Problem med förhållande

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Problem med förhållande

Inläggav starscream » 2014-01-14 15:28:09

Jag har varit tillsammans med min nuvarande flickvän (NT)i 1,5 år. Har lite tidigare erfarenheter från tidigare förhållanden, t ex ett på 8 år. Men det verkar alltid ta slut på samma sätt, och nu verkar det gå mot samma slut igen.

Jag fattar inget och helt plötslig får man höra: Jag har tänkt lite.
Tydligen visar jag inte tillräckligt med närhet, kan ha svårt att prata om känslor,och jag saknar intresse för att resa hit och dit m,m.
Jag tycker verkligen om henne och visar det på ett mer praktiskt än emotionellt sätt.
Men det fungerar inte så bra verkar det som...

Om det här tar slut på samma sätt som tidigare tappar man ju helt hoppet på att ett förhållande någonsin kommer att fungera.

Jag lyckas alltid klanta till det så att jag inte har någonstans att bo. Samma sak igen lämnade min lägenhet och har ingenting om det verkligen tar slut. Har varit ordentligt deprimerad nu i två år nu och det har inte varit någon direkt fördel.

Är Man dömd att alltid bli dumpad för att man är annorlunda.
starscream

Anslöt: 2013-01-20

Problem med förhållande

Inläggav Koboshi » 2014-01-14 15:45:27

Grattis det är mer än vad jag har varit. Alltså ihop med någon.

Det där med att inte fatta något hör ju ihop med att inte kunna läsa av signalerna som sänds ut. Att inte visa närhet och känslor är också ett utmärkande drag hos AS.

Tappa inte tron för vad finns det då kvar? Och har du berättat för henne om AS så hon förstår? Hon accepterar tydligen inte dig för den du är utan försöker få in dig i den "rätta" mallen. Det är synd att ofta stöta på detta beteende och det beror på okunskap om diagnosen och vad den betyder.

Varför lämnade du din lägenhet? Om det är du som står för den är det du som skall vara kvar. Generellt tycker jag att man skall vänta att flytta ihop tills man är säker på sin sak och det tar många månader om inte år innan man är säker just för att slippa bli ställd på gatan.

Jag hoppas att du inte är dömd att bli dumpad och tycker det är tröttsamt att hela tiden stöta på denna okunskap som leder till dessa svåra händelser och känslor. Varför skall man vara som alla andra hela tiden?
Koboshi

Anslöt: 2009-07-10

Problem med förhållande

Inläggav Humla » 2014-01-14 16:07:27

Är du säker på att din flickvän vill göra slut eller är du bara orolig för att det kanske ska bli så?
Prata med henne hur du känner och tänker just nu, det låter som om hon helt enkelt vill ha bättre kontakt med dig.
Om det är svårt att förklara så visa henne vad du skrev här, försök vara ärliga med varandra och berätta hur ni båda tänker och känner inför er relation.
I förhållande ska man självklart vara sig själv och inte ändra sig för någon annan, men det kan ändå kräva en del kompromisser då och då.

Kanske vill hon bara att du kramar henne då och då? Håller handen?
Behöver inte vara något stort, men på samma sätt som du vill ha trygghet vill säkert hon det också.

Så, prata med varandra.

Om det ändå visar sig att ni helt enkelt inte funkar ihop så betyder det inte alls att det inte finns hopp för framtiden!
Var trygg i dig själv och ärlig så du kommer se att du hittar rätt i kärleken.
Humla

Anslöt: 2013-09-17

Problem med förhållande

Inläggav starscream » 2014-01-14 16:16:40

Koboshi skrev:Grattis det är mer än vad jag har varit. Alltså ihop med någon.

Det där med att inte fatta något hör ju ihop med att inte kunna läsa av signalerna som sänds ut. Att inte visa närhet och känslor är också ett utmärkande drag hos AS.

Tappa inte tron för vad finns det då kvar? Och har du berättat för henne om AS så hon förstår? Hon accepterar tydligen inte dig för den du är utan försöker få in dig i den "rätta" mallen. Det är synd att ofta stöta på detta beteende och det beror på okunskap om diagnosen och vad den betyder.

Varför lämnade du din lägenhet? Om det är du som står för den är det du som skall vara kvar. Generellt tycker jag att man skall vänta att flytta ihop tills man är säker på sin sak och det tar många månader om inte år innan man är säker just för att slippa bli ställd på gatan.

Jag hoppas att du inte är dömd att bli dumpad och tycker det är tröttsamt att hela tiden stöta på denna okunskap som leder till dessa svåra händelser och känslor. Varför skall man vara som alla andra hela tiden?

Lägenhet sa jag upp och flyttade ifrån, borde haft den kvar och hyrt ut den i andra hand men försent nu.

Hon är ganska insatt i diagnosen , hon önskar kanske att jag kan ge allt det där ändå, något jag inte kan leva upp till.
starscream

Problem med förhållande

Inläggav starscream » 2014-01-14 16:19:34

Humla skrev:Är du säker på att din flickvän vill göra slut eller är du bara orolig för att det kanske ska bli så?

Hon Nämnde det här för mig och vi pratade lite, hon sa att hon vill fundera på om det är
rätt att fortsätta.
starscream

Problem med förhållande

Inläggav cc33314 » 2014-01-14 16:26:49

Ge positiv kärlek lugn extas allt positivt till dig själv allt och alla, ge henne gigantiska mängder kärlek och respekt och ta hänsyn och var en stabil man som ställer upp för henne och bidrar till att hon får ett bättre liv, hennes liv ska vara lättare av att umgås med dig än att vara ensam, då fungerar en relation.

Du måste helt enkelt anpassa ditt liv efter henne till stor del, att ha en kärleksrelation innebär att du har ansvar både för dig själv, din flickvän och eventuella barn ni får ihop, kan du inte hantera allt det så passar nog inte en relation ihop med ditt liv, du måste kunna ta hand om både dig och din partner och dina eventuella barn, det är ett krav för att en relation ska hålla, det går inte att tumma på då blir det bara lidande.

Sedan måste du respektera och följa hennes beslut, du måste ha tillåtelse av henne för allt som har med henne att göra, vill hon inte vara ihop med dig längre måste du respektera det, du får aldrig vara desperat, alltså du får aldrig vara beroende av att hon är kär i dig, det leder till destruktiva relationer, man är tillsammans med någon för att göra ens redan underbara liv ännu bättre, inte för att "laga" sitt dåliga liv.

Du måste gå in i dig själv och ta tag i ditt liv och vara en man helt enkelt, du ska vara en trygg stabil positiv kärleksfull pojkvän som är där för din partner när hon behöver det, och vara beredd på att ta mycket ansvar och ställa upp även om det är jobbigt, du ska inte vara någons slav men du ska ta hand om henne och bry dig om henne så fort hon är i närheten, hon ska känna sig behövd och att hon behöver dig, du ska ge henne den tryggheten hon behöver, hon ska inte behöva bära upp dig.

Mår du psykiskt dåligt så anmäl dig till psykiatrin så de får starta en behandling, lägg inte över din ångest på andra, ta tag i ditt liv och kämpa på, du är en underbar person så visa det för dig själv henne allt och alla, och ge dig henne och alla kärlek positivitet lugn och trygghet, du kan, det vet jag, det handlar om att ta steget och visa det!

Kämpa på!

Ha en fantastisk dag och ett underbart liv!

Plus, det är värt det att ha en partner om du kämpar för att relationen ska fungera!

:-)173 :-)173 :-)173 :-)173 :-)173
cc33314
Förhandsgranskad

Anslöt: 2013-10-01

Problem med förhållande

Inläggav Koboshi » 2014-01-14 16:28:57

starscream skrev:
Koboshi skrev:.....

........

Hon är ganska insatt i diagnosen , hon önskar kanske att jag kan ge allt det där ändå, något jag inte kan leva upp till.

Men just att hon vill att du skall vara "normal" visar att hon inte förstått vad diagnosen innebär och att hon inte kan begära att du skall vara som andra. Kanske du kan försöka - som tidigare nämnts - att ge henne en kram då och då eller liknade. För övrigt tycker jag det är tråkigt att det har blivit så i förhållandet.
Koboshi

Problem med förhållande

Inläggav Koboshi » 2014-01-14 16:38:53

cc33314 skrev:1) Ge positiv kärlek lugn extas allt positivt till dig själv allt och alla, ge henne gigantiska mängder kärlek och respekt och ta hänsyn och var en stabil man som ställer upp för henne och bidrar till att hon får ett bättre liv, hennes liv ska vara lättare av att umgås med dig än att vara ensam, då fungerar en relation.

2) Du måste helt enkelt anpassa ditt liv efter henne till stor del, att ha en kärleksrelation innebär att du har ansvar både för dig själv, din flickvän och eventuella barn ni får ihop, kan du inte hantera allt det så passar nog inte en relation ihop med ditt liv, du måste kunna ta hand om både dig och din partner och dina eventuella barn, det är ett krav för att en relation ska hålla, det går inte att tumma på då blir det bara lidande.

3) Sedan måste du respektera och följa hennes beslut, du måste ha tillåtelse av henne för allt som har med henne att göra, vill hon inte vara ihop med dig längre måste du respektera det, du får aldrig vara desperat, alltså du får aldrig vara beroende av att hon är kär i dig, det leder till destruktiva relationer, man är tillsammans med någon för att göra ens redan underbara liv ännu bättre, inte för att "laga" sitt dåliga liv.

4) Du måste gå in i dig själv och ta tag i ditt liv och vara en man helt enkelt, du ska vara en trygg stabil positiv kärleksfull pojkvän som är där för din partner när hon behöver det, och vara beredd på att ta mycket ansvar och ställa upp även om det är jobbigt, du ska inte vara någons slav men du ska ta hand om henne och bry dig om henne så fort hon är i närheten, hon ska känna sig behövd och att hon behöver dig, du ska ge henne den tryggheten hon behöver, hon ska inte behöva bära upp dig.

5) Mår du psykiskt dåligt så anmäl dig till psykiatrin så de får starta en behandling, lägg inte över din ångest på andra, ta tag i ditt liv och kämpa på, du är en underbar person så visa det för dig själv henne allt och alla, och ge dig henne och alla kärlek positivitet lugn och trygghet, du kan, det vet jag, det handlar om att ta steget och visa det!

Kämpa på!

Plus, det är värt det att ha en partner om du kämpar för att relationen ska fungera!

1) Det är just det som är det svåra. Hur gör man???

2) Nja.... Till en viss gräns för det är just detta att jag (läs AS) skall anpassa mig efter andra som är felet i dagens samhälle och som jag inte gillar.

3) + 1.

4) Nja.... Det heter ju i nöd och lust. Att kunna stötta och hjälpa varandra i en svår situation är viktigt och då kan man inte förneka sina känslor.

5) Visst behandling i all ära men åter igen i nöd och lust. Man måste acceptera att den andra har svårt och hjälpa denne. Annars blir ju förhållandet inte rättvist.
Koboshi

Problem med förhållande

Inläggav cc33314 » 2014-01-14 16:52:10

Hur man känner kärlek positiv lugn extas osv gör man genom att tänka orden positiv kärlek lugn extas allt positivt, det du tänker på blir större, som om man tänker på ett socialt misstag man gjort så växer den tanken i huvudet, likadant är det om man tänker på kärlek eller andra saker, då växer tanken i huvudet och efter en liten stund känner du dig kärleksfull, prova!

Fungerar på allt!

cc33314
Förhandsgranskad

Problem med förhållande

Inläggav Koboshi » 2014-01-14 16:53:05

cc33314 skrev:Hur man känner kärlek positiv lugn extas osv gör man genom att tänka orden positiv kärlek lugn extas allt positivt, det du tänker på blir större, som om man tänker på ett socialt misstag man gjort så växer den tanken i huvudet, likadant är det om man tänker på kärlek eller andra saker, då växer tanken i huvudet och efter en liten stund känner du dig kärleksfull, prova!

Fungerar på allt!

Ah tack ^_^.
Koboshi

Problem med förhållande

Inläggav starscream » 2014-01-14 16:55:01

cc33314 skrev:Mår du psykiskt dåligt så anmäl dig till psykiatrin så de får starta en behandling, lägg inte över din ångest på andra, ta tag i ditt liv och kämpa på, du är en underbar person så visa det för dig själv henne allt och alla, och ge dig henne och alla kärlek positivitet lugn och trygghet, du kan, det vet jag, det handlar om att ta steget och visa det!

Kämpa på!

Är redan i kontakt med psykiatrin och har varit det ett bra tag, jag har även Adhd och en borderline diagnos så att bara bli en man och ge mycket närhet är inte så lätt som det låter. Mycket har även satt spår i mitt liv har haft PTSD efter några mycket hemska upplevelser men lider inte lika mycket av det idag.
starscream

Problem med förhållande

Inläggav Biskswe » 2014-01-14 17:02:44

Hej

Man måste vårda relationen!

Ibland måste man göra saker man inte har lust till, som att föreslå en resa till London då du vet att hon gärna vill åka.
Men du hatar att resa, och trivs hemma i sverige, men resan är just vad relationen behöver för att hon/han ska trivas.

En relation är ofta en stor kompromiss, där man får göra saker med sin respektive för att hon ska trivas.
Tänk på att kvinnor ofta har uppvaktning från andra män och att hon lätt byta pojkvän. Man får vårda relationen så hon känner att hon har gjort ett kap då hon träffade dig :)

TS
jag tror du måste fundera på hur mycket hon betyder för dig, och finns det något som du kan ändra/göra för hon ska trivas bättre i ditt sällskap.
För om du fortsätter i samma bana som tidigare så kommer troligtvis hon att lämna relationen.

Hoppas på det bästa för din skull
Biskswe

Anslöt: 2013-12-26

Problem med förhållande

Inläggav Meppe » 2014-01-14 17:09:25

cc33314 skrev:Hur man känner kärlek positiv lugn extas osv gör man genom att tänka orden positiv kärlek lugn extas allt positivt, det du tänker på blir större, som om man tänker på ett socialt misstag man gjort så växer den tanken i huvudet, likadant är det om man tänker på kärlek eller andra saker, då växer tanken i huvudet och efter en liten stund känner du dig kärleksfull, prova!

Fungerar på allt!

Testade din instruktionsbok. Den fungerar inte alls på allt.
Meppe

Anslöt: 2009-05-22

Problem med förhållande

Inläggav cc33314 » 2014-01-14 17:22:16

Försök lite till då!

Känn kärleken!
cc33314
Förhandsgranskad

Problem med förhållande

Inläggav Meppe » 2014-01-14 17:30:21

cc33314 skrev:Försök lite till då!

Känn kärleken!

När jag testade kände jag mig först som en komplett idiot och sedan började jag fundera varför jag skulle älska mig själv. Det slutade med att jag började känna igen symptom som jag har innan jag får en mental blåskärm orsakad av självanklagelser, så nej tack. Trevligt att du hittat något som fungerar för dig, men vänligen sluta försöka frälsa resten av forumet med din teknik. Alla fungerar olika, acceptera det.
Meppe

Anslöt: 2009-05-22

Problem med förhållande

Inläggav cc33314 » 2014-01-14 17:34:15

Okej! Ha en trevlig dag!

cc33314
Förhandsgranskad

Problem med förhållande

Inläggav Nargil » 2014-01-14 18:41:33

Värt att nämna är att månge neurotypiska personer:
-Har aldrig lyckats ha så långa och/eller många relationer som du.
-Är med om att deras partner gör slut "som en blixt från klar himmel".
-Har svårt att förstå det mostatta könet
-Är dåliga på att vårda sina relationer.

Kanske en klen tröst, men tycker inte du ska ha dåligt själförtroende eller känna dig misslyckad :wink:

Jag har både erfarenhet av långa och korta relationer; relationer med NT och med personer inom autismspektrumet; varit den som lämnat och den som blivit dumpad. Om det är som du befarar är det tyvärr ofta så att det är något som vuxit fram under en längre tid och som hon pratat mycket om med sina vänner. Hon kanske har försökt ta upp saker med dig tidigare som du missat eller saker som du inte kan kompromissa med (och i sådana hade det ändå varit svårt i längden).
Nargil

Anslöt: 2012-04-14

Problem med förhållande

Inläggav cc33314 » 2014-01-14 18:49:37

Jag har aldrig blivit dumpad men har blivit bränd avvisad mobbad och haft extrem ångest.

Jag har också varit väldigt lycklig och jag är väldigt lycklig nu trots att jag inte har eller har väldigt få kompisar, aldrig haft och har ingen flickvän, ligger på över 30 i BMI, har OCD och aspergers syndrom och trots att jag går med ständig plågsam ångest.

Positiv kärlek lugn extas allt positivt till mig själv allt och alla hela tiden!

Ha en fantastisk dag allihopa!

Kärleken vinner!

:-)173 :-)173 :-)173 :-)173 :-)173 :-)173 :-)173 :-)173
cc33314
Förhandsgranskad

Problem med förhållande

Inläggav Nefarious » 2014-01-14 19:01:05

starscream skrev:Är Man dömd att alltid bli dumpad för att man är annorlunda.

Det kan ju också vara så att du är en clueless pojkvän helt enkelt. Fråga bruden vad hon är missnöjd med och sen jobbar ni på det.
Nefarious

Anslöt: 2010-10-02

Problem med förhållande

Inläggav Toblerone » 2014-01-14 21:12:41

starscream skrev:Jag har varit tillsammans med min nuvarande flickvän (NT)i 1,5 år. Har lite tidigare erfarenheter från tidigare förhållanden, t ex ett på 8 år. Men det verkar alltid ta slut på samma sätt, och nu verkar det gå mot samma slut igen.

Jag fattar inget och helt plötslig får man höra: Jag har tänkt lite.
Tydligen visar jag inte tillräckligt med närhet, kan ha svårt att prata om känslor,och jag saknar intresse för att resa hit och dit m,m.
Jag tycker verkligen om henne och visar det på ett mer praktiskt än emotionellt sätt.
Men det fungerar inte så bra verkar det som...

Om det här tar slut på samma sätt som tidigare tappar man ju helt hoppet på att ett förhållande någonsin kommer att fungera.

Jag lyckas alltid klanta till det så att jag inte har någonstans att bo. Samma sak igen lämnade min lägenhet och har ingenting om det verkligen tar slut. Har varit ordentligt deprimerad nu i två år nu och det har inte varit någon direkt fördel.

Är Man dömd att alltid bli dumpad för att man är annorlunda.

DET tror jag inte. Om du hittar rätt person så blir det inte så. Jag har också nån gång varit orolig att det kanske är så. Men det handlar om kompatibilitet. Dvs. antigen passar man ihop eller så gör man inte det. Min man är ingen Aspie heller, men han är lite speciell, lite nördig och uppvuxen på landet. Eller snarare mitt i skogen. :mrgreen: Och han har inga problem med min Asperger.

Iofs är det lite svårare tvärtom. Dvs. om mannen har Asperger. En NT-kvinna och en Asperger-man - där har man mer skillnad - i genomsnitt, det kan naturligtvis variera mycket. Men du ska inte behöva vara så som hon vill ha dig. Det är bättre att hitta en person som passar. Kanske en kvinna som också har Asperger. Eller en som behöver en del egen tid, lite avstånd. Folk är ju mycket olika.
Toblerone

Anslöt: 2010-11-19

Problem med förhållande

Inläggav starscream » 2014-01-15 10:51:01

Nefarious skrev:
starscream skrev:Är Man dömd att alltid bli dumpad för att man är annorlunda.

Det kan ju också vara så att du är en clueless pojkvän helt enkelt. Fråga bruden vad hon är missnöjd med och sen jobbar ni på det.

Jag berättade att det fanns samtalshjälp via habilliteringen att få. Men om hon har bestämt sig så är det inte mycket jag kan göra.

För igår blev jag dumpad ändå!
starscream

Problem med förhållande

Inläggav cc33314 » 2014-01-15 13:31:52

Det kanske var för det bästa, om hon inte kan acceptera dig så skulle relationen inte fungera ändå, det är hårt men du får leta vidare, livet är brutalt ibland, du får helt enkelt hitta kärleken inom dig själv och jobba vidare på din personlighet och beteende och göra nya försök, du har ett betydligt lyckligare kärleksliv än jag har!

Jag hade hellre varit ihop med tjejer i 9.5 år än den obesvarade kärleken jag haft i 8 år, låter mycket trevligare...

Kämpa på! Det finns många fiskar i havet, bara gå vidare till nästa, hon var ingen vidare person ändå om hon inte kan acceptera att folk är annorlunda...

Kärleken vinner!
cc33314
Förhandsgranskad

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in