"What if..." Alternativa scenarios

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav dasunbedingte » 2014-01-13 22:18:15

Jag har sedan jag var barn varit intresserad av historia - brukar än idag sväva iväg i dagdrömmar till månadslånga tankegångar om alternativa utfall i människans historia. Att de är ytterst detaljerade behöver jag nog inte nämna.

Detaljerade, beskrivande och knappt läsbara (finns inte tillräckligt med plats på A4-blad i anteckningsblock) alternativa utfall har det blivit med åren. Vissa har varit överförbara som spelbara scenarios till diverse strategi -och rpgspel till bräda och pc. Försöker hålla mig påläst om aktuella ämne, dock dyker ju upp andra intressanta idéer upp med tiden, så mycket pausas och återstartas med jämna mellanrum. :]

Just nu skissar jag på ett par alternativa utfall:

A) Om Skåne, lyckades spela ut Danmark-Norge och Stormakten Sverige, så vid Freden vid Roskilde (1658), kunde uppstå som egen stat.

B) Egentligen en förlängning av scenario A. Kortfattat, Skåne är kvar som egen stat tills 1939, då 2:a Världskriget startar av samma skäl som i vår historia, dock par månader efter Operation Weserübung, kräver Tredje Riket fullt samarbete med parlamentet - vilket antingen leder till marionettregering eller krigsförklaring.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2012-07-23

Inläggav Huggorm » 2014-01-13 22:25:12

dasunbedingte skrev:B) Egentligen en förlängning av scenario A. Kortfattat, Skåne är kvar som egen stat tills 1939, då 2:a Världskriget startar av samma skäl som i vår historia, dock par månader efter Operation Weserübung, kräver Tredje Riket fullt samarbete med parlamentet - vilket antingen leder till marionettregering eller krigsförklaring.

Av vilken anledning skulle tyskarna göra det, vad vore de ute efter?
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav slackern » 2014-01-13 22:34:49

Huggorm skrev:
dasunbedingte skrev:B) Egentligen en förlängning av scenario A. Kortfattat, Skåne är kvar som egen stat tills 1939, då 2:a Världskriget startar av samma skäl som i vår historia, dock par månader efter Operation Weserübung, kräver Tredje Riket fullt samarbete med parlamentet - vilket antingen leder till marionettregering eller krigsförklaring.

Socker Skåne kryllar ju utav sockerbetor eller har gjort. Hela jävla landskapet är ju ett enda stor åker. Väldigt bördigt.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Huggorm » 2014-01-13 22:46:04

slackern skrev:
Huggorm skrev:

Socker Skåne kryllar ju utav sockerbetor eller har gjort. Hela jävla landskapet är ju ett enda stor åker. Väldigt bördigt.
Åker fanns det nog av i de andra länder de erövrat, jag tror inte de hade satsat resurser på att ta Skåne i det läget, av den anledningen.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav slackern » 2014-01-13 23:03:37

Huggorm skrev:
slackern skrev:
Huggorm skrev:Av vilken anledning skulle tyskarna göra det, vad vore de ute efter?

Åker fanns det nog av i de andra länder de erövrat, jag tror inte de hade satsat resurser på att ta Skåne i det läget, av den anledningen.

Jag skämtade. Varför dom skulle ta Skåne förstår du väll själv? Du inser väll det strategiskt viktiga i det? Hört talas om Öresund? Inte särskilt många fartyg som skulle kunna slinka igenom där om Tyskland kontrollerade bägge sidorna utav sundet?
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Återgå till Intressanta intressen

Logga in