Överlevde två månader i insnöad bil

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Överlevde två månader i insnöad bil

Inläggav Iridia » 2012-02-19 18:33:37

I o f s kan det vara smartare att stanna i sovsäcken i bilen än att ge sig ut på oplogade vägar med många mil till närmaste civilisation.
Iridia

Anslöt: 2011-09-22

Inläggav sugrövmanövern » 2012-02-19 19:06:11

Iridia skrev:I o f s kan det vara smartare att stanna i sovsäcken i bilen än att ge sig ut på oplogade vägar med många mil till närmaste civilisation.
Förvisso, men det där var rätt civiliserade trakter, och han hade kunnat gå de 1,5 kilometrarna ut till E4 och liftat eller nåt, bett om hjälp med bilen. Alltså gå tillbaka typ samma väg han kom gissar jag.

Har någon tidning visat på karta exakt var bilen stod, någon?!
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav slackern » 2012-02-19 19:46:11

sugrövmanövern skrev:
Iridia skrev:I o f s kan det vara smartare att stanna i sovsäcken i bilen än att ge sig ut på oplogade vägar med många mil till närmaste civilisation.
Förvisso, men det där var rätt civiliserade trakter, och han hade kunnat gå de 1,5 kilometrarna ut till E4 och liftat eller nåt, bett om hjälp med bilen. Alltså gå tillbaka typ samma väg han kom gissar jag.

En fråga hur ser en igensnöad skogsväg ut på vintern? Går den ens att urskilja? Jag antar att den knappas har några snöpinnar som visar var vägen går? Så det borde vara lätt att gå vilse om man inte kan urskilja vägen?
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Huggorm » 2012-02-19 19:52:54

slackern skrev:
sugrövmanövern skrev:

En fråga hur ser en igensnöad skogsväg ut på vintern? Går den ens att urskilja? Jag antar att den knappas har några snöpinnar som visar var vägen går? Så det borde vara lätt att gå vilse om man inte kan urskilja vägen?

En ledtråd är att skogsbilvägar har skog på sidorna men inte på vägen.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav Zombie » 2012-02-19 19:57:03

I den mån där inte är hyggen, ängen, åkerlyckor eller myrmark. Eller vägskäl åt fel håll. Finns det diken stora nog att synas genom snötäcket kan de vara en ledning. Startar man så att man har hela dagsljuset på sig är det också en fördel.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav slackern » 2012-02-19 19:58:03

Huggorm skrev:
slackern skrev:
sugrövmanövern skrev:Förvisso, men det där var rätt civiliserade trakter, och han hade kunnat gå de 1,5 kilometrarna ut till E4 och liftat eller nåt, bett om hjälp med bilen. Alltså gå tillbaka typ samma väg han kom gissar jag.

En ledtråd är att skogsbilvägar har skog på sidorna men inte på vägen.

Jo fast skogsbilvägar kan vara väldigt enkla inte ens grusade. Och om det finns ett kalhygge hur hittar man rätt väg igen?

Edit ser att herr Z han föra mej.
slackern

Inläggav plåtmonster » 2012-02-19 20:29:29

Problemet är att det räcker med att snön kommer ner och smälter lite på den då varma bilen och sedan fryser i karmen så sitter man fast och kan inte gå någonstans alls. Ovanpå det ligger det tung snö överallt.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Savanten Svante » 2012-02-19 21:48:46

Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav plåtmonster » 2012-02-20 1:04:45

Savanten Svante skrev:Insnöade svenskar är tydligen spännande.

I vilken betydelse? :twisted:
plåtmonster

Inläggav Alien » 2012-02-20 4:19:16

Bilen hade tydligen varit hans hem i flera månader.
Bilen var full av bråte, gamla kaffemuggar, läskburkar, fimpar och serietidningar. Baksätet var borttaget och i skuffen på herrgårdsvagnen låg en sovsäck där mannen av allt att döma bott under en lång tid.

Mannen är hemmahörande i Karlskoga i Värmland och arbetade som snickare åt ett fastighetsbolag. Han har inte varit på sitt arbete på 15 månader, men ingen har rapporterat honom som saknad.
http://www.vk.se/580245/hade-mat-for-en ... an-ata-sno

På svt sa de att vägen inte blivit plogad sen januari. Men då borde de som plogat sett bilen. Kanske han var så förvirrad att han mindes fel, så han "bara" varit i bilen en månad.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Alien » 2012-02-20 4:53:32

Förra året fastnade en präst i en översnöad bil. Hon dog inom en vecka.

Den 13 januari hittades prästen Kerstin Segerberg ihjälfrusen i sin bil på en öde väg i Glaskogen. Hon hade varit försvunnen i en månad.
Prästen skulle leverera en julblomma till ett par bosatt norr om sjön Stora Bör, men kom aldrig fram.
Det skulle ta fem dagar innan det uppdagades att Kerstin var försvunnen.
http://www.nwt.se/arjang/article840653.ece

I motsats till denne man, som verkade vara saknad endast av kronofogden och kanske av andra mer våldsamma typer som han var skyldig pengar, så anmäldes prästen saknad inom några dagar, men det hjälpte inte. Det tog över tre veckor att hitta henne och då var det för sent.

”Daterat 19 december”
Kerstins bil stod sju kilometer in på en igensnöad, öde väg vid sjön Mjögtvängen.
Vad Kerstin hade råkat ut för berättade hon själv – i ett meddelande som satt klistrat på ratten.
Enligt det var hon vid liv fem dagar efter att hon försvann.
– Meddelandet var handskrivet och daterat den 19 december. Det stod ”jag har kört fel, jag har kört fast och har väntat på hjälp i fem dagar”.
---
Kerstin skriver hur hon försöker stilla hungern med snö och att det är omöjligt att ta sig fram i de djupa drivorna. Väntan på hjälp är evighetslång.

Kanske kvinnor tål kyla sämre. Dessutom hade Kerstin varken sovsäck el mat med sig i bilen.
Alien
Moderator

Inläggav Iridia » 2012-02-20 6:37:29

Eller försvarets hudsalva...

Trist.

Jag har alltid lite reservproviant i form av knäckebröd och baconchips i bilen. Plus tändare och några värmeljus, jag har läst att den lilla värmen kan vara avgörande om man skulle bli stående. Dessutom har jag USB-kabel till 12-voltsuttaget så jag kan ladda mobilen i bilen.
Iridia

Anslöt: 2011-09-22

Snömannen: Jag ville åt lugnet. Få vara i fred

Inläggav plåtmonster » 2013-02-21 11:59:54

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16277417.ab

Jag tycker det där känns igen.. ;)

Moderator Alien: Slog ihop med den tidigare tråden om "snömannen".
plåtmonster

Inläggav Alien » 2013-02-22 4:01:39

Jag tycker nog den där längtan efter den stora friden låter som ett slags dödslängtan:

Snömannen via Aftonbladet skrev:Julen passerade med sina mörka, stilla dagar. Den 28 december provkörde han några meter. Det var på gränsen, snön sprutade. Samtidigt fortsatte den att falla och Peter förstod: inom några timmar skulle han inte längre kunna ta sig härifrån. Han gick igenom förrådet.
”Jag bestämde mig för att skita i allt”
Maten hade just tagit slut. Men spriten, kaffet och cigaretterna räckte några dagar tag till.
– Jag trivdes i bilen, det var som en egen stuga i skogen. Egentligen hade jag tänkt åka tillbaka efter jul. Men jag bestämde mig för att skita i allt och fira nyår också, säger han.

Någon gång i mitten av januari, han hade tappat räkning på dagarna, gav han sig ut för att försöka handla.
Sista livlinan bröts
Men snön var meterdjup. De första tio meterna ramlade han tre gånger.
– Jag förstod att det inte skulle gå.
Bilen hade slut på bensin. Han kunde inte längre starta motorn för att få värme och radion tystnade. Också batteriet på mobilen, som han sparat in i det sista, dog.
Livlinan var bruten, han var utlämnad.
Varför ringde han inte efter hjälp i tid?
Det vill Peter inte svara på. Hans innersta tankar de där dagarna behåller han för sig själv.
– Jag trivdes så bra där ute. Jag ville inte bli räddad, säger han.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16277417.ab

Det verkar inte precis som han var glad och tacksam över att bli hittad:
– Det är polisen.
– Har ni cigaretter?
– Nej.
– Har ni kaffe?
– Nej.
– Då får ni stänga dörren. Det är kallt.

Peter ville inte bli räddad, men förstod att han inte kunde göra motstånd.

Är det kanske typiskt aspigt att vara så kallsinnig inför sin familj?
Det senaste året har Peters familj inte kunnat få kontakt med honom. Mamman sa till Aftonbladet i måndags att hon tänker på sin son varje dag, utan att ens veta var han bor.
– De har sitt liv och jag har mitt. Jag har inga planer på att ta kontakt, säger han.

Peter är en riktig enstöring, som drömmer om ett hus långt borta från alla människor:
Peter ser det lilla huset framför sig. Det ska ha öppen spis och ligga isolerat – långt ifrån de stora vägarna.
– Där skulle jag kunna få vara för mig själv, som i bilen.
Den svarta jeepen står kvar i skogen utanför Sävar, vandaliserad, och nu åter täckt av snö. När den kommer på tal ser Peter glad ut.
– Jag ångrar inte att jag åkte ut. Tvärtom, jag längtar tillbaka. Det var en härlig tid.

Jag får en känsla av total mänsklig ödslighet när jag läser intervjun.
Alien
Moderator

Inläggav Parvlon » 2013-02-22 17:56:16

Alien skrev:Jag får en känsla av total mänsklig ödslighet när jag läser intervjun.
Samma fast tvärtom.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Huggorm » 2013-02-22 18:06:46

Stackars krake. Hoppas han får ha det bra nu.
Huggorm

Inläggav sugrövmanövern » 2014-01-07 20:44:30

Tycker det är synd att han måste bo i lägenhet nu då...
sugrövmanövern

Inläggav sugrövmanövern » 2014-01-07 20:47:37

Händer det ofta att folk fryser ihjäl i bilar å sådära i sverige? Fryser pungen av sig etc? Har ju knappt varit någon snö i år, sådana här vintrar skulle en sådan där sak inte kunna hända.
sugrövmanövern

Inläggav Huggorm » 2014-01-07 20:50:44

Ja, det är mycket vanligt att svenska män fryser pungen av sig när de är ute i den norrländska vintern men eftersom det är genant är det sällan man hör något om saken.
Huggorm

Inläggav slackern » 2014-01-07 20:51:48

sugrövmanövern skrev:Händer det ofta att folk fryser ihjäl i bilar å sådära i sverige? Fryser pungen av sig etc? Har ju knappt varit någon snö i år, sådana här vintrar skulle en sådan där sak inte kunna hända.

Ett par gamla gubbar brukar ju gå åt varje vinter. Klarade han sig som frös fast i isen?

Var tvungen att googla upp det han mår tydligen bättre i dagsläget.

"Han låg på mage fastfrusen i isen"
Lögdösjön

Det var en skrämmande syn som mötte duon ute på isen.
Den 70-årige mannen hade ett stort sår i nacken och var blodig om händerna.
– Han var genomblöt, låg på mage och hade frusit fast i isen, säger en av de som hittade mannen.

http://st.nu/medelpad/timra/1.6653399-- ... en-i-isen-
Senast redigerad av slackern 2014-01-07 20:55:19, redigerad totalt 1 gång.
slackern

Inläggav sugrövmanövern » 2014-01-07 20:54:35

Huggorm skrev:Ja, det är mycket vanligt att svenska män fryser pungen av sig när de är ute i den norrländska vintern men eftersom det är genant är det sällan man hör något om saken.

:-)063 Är nog sant det! För Sävarmannen i artikeln han ville ju inte avslöja vad för skador han fått. Men vi vet ju. Domnad pung, svårigheter med vattenkastning och kanske helt trasig Kuk.
sugrövmanövern

Inläggav slackern » 2014-01-07 20:56:50

sugrövmanövern skrev:
Huggorm skrev:Ja, det är mycket vanligt att svenska män fryser pungen av sig när de är ute i den norrländska vintern men eftersom det är genant är det sällan man hör något om saken.

:-)063 Är nog sant det! För Sävarmannen i artikeln han ville ju inte avslöja vad för skador han fått. Men vi vet ju. Domnad pung, svårigheter med vattenkastning och kanske helt trasig Kuk.

Jag skulle kunna tänka mig kallbrand, och blodproppar han har ju inte kunnat röra särskilt mycket på sig instängd i bilen.
slackern

Inläggav sugrövmanövern » 2014-01-07 20:57:47

slackern skrev:
sugrövmanövern skrev:Händer det ofta att folk fryser ihjäl i bilar å sådära i sverige? Fryser pungen av sig etc? Har ju knappt varit någon snö i år, sådana här vintrar skulle en sådan där sak inte kunna hända.

Ett par gamla gubbar brukar ju gå åt varje vinter. Klarade han sig som frös fast i isen?

Humhum, jag har nog missat någonting. Vem menar du? Någon händelse från i år? Eller Sävarmannen? (Han lever ju, medverkar i artikeln ett år efter han frös inne i jeepen).

Och nu ytterligare ett år senare undrar jag om folk ofta fryser ihjäl i bilar i sverige. Pga camping, motorstopp, dikeskörning etc?

Edit: Jaha ska läsa artikeln du lagt till! Ej läst om det förut.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2014-01-07 20:59:40, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern

Inläggav slackern » 2014-01-07 20:58:22

sugrövmanövern skrev:
slackern skrev:

Humhum, jag har nog missat någonting. Vem menar du? Någon händelse från i år? Eller Sävarmannen? (Han lever ju, medverkar i artikeln ett år efter han frös inne i jeepen).

Och nu ytterligare ett år senare undrar jag om folk ofta fryser ihjäl i bilar i sverige. Pga camping, motorstopp, dikeskörning etc?

Nej det var någon annan gubbe.

http://st.nu/medelpad/timra/1.6653399-- ... en-i-isen-
slackern

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in