Tips för att tänka och må bättre:

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Huggorm » 2013-12-30 20:33:59

Mats skrev:
Huggorm skrev:Det handlar mer om att betrakta en situation och se det som är bra istället för det som är dåligt.

Det här är ju bara fånigt, och jag tänker visa med ett exempel på hur fånigt det är.

Förra månaden drabbades jag av regnbågshinneinflammation i vänster öga. Det är någonting som inte går över av sig självt, utan det kräver behandling. Jag vände mig alltså till ögonakuten för att få hjälp. Som tur var mötte jag en professionell läkare där och inte en positivitetsguru. En av den senare sorten hade väl kläckt ur sig: "Men du ska se det som är braaa i stället för det som är dåligt. Ditt högra öga är ju friskt!" Lyckligtvis såg läkaren det som var dåligt - det vänstra ögat - och satte in åtgärder. Jag slapp också råd som: "Tänk på kääärleeek så kommer du att må mycket bättre!" I stället fick jag tydliga instruktioner om hur jag skulle sköta medicineringen och det är jag tacksam för.

För att sammanfatta så är jag tacksam för att det fokuserades på det dåliga och vad man bör göra för att åtgärda det. Det är precis det som positivitetsgurus inte gör och resultatet är i många fall katastrofalt.

Nu var det inte riktigt så jag menade. Tänk dig istället att du kom till ögondoktorn och denne konstaterar att ditt ena öga är bortom räddning. Då skall du inte deppa ner dig i att du blivit enögd, utan hellre glädja dig över att du har det andra ögat i behåll.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav Vaniljflickan » 2013-12-30 20:35:38

Igår testade jag att tillåta mig själv vara i en lite sämre sinnesstämning och ansåg att jag tyckte det var okej att jag var det givet julvecka i helvetet, då slutade jag känna mig dålig och då kändes det genast lite bättre.
Vaniljflickan

Anslöt: 2011-02-01

Inläggav Meppe » 2013-12-30 20:40:02

Huggorm skrev:Det handlar mer om att betrakta en situation och se det som är bra istället för det som är dåligt.

Finns gott om situationer som det inte finns något positivt att se i.

Miche skrev:
Meppe skrev:
Miche skrev:För en gångs skull håller jag med Huggorm. Jag fick ett tips om att använda tanken "det löser sig" och nog sjutton blev saker bättre i mitt liv när jag inte oroade mig i onödan.

Mycket löser sig, men inte kan man tänka bort allt.

Självklart inte, älta gammalt och oroa sig över morgondagen är dock väldigt energikrävande och improduktivt.

Man kan inte hypnotisera sig själv till att glömma det förflutna.
Meppe

Anslöt: 2009-05-22

Inläggav plåtmonster » 2013-12-30 20:43:28

Det kan hjälpa att byta ut tankar på negativa saker mot positiva sådana. Till en gräns, som dessutom är inviduell och situationsberoende. Om man blir jagad av en tiger så hjälper det föga att tänka positivt.

Om ens katt har dött så är det förstås jobbigt, men att gå och tänka på det i 20 år är rätt dumt.

Alltså kan man försöka att tvinga ut negativa tankar och tänka på något roligt. Men om det finns påtagliga problem i ens situation behöver man se verkligheten. Sedan är det den andra biten att vända alla situationer så att man vinner på dessa. Inte alltid möjligt men om man analyserar de så upptäcker man oftast fler möjligheter än om man inte försöker alls.

Påtvingade kurser verkar dock mest ett sätt för arbetsgivaren att få anställda att hålla käft och se glada ut medan de accepterar skitlön och kassa arbetsförhållanden samt ett miffo till chef. För personal som har kundkontakt är det väl för att få de att le trots att de behandlas som skit. För teraputer är det nog att de helt enkelt inte förstått situationer. Visst ibland är det bra att fokusera på det positiva när man hamnat i ett negativt träsk men om det finns reella problem behöver de hanteras och det är synnerligen flagrant för en kurator mm att vara så aningslös på det som är dennes profession.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav antonius » 2013-12-30 20:45:39

Meppe skrev:Man kan inte hypnotisera sig själv till att glömma det förflutna.

Det vore förödande för mänskligheten, det skulle innebära slutet, vi har nog svårt att lära av misstag som det är, det finns barn nuförtiden som tror att Auschwitz t ex är ett nöjesfält :-)063
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav sugrövmanövern » 2013-12-30 20:47:05

Vaniljflickan skrev:Igår testade jag att tillåta mig själv vara i en lite sämre sinnesstämning och ansåg att jag tyckte det var okej att jag var det givet julvecka i helvetet, då slutade jag känna mig dålig och då kändes det genast lite bättre.
Det tycker jag låter mycket klokare än att stänga inne och ignorera oönskade känslor!
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav Meppe » 2013-12-30 20:52:05

sugrövmanövern skrev:
Vaniljflickan skrev:Igår testade jag att tillåta mig själv vara i en lite sämre sinnesstämning och ansåg att jag tyckte det var okej att jag var det givet julvecka i helvetet, då slutade jag känna mig dålig och då kändes det genast lite bättre.
Det tycker jag låter mycket klokare än att stänga inne och ignorera oönskade känslor!

Medhåll. Det finns dom som helt enkelt måste få älta för att ha en chans att kunna gå vidare från vad det nu handlar om. Har själv försökt låtsas som att allt är perfekt när det är allt annat än perfekt. Det började med att jag var i en otrevlig situation. Det slutade med att jag var kvar i den otrevliga situationen och inte visste vad jag hade rätt att känna, kände mig otroligt ensam vilket jag inte ansåg att jag hade rätt till, inte visste vem jag kunde lita på, straffade mig själv och tyckte det var en vägg mellan mig och resten av världen som ingen kunde hugga ner.
Meppe

Inläggav Parvlon » 2013-12-30 20:53:49

Tänk jättedåligt ett tag och få sen hjälp av Gud som skickar den helige anden och lär en att meditera och att ens "första tankar" är värda mer än man trodde.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav sugrövmanövern » 2013-12-30 21:22:21

Tycker inte man ska vara rädd för negativa tankar. Tankar kommer och går. Man är inte lågkvalitativ om flödet inte är 100% positivt.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav Parvlon » 2013-12-30 21:27:57

Man kan testa att inte bedöma sina tankar övht. Skiter det sig så tar Gud över. Jag lovar, har varit där.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Mats » 2013-12-30 21:51:40

Det har skitit sig för mig och ingen Gud har tagit över. Så att lita till Gud verkar inte heller funka.
Mats

Anslöt: 2007-04-09

Inläggav Mats » 2013-12-30 21:59:29

Huggorm skrev:
Mats skrev:

Det här är ju bara fånigt, och jag tänker visa med ett exempel på hur fånigt det är.

Förra månaden drabbades jag av regnbågshinneinflammation i vänster öga. Det är någonting som inte går över av sig självt, utan det kräver behandling. Jag vände mig alltså till ögonakuten för att få hjälp. Som tur var mötte jag en professionell läkare där och inte en positivitetsguru. En av den senare sorten hade väl kläckt ur sig: "Men du ska se det som är braaa i stället för det som är dåligt. Ditt högra öga är ju friskt!" Lyckligtvis såg läkaren det som var dåligt - det vänstra ögat - och satte in åtgärder. Jag slapp också råd som: "Tänk på kääärleeek så kommer du att må mycket bättre!" I stället fick jag tydliga instruktioner om hur jag skulle sköta medicineringen och det är jag tacksam för.

För att sammanfatta så är jag tacksam för att det fokuserades på det dåliga och vad man bör göra för att åtgärda det. Det är precis det som positivitetsgurus inte gör och resultatet är i många fall katastrofalt.

Nu var det inte riktigt så jag menade. Tänk dig istället att du kom till ögondoktorn och denne konstaterar att ditt ena öga är bortom räddning. Då skall du inte deppa ner dig i att du blivit enögd, utan hellre glädja dig över att du har det andra ögat i behåll.

Det är ju precis det som är problemet med positivitetstänkande. Man ger upp möjligheten att åtgärda det som är negativt, genom att uppmanas att inte tänka på det. Och vem vet? Det går kanske att rädda ögat bara man försöker. Positivitetsgurus försöker inte ens.
Mats

Anslöt: 2007-04-09

Inläggav Meppe » 2013-12-30 22:48:34

Det positiva tänkandet som tutas ut är dessutom en anklagande attityd, som om den enda orsaken till att man misslyckas med något är att man inte tror på sig själv tillräckligt mycket eller att man inte vill lyckas.
Meppe

Inläggav KrigarSjäl » 2013-12-30 23:02:04

Meppe skrev:Det positiva tänkandet som tutas ut är dessutom en anklagande attityd, som om den enda orsaken till att man misslyckas med något är att man inte tror på sig själv tillräckligt mycket eller att man inte vill lyckas.

Ja exakt så. Framgångsteologi och positivt tänkande är mycket nära besläktade.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav slackern » 2013-12-30 23:08:56

KrigarSjäl skrev:
Meppe skrev:Det positiva tänkandet som tutas ut är dessutom en anklagande attityd, som om den enda orsaken till att man misslyckas med något är att man inte tror på sig själv tillräckligt mycket eller att man inte vill lyckas.

Fast det är nog bra med någorlunda positivt tänkande. För annars är risken stor att man blir en bitter och sur gubbe.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav slackern » 2013-12-30 23:28:45

slackern skrev:
KrigarSjäl skrev:

Fast det är nog bra med någorlunda positivt tänkande. För annars är risken stor att man blir en bitter och sur gubbe.

Vad jag menar är att man måste hitta någon slags balans. Men inte alltid det lättaste.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Parvlon » 2013-12-30 23:31:52

Hur många Gudstroende är sura gamla gubbar/kärringar?
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Parvlon » 2013-12-30 23:32:34

Mats skrev:Det har skitit sig för mig och ingen Gud har tagit över. Så att lita till Gud verkar inte heller funka.
Litar du på Gud då? Kom ihåg att han är allsmäktig/allvetande så vad du än får för dig vet han innan men att be är inte fel.
Senast redigerad av Parvlon 2013-12-30 23:46:31, redigerad totalt 2 gånger.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Huggorm » 2013-12-30 23:37:43

En närliggande grej är att vissa stirrar på alla problem de har och blir låsta av det, medan andra knappt ser problemen utan bara fokuserar på lösningar. Gissa vem som är winner och looser av de båda? Och allt handlar om att lära sig tänka rätt.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav antonius » 2013-12-30 23:39:49

slackern skrev:Vad jag menar är att man måste hitta någon slags balans. Men inte alltid det lättaste.

Exakt, mata inte ångestmonstret i magen mer än nödvändigt, det är liknande med stress, lite possitiv stress är av godo annars blir man sittande, neggativ stress bryter bara ner och gör att man tappar sugen, men som sagt det måste finnas tid för återhämtning :-)063
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav notwoodstock » 2013-12-30 23:52:09

Mats skrev:Det har skitit sig för mig och ingen Gud har tagit över. Så att lita till Gud verkar inte heller funka.

Ords. 3:3 Låt godhet och sanning ej vika ifrån dig; bind dem omkring din hals, skriv dem på ditt hjärtas tavla;
4 så skall du finna nåd och få gott förstånd, i Guds och i människors ögon.
5 Förtrösta på HERREN av allt ditt hjärta, och förlita dig icke på ditt förstånd. (1917 års Bibel)

Ps 119:158 ¶ När jag ser de trolösa, känner jag leda vid dem, därför att de icke hålla sig vid ditt tal.
159 ¶ Se därtill att jag har dina befallningar kära; HERRE, behåll mig vid liv efter din nåd.
160 ¶ Summan av ditt ord är sanning, och alla din rättfärdighets rätter vara evinnerligen.
161 ¶ Furstar förfölja mig utan sak, men mitt hjärta fruktar för dina ord. (1917 års Bibel)

v 160 - alltså, se resten av Bibeln!

S.k. bevisföring genom innehav av databibelprogramvara.

/notwoodstock
notwoodstock

Anslöt: 2013-12-22

Inläggav gadas » 2013-12-30 23:59:37

notwoodstock skrev:Förtrösta på HERREN av allt ditt hjärta, och förlita dig icke på ditt förstånd.

Nu förstår jag var han fick det ifrån, läkaren jag försökte förklara för;
- Jag försöker bara tänka logiskt...
- Gör inte det!

Ett typiskt exempel på att människor hittar på saker i kraft av sin ställning...
gadas

Anslöt: 2012-10-21

Inläggav gadas » 2013-12-31 0:02:50

"Positivt tänkande" är såväl ett språkligt som psykologiskt missförstånd. Vad man däremot ska komma ihåg är att man nästan alltid är mycket starkare än man tror.
gadas

Anslöt: 2012-10-21

Inläggav notwoodstock » 2013-12-31 0:07:12

gadas skrev:
notwoodstock skrev:Förtrösta på HERREN av allt ditt hjärta, och förlita dig icke på ditt förstånd.

Nu förstår jag var han fick det ifrån, läkaren jag försökte förklara för;
- Jag försöker bara tänka logiskt...
- Gör inte det!

Ett typiskt exempel på att människor hittar på saker i kraft av sin ställning...

molokov: "The man is utterly mad! You're playing a lunatic." the russian: "That's the problem: he's a brilliant lunatic, and you can never tell which way he'll jump, like his game is impossible to analyze. You can't dissect him, predict him...which of course means he's not a lunatic at all." -Chess, the musical

/notwoodstock
notwoodstock

Anslöt: 2013-12-22

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in