Växter i hemmet, hur påverkar det luften?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Växter i hemmet, hur påverkar det luften?

Inläggav Moggy » 2013-12-12 16:04:29

Går det att säga hur växter i hemmet påverkar luften man har hemma?

Har diskuterat det. Någon hävdar att det gör att luften blir renare då växter tar upp "kemikalier" ur luften och bryter ned dessa eller åtminstone absorberar det. Här var det lite oklart vad som menades med kemikalier och vad som skulle hända med kemikalierna.

Det menades även att det gör luften svalare och fräschare inomhus då växterna tar upp co2 och producerar syre. Det gör att luften blir kallare sett till temperatur och hur den upplevs.

Tänker på förhållandet i en normal bostad och växter av typ och mängd som är vad folk brukar ha. Typ ett antal blomkrukor i fönsterbrädet och kanske nån större som står på golvet. Sådär som folk har mest, inga konstigheter eller speciella växter.

Jag kände väl att växternas påverkan borde vara obefintlig eller högst marginell och att påverkan från ventilation, öppnade dörrar och fönster etc har långt större påverkan på luftmiljön hemma. Men lite osäker på det.

Nån som har en uppfattning eller kunskap om det här?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Växter i hemmet, hur påverkar det luften?

Inläggav kiddie » 2013-12-12 16:34:11

När jag var liten var det en vuxen som sa att man inte skulle ha växter i sovrummet för de andas syre om natten och då kan man kvävas! :lol:

Så inte i sovrummet... bara så du vet! :-)056
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Växter i hemmet, hur påverkar det luften?

Inläggav Miche » 2013-12-12 16:46:05

kiddie skrev:När jag var liten var det en vuxen som sa att man inte skulle ha växter i sovrummet för de andas syre om natten och då kan man kvävas! :lol:

Så inte i sovrummet... bara så du vet! :-)056

Snacka om att fått det om bakfoten...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Växter i hemmet, hur påverkar det luften?

Inläggav plåtmonster » 2013-12-12 16:51:39

Växterna andas på natten har jag läst. Därför kan man inte belysa de dygnet runt i t.ex rymdodlingar. Eftersom de förbrukar CO2 och avger syre så är de riktigt bra. Men det krävs ett helt rum fullt med växter för att försörja en person med syre.

Sedan finns det ju risk med mögelsporer och insekter.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Växter i hemmet, hur påverkar det luften?

Inläggav AustenAnnie » 2014-01-07 21:58:40

Moggy skrev:Går det att säga hur växter i hemmet påverkar luften man har hemma?

Har diskuterat det. Någon hävdar att det gör att luften blir renare då växter tar upp "kemikalier" ur luften och bryter ned dessa eller åtminstone absorberar det. Här var det lite oklart vad som menades med kemikalier och vad som skulle hända med kemikalierna.

Det menades även att det gör luften svalare och fräschare inomhus då växterna tar upp co2 och producerar syre. Det gör att luften blir kallare sett till temperatur och hur den upplevs.

Tänker på förhållandet i en normal bostad och växter av typ och mängd som är vad folk brukar ha. Typ ett antal blomkrukor i fönsterbrädet och kanske nån större som står på golvet. Sådär som folk har mest, inga konstigheter eller speciella växter.

Jag kände väl att växternas påverkan borde vara obefintlig eller högst marginell och att påverkan från ventilation, öppnade dörrar och fönster etc har långt större påverkan på luftmiljön hemma. Men lite osäker på det.

Nån som har en uppfattning eller kunskap om det här?

Tror antalet växter också påverkar en del, alltså om det skulle finnas någon effekt/förbättring så behöver du nog fylla rummet/bostaden med rätt många.
Är för övrigt uppväxt i ett hem med mängder av växter.
Jag tror att man kan uppnå samma effekt med regelbunden vädring
och sova med öppet fönster på natten. Med öppet fönster menar jag inte vidöppet och självklart inte om du bor på bottenvåningen eller har sovrummet på nedervåningen.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Växter i hemmet, hur påverkar det luften?

Inläggav Joxxie » 2014-01-07 22:21:50

Som lärling inom trädgårdsutbildningen så kände jag att mina kunskaper kan behövas här. Det är sant att växter rensar ur kemikalier men i ytterst få mängder. Vill man ha en högre luftfuktighet så ska man skaffa lite mer exotiska växter. jag själv har en bananplanta men detta kräver ju att man anpassar temperaturen så att växterna trivs. Sen så kan det ju vara så att en del människor mår bättre av fler växter i hemmet.
Joxxie
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2013-12-23
Ort: Hallsberg

Växter i hemmet, hur påverkar det luften?

Inläggav Mountain_lion » 2014-01-07 22:32:14

Dels thur.eoe jag att de kan tillföra luften positiva delar, totalt oklar hur. :-)Happy
Men sedan ska vi inte underskatta placeboeffekten. Känslan av att vi mår bra med växter runt oss. Själv föredrar jag gröna växter inomhus.Blommor inomhus känns tråkigt nog tillgjort, även om jag kan uppskatta orkidéer, vet inte varför.
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Växter i hemmet, hur påverkar det luften?

Inläggav gadas » 2014-01-07 23:49:43

kiddie skrev:När jag var liten var det en vuxen som sa att man inte skulle ha växter i sovrummet för de andas syre om natten och då kan man kvävas! :lol:

Så inte i sovrummet... bara så du vet! :-)056


Finns det inte köttätande växter också...?
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Växter i hemmet, hur påverkar det luften?

Inläggav AustenAnnie » 2014-01-08 17:28:59

gadas skrev:
kiddie skrev:När jag var liten var det en vuxen som sa att man inte skulle ha växter i sovrummet för de andas syre om natten och då kan man kvävas! :lol:

Så inte i sovrummet... bara så du vet! :-)056


Finns det inte köttätande växter också...?

Jo, det finns köttätande växter , tror att de är kaktusar.
De är coola om du frågar mig. 8)
Vill gärna ha en om jag hittar en.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Växter i hemmet, hur påverkar det luften?

Inläggav slackern » 2014-01-08 17:34:40

AustenAnnie skrev:
gadas skrev:
kiddie skrev:När jag var liten var det en vuxen som sa att man inte skulle ha växter i sovrummet för de andas syre om natten och då kan man kvävas! :lol:

Så inte i sovrummet... bara så du vet! :-)056


Finns det inte köttätande växter också...?

Jo, det finns köttätande växter , tror att de är kaktusar.
De är coola om du frågar mig. 8)
Vill gärna ha en om jag hittar en.


Typ en botanisk trädgård tror jag att det är störst chans du hittar en en till försäljning.
slackern
 
Inlägg: 44057
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Växter i hemmet, hur påverkar det luften?

Inläggav AustenAnnie » 2014-01-08 17:43:50

slackern skrev:
AustenAnnie skrev:
gadas skrev:
Finns det inte köttätande växter också...?

Jo, det finns köttätande växter , tror att de är kaktusar.
De är coola om du frågar mig. 8)
Vill gärna ha en om jag hittar en.


Typ en botanisk trädgård tror jag att det är störst chans du hittar en en till försäljning.

Tack för tipset, har även sett att det har funnits sådana på IKEA.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Växter i hemmet, hur påverkar det luften?

Inläggav slackern » 2014-01-08 17:44:52

AustenAnnie skrev:
slackern skrev:
AustenAnnie skrev:Jo, det finns köttätande växter , tror att de är kaktusar.
De är coola om du frågar mig. 8)
Vill gärna ha en om jag hittar en.


Typ en botanisk trädgård tror jag att det är störst chans du hittar en en till försäljning.

Tack för tipset, har även sett att det har funnits sådana på IKEA.


Varsågod. :) Då är det nog billigare på IKEA skulle jag kunna tänka mig. :)
slackern
 
Inlägg: 44057
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Växter i hemmet, hur påverkar det luften?

Inläggav Miche » 2014-01-08 21:47:18

AustenAnnie skrev:
gadas skrev:
kiddie skrev:När jag var liten var det en vuxen som sa att man inte skulle ha växter i sovrummet för de andas syre om natten och då kan man kvävas! :lol:

Så inte i sovrummet... bara så du vet! :-)056


Finns det inte köttätande växter också...?

Jo, det finns köttätande växter , tror att de är kaktusar.
De är coola om du frågar mig. 8)
Vill gärna ha en om jag hittar en.

Nej, köttätande växter finns i en massa varianter, bl.a. Sileshår som bl.a. växer vilt i Sverige.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Växter i hemmet, hur påverkar det luften?

Inläggav slackern » 2014-01-08 21:53:03

Miche skrev:
AustenAnnie skrev:
gadas skrev:
Finns det inte köttätande växter också...?

Jo, det finns köttätande växter , tror att de är kaktusar.
De är coola om du frågar mig. 8)
Vill gärna ha en om jag hittar en.

Nej, köttätande växter finns i en massa varianter, bl.a. Sileshår som bl.a. växer vilt i Sverige.


Får man plocka dom eller blir man av med fingrarna?
slackern
 
Inlägg: 44057
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Växter i hemmet, hur påverkar det luften?

Inläggav Miche » 2014-01-08 21:56:41

Ingen fara, Sileshår greppar kanske om ett finger men det behövs ingen större kraft för att komma loss, SÅ stark är den inte. Däremot vet jag inte om de är fridlysta (det kan skilja sig från län till län).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Växter i hemmet, hur påverkar det luften?

Inläggav slackern » 2014-01-08 21:59:44

Miche skrev:Ingen fara, Sileshår greppar kanske om ett finger men det behövs ingen större kraft för att komma loss, SÅ stark är den inte. Däremot vet jag inte om de är fridlysta (det kan skilja sig från län till län).


Var det sistnämnda jag tänkte på. Att om man är klåfingrig så kanske polisen kommer och rycker en i örat. Men jag vet inte heller om den är fridlyst. :)
slackern
 
Inlägg: 44057
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Växter i hemmet, hur påverkar det luften?

Inläggav Hadraniel » 2014-01-08 22:12:05

Köttätande växter är ju riktigt bra om man vill ha insektsfri luft. Man kan ju bli av med med flugor och framförallt de där otäcka getingarna (har fobi eller liknande mot dessa) med rätt varianter. Skulle vilja ha åtminstone en sort av vardera fångstfällstyp. Finns ju både de med klistriga antenner, den klassiska "venus fly trap" varianten och strutarna. Synd bara att de ska vara så svårskötta. Man måste ju övervintra dem rätt och ha specialjord eller torv samt spraya med vatten imellanåt.

Annars kan ju många örtväxter påverka luften med trevliga dofter av alla möjliga slag. Vet inte om de gör något större skillnad hälsomässigt dock.
Hadraniel
 
Inlägg: 415
Anslöt: 2014-01-03

Växter i hemmet, hur påverkar det luften?

Inläggav AustenAnnie » 2014-01-08 22:29:06

Miche skrev:
AustenAnnie skrev:
gadas skrev:
Finns det inte köttätande växter också...?

Jo, det finns köttätande växter , tror att de är kaktusar.
De är coola om du frågar mig. 8)
Vill gärna ha en om jag hittar en.

Nej, köttätande växter finns i en massa varianter, bl.a. Sileshår som bl.a. växer vilt i Sverige.

Nej, just det nu tror jag mig minnas att de hette Sileshår.
Det är ju långt ifrån en kaktu, :) vad fick jag det ifrån månnne..? :oops:
Tack för rättelsen Miche.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Växter i hemmet, hur påverkar det luften?

Inläggav plåtmonster » 2014-01-08 23:19:58

Miche skrev:Ingen fara, Sileshår greppar kanske om ett finger men det behövs ingen större kraft för att komma loss, SÅ stark är den inte. Däremot vet jag inte om de är fridlysta (det kan skilja sig från län till län).


Kanske nedbrytningssaften är skadlig för huden?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Intressanta intressen



Logga in