Spela in från TV:n
13 inlägg
• Sida 1 av 1
Hej!
Vi har en Toshiba platt-TV. Givetvis kan man koppla in en videobandspelare och spela in på VHS. Men det borde finnas nåt annat sätt att spela in TV-program och filmer på än att behöva spela in på VHS-kassetter. Jag trodde att det fanns DVD-spelare eller Blu-Ray spelare som även kunde bränna skivor, men det är inget som Elgiganten säljer sa de när jag frågade.
Det finns två usb-portar på TV:n, och fyra HDMI-utgångar. Vi kan inte ansluta en extern hårddisk och spela in på, eftersom det bara funkar om man har ComHem eller vilket bolag det nu var. Då kanske man inte heller kan ansluta en extern DVD-brännare (en sån man har till datorn) och genom den bränna ner det man ser på TV?
Visst, man kan köpa en kombinerad DVD och VHS, som kan bränna ner alla VHS:er på DVD. Men det ska tydligen finnas inspelningsbar DVD också. Men när jag googlar får jag bara fram att de har funnits, ingenting om var de finns att köpa. Nån har skrivit i nåt forum att den har haft en gammal sån, och fått tips på hur den ska kopplas till nya platt-TV:n.
Finns det någon här som förstår vad jag menar? Finns det inspelningsbara DVD-spelare? Hur spelar man annars in från TV:n, med dagens moderna teknik?
Lilla Gumman
Vi har en Toshiba platt-TV. Givetvis kan man koppla in en videobandspelare och spela in på VHS. Men det borde finnas nåt annat sätt att spela in TV-program och filmer på än att behöva spela in på VHS-kassetter. Jag trodde att det fanns DVD-spelare eller Blu-Ray spelare som även kunde bränna skivor, men det är inget som Elgiganten säljer sa de när jag frågade.
Det finns två usb-portar på TV:n, och fyra HDMI-utgångar. Vi kan inte ansluta en extern hårddisk och spela in på, eftersom det bara funkar om man har ComHem eller vilket bolag det nu var. Då kanske man inte heller kan ansluta en extern DVD-brännare (en sån man har till datorn) och genom den bränna ner det man ser på TV?
Visst, man kan köpa en kombinerad DVD och VHS, som kan bränna ner alla VHS:er på DVD. Men det ska tydligen finnas inspelningsbar DVD också. Men när jag googlar får jag bara fram att de har funnits, ingenting om var de finns att köpa. Nån har skrivit i nåt forum att den har haft en gammal sån, och fått tips på hur den ska kopplas till nya platt-TV:n.
Finns det någon här som förstår vad jag menar? Finns det inspelningsbara DVD-spelare? Hur spelar man annars in från TV:n, med dagens moderna teknik?
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Det är väl egentligen tv-boxen man spelar in ifrån, eller är den inbyggd i tv'n?
eller en inspelningsbar tv box: http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/ ... 3godwjMALg
eller en inspelningsbar tv box: http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/ ... 3godwjMALg
Krillo skrev:Det är väl egentligen tv-boxen man spelar in ifrån, eller är den inbyggd i tv'n?
Digtialbox finns redan i TV:n. Vi kan ansluta en hårddisk till en usb-ingång, men det funkar bara att spela in på hårddisken om man har ComHem (om jag nu minns rätt, det måste vara en speciciell typ av tjänst man abbonerar på i alla fall). Vi har en digitalbox från La Cable som vi ska lämna tillbaka eftersom vi inte har någon nytta av den. Vi fick den för att få bättre bild på vår tjock-TV, det går att sätta i ett kort i den men det är förklistrat en lapp för att man inte ska kunna sätta i ett kort själv.
Den där digitalboxen du länkande till kräver att man ansluter en usb-hårddisk, och risken är att vi kommer i samma sits som förut. Det vill säga, att det inte funkar för vi inte har det speciella abbonemang som krävs. Annars tack för länken. Verkar lite intressant, om det nu hade fungerat.
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
Jag hörde för ett tag sedan att det tydligen är USB-portar på en modern digital-TV. Och då kan man ansluta en extern Hårddisk, för att t.ex spela in när man trycker på Paus-knappen på fjärren.
Men eftersom det kanske är struligt på fjärrkontrollen att göra allt sådant, så kollade vi inte närmare.
Men gissningsvis så är dessa möjligheter gjorda så dom fungerar oberoende av kanal in, det vore det mest logiska sättet att göra det. Vill man däremot spela in på annan kanal än man tittar på, då kanske det är en annan femma.
Så jag tycker - kolla exakt denna fråga, om ni kan. Butiken försöker kanske sälja på en nå't, men TV-tillverkaren det bör gå att surfa till!
/notwoodstock
Men eftersom det kanske är struligt på fjärrkontrollen att göra allt sådant, så kollade vi inte närmare.
Men gissningsvis så är dessa möjligheter gjorda så dom fungerar oberoende av kanal in, det vore det mest logiska sättet att göra det. Vill man däremot spela in på annan kanal än man tittar på, då kanske det är en annan femma.
Så jag tycker - kolla exakt denna fråga, om ni kan. Butiken försöker kanske sälja på en nå't, men TV-tillverkaren det bör gå att surfa till!
/notwoodstock
- notwoodstock
- Anslöt: 2013-12-22
Lilla Gumman skrev:Vi har en Toshiba platt-TV.
Googla TV-modellen så kanske du hittar något (modellen brukar stå utförligt på en etikett på baksidan).
Det FANNS sånna dvd-inspelare förr iaf!
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Savanten Svante skrev:Det FANNS sånna dvd-inspelare förr iaf!
Precis vad jag har för mig. Men var finns dom nu? Och vad hette dom?
- Lilla Gumman
Finns ju en del mjukvara för ändamålet om du har en sådan där smart-TV...
Osäker hur det juridiska ser ut i dagsläget... Antipiratbyrån har sina näsor i allt.
Osäker hur det juridiska ser ut i dagsläget... Antipiratbyrån har sina näsor i allt.
- dasunbedingte
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2012-07-23
Med en sk inspelningsbar digitalbox, yezz box alright
http://www.boxer.se/Global/Swedish/cmp/digital-tv/sem/sagem/?gclid=COXZpKPc4LsCFQlb3godxmUAmg
http://www.boxer.se/Global/Swedish/cmp/digital-tv/sem/sagem/?gclid=COXZpKPc4LsCFQlb3godxmUAmg
antonius skrev:Med en sk inspelningsbar digitalbox, yezz box alright
Den där är nog enbart tänkt för Boxer, LG har inte Boxer...
Det finns ett antal olika andra inspelningsbara digitalboxar, kolla ex.vis NetOnNet.
Lilla Gumman skrev:Savanten Svante skrev:Det FANNS sånna dvd-inspelare förr iaf!
Precis vad jag har för mig. Men var finns dom nu? Och vad hette dom?
DVD-inspelare... Vad annars?
Digitala boxar (spelar alltså in på hårddisk, observera att hårddisk inte alltid ingår men det är bara att koppla till via USB eller sätta in i boxen).
Ytterligare ett alternativ är ett så kallat Mediacenter (som alltså är en intelligent apparat med fler möjligheter än digitalboxarna, finns med eller utan hårddisk).
TV:n har redan digitalbox och appar som Netflix etc. I princip kan man säga att TV:n kan det som ett mediacenter kan, men alltså inte spela in på usb-hårddisk.
OK, DVD-inspelare, inte DVD-brännare.
Däremot verkar den här DVD-brännaren intressant:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=148827
Hårddisken är bara 250 GN stor. I princip kommer det väl bli så att det som jag själv inte kan titta på när det sänds, spelar jag in på hårddisken, och när jag har sett det raderar jag det. Program och filmer som vi vill spara, bränner vi in på DVD.
Finns även dyrare varianter med VHS inbyggt. Men vi har redan två fungerande videobandspelare. Fördelen med en sån, är att man kan överföra VHS till DVD. Nåja, det återstår att se om det blir en kombinerad VHS och DVD, eller en DVD-brännare. Tack för tips, jag ska ha överläggningar med geocache när det börjar bli dags att köpa en.
OK, DVD-inspelare, inte DVD-brännare.
Däremot verkar den här DVD-brännaren intressant:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=148827
Hårddisken är bara 250 GN stor. I princip kommer det väl bli så att det som jag själv inte kan titta på när det sänds, spelar jag in på hårddisken, och när jag har sett det raderar jag det. Program och filmer som vi vill spara, bränner vi in på DVD.
Finns även dyrare varianter med VHS inbyggt. Men vi har redan två fungerande videobandspelare. Fördelen med en sån, är att man kan överföra VHS till DVD. Nåja, det återstår att se om det blir en kombinerad VHS och DVD, eller en DVD-brännare. Tack för tips, jag ska ha överläggningar med geocache när det börjar bli dags att köpa en.
- Lilla Gumman
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13