Varför brukar "NT" tycka om folk med dåliga egenskaper?
29 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
kiddie skrev:Toblerone skrev:Kan du berätta för mig hur du gör nu då? Efter den erfarenheten? Jag håller nämligen på att bli knäckt av att folk gör just som du beskriver. Men jag har svårt att vara på ett annat sätt. Dels för att jag tycker det är fel och jag kan inte riktigt göra något som jag tycker är fullständigt fel. Och dels för att det är så ansträngande. Jag måste ju orka med annat också.....
Jag gick igenom massa faser efter det, först undrade jag om jag helt enkelt var en o-människa och de var riktiga människor. Det var riktigt jobbigt. Att så många blev emot mig tog hårt. Men sedan lurade jag väl ut mer och mer hur jag kunde vara utan att provocera för mycket men ändå stå för vad jag tyckte. Förstod mer och mer varför saker var provocerande för dem. Insåg till sist att jag hade precis samma existensberättigande och att vad jag känner och tycker spelar roll på riktigt. Då slutade i stort sett all kritik mot mig att påverka mina känslor.
Det hela var väldigt konstigt eftersom jag känslomässigt är tillbaka där jag började, som rätt självsäker. Men jag har lärt mig vara det på aspergervillkor numera. Innan var det mer ren narcissism som drev. Hela resan tog faktiskt ganska många år och det var rätt ruttet i början eftersom jag tappade bort vem jag var just då.
Toppen! Tack så mycket! Du har verkligen hjälpt mig. Jag visade ditt svar för min man också, för han har länge försökt peppa mig, men han hittade nog inte precis den grejen, som funkar för mig. Just det här med att det inte behöver påverka ens egna känslor om man VET att man har rätten att känna som man känner.
Egentligen kan jag tycka att jag borde ha hittat en väg redan, jag är ju inte så ung. Men jag hade lite av en kris/belastningar. Och har bara haft diagnosen i två år. Om man lyckas att inte bli ledsen över sån kritik, så funkar det överhuvudtaget bättre att hävda sig mot andra. Då verkar man ju inte så osäker.
Min egen erfarenhet är att sådana människor antingen accepterar och respekterar dig.
Eller så håller dig sig så långt bort från personer som har
egenskaper de absolut inte klarar av. Personligen tror jag detta bland annat kan bottna i rädsla. Egentligen tror det handlar väldigt mycket om självkännedom, att känna sig själv och veta vem man är. Vara trygg i sig själv helt enkelt.
Sedan tror jag det finns människor som har större tålamod, förståelse med mera som kanske har ett annat förhållningssätt till sådana människor.
Men de egenskaper du beskrev är just sådana som människor generellt sett reagerar starkt på.
egenskaper de absolut inte klarar av. Personligen tror jag detta bland annat kan bottna i rädsla. Egentligen tror det handlar väldigt mycket om självkännedom, att känna sig själv och veta vem man är. Vara trygg i sig själv helt enkelt.
Sedan tror jag det finns människor som har större tålamod, förståelse med mera som kanske har ett annat förhållningssätt till sådana människor.
Men de egenskaper du beskrev är just sådana som människor generellt sett reagerar starkt på.
- AustenAnnie
- Anslöt: 2013-12-30
Hur är det en negativ egenskap?Toblerone skrev:DIProgan skrev:Folk tycker om människor som lyckas få dem att tro att världen kan bli så enkel o trevlig som de vill att den ska vara. Har de förstått bättre inom det område som personen lockar med sina dåliga drag så skyr de istället den personen men det finns många områden att jobba på och lockas av.
Hm.... kanske. Men ofta är det ganska vardagliga saker som personer verkar "locka" med. Typ "vi går på lekplatsen med barnen".
DIProgan skrev:Hur är det en negativ egenskap?Toblerone skrev:DIProgan skrev:Folk tycker om människor som lyckas få dem att tro att världen kan bli så enkel o trevlig som de vill att den ska vara. Har de förstått bättre inom det område som personen lockar med sina dåliga drag så skyr de istället den personen men det finns många områden att jobba på och lockas av.
Hm.... kanske. Men ofta är det ganska vardagliga saker som personer verkar "locka" med. Typ "vi går på lekplatsen med barnen".
Nej, självklart inte. Det var ju ett annat sammanhang. Dvs. det var svaret på att någon skrev att folk som är populära brukar "locka" med något.
AustenAnnie skrev:Min egen erfarenhet är att sådana människor antingen accepterar och respekterar dig.
Okej. vilka egenskaper syftar du på nu?
Återgå till Övriga Aspergerfrågor