Elsäkerhet

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Elsäkerhet

Inläggav nescio » 2013-12-30 15:04:43

Var sitter strömskenan? Kan man trampa på den oavsiktligt om man går över spåret?
nescio
 
Inlägg: 4013
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Elsäkerhet

Inläggav Miche » 2013-12-30 15:20:00

nescio skrev:Var sitter strömskenan? Kan man trampa på den oavsiktligt om man går över spåret?

För det första går man knappast över spåret i tunnelbanan, perrongen är så pass hög så det är inget man gör bara så där, för det andra så har alla passager till spåret blockerats för vanligt folk, för det tredje så sitter strömskenan under trä så man måste pilla in foten ganska medvetet för att komma åt den.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Elsäkerhet

Inläggav nescio » 2013-12-30 15:35:23

Miche skrev:För det första går man knappast över spåret i tunnelbanan, perrongen är så pass hög så det är inget man gör bara så där, för det andra så har alla passager till spåret blockerats för vanligt folk, för det tredje så sitter strömskenan under trä så man måste pilla in foten ganska medvetet för att komma åt den.
Jaha, det är bara tunnelbanan som har strömskena, inte pendeltågen?
nescio
 
Inlägg: 4013
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Elsäkerhet

Inläggav slackern » 2013-12-30 16:04:59

Miche skrev:
nescio skrev:Var sitter strömskenan? Kan man trampa på den oavsiktligt om man går över spåret?

För det första går man knappast över spåret i tunnelbanan, perrongen är så pass hög så det är inget man gör bara så där, för det andra så har alla passager till spåret blockerats för vanligt folk, för det tre dje så sitter strömskenan under trä så man måste pilla in foten ganska medvetet för att komma åt den.


Vid Alvik har jag sett folk gena över spåren för att ta sig till den andra perrongen. Fast problemet är väll att det är rätt hög spänning så har man otur kan det bli en ljusbåge?
slackern
 
Inlägg: 44147
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Elsäkerhet

Inläggav slackern » 2013-12-30 16:06:01

nescio skrev:
Miche skrev:För det första går man knappast över spåret i tunnelbanan, perrongen är så pass hög så det är inget man gör bara så där, för det andra så har alla passager till spåret blockerats för vanligt folk, för det tredje så sitter strömskenan under trä så man måste pilla in foten ganska medvetet för att komma åt den.
Jaha, det är bara tunnelbanan som har strömskena, inte pendeltågen?


Pendeltågen har luftledningar. Men man läser ibland om folk som knallar på taken dör pga luftledningarna. Fast i dom ledningarna tror jag att det är växelström.
slackern
 
Inlägg: 44147
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Elsäkerhet

Inläggav Parvlon » 2013-12-30 16:21:07

Miche skrev:Självklart inte men kan du hitta några fall då någon dött eller ens skadats allvarligt pga elstöt från strömskenan i tunnelbanan?Det finns en anledning till att man valt att mata tunnelbanan med likström...
Dessa kanske.
http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/455 ... nan-i-alby
http://www.svt.se/nyheter/klottrare-ska ... unnelbanan
http://www.expressen.se/nyheter/en-pers ... nnelbanan/

Miche skrev:Det finns risker med strömskenan men de är låga, man kan bli brännskadad men knappast få benen avslitna pga en stöt (om det vore så farligt skulle det inte vara tillåtet för underhållspersonalen att gå där...)
Att påstå att det är låg risk låter som en ren chansning. Finns många farliga arbeten. http://www.arbetarskydd.se/nyheter/olyc ... 140226.ece
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Elsäkerhet

Inläggav Miche » 2013-12-30 20:14:16

slackern skrev:
Miche skrev:
nescio skrev:Var sitter strömskenan? Kan man trampa på den oavsiktligt om man går över spåret?

För det första går man knappast över spåret i tunnelbanan, perrongen är så pass hög så det är inget man gör bara så där, för det andra så har alla passager till spåret blockerats för vanligt folk, för det tredje så sitter strömskenan under trä så man måste pilla in foten ganska medvetet för att komma åt den.


Vid Alvik har jag sett folk gena över spåren för att ta sig till den andra perrongen. Fast problemet är väll att det är rätt hög spänning så har man otur kan det bli en ljusbåge?

Vid Alvik är det ingen strömskena mellan perrongerna, där går nämligen enbart spårvagnen och den har luftledning och den når man inte upp till...

Som sagt.även pendeltågen (och vanliga tåg samt spårvagnar) har luftledningar och det är som du trodde växelström i dessa (vet faktiskt inte om spårvagnarna har samma frekvens och spänning som pendeltåg/vanliga tåg, det förekommer däremot samma spänning/frekvens för spårvagnar i en del städer eftersom de delvis kör på övriga tågs spår).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Elsäkerhet

Inläggav nallen » 2013-12-31 1:51:17

Det är likspänning i tunnelbanan och på spårvägen eftersom det i tidernas begynnelse var lättare att tillverka och reglera motorer för likspänning.
På järnvägen har man problemet att man har mycket längre transmissions-sträckor, man behöver därmed växelspänning för att kunna transformera upp och ner till och från transmissionen. Från början valde man 15 Hz växelspänning, vilket var tillräckligt låg frekvens för att det skulle gå hyfsat att bygga motorer för det. Senare, när man införde roterande omformare matade från det vanliga belysningsnätet med 50 Hz, blev man tvungen att höja frekvensen till 16 2/3 Hz - det vill säga exakt 1/3 av belysningsnätets frekvens.
nallen
 
Inlägg: 19689
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Elsäkerhet

Inläggav Flawed » 2013-12-31 1:52:49

Miche skrev:Självklart överdriver de riskerna för att avskräcka, de vill inte ha civila nere på spåret av flera stöt (inte minst risken att bli påkörd av ett tåg med tillhörande trauma för föraren och vittnen).

Det finns risker med strömskenan men de är låga, man kan bli brännskadad men knappast få benen avslitna pga en stöt (om det vore så farligt skulle det inte vara tillåtet för underhållspersonalen att gå där...)

Jag såg en snubbe som hoppade ner på spåret och sparkade på strömskenan.
Han exploderade inte.

Hittar inte något på internet om den notis som jag läste någonstans förutom något i Amerika där det var oklart hur de blev elektrifierade exakt.
Senast redigerad av Flawed 2013-12-31 1:54:35, redigerad totalt 1 gång.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Elsäkerhet

Inläggav slackern » 2013-12-31 1:53:26

Flawed skrev:
Miche skrev:Självklart överdriver de riskerna för att avskräcka, de vill inte ha civila nere på spåret av flera stöt (inte minst risken att bli påkörd av ett tåg med tillhörande trauma för föraren och vittnen).

Det finns risker med strömskenan men de är låga, man kan bli brännskadad men knappast få benen avslitna pga en stöt (om det vore så farligt skulle det inte vara tillåtet för underhållspersonalen att gå där...)

Jag såg en snubbe som hoppade ner på spåret och sparkade på strömskenan.
Han exploderade inte.


Gummisula på skon?
slackern
 
Inlägg: 44147
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Elsäkerhet

Inläggav Flawed » 2013-12-31 1:55:00

slackern skrev:
Flawed skrev:
Miche skrev:Självklart överdriver de riskerna för att avskräcka, de vill inte ha civila nere på spåret av flera stöt (inte minst risken att bli påkörd av ett tåg med tillhörande trauma för föraren och vittnen).

Det finns risker med strömskenan men de är låga, man kan bli brännskadad men knappast få benen avslitna pga en stöt (om det vore så farligt skulle det inte vara tillåtet för underhållspersonalen att gå där...)

Jag såg en snubbe som hoppade ner på spåret och sparkade på strömskenan.
Han exploderade inte.


Gummisula på skon?

Det kan nog inte uteslutas.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Elsäkerhet

Inläggav slackern » 2013-12-31 1:57:29

Flawed skrev:
slackern skrev:
Flawed skrev:Jag såg en snubbe som hoppade ner på spåret och sparkade på strömskenan.
Han exploderade inte.


Gummisula på skon?

Det kan nog inte uteslutas.


Jag tror att strömskenan slås av och på i olika sektioner beroende på var tunnelbanan befinner sig. Men inte helt hundra på det kan vara en myt.

Det var nog bara en myt. Eller dom kan kopla ifrån sektionsvis men bara vid arbeten på spåren typ.

Traktionsspänningen är 700 volt och matas ut från ett antal likriktarstationer längs med banan. Primnärspäningen på 33 kV leds också lä’ngs banna och tappas av på lämpliga ställen. Spänningen likriktas och matas ut genom ett antal linjebrytare, så man kan stänga av vissa sektioner för service och ändå ha spänning på, på andra ställen. Skulle en sektion råka bli strömlös av en annan anledning finns frånskiljare till nästa sektion, så man kan ta kraft därifrån. Eftersom spårledningsfunktionen kräver 3 volts spänning mellan spåren, tas traktionsströmmens retur ut på mittuttaget på en stor induktans, som 75 Hz-en inte kan passera. Likspänningsmässigt kopplar man ihop flera itusågade spårsektioner via induktanser på samma sätt. Ett tåg drar 1 MW vid acceleration, så det kan bli avsevärda strömmar.


http://techworld.idg.se/2.2524/1.253031 ... hetssystem
Senast redigerad av slackern 2013-12-31 2:11:55, redigerad totalt 1 gång.
slackern
 
Inlägg: 44147
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Elsäkerhet

Inläggav Flawed » 2013-12-31 1:58:52

Hur många dör i tunnelbanan per år?
Jag såg någon som verkade ha brutit nacken på perrongen på centralen en gång också.
Det skrivs ju aldrig om sådant i tidningen.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Elsäkerhet

Inläggav Parvlon » 2013-12-31 2:18:44

Fler än man tror eftersom de inte skyltar med självmord, tråkig reklam. Media har policy att hålla käfft om det osv.. Känner minst en som dött på spåret, snutarna var tysta om vad som hänt.

slackern skrev:Jag tror att strömskenan slås av och på i olika sektioner beroende på var tunnelbanan befinner sig. Men inte helt hundra på det kan vara en myt.
Jag förutsätter att den är påsatt hela tiden.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Elsäkerhet

Inläggav slackern » 2013-12-31 2:23:59

Parvlon skrev:Fler än man tror eftersom de inte skyltar med självmord, tråkig reklam. Media har policy att hålla käfft om det osv.. Känner minst en som dött på spåret, snutarna var tysta om vad som hänt.

slackern skrev:Jag tror att strömskenan slås av och på i olika sektioner beroende på var tunnelbanan befinner sig. Men inte helt hundra på det kan vara en myt.
Jag förutsätter att den är påsatt hela tiden.


Om du läser vd jag har skrivit här så framkommer svaret.

slackern skrev:
Flawed skrev:
slackern skrev:
Gummisula på skon?

Det kan nog inte uteslutas.


Jag tror att strömskenan slås av och på i olika sektioner beroende på var tunnelbanan befinner sig. Men inte helt hundra på det kan vara en myt.

Det var nog bara en myt. Eller dom kan kopla ifrån sektionsvis men bara vid arbeten på spåren typ.

Traktionsspänningen är 700 volt och matas ut från ett antal likriktarstationer längs med banan. Primnärspäningen på 33 kV leds också lä’ngs banna och tappas av på lämpliga ställen. Spänningen likriktas och matas ut genom ett antal linjebrytare, så man kan stänga av vissa sektioner för service och ändå ha spänning på, på andra ställen. Skulle en sektion råka bli strömlös av en annan anledning finns frånskiljare till nästa sektion, så man kan ta kraft därifrån. Eftersom spårledningsfunktionen kräver 3 volts spänning mellan spåren, tas traktionsströmmens retur ut på mittuttaget på en stor induktans, som 75 Hz-en inte kan passera. Likspänningsmässigt kopplar man ihop flera itusågade spårsektioner via induktanser på samma sätt. Ett tåg drar 1 MW vid acceleration, så det kan bli avsevärda strömmar.


http://techworld.idg.se/2.2524/1.253031 ... hetssystem
slackern
 
Inlägg: 44147
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Elsäkerhet

Inläggav Miche » 2013-12-31 3:52:17

gadas skrev:Det är farligare att gå framför tågen än ovanpå...

Inte om vi pratar järnväg med elledning där du har 16.000 Volt i ledningen, kommer du i närheten av den är du garanterat död (grillad), däremot kan man klara sig om man är framför ett tåg, dels kan det stå still, dels kan det röra sig väldigt sakta, det går även att lägga sig ner mellan spåren när tåget kommer rusande och du blir möjligen smutsig.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Elsäkerhet

Inläggav Miche » 2013-12-31 3:54:34

Flawed skrev:Hur många dör i tunnelbanan per år?

Inte så värst många i Sverige, det som sker är några självmord, några olyckor och kanske någon som blir mördad genom att bli knuffad framför tåget (tänker på Carl-Fredrik Algernon).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Elsäkerhet

Inläggav slackern » 2013-12-31 3:55:02

Miche skrev:
gadas skrev:Det är farligare att gå framför tågen än ovanpå...

Inte om vi pratar järnväg med elledning där du har 16.000 Volt i ledningen, kommer du i närheten av den är du garanterat död (grillad), däremot kan man klara sig om man är framför ett tåg, dels kan det stå still, dels kan det röra sig väldigt sakta, det går även att lägga sig ner mellan spåren när tåget kommer rusande och du blir möjligen smutsig.


Haha aldrig i livet att jag skulle lägga mig mellan spåren frivilligt. Skulle aldrig i livet våga riskera att det inte stämmer. Då skulle jag helst kasta mig ut för banvallen.
slackern
 
Inlägg: 44147
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Elsäkerhet

Inläggav Miche » 2013-12-31 4:04:20

slackern skrev:Då skulle jag helst kasta mig ut för banvallen.

I en tunnel är det kanske inte så lätt att hitta något ställe att ta vägen när tåget kommer förutom mellan spåren. Du har väl inte heller stor kalaskula att du riskerar att fastna i tåget...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Elsäkerhet

Inläggav slackern » 2013-12-31 4:11:01

Miche skrev:
slackern skrev:Då skulle jag helst kasta mig ut för banvallen.

I en tunnel är det kanske inte så lätt att hitta något ställe att ta vägen när tåget kommer förutom mellan spåren. Du har väl inte heller stor kalaskula att du riskerar att fastna i tåget...


I och för sig tvivlar jag starkt på att jag någonsin hamnar i en tågtunnel. ;) Alltså på spåret inne i en tågvagn i en tågtunnel kommer jag garantera vara i igen.
slackern
 
Inlägg: 44147
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Elsäkerhet

Inläggav Miche » 2013-12-31 4:13:47

slackern skrev:
Miche skrev:
slackern skrev:Då skulle jag helst kasta mig ut för banvallen.

I en tunnel är det kanske inte så lätt att hitta något ställe att ta vägen när tåget kommer förutom mellan spåren. Du har väl inte heller stor kalaskula att du riskerar att fastna i tåget...


I och för sig tvivlar jag starkt på att jag någonsin hamnar i en tågtunnel. ;)

Du är med andra ord inte lika äventyrlig som jag...

Jag har gått igenom trafikerade tågtunnlar (det var dock ånglok som gick där och det var inga problem att med hörseln lokalisera var tågen fanns).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Elsäkerhet

Inläggav slackern » 2013-12-31 4:17:29

Miche skrev:
slackern skrev:
Miche skrev:I en tunnel är det kanske inte så lätt att hitta något ställe att ta vägen när tåget kommer förutom mellan spåren. Du har väl inte heller stor kalaskula att du riskerar att fastna i tåget...


I och för sig tvivlar jag starkt på att jag någonsin hamnar i en tågtunnel. ;)

Du är med andra ord inte lika äventyrlig som jag...

Jag har gått igenom trafikerade tågtunnlar (det var dock ånglok som gick där och det var inga problem att med hörseln lokalisera var tågen fanns).


Har väll knallat i en och annan när jag var yngre. Men kändes jävligt nojigt utan ficklampa. Vet inte vad som kan rusa fram. Men jag är nog ängslig utav mig eller tycker inte att det är värt att riskera säkerheten.
slackern
 
Inlägg: 44147
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Elsäkerhet

Inläggav Miche » 2013-12-31 4:26:06

slackern skrev:
Miche skrev:
slackern skrev:
I och för sig tvivlar jag starkt på att jag någonsin hamnar i en tågtunnel. ;)

Du är med andra ord inte lika äventyrlig som jag...

Jag har gått igenom trafikerade tågtunnlar (det var dock ånglok som gick där och det var inga problem att med hörseln lokalisera var tågen fanns).


Har väll knallat i en och annan när jag var yngre. Men kändes jävligt nojigt utan ficklampa. Vet inte vad som kan rusa fram. Men jag är nog ängslig utav mig eller tycker inte att det är värt att riskera säkerheten.

Jag var rätt ung jag med när jag knallade i tunnel senast så det är preskriberat vid det här laget...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Elsäkerhet

Inläggav slackern » 2013-12-31 14:53:05

Miche skrev:
slackern skrev:
Miche skrev:Du är med andra ord inte lika äventyrlig som jag...

Jag har gått igenom trafikerade tågtunnlar (det var dock ånglok som gick där och det var inga problem att med hörseln lokalisera var tågen fanns).


Har väll knallat i en och annan när jag var yngre. Men kändes jävligt nojigt utan ficklampa. Vet inte vad som kan rusa fram. Men jag är nog ängslig utav mig eller tycker inte att det är värt att riskera säkerheten.

Jag var rätt ung jag med när jag knallade i tunnel senast så det är preskriberat vid det här laget...


Haha samma här. :)
slackern
 
Inlägg: 44147
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in