Björnen sover, björnen sover - hela vintern?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Alien » 2014-01-10 3:35:41

Björnen går i ide under vintern.

Enligt tradition gick björnen i ide på Calixtusdagen (14 oktober) och kom ur idet på Tiburtiusdagen (14 april). Men det varierar förstås beroende på var i landet björnen bor.

WWF skrev:Längst upp i norr går björnarna och lägger sig i månadsskiftet september-oktober, längre söderut i oktober-november. Idet görs i ordning i en utgrävd myrstack, under en stor sten i en bergskreva eller en grävd jordhåla. När det blivit vår, efter fem till sju månader, kommer björnen ut. Björnen äter och dricker ingenting under tiden i idet; den lever på fettreserver som den byggt upp under hösten. Den sover tungt, hjärtat slår saktare än normalt och kroppstemperaturen sjunker några grader. Matsmältningsapparaten fungerar inte och unrinproduktionen har helt upphört. En viktig orsak till att björnen sover bort vintern är bristen på mat, eftersom den mest äter växter.
http://www.wwf.se/vrt-arbete/arter/1132021-brunbjrn

Kolmården skrev:Under september-oktober börjar björnarna varva ner. Varefter dagarna blir kallare och mörkare blir också björnarna slöare och äter mindre och mindre. Per Nordenberg, som arbetat som djurvårdare för björnarna på Kolmården i nästan 40 år, berättar att det är kylan och mörkret som avgör när och hur längre björnarna är i idet. Ju mörkare och kallare det är, desto längre och djupare sömn.

– Björnar i Alaska och norra Skandinavien kan ligga i idet uppåt åtta månader. Men här i Safariparken på Kolmården sover de sällan längre än fyra månader, berättar Per.

Anledningen till att björnarna går i ide är för att överleva den karga och matsnåla vintern. Men när våren är här och föda med den, så finns inte längre någon anledning för björnarna att ligga kvar i idet.
http://www.kolmarden.com/Attraktioner-o ... gar-i-ide/

Men björnarna sover inte hela tiden:
Under de första två veckorna i idet så sjunker hjärtfrekvensen och ämnesomsättningen. De går från 40-50 slag i minuten, till knappa 10 och ämnesomsättningen sjunker med hela 50 procent. Eftersom de inte dricker någonting i idet, lämnar de heller ingen avföring och urinerar inte – då det skulle leda till uttorkning. Istället återanvänds den vätska som finns i kroppen. Våra björnar har dock ändå tillgång till vatten även under vintern.

Men björnarnas vintervila är ingen riktig dvala. Deras kroppstemperatur sjunker bara marginellt och förutom att ämnesomsättningen och hjärtfrekvensen sjunker så fungerar djuret normalt. Per berättar att björnarna inte sover hela sin vintervila. Varmare vinterdagar vaknar de ofta och kan till och med gå upp och röra lite på sig.

– Björnar är väldigt anpassningsbara och skulle kunna klara en hel vinter i idet i vaket tillstånd – även om det skulle innebära en större viktförlust.

Alltså riskerar man att råka ut för björn även på vintern, särskilt milda gröna vintrar som den här.

UNT skrev:En hund blev på torsdagseftermiddagen attackerad av björn i Piteå, skriver Piteå-tidningen på nätet.

En kvinna var på promenad på Pitholmsleden när hennes två hundar, som sprang lösa, gav sig iväg in i skogen. Kvinnan följde hundarnas skall tills hon upptäckte björnen omkring 50 meter bort. Hundarna sprang i cirklar runt björnen som gick till attack mot en av dem. Den angripna hunden fick skador i huvudet men klarade sig efter omständigheterna väl.
http://www.unt.se/sverige/bjorn-till-at ... 90806.aspx

Står inte vilka slags hundar det är, jakthundar? Eller är det lika farligt att gå i skogen med alla hundar, är det inte björnen som anfaller så är det vargen?
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Parvlon » 2014-01-10 4:03:44

Ska finnas svamp i snön. Jag har velat träffa en björn länge, kanske går denna vintern då. :-)Happy
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Kahlokatt » 2014-01-10 13:37:41

Parvlon skrev:Ska finnas svamp i snön. Jag har velat träffa en björn länge, kanske går denna vintern då. :-)Happy

Vet inte om björnen vill träffa dig, dock... :wink:
Jag älskar björnar, de är så mäktiga och fina. Men TRÄFFA en björn vill jag inte göra...
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav Alien » 2014-01-11 3:35:59

Nu var det ingen björn som anföll hundarna i det citerade fallet, utan det var hundarna som överföll en stackars älgkalv:

I skymningen tyckte kvinnan det var en björn hon såg anfalla hennes hund under promenaden. Nu har det visat sig att "björnen" i själva verket var en trafikskadad älgkalv - och att det var hundarnas attack som tog livet av den, skriver Piteå-Tidningen på nätet.
– Vi har funnit älgen död 200 meter från den utpekade platsen, säger kommissarie Lars Lundman.
Blod, spår och hårrester från platsen har visat sig komma från älgen - men inget från någon björn.
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/t ... 8158103.ab

Vilka aggressiva hundar, antingen jakthundar el iaf stora.

Men frågan är om fler björnar vaknar om det är milda vintrar pga klimatförändringen.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Huggorm » 2014-01-11 10:47:28

Den kvinnan borde förbjudas att ha hund eftersom hon inte håller de där bestarna kopplade så de inte kan springa runt i skogen och anfalla vilda djur
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav rapchic » 2014-01-11 11:07:17

slackern skrev:Det står ju typ i tidningarna stup i kvarten att människor stöter ihop med ilskna björnar som har blivit störda under sin dvala. Har du helt missat det tidigare? Det kan väll inte komma som en nyhet för dig?

Tyvärr kan jag inte ignorera det du skriver. Jag har bett Admin att jag ska kunna blockera dina inlägg. Men tyvärr går inte det att ordna.

Björnar går inte i dvala, dom bara vintersover, det är skillnad. (dvala är djupare med i princip ingen kroppsvärme)
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

Inläggav Debbido » 2014-01-12 0:28:13

Jag tyckte detta var intressant information! Trodde också att de var i vinterdvala, som igelkottarna. Förresten, hur är det med dem? Kan de också vakna till nu då?
Debbido

Anslöt: 2007-09-24

Inläggav slackern » 2014-01-12 0:57:53

rapchic skrev:
slackern skrev:Det står ju typ i tidningarna stup i kvarten att människor stöter ihop med ilskna björnar som har blivit störda under sin dvala. Har du helt missat det tidigare? Det kan väll inte komma som en nyhet för dig?

Tyvärr kan jag inte ignorera det du skriver. Jag har bett Admin att jag ska kunna blockera dina inlägg. Men tyvärr går inte det att ordna.

Björnar går inte i dvala, dom bara vintersover, det är skillnad. (dvala är djupare med i princip ingen kroppsvärme)

Du har rätt dvala var fel ord att använda. Men sådan här känner väll alla till?

Innan idegången slutar björnen att äta och dricka och verkar på så vis "tömma systemen". Sedan sover björnen hela vintern utan att varken äta, dricka, kissa eller bajsa. För att klara det sker flera förändringar i björnens kropp. Bland annat sjunker kroppstemperatur från 38°C till 33-34°C och antalet hjärtslag sjunker från 40 till 10 slag/minut. På så vis gör den av med mindre energi än i vaket tillstånd och den klarar sig länge på det fettlager som den byggt upp under hösten.

Trots att björnen inte dricker på sex månader drabbas den inte av vätskeförlust eftersom det fett som björnen bryter ner omvandlas till vatten. När fettreserven hos björnen är slut blir björnen törstig och vaknar.

Björnen sover alltså hela vintern, men den går inte i dvala, utan kan både väckas och somna om flera gånger under vintersömnen. Mest lätt störda verkar de vara i början av ideperioden och en björn som störts i byter ofta till ett nytt ide.

http://www.de5stora.com/omrovdjuren/bjorn/fakta/
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Moggy » 2014-01-12 1:15:56

Hur hittar dom iden (eller vad det heter i plural)? Känns som att det är svårt att hitta ställen där en stor björn kna vara helt dolt och i fred hela vintern?
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav slackern » 2014-01-12 1:28:49

Moggy skrev:Hur hittar dom iden (eller vad det heter i plural)? Känns som att det är svårt att hitta ställen där en stor björn kna vara helt dolt och i fred hela vintern?

Här står det. :)

Idet verkar väljas ut i förväg av björnarna som besöker platsen flera gånger under sommaren. Idet kan se ut på många olika sätt. Oftast är det ett utgrävt hål i marken, gärna i en gammal myrstack, under en rotvälta, i ett tätt gransnår, eller i en hålighet mellan stora stenblock. Idet fodras ofta med mossa, lav, granris och gräs. Stora hanbjörnar lägger sig ibland bara ner under en tät gran, på ett risbo den själv byggt, och låter sig snöas över.

http://www.de5stora.com/omrovdjuren/bjorn/fakta/
slackern

Inläggav Parvlon » 2014-01-12 2:20:52

Kahlokatt skrev:
Parvlon skrev:Ska finnas svamp i snön. Jag har velat träffa en björn länge, kanske går denna vintern då. :-)Happy

Vet inte om björnen vill träffa dig, dock... :wink:
Jag älskar björnar, de är så mäktiga och fina. Men TRÄFFA en björn vill jag inte göra...
nej, de gillar väl inte människor men jag tror inte det är nån större fara. Klart hade jag blivit skiträdd men det är säkert värt.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav rapchic » 2014-01-12 9:09:13

slackern skrev:
rapchic skrev:

---klipp---

det behöver man inte göra bara för att man gått/klarat skolan.
Det är ofta då jag tar upp nått som jag anser är självklart som min man inte vet. Skolan min man gick i tex fick alla godkänt i, även tex en klasskompis till honom som inte ens kunde räkna till 10 på engelska.
Skolan ville nämligen ha så mkt pengar som möjligt så då godkände dom alla (min man fick till och med sitta hos rektorn typ deras form av kvarsittning i en vecka för att ha påpekat det och ändå fick han godkänt) Som tur är så älskar min man att lära sig så han har klarat det efter den skolan ändå.

Så man kan inte
rapchic

Re: Sv: Björnen sover, björnen sover - hela vintern?

Inläggav slackern » 2014-01-12 11:32:44

rapchic skrev:
slackern skrev:
rapchic skrev:Björnar går inte i dvala, dom bara vintersover, det är skillnad. (dvala är djupare med i princip ingen kroppsvärme)

---klipp---

det behöver man inte göra bara för att man gått/klarat skolan.
Det är ofta då jag tar upp nått som jag anser är självklart som min man inte vet. Skolan min man gick i tex fick alla godkänt i, även tex en klasskompis till honom som inte ens kunde räkna till 10 på engelska.
Skolan ville nämligen ha så mkt pengar som möjligt så då godkände dom alla (min man fick till och med sitta hos rektorn typ deras form av kvarsittning i en vecka för att ha påpekat det och ändå fick han godkänt) Som tur är så älskar min man att lära sig så han har klarat det efter den skolan ändå.

Så man kan inte

Vadå vad menar du? Att din man har problem att lära sig saker?
slackern

Inläggav rapchic » 2014-01-12 12:32:34

slackern skrev:

nej definitivt inte, han är mer intelligent än jag och kan antagligen mer än jag men vissa saker man "ska" kunna från skolan kan han inte pga kass skola (mest onödiga saker däremot tex historia)

Jag ser nu att det sista inte kom med det ska stå ungefär
"så man kan inte ta för givet att folk kan saker man "ska" lära sig i skolan"

Jag tvivlar tex att björnens sovvanor på vintern togs upp i hans skola tex
rapchic

Inläggav slackern » 2014-01-12 12:39:31

rapchic skrev:
slackern skrev:

nej definitivt inte, han är mer intelligent än jag och kan antagligen mer än jag men vissa saker man "ska" kunna från skolan kan han inte pga kass skola (mest onödiga saker däremot tex historia)

Jag ser nu att det sista inte kom med det ska stå ungefär
"så man kan inte ta för givet att folk kan saker man "ska" lära sig i skolan"

Jag tvivlar tex att björnens sovvanor på vintern togs upp i hans skola tex

Historia är inte ett onödigt ämne. Där kan man lära sig mycket om varför världen ser ut som den gör. Nu tänker jag på t.ex. religion, kultur och styrelseskick. Skulle inte andra världskriget ha skett skulle vi inte ha EU. Så det påverkar oss i allra högsta grad.

Men du har säkert rätt om björnen att vi inte lärde oss dess exakta sovmönster. Men jag vill minnas att jag lärde mig att björnen sover i ide och kan vakna upp ur det och vara rosenrasande, hungrig och gå till attack.
slackern

Inläggav rapchic » 2014-01-12 12:45:19

slackern skrev:
Historia är inte ett onödigt ämne. Där kan man lära sig mycket om varför världen ser ut som den gör. Nu tänker jag på t.ex. religion, kultur och styrelseskick. Skulle inte andra världskriget ha skett skulle vi inte ha EU. Så det påverkar oss i allra högsta grad.

Men du har säkert rätt om björnen att vi inte lärde oss dess exakta sovmönster. Men jag vill minnas att jag lärde mig att björnen sover i ide och kan vakna upp ur det och vara rosenrasande, hungrig och gå till attack.

historia på det sättet det lärs ut i skolan är onödigt, med datum, kungar och årtal hit och dit. man behöver inte veta exakt när 1:a värdskriget bröt ut eller vilken svensk kung som var så fattig att han använde tummen istället för en smörkniv.

Men hursom så är vissa skolor kassa och godkänner elever i engelska trots att dom inte kan räkna till 10 så man kan inte räkna med att alla skolor tar upp björnens sovmönster, och det är då inte elevernas fel utan lärarnas/skolledningen.

Du får det att låta som om bara en idiot inte skulle kunna det.
rapchic

Inläggav slackern » 2014-01-12 12:52:38

rapchic skrev:
slackern skrev:

historia på det sättet det lärs ut i skolan är onödigt, med datum, kungar och årtal hit och dit. man behöver inte veta exakt när 1:a värdskriget bröt ut eller vilken svensk kung som var så fattig att han använde tummen istället för en smörkniv.

Men hursom så är vissa skolor kassa och godkänner elever i engelska trots att dom inte kan räkna till 10 så man kan inte räkna med att alla skolor tar upp björnens sovmönster, och det är då inte elevernas fel utan lärarnas/skolledningen.

Du får det att låta som om bara en idiot inte skulle kunna det.

Om en lärare i engelska i skolan är en urusel pedagog behöver det inte betyda att biologiläraren är det. Jag har själv haft helt fantastiska lärare som har varit hur duktiga pedagoger som helst. Och jag har även haft helt värdelösa lärare som inte har kunnat engagera eleverna.

Nej jag tycker inte att folk är idioter som aldrig har hört talas om att björnar vaknar tidigt ur sitt ide och är på hugget. Jag blir bara lite förbryllad och undrar hur det har undgått folk. Tycker mig nämligen läsa om det i tidningen lite titt som tätt. Vill även minnas att jag lärde mig det i mellanstadiet i skolan.
slackern

Inläggav rapchic » 2014-01-12 14:54:18

slackern skrev:Om en lärare i engelska i skolan är en urusel pedagog behöver det inte betyda att biologiläraren är det. Jag har själv haft helt fantastiska lärare som har varit hur duktiga pedagoger som helst. Och jag har även haft helt värdelösa lärare som inte har kunnat engagera eleverna.

Nej jag tycker inte att folk är idioter som aldrig har hört talas om att björnar vaknar tidigt ur sitt ide och är på hugget. Jag blir bara lite förbryllad och undrar hur det har undgått folk. Tycker mig nämligen läsa om det i tidningen lite titt som tätt. Vill även minnas att jag lärde mig det i mellanstadiet i skolan.

nog för i hans skola så spelade det ingen roll om lärarna var bra eller inte, alla fick minst Godkänt (för att skolan skulle få mer pengar) även på den skolan fanns det åtminstånde en bra lärare (men även han var ju tvungen att åtminstånde godkänna alla pga skolledningen).

Men går man i en lite mer normal skola kan man ju vara dålig på det man hade en dålig lärare i.

Vi lägger inte pengar på att köpa tidningar utan vi ser på nyheterna på YV istället så även om det är i tidningarna kan man ju ha missat det.
rapchic

Inläggav Miche » 2014-01-12 15:04:43

rapchic skrev:Vi lägger inte pengar på att köpa tidningar utan vi ser på nyheterna på YV istället så även om det är i tidningarna kan man ju ha missat det.

Det gör inte jag heller, jag läser nyheterna på webben, betydligt mycket billigare...

Jag har vetat länge att björnar kan vakna på vintern (men jag minns inte om jag lärde mig det i skolan), inte minst då det är lite mildväder.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Återgå till Intressanta intressen

Logga in