Virus

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Virus

Inläggav Titti » 2008-06-02 18:07:28

Jag har fått nån slags virus via msn... :(

Det är en länk som sprider sig till alla kontakter vad det verkar, trots att jag inte klickat på den. Den kom från en msn-kontakt via ett meddelandefönster som öppnade sig hos mig. Länken har en finsk inledning, åtminstone ser det ut att vara finska för en fåkunnig, och en länk som sedan slutar med min egen e-postadress. Tack vare en uppmärksam vän som mailade mig om det såg jag att den spridit sig vidare.

Jag har en aktuell version av F-secure Internet Security (antivirus och brandvägg). Den tog viruset men först efter att det tydligen spridit sig till (åtminstone en del av) mina msn-kontakter. Jag har höjt nivån på både brandväggen och virusscanningen och manuellt virusscannat hela datorn två gånger. Något finns kvar som den inte får bort pga ett time-outfel.

Vad mer kan jag göra för att dels bli kvitt viruset och dels hindra vidare spridning?
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 14:16:02, redigerad totalt 1 gång.
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav barracuber » 2008-06-02 21:58:13

Sorry...själv kör jag aldrig MSN Live Messenger osv .. som du vet kommer man åt alla chattar via meebo.com (och ebuddy.com om man kör smartphone) som jag kör. Fast jag vet ju iofs inte hur ditt virus har sprider sig...Fast det jag vet är att virus lättare sprider sig i desktop-program än i webbapplikationer...där förstår du lite varför jag helst kör webb-baserat...

Mitt enda tips just nu är att <a target="_blamnk" href="http://www.google.se/search?sourceid=navclient&gfns=1&ie=UTF-8&rls=GGLJ,GGLJ:2008-14,GGLJ:sv&q=virus+msn+finnish">googla</a> och försöka hitta något tips nånstans...

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 14:16:02, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav tahlia » 2008-06-02 22:46:29

Fick min hotmail invarderad själv för inte så länge sedan. Ett spammail med en länk som (om man klickade på den) gav upphovspersonen tillgång till mailadressen. Den skickades med min mailadress till en massa personer.
Jag körde Symantec Endpoint Protection (som jag kör på min burk) och fick upp en backdoor som jag gjorde mig av med. Ändrade samtliga lösenord och lösenordsfrågor samt mailadresser på allt jag någonsin loggar in på.
Nu tycks jag vara av med dem.

Det verkar vara mycket tryck på messenger och hotmail nu. Har hört massor av liknande historier på väldigt kort tid.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 14:16:02, redigerad totalt 1 gång.
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav barracuber » 2008-06-03 7:18:36

tahlia skrev:Det verkar vara mycket tryck på messenger och hotmail nu. Har hört massor av liknande historier på väldigt kort tid.

Det har jag också faktiskt. Dels en kille som fått ett mail från min live.se-address (ett mail som inte jag hade skickat). Dels en tjej som fick nånting på msn trots att hon inte varit inne på msn på minst ett år.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 14:16:02, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Alien » 2008-06-03 11:58:15

Vad heter viruset? Hur yttrar det sig?

Jag tror jag fick in det i datorn. Gjorde en Nortonsökning som sa att dessa två hittades, men jag fick inte ens klart för mig om det var virus el nåt Norton misstänkte var virus, men som inte var det:
-Bloodhound SONAR.1
-Remacc,Radmin.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:16:02, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Alien » 2008-06-04 11:00:35

Plötsligt medan jag skriver dyker det upp följande:

msn.msg onks tää sun kuva? http://imaageshack.org/image.php?nick=titti
msn.msg Hey, is this your video? http://youtube-movies.net/video.php?=titti
(tagit bort e-mailadressen). Jag tror det är vad som stod i msn-meddelandet som såg ut att vara från Titti.

Jag har kört Norton flera gånger nu och plockat bort TrojanAdclicker och Wew.Spybot.worm.
Alien
Moderator

Inläggav Grimuald » 2008-06-06 9:55:43

Jag har en fråga om Virus och Windows OS.

Hur ska man göra om man har Windows och vill koppla upp sig på Internet och vill skydda sig mot virus-attacker. I vilken ordning måste man göra ?

Frågan är viktig eftersom jag tål inte virus. Om jag upptäcker virus i datorn är risken stor att jag kastar skiten på sopptippen.
Senast redigerad av Grimuald 2011-05-04 14:16:02, redigerad totalt 1 gång.
Grimuald

Anslöt: 2006-09-22

Inläggav Alien » 2008-06-07 1:30:42

Grimuald skrev:Jag har en fråga om Virus och Windows OS.

Hur ska man göra om man har Windows och vill koppla upp sig på Internet och vill skydda sig mot virus-attacker. I vilken ordning måste man göra ?

Frågan är viktig eftersom jag tål inte virus. Om jag upptäcker virus i datorn är risken stor att jag kastar skiten på sopptippen.

Man ska alltid ha automatisk uppdatering av Windows för att "hålen" i säkerhetssystemet ska lagas. Tyvärr kan jag inte ha det.

Du har väl antivirusprogram och brandvägg. Men det räcker inte.

Internet Explorer känns inte som bästa browser, föredrar Morzilla Firefox.

Dessutom ska man scanna efter virus och trojaner då och då. Känns som man måste vara dataexpert för att vara riktigt säker.

Man borde kanske ha ett annat operativsystem än Windows, t ex Linus. Eller Mac-dator i st f vanlig PC.
Alien
Moderator

Inläggav Grimuald » 2008-06-07 9:08:15

Har Mac och den är helt virusfri, men Windows verkar vara något helt annat. Tyvärr så finns det saker som kräver Windows, därför finns behovet. Eftersom de flesta använder Windows och en del produktutvecklare enbart stödjer det som de flesta har så då kan man känna sig lite akterseglad om man är nischad till en minoritet.

Måste man ha antivirusprogram inkopplade INNAN man kopplar upp sig på Internet ?
Grimuald

Inläggav Alien » 2008-06-07 11:18:30

Grimuald skrev:Måste man ha antivirusprogram inkopplade INNAN man kopplar upp sig på Internet ?

Om du köper ett antiviruspaket så kan du ju installera det innan du kopplar upp dig på internet. Men laddar du ner ett gratisprogram från nätet så måste du ju ut på nätet först.

Det som fanns att köpa i affären när vi köpte dator var Norton. Men många säger att det finns bättre, men de laddas ner från nätet vare sig de är gratis el man betalar (med kontokort antar jag).
Alien
Moderator

Inläggav Grimuald » 2008-06-07 11:34:32

Alien skrev:Om du köper ett antiviruspaket så kan du ju installera det innan du kopplar upp dig på internet. Men laddar du ner ett gratisprogram från nätet så måste du ju ut på nätet först.

Det som fanns att köpa i affären när vi köpte dator var Norton. Men många säger att det finns bättre, men de laddas ner från nätet vare sig de är gratis el man betalar (med kontokort antar jag).

Blir inte detta moment 22 ?

Hur kommer det sig att avancerade och logiskt tänkande superhjärnor som tjänar miljontals med pengar inte ens har tänkt igenom detta säkerhetsproblem eller kan det vara så att de har skapat virusarna för att påtvinga oskyldiga människor denna dynga ?

Var finns logiken och förnuftet, man bara undrar ?
Grimuald

Inläggav JOR » 2008-06-07 12:09:11

Supernördarna säger nog något i stil med detta:

Släng upp brandväggen i paranoid inställning, släpp inte igenom något annat än det som krävs för att hämta hem antivirus och uppdateringar.

Så skall det nog gå.

Själv hanteras min dators hårdvara via Gentoo :) Inge virus, inge reklam och inga läbbiga spywares, trots att det faktiskt existerar till GNU/Linux.
Senast redigerad av JOR 2011-05-04 14:16:02, redigerad totalt 1 gång.
JOR
Tekniker

Anslöt: 2005-10-11

Inläggav Kvasir » 2008-06-07 12:16:34

Grimuald skrev:Hur kommer det sig att avancerade och logiskt tänkande superhjärnor som tjänar miljontals med pengar inte ens har tänkt igenom detta säkerhetsproblem eller kan det vara så att de har skapat virusarna för att påtvinga oskyldiga människor denna dynga ?

Var finns logiken och förnuftet, man bara undrar ?

Vad är frågan egentligen?

Vad gäller huvudfrågan, så koppla inte in datorn till internet så länge du håller på att installera Windows. När du sedan har kommit så långt att internet bör fungera så plugga i internetkabeln och gå genast till lämplig site med antivirusprogram att ladda ner. När du har laddat ner och installerat antivirusprogrammet så kan det vara lämpligt att återigen dra ur internetkabeln och låta antivirusprogrammet göra en scan av hela hårddisken, för säkerhetss skull. Sedan pluggar du i kabeln igen och kör.

Ett alternativ är att ladda ner något antivirusprogram på en annan dator och bränna på skiva, men det är nog onödigt paranoidt och ovanstående bör vara tillräckligt säkert.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:16:02, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav Grimuald » 2008-06-07 13:17:20

Har faktiskt provat att installera Windows och där blir man uppmanad att installera olika uppgraderingar som bl.a. är viktiga av säkerhetsskäl. Dessa uppgraderingar ska man då ladda ned från MicroSofts hemsida.

Frågan blir ju då: Ska man installera allehanda antivirusprogram innan man installerar alla nödvändiga uppgraderingar ?

Och hur är det med adWare, SpyWare, Trojanska hästar? Hur och när måste man skydda sig mot dem ? Kommer de om natten när man minst anar det? Nyligen har jag upptäckt att klart skumma meddelanden kommer med e-post och även i MSN.
Grimuald

Inläggav Kvasir » 2008-06-07 13:29:36

Grimuald skrev:Har faktiskt provat att installera Windows och där blir man uppmanad att installera olika uppgraderingar som bl.a. är viktiga av säkerhetsskäl. Dessa uppgraderingar ska man då ladda ned från MicroSofts hemsida.

Frågan blir ju då: Ska man installera allehanda antivirusprogram innan man installerar alla nödvändiga uppgraderingar ?

Så länge man säkert vet att man laddar ner från MS sidor så är det väl säkert, men jag rekommenderar nog att vara överförsiktig och vänta med alla uppdateringar av Windows tills man har installerat sitt antivirusprogram, och eventuell brandvägg ifall man använder någon annan än Windows inbyggda.

Och hur är det med adWare, SpyWare, Trojanska hästar? Hur och när måste man skydda sig mot dem ? Kommer de om natten när man minst anar det? Nyligen har jag upptäckt att klart skumma meddelanden kommer med e-post och även i MSN.

De kommer vanligen med mail, saker du laddar ner från nätet och liknande. Ett bra antivirusprogam som är uppdaterat brukar hitta eventuella virus redan när du försöker ladda ner dem och liknande, eftersom det normalt scannar alla inkommande mail, alla internetsidor du besöker, alla filer du försöker ladda ner etc. AdWare och SpyWare kan däremot vara lite si och så med, eftersom de inte alltid räknas som virus och antivirusprogram därför inte alltid letar efter dem. Trojanska hästar är en speciell form av virus som försöker ta kontakt med någon annan dator via internet. Här är det bra med dubbelt skydd, dvs. ett antivirusprogram som förhoppningsvis hittar viruset innan du ens laddar ner det, och dessutom en bra brandvägg som inte släpper igenom några program som du inte har gett tillstånd att gå ut på nätet. Sistnämnda hjälper alltså vanligen även om antivirusprogrammet skulle ha missat en trojan av någon anledning.

Så ska man inte överdriva virusproblemet heller. Det är ju inte precis så att man översköljs av virus hur fort man går ut på nätet, utan det är i första hand skummare internetsidor och epost från okända avsändare som är problemet, och där kan man ju vara försiktig själv och inte vara för nyfiken.

Alla har väl sina egna favoriter bland antivirusprogram. Själv kör jag Avast sedan ett antal år tillbaka och är nöjd med det. Avast Home Edition är helt gratis för icke-kommersiell användning hemma, men kräver att man registrerar sig.

http://www.avast.se/
Kvasir

Inläggav Grimuald » 2008-06-07 14:03:04

Tack för tipsen även om jag känner mig helt lost i datorvirus-djungeln.

Kan någon svara på vad vitsen med ett dator-virus. Är syftet att sabotera för datoranvändare eller är det ren ondska ?
Grimuald

Inläggav Kvasir » 2008-06-07 14:12:28

Grimuald skrev:
Kan någon svara på vad vitsen med ett dator-virus. Är syftet att sabotera för datoranvändare eller är det ren ondska ?

Det finns nog många olika syften, beroende på vem som ligger bakom. I vissa fall är det nog bara tonårshackers som ser det som en utmaning att ta sig in i andras datorer. Av dem kanske vissa inte har några egentligen elaka syften utan vill bara se vad som går att göra, medans andra tycker det är kul att sabotera och börja rensa hårddiskar och annat otrevligt. Numera är det nog dock allt vanligare att kriminella ligger bakom virusen och att de har något syfte som att försöka hitta dina kontonummer och bankkoder eller liknande. Det kan också vara folk som försöker använda din dator till kriminell verksamhet utan att du vet om det, t.ex. använda den för att lagra eller sprida barnporr. Tyvärr är det sällan någon hejd på människors uppfinningsrikedom när det gäller att testa vad man kan eller göra något kriminellt.
Kvasir

Inläggav JOR » 2008-06-07 14:45:43

Glöm inte filnapparna.

De gillar att "kidnappa" dina viktigaste dokumenter så att de kan begära lösensumma mot att de låser upp dem åt dig :-/
Senast redigerad av JOR 2011-05-04 14:16:03, redigerad totalt 1 gång.
JOR
Tekniker

Anslöt: 2005-10-11

Inläggav Alien » 2008-06-08 17:15:30

Hittade ett test av olika antivirussystem:
http://www.shadowserver.org/wiki/pmwiki.php?n=Stats.VirusDailyStats

Enligt detta är AntiVir bäst av 18 testade. Mitt antivirussystem Symantic Norton var inte ens med.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:16:03, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator

Inläggav biol » 2008-06-27 14:49:06

Jag använder firfox ist för explorer...det bästa är väl att ha linux men familjen vägrar(dom ska ha explorer också promt)...har haft mest bekymmer med spywares så du kan ladda ner dessa förrutom brandvägg o antivirus

detta är gratis program:
http://lavasoft.com/products/ad_aware_free.php
http://www.safer-networking.org/sv/index.html

har inga pengar så jag använder avast antivirus(gratis)
http://www.avast.com/

blir du osäker kan du scanna on-line på panda,trendmicro m.m lite överkurs men min familj lyckas med det mesta så ibland måste jag göra så då dom lyckades få antivius o brandvägg och inte funka..

Så porrsurfning och fildelning är inget bra om man är rädd för att få in massa skräp i datorn(spywares,virus osv)Men det vet du säkert...

Nån som kan rekommendera nåt annat antivirus?det måste vara gratis.
eller är det ok med avast?
biol

Anslöt: 2008-05-28

Återgå till IT-forum

Logga in