nobody?)
Maja
Gudrun
Majken
Fulaste namnen?
Mortalis skrev:Mortalis skrev:En sak som jag inte förstår är varför arabiska invandrare behåller den engelska transkriberingen av sina namn. Trots att det blir knas på svenska.
Hussein <=> Hosein
Osv.
Gäller naturligtvis inte bara arabiska namn:
Piter Wallenberg
Fredrik Rainfeldt
Alexandra Charls
Reinfeldt är väl tyskt snarare än engelskt? På engelska hade det blivit Reenfeldt.
- kvicksilver
- Anslöt: 2011-02-19
Fulaste namnen?
Jag gissar att det är från någon större tysk bondgård som släkten ägt förr i tiden, eller så skall det i alla fall se ut så.kvicksilver skrev:Reinfeldt är väl tyskt snarare än engelskt? På engelska hade det blivit Reenfeldt.
Fulaste namnen?
hustomten skrev:...
Bo
....
....
Objection! Varför skulle mitt namn vara fult?
Det roligaste om än inte det fulaste namn jag stött på är Kotte.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Fulaste namnen?
Hitler är fult. Men jag tror hans släkt hette Hiedler.
Det är intressant hur namntrender påverkar vårt sätt att se på namn. De mer gammaldags namnen som är vanliga nu, typ Wilhelm, Elin, Emma, Gustav, Signe, Axel... ja, vi skrattade åt dem på 80-talet. Det var omöjligt att folk skulle döpa barn till dessa.
Men nu är de helt OK.
Man undrar när det ska hända att ett par som väntar barn ska säga, blir det en pojke ska han heta Göran för det är sååå sött, en flicka ska heta Anneli! Eller kanske Lennart eller Birgitta.
Jag ogillar namnet Margareta för att det låter som en arg människa. Arg och reta finns i namnet.
Maja är mjukt och fint men kan inte med det för det har ordet aj i.
Det är intressant hur namntrender påverkar vårt sätt att se på namn. De mer gammaldags namnen som är vanliga nu, typ Wilhelm, Elin, Emma, Gustav, Signe, Axel... ja, vi skrattade åt dem på 80-talet. Det var omöjligt att folk skulle döpa barn till dessa.
Men nu är de helt OK.
Man undrar när det ska hända att ett par som väntar barn ska säga, blir det en pojke ska han heta Göran för det är sååå sött, en flicka ska heta Anneli! Eller kanske Lennart eller Birgitta.
Jag ogillar namnet Margareta för att det låter som en arg människa. Arg och reta finns i namnet.
Maja är mjukt och fint men kan inte med det för det har ordet aj i.
Fulaste namnen?
Koboshi skrev:hustomten skrev:...
Bo
....
....
OJ, jag tänker på verbet att bo, det skulle vara som om någon heter sova eller äta.
Det är inte fult, men för mig konstigt eftersom jag tolkar allt på mitt knepiga sätt! Sorry
Kotte, det är precis som Sten, men Kotte är väl positivt Sten är kallt och hårt!
Fulaste namnen?
kiddie skrev:Maja är mjukt och fint men kan inte med det för det har ordet aj i.
Och Elsa är vackert för det ligger så nära älska.
Fulaste namnen?
hustomten skrev:Koboshi skrev:hustomten skrev:...
Bo
....
....
OJ, jag tänker på verbet att bo, det skulle vara som om någon heter sova eller äta.
Det är inte fult, men för mig konstigt eftersom jag tolkar allt på mitt knepiga sätt! Sorry
Kotte, det är precis som Sten, men Kotte är väl positivt Sten är kallt och hårt!
Jag tycker att Bosse är gulligare än Bo. Tänker på Bullerbyn.