Strattera - rätt dos för er? AS och ADHD

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav turtle » 2014-01-14 16:05:36

Hej folket.

Jag är diagnostiserad med AS och ADHD-UNS och har under drygt ett halvår medicinerats med Strattera i olika doser. Vi (jag och läkaren) håller fortfarande på att prova ut vilken dos som är rätt för just mig.

Och nu känner jag mig lite förvirrad. Jag har gått upp i dos, från 40 till 60 mg, och jag känner mig mest trött (och något illamående) någon timme efter intag. Vid lägre dos, då jag gick från 0 mg till 10 mg, kände jag av viss förändring gällande min igångsättningsproblematik, men nu vet jag inte längre. Jag vet inte om det känns som att det hjälper eller inte - med just det då. (Jag märker att jag inte är lika all over the place när jag pratar med någon eller när jag gör något särskilt - vilket nu är mer sällan.)

Är det någon här som har hittat rätt dos Strattera och kan försöka förklara hur det känns/på vilket sätt det har hjälpt?

Skulle föredra att ni som svarar har liknande diagnoser och/eller skriver vilka diagnoser ni har. Det gör det lättare för mig! :-)Happy
turtle

Anslöt: 2013-04-03

Inläggav Koboshi » 2014-01-14 16:23:21

Jag fick Strattera direkt då jag kände oro för biverkningar av Concerta. Gick snabbt upp i dos på 80 mg vilket det visad sig vara rätt efter ett halv år då jag gjorde om uppmärksamhetstestet. Innan diagnos och medicin var min kurva som en sågtand över hela pappret - efter medicinen var just koncentration och igångsättande bättre än för övriga - alltså en klinisk bevisad förbättring som förvånade psykologen.

Att man blir trött en timmer efter är en av funktionen av Stratteran - så blir jag också men jag har lärt mig leva med det då de positiva effekterna överväger de negativa (kommer längre ner). För att slippa detta problem kan man testa att ta Strattera på kvällen när man ändå skall lägga sig. Illamående är också en vanlig biverkning av Stratteran om du läser bipacksedeln och skall vara övergående.

Mina biverkningar jag har av Stratteran (som jag märker av) är att min aptit har minskat - jag blir inte lika ofta hungrig som tidigare och det händer i stort varje dag att jag inte äter något efter lunch därför jag glömmer av och inte är hungrig. Jag tycker att mina bröst har vuxit och blivit mer synliga. Jag fick högre blodtryck av Stratteran vilket gör att jag har Losatarn 100 mg per dag och en betablockerare mot snabb hjärtrytm som också är en bieffekt av Stratteran.

Hoppas detta svar hjälper dig lite.
Koboshi

Anslöt: 2009-07-10

Inläggav turtle » 2014-01-14 17:00:23

Det tycker jag är lite lustigt med min vårdkontakt. Jag gjorde inget uppmärksamhetstest innan jag började prova medicin (först provade jag Concerta, men det fungerade inte alls för mig). Det gör det ju helt klart svårare att märka förändringar. Det gör mig besviken såhär i efterhand, nu då jag vet att sådant finns.

Vad gäller de andra medicinerna du tar, Koboshi, blev du beviljad dem för att Stratteran gav en så bra effekt på dig? För min läkare vill ta mig av från medicinen direkt om något sånt skulle hända mig.
turtle

Anslöt: 2013-04-03

Inläggav kuj kuj » 2014-01-14 17:47:35

jag har add och as och provade strattera men det hade ingen effekt på mig så jag slutade med den.
ville prova conserta men fick inte för läkaren.
kuj kuj

Anslöt: 2012-02-07

Inläggav Koboshi » 2014-01-15 0:17:34

turtle skrev:Det tycker jag är lite lustigt med min vårdkontakt. Jag gjorde inget uppmärksamhetstest innan jag började prova medicin (först provade jag Concerta, men det fungerade inte alls för mig). Det gör det ju helt klart svårare att märka förändringar. Det gör mig besviken såhär i efterhand, nu då jag vet att sådant finns.

Vad gäller de andra medicinerna du tar, Koboshi, blev du beviljad dem för att Stratteran gav en så bra effekt på dig? För min läkare vill ta mig av från medicinen direkt om något sånt skulle hända mig.

Nja det var så att jag frågade min psyksköteska att ta blodtrycket, vilket var högt, och sedan ta kontakt med vårdcentral för vidare kontroller. Så nu har jag Stratteran, Setralin och Stilnoc hos psyk och Losatan och Metoprolol från vårdcentralen då psyk inte behandlar sådana problem som högt blodtryck m.m. Men jag har varit tydlig med att jag äter Strattera så att de inte skriver ut medicin som motverkar den.

Om inte Stratteran hade haft sådan bra effekt den har hade jag slutat ta den beroende på biverkningarna, blodtryck och hög puls. Så det är värt att tänka på och kolla upp.
Koboshi

Anslöt: 2009-07-10

Återgå till Aspergare och vården

Logga in