Android-frågor
Android-frågor
Tycker ni att man ska använda appen Hangouts för sms?
Man får den frågan i sin android.
Android-frågor
Zirre skrev:Tycker ni att man ska använda appen Hangouts för sms?
Nej, det verkar vara något socialt skit...
Android-frågor
Miche skrev:Zirre skrev:Tycker ni att man ska använda appen Hangouts för sms?
Men om personen man vill skicka till också har det blir antagligen meddelanden gratis.
Android-frågor
Zirre skrev:Miche skrev:Zirre skrev:Tycker ni att man ska använda appen Hangouts för sms?
Men om personen man vill skicka till också har det blir antagligen meddelanden gratis.
Det finns många andra lösningar för det, dvs skicka via datatrafiken. Det som är lite synd att det inte finns en etablerad lösning utan massor!
Android-frågor
Miche skrev:Zirre skrev:Miche skrev:Nej, det verkar vara något socialt skit...
Det finns många andra lösningar för det, dvs skicka via datatrafiken. Det som är lite synd att det inte finns en etablerad lösning utan massor!
Varför så skeptisk till detta?
Android-frågor
Zirre skrev:Miche skrev:Zirre skrev:Men om personen man vill skicka till också har det blir antagligen meddelanden gratis.
Gillar inte alla sociala grejer, Hangouts känns som en sån. "Hänga ut" låter klart suspekt, jag vill fan inte hänga ut mig själv!
Android-frågor
du hänger bara ut dig för den du pratar med. Ingen annan.Miche skrev:Zirre skrev:Miche skrev:Det finns många andra lösningar för det, dvs skicka via datatrafiken. Det som är lite synd att det inte finns en etablerad lösning utan massor!
Gillar inte alla sociala grejer, Hangouts känns som en sån. "Hänga ut" låter klart suspekt, jag vill fan inte hänga ut mig själv!
Android-frågor
jag kör hangouts för sms och även mms och tycker den är rätt ok. Har aldrig ens reflekterat över att det är googles sociala program och att den hänger starkt ihop med g+. Jag gillar g+ men är sällan där. Jag gör ingenting annat i hangouts, har kört videogruppsamtal eller allt vad man nu kan göra.
Att det skulle vara gratis att messa hade jag inte hört. Måste kollas upp om det stämmer. Många sms och mms blir rätt mycket pengar när man är på olika bolag.
Att det skulle vara gratis att messa hade jag inte hört. Måste kollas upp om det stämmer. Många sms och mms blir rätt mycket pengar när man är på olika bolag.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Re: Sv: Android-frågor
barracuber skrev:jag kör hangouts för sms och även mms och tycker den är rätt ok. Har aldrig ens reflekterat över att det är googles sociala program och att den hänger starkt ihop med g+. Jag gillar g+ men är sällan där. Jag gör ingenting annat i hangouts, har kört videogruppsamtal eller allt vad man nu kan göra.
Hangouts utan smskoppling är iaf gratis mellan hangoutsanvändare så då borde det ju bli samma om personen använder hangouts.
Android-frågor
Missade ett 'inte'
skulle det vara.
barracuber skrev: Jag gillar g+ men är sällan där. Jag gör ingenting annat i hangouts, har inte kört videogruppsamtal eller allt vad man nu kan göra.
skulle det vara.
- barracuber
Android-frågor
Zirre skrev:barracuber skrev:jag kör hangouts för sms och även mms och tycker den är rätt ok. Har aldrig ens reflekterat över att det är googles sociala program och att den hänger starkt ihop med g+. Jag gillar g+ men är sällan där. Jag gör ingenting annat i hangouts, har kört videogruppsamtal eller allt vad man nu kan göra.
Hangouts utan smskoppling är iaf gratis mellan hangoutsanvändare så då borde det ju bli samma om personen använder hangouts.
Jo det låter inte helt otroligt eftersom Hangouts ( som ersatte Talk) konkurrerar med Skype och Skype tydligen har gratis textmeddelanden (vilket snuvar operatörerna på mycket sms-pengar) . Google Voice har hela tiden varit gratis. Finns även andra som exv Kik (tror jag den heter) som har gratis textmsg.
Jag frågade min fru om hon inte vill gå över till någon av dessa istället för att betala en massa smspengar till Tele2. Hon blev sugen men ändrade sig när hon fick veta att man måste ha på data (internet) just när man skickar meddeladen. Data tar mycket batteri i hennes mobil. Tror många användare resonerar så och just detta tjänar operatörerna massvis på.
- barracuber
Android-frågor
Försökte googla men hittar konstigt nog inget som tyder på att Hangouts sms skulle vara gratis. I oktober var det gratis ett tag men enbart på iOS. Samtidigt lovade Google något liknande för androidägarna. En del trodde att det skulle komma något när KitKat släpptes.
Att sätta på och av data borde (valfritt) automatiseras mycket mer i apparna. Exempelvis om man börjar skriva ett sms i Hangouts skulle data sättas på och när det skickats och man lämnar appen skulle data stängas av igen. Rent tekniskt är en sådan funktion förstås inga större problem att bygga (om man kunde lösa beroende emot andra appar). Att det ändå inte finns är nog för att någon (gissningsvis operatörerna) lobbar för att användarna inte "vill" förlora kontrollen och makten över sina inställningar och datakostnader.
Att sätta på och av data borde (valfritt) automatiseras mycket mer i apparna. Exempelvis om man börjar skriva ett sms i Hangouts skulle data sättas på och när det skickats och man lämnar appen skulle data stängas av igen. Rent tekniskt är en sådan funktion förstås inga större problem att bygga (om man kunde lösa beroende emot andra appar). Att det ändå inte finns är nog för att någon (gissningsvis operatörerna) lobbar för att användarna inte "vill" förlora kontrollen och makten över sina inställningar och datakostnader.
- barracuber
Re: Android-frågor
Hangouts är ju en också tjänst i Gmail på webben och där är det gratis.
Senast redigerad av Zirre 2014-01-06 21:01:16, redigerad totalt 1 gång.
Moggy skrev:Hangouts ersatte nyligen nån annan googletjänst med meddelanden...
Hangouts är det nya namnet på google talk
Android-frågor
De flesta abonnemang har väl gratis (nåja) sms/mms som ingår i månadsavgiften (åtminstone upp till en viss gräns) så varför ska man köra en massa olika inkompatibla varianter? Finns även kontantkort där sms ingår...
Android-frågor
Varför så negativ? Jag kan inte förstå det.Miche skrev:De flesta abonnemang har väl gratis (nåja) sms/mms som ingår i månadsavgiften (åtminstone upp till en viss gräns) så varför ska man köra en massa olika inkompatibla varianter? Finns även kontantkort där sms ingår...
I min familj har vi en gruppchatt på whatsapp som är en jättebra portal syskon och föräldrar emellan.
Miche skrev:De flesta abonnemang har väl gratis (nåja) sms/mms som ingår i månadsavgiften (åtminstone upp till en viss gräns) så varför ska man köra en massa olika inkompatibla varianter? Finns även kontantkort där sms ingår...
Det vanliga är att det är gratis inom exv Tele2 så familjebiten löser man lätt. Dyrt blir det när den man messar mycket med har en annan operatör. Ibland kan man försäkra sig genom att ta tilläggstjänster.
- barracuber
Android-frågor
barracuber skrev:Miche skrev:De flesta abonnemang har väl gratis (nåja) sms/mms som ingår i månadsavgiften (åtminstone upp till en viss gräns) så varför ska man köra en massa olika inkompatibla varianter? Finns även kontantkort där sms ingår...
Det vanliga är att det är gratis inom exv Tele2 så familjebiten löser man lätt. Dyrt blir det när den man messar mycket med har en annan operatör. Ibland kan man försäkra sig genom att ta tilläggstjänster.
Mitt abonnemang hos halebop innefattar 6000 gratis sms/mms till hela jorden.
Android-frågor
Vi har fast månadskostnad och kan messa så mycket vi behöver (inklusive mms) oavsett vilka vi messar och det är inte speciellt dyrt heller. Däremot riskerar vi att spräcka datatrafiksgränsen om vi inte passar oss så varför ska jag chatta via nätet?
Android-frågor
Miche skrev:Vi har fast månadskostnad och kan messa så mycket vi behöver (inklusive mms) oavsett vilka vi messar och det är inte speciellt dyrt heller. Däremot riskerar vi att spräcka datatrafiksgränsen om vi inte passar oss så varför ska jag chatta via nätet?
Det drar inte alls mycket eller har du dålig mängd datatrafik att utnyttja?