Att komma ner i varv.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Att komma ner i varv.

Inläggav LordNelson » 2014-01-06 16:11:33

Batman skrev:
LordNelson skrev:Skaffa jobb.

Jag studerar, över heltid till och med.

Extrajobb på kvällar helger och lov.
LordNelson
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-06-25

Att komma ner i varv.

Inläggav Batman » 2014-01-06 16:22:42

LordNelson skrev:
Batman skrev:
LordNelson skrev:Skaffa jobb.

Jag studerar, över heltid till och med.

Extrajobb på kvällar helger och lov.

För jag har ju inte trettiotusen djur att ta hand om, inte ett jävla stall att sköta, hund, häst att rida osv. Nej, ett jobb på allt detta vore väl lösningen!
Batman

Anslöt: 2013-07-27

Att komma ner i varv.

Inläggav LordNelson » 2014-01-06 16:25:52

Batman skrev:
LordNelson skrev:Extrajobb på kvällar helger och lov.

För jag har ju inte trettiotusen djur att ta hand om, inte ett jävla stall att sköta, hund, häst att rida osv. Nej, ett jobb på allt detta vore väl lösningen!

Sånt sköter du på fritiden. Du verkar lat.
Gripandekylig

Genom att synnerligen obefogat beskriva en medforumist som lat uttrycker du dig onödigt sårande. Även tidigare uppmanade du forumisten att skaffa jobb: på ett i kontexten onödigt angripande sätt.

Speciella regler för AspergerForum skrev:• skriv på ett sådant sätt att du inte medvetet sårar andra.
• ta hänsyn till att andra kan uppfatta saker annorlunda än du själv.

Då du har en historik av att bryta mot samma regler på likartade sätt, och vid flera tillfällen har uppmanats att förbättra ditt bemötande, måste detta samt ett föregående inlägg föranleda en varning.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Senast redigerad av LordNelson 2014-01-06 16:26:57, redigerad totalt 1 gång.
LordNelson
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-06-25

Att komma ner i varv.

Inläggav plåtmonster » 2014-01-06 16:26:24

Är det brist på pengar som är ett problem?
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Att komma ner i varv.

Inläggav sugrövmanövern » 2014-01-06 16:27:52

LordNelson skrev:Det sköter du på fritiden. Du verkar lat.
Hahahaha!
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Att komma ner i varv.

Inläggav Batman » 2014-01-06 16:32:34

LordNelson skrev:
Batman skrev:
LordNelson skrev:Extrajobb på kvällar helger och lov.

Sånt sköter du på fritiden. Du verkar lat.

Du är för go :D
Batman

Att komma ner i varv.

Inläggav Batman » 2014-01-06 16:33:21

plåtmonster skrev:Är det brist på pengar som är ett problem?

Vem är frågan till och brist på pengar till vad?
Batman

Att komma ner i varv.

Inläggav slackern » 2014-01-06 16:42:34

plåtmonster skrev:
slackern skrev:Det kommer hon inte att få än på ett tag. Måste traggla igenom ett par preparat med metylfenidat innan det blir aktuellt.

Kontrollerar de att patienterna verkligen tar dessa?

När psykiatrikerna har bytt ut min ADHD medicin så fick jag gå på väldigt täta uppföljningssamtal hur medicinen fungerar. Dessutom har dom börjat med uppmärksamhetstest/QB-test för att utvärdera medicinerna. Men klart att man kan ljuga om man känner för det. Vad nu det skulle tjäna till?
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Att komma ner i varv.

Inläggav plåtmonster » 2014-01-06 16:55:37

@slackern, Om man t.ex endast vill hantera bieffekterna av en medicin och inte en massa mellanmediciner så kan det vara en framkomlig väg med envisa doktorer.

LordNelson föreslog att lösningen på Batman:s problem vart jobb. En naturlig följdfråga är då om pengar är ett problem. De flesta jobb brukar driva upp folk i varv istället.
plåtmonster

Att komma ner i varv.

Inläggav slackern » 2014-01-06 17:00:07

plåtmonster skrev:@slackern, Om man t.ex endast vill hantera bieffekterna av en medicin och inte en massa mellanmediciner så kan det vara en framkomlig väg med envisa doktorer.

LordNelson föreslog att lösningen på Batman:s problem vart jobb. En naturlig följdfråga är då om pengar är ett problem. De flesta jobb brukar driva upp folk i varv istället.

Jo men hur kan du veta att du får biverkningar utav en medicin utan att ha prövat den? För mig låter det som att man i så fall har skaffat sig en diagnos för att kunna punda på förskriven amfetamin. Nu menar jag inte på minsta vis att Batman har gjort det.
slackern

Att komma ner i varv.

Inläggav plåtmonster » 2014-01-06 17:11:09

Varför ta en risk som man inte kan dra nytta av?
plåtmonster

Att komma ner i varv.

Inläggav slackern » 2014-01-06 17:23:36

plåtmonster skrev:Varför ta en risk som man inte kan dra nytta av?

Vad menar du?
slackern

Att komma ner i varv.

Inläggav plåtmonster » 2014-01-06 17:28:53

Varför prova en medicin och dess biverkningar om man ändå vet att man inte kommer att få någon nytta av medicinen?

@Batman, Finns det något tidigare som du provat som fått dig att komma ner i varv? kanske det är något i boendemiljön etc som skapar detta problem? eller omställningen till eget boende vilket lägger sig efter en tid?
plåtmonster

Att komma ner i varv.

Inläggav slackern » 2014-01-06 17:31:15

plåtmonster skrev:Varför prova en medicin och dess biverkningar om man ändå vet att man inte kommer att få någon nytta av medicinen?

Men hur fan kan man veta om man inte har prövat? Du kommer ju bara att få en stämpel som missbrukare om du tjatar om att få Metamina eller Amfetamin utskrivet.
slackern

Att komma ner i varv.

Inläggav Batman » 2014-01-06 17:35:40

plåtmonster skrev:@Batman, Finns det något tidigare som du provat som fått dig att komma ner i varv? kanske det är något i boendemiljön etc som skapar detta problem? eller omställningen till eget boende vilket lägger sig efter en tid?

Nej, alltså tidigare när jag vägde mycket mindre reagerade jag mer på sömntabletter än nu. Nu har jag jag en bättre hälsa (låter som ironi med tanke på alla tabletter jag tar och hur lite jag sover), men kroppens hälsa och vikt är bättre nu. Och sedan jag gick upp i vikt får jag ingen effekt av några tabletter längre...

En av anledningarna till att jag flyttade hemifrån var för att försöka bryta sömnmönstret. Bara jag klev in på mitt rum där jag tidigare bodde ökade energin markant. Så ett miljöombyte och boendebyte var nödvändigt... trodde dock det skulle blir lite, lite bättre här. Trivs väldigt bra här, ensam också, men sömnen går fortfarande rätt åt helvete.
Batman

Att komma ner i varv.

Inläggav plåtmonster » 2014-01-06 17:39:36

Vad är det för boendesituation nu? lägenhet-radhus-villa? grönt omkring eller betongkolosser med gräsfläckar emellan?
plåtmonster

Att komma ner i varv.

Inläggav Batman » 2014-01-06 18:14:24

plåtmonster skrev:Vad är det för boendesituation nu? lägenhet-radhus-villa? grönt omkring eller betongkolosser med gräsfläckar emellan?

Lägenhet/mindre hus på hästgård. Ingen öde hästgård dock, utan i ett samhälle. Fina, fina omgivningar, floder och sjöar i närheten. Djur, främst hästar överallt. Grönt.
Batman

Att komma ner i varv.

Inläggav slackern » 2014-01-06 18:16:42

Batman skrev:
plåtmonster skrev:Vad är det för boendesituation nu? lägenhet-radhus-villa? grönt omkring eller betongkolosser med gräsfläckar emellan?

Lägenhet/mindre hus på hästgård. Ingen öde hästgård dock, utan i ett samhälle. Fina, fina omgivningar, floder och sjöar i närheten. Djur, främst hästar överallt. Grönt.

Låter fett nice. :) Hoppas att du kommer att trivas.
slackern

Att komma ner i varv.

Inläggav plåtmonster » 2014-01-06 18:42:40

Del i mindre hus på gård mao?
Finns kök-kyl-spis, toalett, dusch, tvättmaskin, mm i samma bostad?

Att få råda över sig själv och slippa se andra ska inte underskattas. När andra inte är i närheten så slipper man också vara beredd att tackla alla sociala finter de kan komma med.

Apropå att komma ner i varv så känns det som en stor förlust att beröring i någon form inte fungerar då det för många är ett rätt effektivt sätt att komma ner i varv.
plåtmonster

Att komma ner i varv.

Inläggav Batman » 2014-01-06 19:08:52

plåtmonster skrev:Del i mindre hus på gård mao?
Finns kök-kyl-spis, toalett, dusch, tvättmaskin, mm i samma bostad?

Att få råda över sig själv och slippa se andra ska inte underskattas. När andra inte är i närheten så slipper man också vara beredd att tackla alla sociala finter de kan komma med.

Apropå att komma ner i varv så känns det som en stor förlust att beröring i någon form inte fungerar då det för många är ett rätt effektivt sätt att komma ner i varv.

Jag bor helt själv, fristående mindre hus (stort som en två, därför svarade jag också lägenhet) där allt som du frågade efter finns. Behöver inte befatta mig med någon annan. Det var också lite av meningen med flytten...
Batman

Att komma ner i varv.

Inläggav Batman » 2014-01-06 19:12:03

slackern skrev:
Batman skrev:

Låter fett nice. :) Hoppas att du kommer att trivas.

Jag trivs faktiskt ytterst bra här :-)Happy Hade bara uppskattat allt aningen mer om jag även fick rätsida på sömnen...
Kommer närmre mina djur nu också. Hunden bor ju själv med mig och hästen står på gården.

Så jag är inte helt, helt ensam, har ju min hund hos mig hela tiden åtminstone..
Batman

Att komma ner i varv.

Inläggav KrigarSjäl » 2014-01-07 7:46:57

För mig funkar det med ensamhet i ett svalt, tyst, mörkt rum och en god bok.
Ska man vara riktigt noga är inredningen också viktig; dova, mörka, sobra färger och allmän ordning.

Mitt hem är min oas. Böcker i prydliga rader, min pipsamling, dov belysning.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Att komma ner i varv.

Inläggav antonius » 2014-01-07 10:19:13

KrigarSjäl skrev:Mitt hem är min oas. Böcker i prydliga rader, min pipsamling, dov belysning.

Lite OT men du som gillar pipor, kolla här, c:a 35 min i programmet:

http://www.svt.se/antikrundan/se-program/del-1-1527
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Att komma ner i varv.

Inläggav KrigarSjäl » 2014-01-07 12:38:49

antonius skrev:
KrigarSjäl skrev:Mitt hem är min oas. Böcker i prydliga rader, min pipsamling, dov belysning.

Lite OT men du som gillar pipor, kolla här, c:a 35 min i programmet:

http://www.svt.se/antikrundan/se-program/del-1-1527

Jo, det har jag sett. Men tack ändå! Det är inte en dag för tidigt att de tar med pipor i det programmet.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in