Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren
74 inlägg
• Sida 4 av 4 • 1, 2, 3, 4
Re: Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren
Det kan inte vara bara de enskilda eleverna det handlar om. En förändring av attityder och värderingar kommer inte så lätt. Förr värdesattes kunskap och utbildning som en möjlig väg mot ett bättre liv. Någonstans på väg till idag har det förändrats.
Inom vissa grupper av invandrare och flyktingar ser jag det fortfarande. Som om de (vuxna) bär andra värderingar med sig som vi har tappat - insikten om att utan en bra utbildning är man oftast chanslös på arbetsmarknaden och att arbetet är den verkliga grunden till att kunna förändra sin situation för de flesta.
Det sistnämnda vill jag i alla fall tro fortfarande.
Inom vissa grupper av invandrare och flyktingar ser jag det fortfarande. Som om de (vuxna) bär andra värderingar med sig som vi har tappat - insikten om att utan en bra utbildning är man oftast chanslös på arbetsmarknaden och att arbetet är den verkliga grunden till att kunna förändra sin situation för de flesta.
Det sistnämnda vill jag i alla fall tro fortfarande.
Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren
Det handlar om massor med enskilda elever, inte bara några här och några där. Jag är uppväxt med den fria uppfostran och saknar några saker i min uppfostran som jag tror att de flesta fick med sig som är äldre, ändå tillhör jag inte de som saknar mycket uppfostran.
Jag tror att de som de flesta saknar är bristen på respekt, självklart ska man inte respektera vem som helst för vad som helst, kritiskt tänkande är nog så viktigt, men man ska inte lära sig att kritisera för kritiserandets egen skull.
De flesta lärare idag har det nog väldigt tufft med att få eleverna att lyssna på sådant som är viktigt. Skolan är för seg idag för elever som högpresterar, de eleverna blir lätt uttråkade och hittar på annat att göra istället, elever som lågpresterar känner sig ofta överkörda och hänger inte med och ägnar sig ofta åt något roligare, de två grupperna förstör för de som annars skulle kunna tillgodogöra sig undervisningen.
Lösningen är inte enkel, det krävs nya pedagogiska grepp där det tillåts för högpresterande elever att läsa vidare, kanske i klassrummet, kanske i en egen grupp (det har tillämpats förut), lågpresterande elever måste få extra resurser med en stimulans på en nivå som passar dem, men det kostar pengar, pengar som varken kommunerna eller privatakolorna vill skjuta till. En lösning har Jan Björklund föreslagit, förstatliga skolorna, inte för att jag litar på (fp), det är det enda vettiga han har bland sina förslag...
Jag tror att de som de flesta saknar är bristen på respekt, självklart ska man inte respektera vem som helst för vad som helst, kritiskt tänkande är nog så viktigt, men man ska inte lära sig att kritisera för kritiserandets egen skull.
De flesta lärare idag har det nog väldigt tufft med att få eleverna att lyssna på sådant som är viktigt. Skolan är för seg idag för elever som högpresterar, de eleverna blir lätt uttråkade och hittar på annat att göra istället, elever som lågpresterar känner sig ofta överkörda och hänger inte med och ägnar sig ofta åt något roligare, de två grupperna förstör för de som annars skulle kunna tillgodogöra sig undervisningen.
Lösningen är inte enkel, det krävs nya pedagogiska grepp där det tillåts för högpresterande elever att läsa vidare, kanske i klassrummet, kanske i en egen grupp (det har tillämpats förut), lågpresterande elever måste få extra resurser med en stimulans på en nivå som passar dem, men det kostar pengar, pengar som varken kommunerna eller privatakolorna vill skjuta till. En lösning har Jan Björklund föreslagit, förstatliga skolorna, inte för att jag litar på (fp), det är det enda vettiga han har bland sina förslag...