Ännu en npf-tjej utsatt, ännu en gång friades killarna
35 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Den 17-åriga flicka var trovärdig men inte tillförlitlig. Hon berättade tyvärr olika versioner för olika personer. Det hände i Älvsjö i augusti och togs upp i Södertörns tingsrätt.
"En 17-årig flicka, som precis gjort slut med sin pojkvän, bestämde träff med en manlig kompis för att få snacka av sig.
Till mötet kom ytterligare två killar. Någon, oklart vem eftersom ord står mot ord även här, tog fram något som sannolikt var en rökbar drog. Efter det spårade allting ur.
Enligt den 17-åriga tjejen blir hon yr och börjar må illa, hon kräks vid ett flertal tillfällen samtidigt som killarna börjar tafsa på henne. Hon beskriver sig själv som 'borta' när hon en stund senare har sex med först den ene killen, sedan den andra. Det som händer filmas." (DN Sthlm 2013-12-28 "Bevisen för svaga - tre frias från gruppvåldtäkt")
Killarna menar att tjejen själv tog iniativet och rätten anser också att det var frivilligt.
Sedan blir det ännu värre.
"Fler killar slöt upp, mest troligt 'inringda' av sina kompisar. Vid en lekplats tvingades 17-åringen till sex av tre, kanske fyra olika perosner som hon inte vet vilka det är. Hon vet inte riktigt vem som gör vad, det utdelades några slag, hon puttades mot en sten och hon blev fasthållen.
I mörkret och ensam med de okända personerna förmådde hon inte värja sig, inte heller kalla på hjälp."
De tre anhållna killarna i 18-19-årsåldern har varit häktade sedan september men har nu friats. De var fyra från början. Men en av dem mådde så dåligt så han åtalades inte.
"Den personen var den mest pådrivande, och kanske spelade det roll för den friande domen att hans roll aldrig kom att klarläggas i samband med rättegången."
Och hur var det med den nya regeln om att offret kan befinna sig i "en särskilt utsatt situation"?
Nej, eftersom det inte går att bevisa vad det var som hände så prövades aldrig det.
"17-åringen har dokumenterade svårigheter i form av en neuropsykiatrisk diagnos som påverkar hennes förmåga att både sätta gränser och att förstå konsekvenser av sitt eget handlande.
---
Flickan ville först inte anmäla det inträffade med argumentet att 'ingen skulle tro henne'. Nu kommer de friades advokater att begära skadestånd av staten för den långa häktningnstiden."
I domen:
"Det räcker inte med att en målsägandes berättelse är trovärdigare än den eller de tilltalades. Det måste få avgörande stöd av annan bevisning."
Edit: Kompletterade med ett citat.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc ... r-valdtaktMännen, som för kvinnan är okända, är alla straffade sedan tidigare.
"En 17-årig flicka, som precis gjort slut med sin pojkvän, bestämde träff med en manlig kompis för att få snacka av sig.
Till mötet kom ytterligare två killar. Någon, oklart vem eftersom ord står mot ord även här, tog fram något som sannolikt var en rökbar drog. Efter det spårade allting ur.
Enligt den 17-åriga tjejen blir hon yr och börjar må illa, hon kräks vid ett flertal tillfällen samtidigt som killarna börjar tafsa på henne. Hon beskriver sig själv som 'borta' när hon en stund senare har sex med först den ene killen, sedan den andra. Det som händer filmas." (DN Sthlm 2013-12-28 "Bevisen för svaga - tre frias från gruppvåldtäkt")
Killarna menar att tjejen själv tog iniativet och rätten anser också att det var frivilligt.
Sedan blir det ännu värre.
"Fler killar slöt upp, mest troligt 'inringda' av sina kompisar. Vid en lekplats tvingades 17-åringen till sex av tre, kanske fyra olika perosner som hon inte vet vilka det är. Hon vet inte riktigt vem som gör vad, det utdelades några slag, hon puttades mot en sten och hon blev fasthållen.
I mörkret och ensam med de okända personerna förmådde hon inte värja sig, inte heller kalla på hjälp."
De tre anhållna killarna i 18-19-årsåldern har varit häktade sedan september men har nu friats. De var fyra från början. Men en av dem mådde så dåligt så han åtalades inte.
"Den personen var den mest pådrivande, och kanske spelade det roll för den friande domen att hans roll aldrig kom att klarläggas i samband med rättegången."
Och hur var det med den nya regeln om att offret kan befinna sig i "en särskilt utsatt situation"?
Nej, eftersom det inte går att bevisa vad det var som hände så prövades aldrig det.
"17-åringen har dokumenterade svårigheter i form av en neuropsykiatrisk diagnos som påverkar hennes förmåga att både sätta gränser och att förstå konsekvenser av sitt eget handlande.
---
Flickan ville först inte anmäla det inträffade med argumentet att 'ingen skulle tro henne'. Nu kommer de friades advokater att begära skadestånd av staten för den långa häktningnstiden."
I domen:
"Det räcker inte med att en målsägandes berättelse är trovärdigare än den eller de tilltalades. Det måste få avgörande stöd av annan bevisning."
Edit: Kompletterade med ett citat.
Jamen om det är sant så hade hon väl bara kunnat berätta samma historia då. Hur jävla svårt kan det vara? Men nej, bara för att bruden har asperger är det jättesynd om henne.
- colaflaska
- Anslöt: 2012-04-20
När en liten kille i förskolan ger en puss till en liten tjej så är det sexuella trakasserier och när en manlig elev ger sin kvinnliga lärare en kram är det sexuella trakasserier, men i Sverige kan du bli våldtagen av flera utan att bli bestraffad. Sanslöst....
Aftonbladet:
Ingen annan tidning jag har läst har nämnt att hon har en npf-diagnos eller att en npf-diagnos skulle vara en anledning till att hon inte är trovärdig. Främst verkar det vara att hon har berättat olika historier till olika personer.
Moderator Alien: Lade till länken varifrån citatet kommer.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18086605.abSödertörns tingsrätt konstaterar att hennes berättelse om händelserna varierat när hon i efterhand har pratat med olika personer, personer som vittnat under rättegången. Till någon har hon sagt att våldtäkten skedde inomhus efter en fest och att hon inte gjorde motstånd eller sa att hon inte ville. Till ett annat vittne ska hon, enligt domen, ha sagt att hon var med på det.
Hon ska även, enligt tingsrätten, ha lämnat signalement som inte stämmer in på de åtalade männen.
Ingen annan tidning jag har läst har nämnt att hon har en npf-diagnos eller att en npf-diagnos skulle vara en anledning till att hon inte är trovärdig. Främst verkar det vara att hon har berättat olika historier till olika personer.
Moderator Alien: Lade till länken varifrån citatet kommer.
De olika historierna kan ha sin förklaring här:
Lägger man på NPF så blir det ännu svårare att hantera.
Alien skrev:tog fram något som sannolikt var en rökbar drog.
Lägger man på NPF så blir det ännu svårare att hantera.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Ja men då kanske man inte ska ta en rökbar drog till att börja med?
Det stod att det hela filmades, borde inte det vara ett bra bevis? Eller kunde man inte se ordentligt på filmen vilka det var?
Jag försöker inte försvara dessa killar om dom gjorde det men lagen måste ju fungera åt båda hållen. Tänk om någon var arg och hämndlysten och anklagade någon av er för våldtäkt även fast det inte var sant, skulle ni inte vilja att lagen var till eran fördel då?
Jag tycker att det är svårt att ta en definitiv ställning i sådana här saker som man inte vet om det är sant eller inte. Det är hemskt om det är sant men det skulle vara lika hemskt om dom blev oskyldigt dömda.
Det stod att det hela filmades, borde inte det vara ett bra bevis? Eller kunde man inte se ordentligt på filmen vilka det var?
Jag försöker inte försvara dessa killar om dom gjorde det men lagen måste ju fungera åt båda hållen. Tänk om någon var arg och hämndlysten och anklagade någon av er för våldtäkt även fast det inte var sant, skulle ni inte vilja att lagen var till eran fördel då?
Jag tycker att det är svårt att ta en definitiv ställning i sådana här saker som man inte vet om det är sant eller inte. Det är hemskt om det är sant men det skulle vara lika hemskt om dom blev oskyldigt dömda.
alixha skrev:Ja men då kanske man inte ska ta en rökbar drog till att börja med?
Eller så blev hon pålurad den?
Många av historierna med dessa övergrepp verkar ha en röd tråd av personer som saknas spärrar och omtanke. Att inte röra sig i sådana kretsar kan nog vara en mycket effektiv åtgärd.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
plåtmonster skrev:alixha skrev:Ja men då kanske man inte ska ta en rökbar drog till att börja med?
Eller så blev hon pålurad den?
Det där har jag aldrig fattat. Hur fan lurar man på någon en rökbar drog?!
- colaflaska
- Anslöt: 2012-04-20
Man får ju utgå från att polisen har undersökt allas mobiltelefoner. Risken finns att killarna har köpt eller tagit en mobil med kontaktkort där de använder kameran till sådana här situationer. Då kan polisen endast hitta denna kamera om de sätter span på dem, vilket det inte finns resurser till.
Att inte umgås med dessa killar vore ju det bästa men jag tänker att hon kanske haft en trasig tid i sitt liv och hamnat i fel sällskap pga att där fick hon bekräftelse på något sätt.
Om detta har hänt henne och det kommer ut, djungeltrumman, från killarna hoppas jag att ett tjog killar tar och spöar upp dessa kräk så de inser att man inte gör sådant. Inte för att det är juridiskt rätt att göra utan för att vissa personer förstår inte annan kommunikation, vilket de har visat och beslut de tagit.
Att inte umgås med dessa killar vore ju det bästa men jag tänker att hon kanske haft en trasig tid i sitt liv och hamnat i fel sällskap pga att där fick hon bekräftelse på något sätt.
Om detta har hänt henne och det kommer ut, djungeltrumman, från killarna hoppas jag att ett tjog killar tar och spöar upp dessa kräk så de inser att man inte gör sådant. Inte för att det är juridiskt rätt att göra utan för att vissa personer förstår inte annan kommunikation, vilket de har visat och beslut de tagit.
- Mountain_lion
- Anslöt: 2013-07-18
Den som vill läsa domen själv kan ladda ner den här: http://minfil.org/t3j2ecb7b5/B_12086-13.pdf
Man kan konstatera att även om de blev frikända så uppför de sig på ett sätt som skiljer sig väldigt mycket från hur jag och mina kompisar hade det när vi var 17...
Man kan konstatera att även om de blev frikända så uppför de sig på ett sätt som skiljer sig väldigt mycket från hur jag och mina kompisar hade det när vi var 17...
Vill påpeka att ingen ska behöva bli våldtagen. dock måste jag säga att vissa tjejer har ett inbjudande beteende. Ibland verkar de söka upp problem. Sen när allt gått åt helvete så fattar de inte varför.
Men hallå! Jag är kanske rätt naiv på vissa punkter men somliga slår mig med hästlängder. Ja accepterar man att dricka denna drinken som en okänd bjuder på så är det rätt säkert någon drog i drinken. Varför? Ja för att lättare ta tjejen till ett ställe för att sätta på henne så klart. ( Nu snackar jag om krogen eller hos någon mindre känd).
Men hallå! Jag är kanske rätt naiv på vissa punkter men somliga slår mig med hästlängder. Ja accepterar man att dricka denna drinken som en okänd bjuder på så är det rätt säkert någon drog i drinken. Varför? Ja för att lättare ta tjejen till ett ställe för att sätta på henne så klart. ( Nu snackar jag om krogen eller hos någon mindre känd).
Frågan är varför de inte dömdes för sexuellt utnyttjande. Det kanske helt enkelt inte VAR våldtäkt, även om det som hände var mycket beklagligt. Men de borde ha insett att de utnyttjade henne. Jag har lite olika besked om huruvida rätten kan döma för en lindrigare rubricering även om åklagaren inte angett den som alternativ.
Men tingsrätten bedömer inte hennes berättelse som tillförlitlig. I domen påpekas bland annat att flickan, som vid tillfället var starkt påverkad av någon form av narkotika och dessutom har ADHD och svårt att tolka signaler och snabba händelseförlopp, inte gjorde motstånd eller ”gjorde klart att hon inte ville”.
Förövarna kanske inte förstod vad hon sa?
Om nu tjejen inte förstår vad som inte är smart (säkert) beteende så innebär inte det att killar har rätt att våldta henne.
Sedan är frågan vad som ingår i att inte göra klart att man inte vill. Ett st nej borde vara tillräckligt.
Eller vill man ha en rak höger efter man sagt nej. Och ändå får en rak höger. Man säger nej till en rak höger till men får en ändå. Har man inte varit tydlig då. Då ska inte den andre kunna dömas för misshandel?
Man kanske borde undersöka hur tydliga domarna är i att uttrycka att de inte vill...
Ett svagt och juristfegt resonemang.
Sedan är frågan vad som ingår i att inte göra klart att man inte vill. Ett st nej borde vara tillräckligt.
Eller vill man ha en rak höger efter man sagt nej. Och ändå får en rak höger. Man säger nej till en rak höger till men får en ändå. Har man inte varit tydlig då. Då ska inte den andre kunna dömas för misshandel?
Man kanske borde undersöka hur tydliga domarna är i att uttrycka att de inte vill...
Ett svagt och juristfegt resonemang.
- Mountain_lion
-Åt helvete!
NPF-diagnos ska inte påverka trovärdigheten.
Fördomsfulla idioter till jurister...
Sen är det för låga straff för våldtäkt.
Jag vet inte hur straffskalan ser ut där, men fem år i buren ska de ha åtminstone.
Skyddstillsyn och villkorligt är på tok för lite med tanka på det lidande de åsamkar och jag gissar att många våldtäktare kommer undan med det.
Jag vet inte hur straffskalan ser ut där, men fem år i buren ska de ha åtminstone.
Skyddstillsyn och villkorligt är på tok för lite med tanka på det lidande de åsamkar och jag gissar att många våldtäktare kommer undan med det.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
KrigarSjäl skrev:-Åt helvete!
+ 1.
Det är faktiskt en sköterska och en specialpedagog som intervjuats. Så det är förhastat att påstå att juristerna är fördomsfulla.
Sköterskan säger:
Specialpedagogen:
Att hon är "trovärdig" men inte "tillförlitlig" beror troligen på att rätten inte anser att hon medvetet ljugit men att hon glömt/blandat ihop saker.
Ja, hade det varit min dotter hade jag helst velat låsa in henne, eftersom hon helt klart inte kan ta vara på sig. Klart det finns killar som utnyttjar det.
Sköterskan säger:
http://minfil.org/t3j2ecb7b5/B_12086-13.pdfHon --- träffade målsägande A i september 2009 hos ”Prima barn” --- då hon hade till uppgift att sköta medicineringen för hennes ADHD.
Senare deltog hon i den kompletterande utredning som gjordes. Målsägande A är en flicka med stora svårigheter. I början var det svårt att få till rätt medicinering och redan då hade hon problem med det sociala samspelet. Hon gick i en specialanpassad skolgrupp men hade svårt att få det att fungera. Hon har svårt att läsa av andra och har heller inte samma behov som andra att vara en del i ett socialt sammanhang och har inte förmåga att kunna ge och ta. Hon har svårt att knyta an till någon men gör hon det blir det än en stark bindning. Hon har också svårigheter att se konsekvenserna av sitt handlande. Hon är vidare ytterst impulsiv och kan inte tolka situationen när det händer saker snabbt. När det inträffar farliga situationer kan hon inte läsa av och förstå faran.
---
Hon hade också börjat använda alkohol och blivit hemkörd av polisen. Då var man allvarligt oroad för henne. Det hade också varit en situation 2012 då hon hade blivit utsatt för en våldtäkt. Om en kille smickrar henne har hon svårt att inse att det kan finnas en baktanke med det. Det är en flicka som löper risk att utnyttjas. Hon är däremot väldigt verbal och man kan tro att hon är äldre och klokare än hon är. Hon pratar impulsivt och intensivt och om man säger något som hon inte gillar blir hon arg. Personer som inte känner henne kan missförstå hennes beteende, vilket kan leda till konflikter. Hennes signaler kan misstolkas och själv kan hon misstolka signaler från andra personer. Om hon berättar om något som hon varit med om stämmer det, men hon har svårt att ange i vilken ordning saker hände.
Specialpedagogen:
Målsägande A är en väldigt komplex person med en problematisk skolbakgrund, många skolbyten och många luckor skolmässigt. Tidvis har hon inte gått i skolan alls.
Första gången när man träffar målsägande A får man ett intryck av att hon är en mycket öppen och oerhört impulsiv person. Det har varit mycket bråk i skolan med både killar och tjejer och hon upplevs som mycket provokativ, då hon inte har något filter utan säger saker rakt ut. Hon har svårt att se konsekvenser av vad hon gör och därför kan hon i ett bråk säga dumma saker till någon. Det tar sedan en stund för henne att förstå att det hon gjort är fel. Hon har även väldigt lätt att visa sina känslor och bli väldigt lätt ledsen och upprörd.
---
I förhållande till killar vill hon, precis som många andra kvinnor och män, bli beundrad. Hon kan bli flörtig och uppfattas som utmanande. Hon har haft en kompiskrets där man är väldigt utmanande både i sättet att prata och sättet att klä sig. Hon har svårt att dra gränser kring sig själv och om sig själv. Hon kan prata för mycket om sig själv och gå in på intima detaljer som man inte säger till folk som man inte känner. Hon kan av många uppfattas som gränslös utan att hon inser det själv. Hon härmar andra människor och tror att man ska vara på ett visst sätt. Hon har svårt med avkodning och svårt att läsa av vad som krävs av henne i vissa situationer. Ibland övertolkar hon situationer och ibland tolkar hon dem inte alls.
När det gäller målsägande A:s förhållande till att ljuga är hennes uppfattning att när målsägande A säger något då är det dennas absoluta övertygelse att det är sant. Därför kan man inte säga att hon ljuger, även om många runt omkring kan uppfatta att hon gör det. Det har ibland med hennes diagnoser och hennes begränsade förmåga att tänka abstrakt när det gäller fantasier att göra.
Att hon är "trovärdig" men inte "tillförlitlig" beror troligen på att rätten inte anser att hon medvetet ljugit men att hon glömt/blandat ihop saker.
Ja, hade det varit min dotter hade jag helst velat låsa in henne, eftersom hon helt klart inte kan ta vara på sig. Klart det finns killar som utnyttjar det.
Visst finns det dom som vill ha flera på en gång men knappast en 17-årig tjej på kanelen. Möjligtvis är som sagt att killarna ska vara "balla" och faller för grupptryck mm.
Ponera att du är påverkad, kanske av flera saker typ alkohol och droger blandat, troligtvis omöjligt att säga ett bestämt nej, blir våldtagen av tre grabbar och förväntas sedan redogöra i detalj klart och tydligt. Är ju sanslöst att tro att någon skulle klara av det.
Ponera att du är påverkad, kanske av flera saker typ alkohol och droger blandat, troligtvis omöjligt att säga ett bestämt nej, blir våldtagen av tre grabbar och förväntas sedan redogöra i detalj klart och tydligt. Är ju sanslöst att tro att någon skulle klara av det.
Alien skrev:Klart det finns killar som utnyttjar det.
Oavsett vilket så är det förjävligt att de kan komma undan med det (de har ju faktiskt grovt utnyttjat en tjej som har svårt med gränssättning), dessutom få skadestånd... (jag vet att de inte fått skadestånd än...)
När jag läser sköterskans och pedagogens bedömning så låter som en liknande bedömning jag skulle göra på en dotter till en vän. Jag håller med om att dessa flickor har ett riskbeteende, som de inte rår för och inte kan ändra bara för att någon säger till dem.
Innebär detta att dessa flickor inte ska få vara tonåringar, inte vara med kompisar. "De ska låsas in", Detta lägger jag inte på dig Alien, jag bara lånar delar av det din reflektion, jag har tänkt samma sak. Och ja, hon råkade också illa ut.
Allt detta bara för att vuxenvärlden skickar signaler och lär ut till unga killar att det är OK att ge sig på dessa flickor och att de inte behöver vara oroliga för att åka fast när man ger sig på flickorna.
Här visar både juristerna, polisen och politikerna att de inte har förstått alvaret i dessa situationer.
Innebär detta att dessa flickor inte ska få vara tonåringar, inte vara med kompisar. "De ska låsas in", Detta lägger jag inte på dig Alien, jag bara lånar delar av det din reflektion, jag har tänkt samma sak. Och ja, hon råkade också illa ut.
Allt detta bara för att vuxenvärlden skickar signaler och lär ut till unga killar att det är OK att ge sig på dessa flickor och att de inte behöver vara oroliga för att åka fast när man ger sig på flickorna.
Här visar både juristerna, polisen och politikerna att de inte har förstått alvaret i dessa situationer.
- Mountain_lion
colaflaska skrev:Jamen om det är sant så hade hon väl bara kunnat berätta samma historia då. Hur jävla svårt kan det vara? Men nej, bara för att bruden har asperger är det jättesynd om henne.
Ingen har väl påstått att hon har just AS? Det som står är att hon har npf och ADHD. Men mellan raderna tycker jag man kan förstå att hon har vissa autistiska drag.
Och visst har hon betett sig idiotiskt (det första felaktiga valet var att röka "något", troligen hasch). Men varför skulle det inte kunna vara synd även om dem som betett sig dumt åt? I de flesta fall av gruppvåldtäkt så verkar just offret handlat obetänksamt.
I detta fall verkar hennes NPF-svårigheter medfört att flickan är lika omogen som ett barn trots att hon är 17 år.
Förklaringen till att hon berättade olika saker för olika människor kanske är att hon inte ville berätta precis hur dumt hon burit sig åt. Rätt vanligt. Och eftersom hon inte har förmågan att tänka framåt tänkte hon inte på hur illa sådant ser ut i en senare rättegång.
alixha skrev:Ingen annan tidning jag har läst har nämnt att hon har en npf-diagnos eller att en npf-diagnos skulle vara en anledning till att hon inte är trovärdig. Främst verkar det vara att hon har berättat olika historier till olika personer.
DN:s journalister tog förstås uppgifterna om hennes npf-diagnos från domen.
Men det stämmer att npf inte uppges som orsaken till hennes bristande tillförlitlighet (hon var trovärdig men inte tillförlitlig). Det var just hennes olika historier och att hon inte kunde skilja killarna åt (alltså oklart vem som gjort vad) som gjorde henne "otillförlitlig". Npf-diagnosen/rna kan däremot vara förklaringen till att hon utsatte sig för dessa risker.
Kort sagt, tjejer med npf löper större risk att bli våldtagna?
Alien skrev:Det var just hennes olika historier och att hon inte kunde skilja killarna åt (alltså oklart vem som gjort vad) som gjorde henne "otillförlitlig".
Vilket i sin tur kan bero på ansiktsblindhet och därmed är det närmast omöjligt för henne att veta vem som gjorde vad.
Miche skrev:Alien skrev:Det var just hennes olika historier och att hon inte kunde skilja killarna åt (alltså oklart vem som gjort vad) som gjorde henne "otillförlitlig".
Vilket i sin tur kan bero på ansiktsblindhet och därmed är det närmast omöjligt för henne att veta vem som gjorde vad.
Sant Lisbet Palme behövde ju polisens hjälp att peka ut Christer Pettersson.