Använder ni MD? (Omröstning om millenial disc)

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Vad är din erfarenhet av MD?

Aldrig använt, eftersom jag inte vill att något enda av mitt material ska finnas kvar längre än jag själv.
1
8%
Aldrig använt, kanske skulle behöva veta mer.
0
Inga röster
Aldrig använt men kommer att börja med det nu!
0
Inga röster
Aldrig använt, eftersom jag räknar med att andra media ska finnas kvar i lika många årtusenden.
0
Inga röster
Aldrig använt, eftersom jag inte tror på att de kommer att hålla så länge.
0
Inga röster
Aldrig använt, eftersom jag inte räknar med att någon enda DVD-läsare kommer att sparas eller rekonstrueras så att skivorna kan läsas.
1
8%
Aldrig använt, eftersom jag inte visste att de kan läsas i vilken DVD-läsare som helst.
0
Inga röster
Aldrig använt eftersom jag inte haft råd med en brännare för 300 kr och en skiva för 30 kr.
0
Inga röster
Aldrig använt, av annan anledning.
9
75%
Försökt men misslyckats.
0
Inga röster
Använt och har sparat allt jag vill och kommer att bevara skivorna.
0
Inga röster
Använt och kommer att fortsätta använda och bevara skivorna.
1
8%
Använt men kommer inte att anstränga mig för att bevara skivorna.
0
Inga röster

Antal röster : 12

Inläggav gadas » 2013-12-10 16:22:39

Låter kanske som en marknadsföringsgrej, men jag försäkrar att jag inte har några kopplingar till tillverkaren, annat än rent intellektuella...

Det handlar alltså om att en vanlig DVD-skiva med ett färgskikt som informationsbärare sannolikt kommer att vara obrukbar om något tiotal år, även om det fortfarande finns DVD-läsare att tillgå. Liknande gäller för hårddiskar, flash-minnen etc.

MD (M-disc) har i stället ett stenliknande lagringsskikt som bedöms kunna hålla i tiotusen år - dock lär karbonatplasten som är densamma som i vanliga DVD bara hålla i något tusental år.

De kan läsas i vilken DVD-läsare som helst, men för att skriva (bränna) dem krävs en M-disc-kompatibel som såvitt jag vet bara finns av fabrikatet LG - i gengäld är alla deras nyare modeller kompatibla och kostar ändå knappast mer än andra brännare.

Och jo, chansen är stor att det kommer att finnas några sparade eller rekonstruerade DVD-läsare om tusen år - det som kan minska chansen är faktiskt just om man är skeptisk till det och därför låter bli att använda M-disc = svagare incitament för framtiden att ta fram en DVD-läsare.
gadas

Anslöt: 2012-10-21

Inläggav Moggy » 2013-12-10 16:30:04

Vad är grejen med att kunna lagra info på skivor i tusentals år? Helt ointressant för de flesta. För de organisationer där sånt är nåt att ta hänsyn till lär inte skivor vara nåt att satsa på ändå då det är för osäkert vad som kommer att hända med dem.

För privatpersoner som oroar sig över att sina foton ska hålla restan av livet lär det vara smidigare att ha det på usb-minnen och göra backuper och lagra dem på olika ställen. Och hur många är det som är så pass rädda om sina fotografier att dom orkar oroa sig för vad som kommer att hända om 50 år?
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav slackern » 2013-12-10 16:32:30

Moggy skrev:Vad är grejen med att kunna lagra info på skivor i tusentals år? Helt ointressant för de flesta. För de organisationer där sånt är nåt att ta hänsyn till lär inte skivor vara nåt att satsa på ändå då det är för osäkert vad som kommer att hända med dem.

För privatpersoner som oroar sig över att sina foton ska hålla restan av livet lär det vara smidigare att ha det på usb-minnen och göra backuper och lagra dem på olika ställen. Och hur många är det som är så pass rädda om sina fotografier att dom orkar oroa sig för vad som kommer att hända om 50 år?

Kanske vill spara dom till sina barn och barnbarn?
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Moggy » 2013-12-10 16:45:01

slackern skrev:
Moggy skrev:Vad är grejen med att kunna lagra info på skivor i tusentals år? Helt ointressant för de flesta. För de organisationer där sånt är nåt att ta hänsyn till lär inte skivor vara nåt att satsa på ändå då det är för osäkert vad som kommer att hända med dem.

Kanske vill spara dom till sina barn och barnbarn?

Visst. Men många som köper dator nu köper en liten bärbar utan optisk läsare eller en surfplatta. Det komme rinte vara så att de som inte är teknikintresserade har datorer med optisk enhet.
Brända skivor tenderar att slarvas med, de ligger och samlar damm i bokhyllan. Sen dumpas dom ned i en flyttkartong när det är flytt och så blir dom liggande där.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav plåtmonster » 2013-12-10 16:49:27

Om man vill spara sina data längre än 5-10 år så är sådana här lösningar intressanta.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Azo85 » 2013-12-10 17:24:03

Aldrig använt. Har liksom ingen anledning att spara något nämnvärt länge, det jag behöver komma ihåg kommer jag väl ihåg i huvudet. Skulle jag börja fila på ett nytt antibiotika eller dylika som är värt att spara kanske jag skulle fundera på saken.
Azo85

Anslöt: 2011-09-01

Inläggav gadas » 2013-12-10 23:35:22

Det är därför jag vänder mig till aspergare - som brukar kunna borste från vad som är normalt.
gadas

Inläggav plåtmonster » 2013-12-11 0:59:59

Det som är intressant för att kunna utvärdera det är väl pris på brännare, pris på skivor och säljstart.

För en del tekniker granskar man också hur tekniken fungerar. Och jag kan däri upplysa att DVD+R är det enda som duger i DVD väg. DVD-R är skit.
plåtmonster

Inläggav Koboshi » 2013-12-11 10:03:01

Kan inte rösta då mitt svar "vet inte vad det är" inte finns.
Koboshi

Anslöt: 2009-07-10

Inläggav gadas » 2013-12-11 20:02:54

Koboshi skrev:Kan inte rösta då mitt svar "vet inte vad det är" inte finns.

Aj då. En del står i första inlägget. Mer finns på http://www.mdisc.com/
gadas

Inläggav plåtmonster » 2013-12-12 0:41:45

@Koboshi

En lite enklare sammanfattning här:
https://en.wikipedia.org/wiki/M-DISC

I korthet är det en lagringsenhet och skivor som håller mycket längre än vanliga DVD och BluRay skivor.
plåtmonster

Inläggav Koboshi » 2013-12-12 10:14:07

Med andra ord: de försöker påskina att nästa generation av dvd skulle vara unikt deras. Nej tack. Då väntar jag gärna 2 år för dessa att komma ut i handelen och köper den eventuellt då.
Koboshi

Anslöt: 2009-07-10

Inläggav plåtmonster » 2013-12-12 13:53:20

Koboshi skrev:de försöker påskina att nästa generation av dvd skulle vara unikt deras

Nej snarare en möjlighet att använda detta formatet om man är rädd om sina data.
plåtmonster

Inläggav gadas » 2013-12-16 16:13:52

Koboshi skrev:Med andra ord: de försöker påskina att nästa generation av dvd skulle vara unikt deras. Nej tack. Då väntar jag gärna 2 år för dessa att komma ut i handelen och köper den eventuellt då.

Det handlar inte om en ny generation DVD, som plus eller minus. M-disc kan läsas i vilken DVD+läsare - den kan alltså inte bli utkonkurrerad så att skivorna blir oläsbara, med mindre än att DVD+ försvinner.

Däremot skulle det ju kunna komma ännu mer beständiga skivor. Men steget från organiskt färgämne till detta oorganiska "stenliknande" ämne är enormt, förmodligen ännu större än steget från cyanin till ftalocyanin som guldskivor brukar ha som databärare. Frågan är hur man skulle ta ett lika stort steg till - då får man nog ersätta karbonatplasten med något annat, FN-organet UNESCO talar redan om glas-DVD.
gadas

Inläggav plåtmonster » 2014-01-16 21:08:43

Hittade nu en brännare för 580 SEK:
http://www.komplett.se/asus-bc-12d2ht-b ... ter/800373

M-disc support to preserve your priceless memories for a millennium

Saknas bara skivor då.. :-)063
plåtmonster

Inläggav sugrövmanövern » 2014-01-17 1:43:39

Har inte provat, använder ej skivor för lagring nu när det finns så stora hårddiskar.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav slackern » 2014-01-17 2:02:51

sugrövmanövern skrev:Har inte provat, använder ej skivor för lagring nu när det finns så stora hårddiskar.

Vad gör du om hårddisken kraschar?
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav DIProgan » 2014-01-17 2:14:35

Ser ingen poäng så länge jag kan hålla mig aktiv i att föra över media till det som funkar bäst för närvarande. Just nu är det HDD, USB och Cloudtjänster. Får något jag gör historisk relevans så slipper jag oroa mig för att tappa bort det för då utför en hel skock andra människor jobbet.
DIProgan

Anslöt: 2008-10-14

Inläggav plåtmonster » 2014-01-17 2:32:37

HDD - Nominell livslängd max 4 år, extremt beroende av mekanik
USB - Urladdning efter 10 år
Molntjänster - Upp som en server ner som en konkurs med NSA-granskning som bonus.

Så optiska skivor känns säkrare.
plåtmonster

Inläggav DIProgan » 2014-01-17 3:09:51

plåtmonster skrev:HDD - Nominell livslängd max 4 år, extremt beroende av mekanik
USB - Urladdning efter 10 år
Molntjänster - Upp som en server ner som en konkurs med NSA-granskning som bonus.

Så optiska skivor känns säkrare.

Ja de har olika svagheter men blir smidigt o bra tillsammans. Om NSA är en faktor får man väl kryptera skiten ur grejjerna :P
DIProgan

Anslöt: 2008-10-14

Inläggav sugrövmanövern » 2014-01-17 4:13:51

slackern skrev:
sugrövmanövern skrev:Har inte provat, använder ej skivor för lagring nu när det finns så stora hårddiskar.

Vad gör du om hårddisken kraschar?
Jag har allt såsom musiken, tv-serierna och filmerna lagrade på en extern hårddisk som jag endast plockar fram när jag vill ha något från den.

Kopior av den viktigaste obskyra musiken finns på min brors dator. Jag har hans musik också.

Musiken är det viktigaste. Bilder och sådant kan jag avvara om den externa skulle krascha.

- Jag lagrar alltså nästan ingenting utan backup på den externa hårddisken på datorn jag använder. Eftersom jag har en laptop får jag skrota hela datorn om hårddisken kraschar på den. På sin höjd förlorar jag några GB nyhemtankade grejer. -

Har dock haft dator sedan 2001 och aldrig varit med om en kraschad håtrddisk, peppar peppar. Är ganska noga med att köpa beprövad kvalitet där.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav gadas » 2014-01-20 19:02:28

DIProgan skrev:Får något jag gör historisk relevans så slipper jag oroa mig för att tappa bort det för då utför en hel skock andra människor jobbet.

Inte om det dröjer några hundra år innan det får historisk relevans... vilket torde vara snarare regel än undantag.
gadas

Inläggav gadas » 2014-03-11 0:20:58

Nu har Blue-Ray-versionen äntligen kommit!!

Kan beställas härhttp://www.mdisc.com/catalog/ för leverans 20 mars. Frakt 10 dollar till Sverige. Räkna med att tullen lägger på moms plus hundra kronor för spedition men beställ för klart under 1300 kronor så blir det i alla fall ingen tull.
gadas

Inläggav Miche » 2014-03-11 0:31:30

Då blir det ju intressant i och med utrymmet. DVD-versionen har lite för lite utrymme men 4.7 GB är ändå lite jämfört med de 6 TB som jag har på datorn...
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Återgå till IT-forum

Logga in