Elsäkerhet
76 inlägg
• Sida 2 av 4 • 1, 2, 3, 4
Elsäkerhet
Huggorm skrev:slackern skrev:nescio skrev:Om man ska få 10 A genom kroppen måste det vara fråga om mycket högre spänning än 230 V.
Vanliga säkringar är ju på 10 A för enfas 230V. Så kablarna är dimensionerade för det.
Jo men motståndet i kroppens vävnader är så stort att 10 ampere omöjligt kan strömma igenom. Om de kunde skulle man bli grillad som en korv på få sekunder
Fast växelström är ju ökänt för att kan fastna med handen runt en kabel och inte släppa greppet. Så allt handlar om tid och vilken kondition du har på hjärtat. Men om du påstår att 230 V 10 A är så ofarligt varför stoppar du inte i ett par fingrar i väggkontakten och ser vad som händer?
Elsäkerhet
slackern skrev:Huggorm skrev:slackern skrev:
Vanliga säkringar är ju på 10 A för enfas 230V. Så kablarna är dimensionerade för det.
Jo men motståndet i kroppens vävnader är så stort att 10 ampere omöjligt kan strömma igenom. Om de kunde skulle man bli grillad som en korv på få sekunder
Fast växelström är ju ökänt för att kan fastna med handen runt en kabel och inte släppa greppet. Så allt handlar om tid och vilken kondition du har på hjärtat. Men om du påstår att 230 V 10 A är så ofarligt varför stoppar du inte i ett par fingrar i väggkontakten och ser vad som händer?
Vad jag påstår är att det inte spelar någon roll om säkringen kan leverera 10A eller 100A, kroppen kommer inte kunna leda så mycket genom sig i alla fall. Om du har en multimeter kan du mäta vilket motstånd du har från hand till hand och sedan är det bara att räkna ut strömmen med hjälp av ohms lag.
Det är likström som man fastnar värst i, växelströmmen har nollgenomgångar som underlättar för att släppa.
Elsäkerhet
Huggorm skrev:slackern skrev:Huggorm skrev:Jo men motståndet i kroppens vävnader är så stort att 10 ampere omöjligt kan strömma igenom. Om de kunde skulle man bli grillad som en korv på få sekunder
Vad jag påstår är att det inte spelar någon roll om säkringen kan leverera 10A eller 100A, kroppen kommer inte kunna leda så mycket genom sig i alla fall. Om du har en multimeter kan du mäta vilket motstånd du har från hand till hand och sedan är det bara att räkna ut strömmen med hjälp av ohms lag.
Det är likström som man fastnar värst i, växelströmmen har nollgenomgångar som underlättar för att släppa.
Såhär skriver räddningsverket. Jag väljer att lita på vad dom skriver.
kammarflimmer,
ventrikelflimmer
, hjärtrytmrubbning som beror på en helt oorganiserad elektrisk
aktivering av hjärtats kammare. De elektriska
aktiveringssignalerna i ka
mmarmuskulaturen är då
oregelbundna och mycket snabba, med en frekvens
av ca 300-500 per minut
. Kamrarnas mekaniska
aktivering blir härigenom okoordinerad och de fö
rmår inte längre pumpa ut blod. Kammarflimmer
kännetecknas därför av plötsligt in
sättande medvetslöshet med upphävd ar
tärpuls och andning. Det är den
vanligaste orsaken till pl
ötsligt, oväntat dödsfall.
Kramp i muskulaturen:
Det är elektriska signaler som styr musklerna i normala fall .När man får el i sig så får musklerna en signal
att dra ihop sig man krampar och kan
ej släppa taget av egen vilja.
Hjärtkammarflimmer:
Samma som ovan och dessutom
har frekvensen i elnätet (50hz) en li
khet med hjärtats impulser som gör att
hjärtat lätt går över i ventrikelflimmer.
Tidigt påbörjad HLR bör ha goda utsikter.
Skador på nervsystemet:
Beror på Inre brännskador på nerverna, dessa blir
som överhettade elkablar och kan brännas sönder.
Inre och yttre förbränning:
De inre brännskadorna uppstår genom
termisk uppvärmning av den del
av kroppen som strömmen passerar.
Man blir som ett elelement ju mer ström som ka
n passera ju varmare blir man (Ohms lag).
De yttre brännskadorna kommer oftast
från ljusbågar. Dessa har en mycket hög temperatur (ca5000 grader).
Slag och fallskador:
Även vid mindre stötar som i sig inte utgör något större
hot för den drabbade ,så r
eagerar man inte alltid på
bästa sätt.
Man rycker alltid undan och kan där genom slå sig el
ler falla illa om man
tex. står på en stege.
Men det torde alltid vara bättre än att fastna och ej komma lös
https://www.msb.se/Upload/Insats_och_be ... d%20el.pdf
Elsäkerhet
Hmm, kom nog ihåg fel, det krävs växelström med frekvens inom vissa gränser för att ge muskelkramp
Elsäkerhet
Huggorm skrev:Hmm, kom nog ihåg fel, det krävs växelström med frekvens inom vissa gränser för att ge muskelkramp
Just exakt 50 Hz som vi använder oss utav även 60 Hz som dom använder i USA har samma effekt.
Senast redigerad av slackern 2013-12-29 20:06:32, redigerad totalt 1 gång.
Elsäkerhet
Huggorm skrev:Hmm, kom nog ihåg fel, det krävs växelström med frekvens inom vissa gränser för att ge muskelkramp
Japp, likström ger mer brännskador och kräver en högre ström för att bli farlig.
Jag har hört att strömskenan i tunnelbanan är ganska ofarlig, de kör 700V likström (har jag för mig) och man ska ha hiskelig otur om man ska få dödliga skador av det.
Elsäkerhet
Miche skrev:Huggorm skrev:Hmm, kom nog ihåg fel, det krävs växelström med frekvens inom vissa gränser för att ge muskelkramp
Japp, likström ger mer brännskador och kräver en högre ström för att bli farlig.
Jag har hört att strömskenan i tunnelbanan är ganska ofarlig, de kör 700V likström (har jag för mig) och man ska ha hiskelig otur om man ska få dödliga skador av det.
Vad du än gör pissa inte på den.
Elsäkerhet
Mythbusters testade det och det var ingen fara... Det var nämligen i stort sett omöjligt att få en kontinuerlig stråle och då leds ingen ström.
Elsäkerhet
Växelspänningar vid högre frekvenser ger i allmänhet inte stötar alls, men man bränner sig rätt duktigt redan vid några 10-tal Watt sändareffekt.
Elsäkerhet
Miche skrev:Mythbusters testade det och det var ingen fara... Det var nämligen i stort sett omöjligt att få en kontinuerlig stråle och då leds ingen ström.
Lär väll göra rätt ont om du pissar på den om inte annat.
Elsäkerhet
Är man mån om ens egen säkerhet så bör man inte ta hörgsägen för sanning.Miche skrev:Jag har hört att strömskenan i tunnelbanan är ganska ofarlig
Elsäkerhet
Självklart inte men kan du hitta några fall då någon dött eller ens skadats allvarligt pga elstöt från strömskenan i tunnelbanan?Parvlon skrev:Är man mån om ens egen säkerhet så bör man inte ta hörgsägen för sanning.Miche skrev:Jag har hört att strömskenan i tunnelbanan är ganska ofarlig
Det finns en anledning till att man valt att mata tunnelbanan med likström...
Elsäkerhet
Miche skrev:Mythbusters testade det och det var ingen fara... Det var nämligen i stort sett omöjligt att få en kontinuerlig stråle och då leds ingen ström.
Fast jag har för mig att någon lyckades med det i praktiken ,kanske i Sverige?
Elsäkerhet
Flawed skrev:Miche skrev:Mythbusters testade det och det var ingen fara... Det var nämligen i stort sett omöjligt att få en kontinuerlig stråle och då leds ingen ström.
Fast jag har för mig att någon lyckades med det i praktiken ,kanske i Sverige?
Men pissade de på tunnelbaneskenan eller stod de på en järnvägsviadukt och pissade ner på ledningarna? Där är det högspänning, så den borde ha lättare att hoppa genom en glesare stråle
Elsäkerhet
Miche skrev:Självklart inte men kan du hitta några fall då någon dött eller ens skadats allvarligt pga elstöt från strömskenan i tunnelbanan?Parvlon skrev:Är man mån om ens egen säkerhet så bör man inte ta hörgsägen för sanning.Miche skrev:Jag har hört att strömskenan i tunnelbanan är ganska ofarlig
Det finns en anledning till att man valt att mata tunnelbanan med likström...
Såhär skriver SL själva.
Vid tunnelbanespåren finns en strömskena. En elektrisk stöt från den kan nå dig även om du inte står nära den på spåret. Stöten kan utan vidare slita av dig benen. Och kissar du på tunnelbanespåret och strålen träffar strömskenan, leder den ström och kan döda dig omedelbart.
http://sl.se/sv/Resenar/Resegaranti-res ... rare-resa/
Elsäkerhet
Självklart överdriver de riskerna för att avskräcka, de vill inte ha civila nere på spåret av flera stöt (inte minst risken att bli påkörd av ett tåg med tillhörande trauma för föraren och vittnen).
Det finns risker med strömskenan men de är låga, man kan bli brännskadad men knappast få benen avslitna pga en stöt (om det vore så farligt skulle det inte vara tillåtet för underhållspersonalen att gå där...)
Det finns risker med strömskenan men de är låga, man kan bli brännskadad men knappast få benen avslitna pga en stöt (om det vore så farligt skulle det inte vara tillåtet för underhållspersonalen att gå där...)
Elsäkerhet
Miche skrev:men knappast få benen avslitna pga en stöt
Man kanske kan få benen sönderbrända?
Effekten räcker iaf.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Elsäkerhet
Miche skrev:Självklart överdriver de riskerna för att avskräcka, de vill inte ha civila nere på spåret av flera stöt (inte minst risken att bli påkörd av ett tåg med tillhörande trauma för föraren och vittnen).
Men jag avråder dej starkt från att testa om det går att pissa på strömskenan eller inte.
Elsäkerhet
Och skall man ändå testa så bör man ta med korvbröd och senap om det trots allt skulle bli grillning
Elsäkerhet
Huggorm skrev:Och skall man ändå testa så bör man ta med korvbröd och senap om det trots allt skulle bli grillning
Jo med tanke på att det är 650 V eller 750 V och så pass mycket som 1 MW effekt tunnelbanan behöver när den börjar att accelerera.
Elsäkerhet
Det är 650 volt likspänning utom blå linje som har 750 volt samt cirka 30 kA. Så det räcket till att grilla rätt mycket
Och har man en verkstad nära kanske man slipper köpa svetsaggregat ..
Och har man en verkstad nära kanske man slipper köpa svetsaggregat ..
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Återgå till Intressanta intressen