AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Har du en IQ >=125?

IQ 100-120
77
29%
IQ 120-125
41
15%
IQ 125-130
64
24%
Mensamedlem
30
11%
IQ >140
55
21%

Antal röster : 267

Inläggav earlydayminer » 2013-12-23 8:54:34

Undersökningens resultat visar en statistiskt signifikant skillnad mellan hur aspergare skattar sig själva rent begåvningsmässigt och det faktiska (forskning med bredare urval av aspergerare). Och vad hände med 85-100?

I övrigt kan man väl tillägga att det med hyfsat sannolikhet finns några som gjort nättester och tolkat dessa som autentiska.

Vi borde göra fler undersökningar om både det ena och andra, t ex hur många som har en personlighetsstörning vid sidan av sin aspergerdiagnos.
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Inläggav earlydayminer » 2013-12-23 9:48:32

Men då får man inte hitta på personlighetsstörningen! Truth above all.
earlydayminer

Inläggav 92davsan » 2013-12-23 23:02:07

Dom flesta har en IQ som ligger runt 120. Man kan ju självfallet inte veta sin IQ med all säkerhet genom att göra något slags facebook test eller liknande. Dessutom har många en fel uppfattning om att personer med högre IQ är mer intelligenta, vilket är helt falskt. Om någon här känner sig "nere" för att dom misstänker att dom har en lägre IQ eller för att dom har fått ett dåligt resultat på ett sådant "IQ" prov, då kan jag citera Bob Marley när jag säger "Dont worry, be happy" :-)049
92davsan
Ny medlem

Anslöt: 2013-10-10

Inläggav Huggorm » 2013-12-23 23:07:48

92davsan skrev:Dom flesta har en IQ som ligger runt 120.

Öhh, nej, genomsnittet är 100. Och om ett högre IQ betyder mer intelligens beror på hur man definierar "intelligens".
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav slackern » 2013-12-23 23:14:32

Huggorm skrev:
92davsan skrev:Dom flesta har en IQ som ligger runt 120.

Öhh, nej, genomsnittet är 100. Och om ett högre IQ betyder mer intelligens beror på hur man definierar "intelligens".

Och då kan vi dra slutsatsen att Mensa test suger på det i och med att det bara mäter den logiska delen. :)
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav 92davsan » 2013-12-23 23:23:19

Jag skrev fel på IQ. Det var jag som hade 120 inte den genomsnittliga svensken. Vad man räknar som genomsnitt ligger mellan 91 och 100. Enligt den officiella definitionen av intelligens så kan man inte med säkerhet säga att personer med högre IQ är mer intelligenta.

ps. sry kan inte redigera min första post.
92davsan
Ny medlem

Inläggav 92davsan » 2013-12-23 23:35:54

Bara genom att diskutera och reflektera detta tycker jag visar på intelligens, sedan ska man inte haka upp sig på IQ, man blir ju efter allt inte en bättre person på grund av sin IQ.

ps. Tomten sa att jag skulle hälsa er alla en god jul.
92davsan
Ny medlem

Inläggav earlydayminer » 2013-12-23 23:56:26

Jag tror de allra flesta förstår att omröstningens resultat är något överdriven. Den är inte fullständigt osannolik, men det är onekligen en ytterst ovanlig spridning.

Det finns givetvis ett ex antal faktorer som spelar in i varför den ser ut som den gör, sedan ska man ta själva omröstningen i sig med en nypa salt, eller två nu när det är jul.
earlydayminer

Inläggav kiddie » 2013-12-24 0:07:17

Beror ju också på vilken skala. Cattellskalan är vidare så att det är lättare att testa högt men också lågt. Standford-Binet är trängre och verkar rätt lik Wechsler. I någon forntid jag minns fanns även en eysenck-skala. SB är väl den som oftast används i Sverige har jag fått för sig.

SB som ger 110 ger på cattellskalan 115 och och 130 motsvarar 145. Undrar om USA använder sig mer av cattellskalan iom att folk därifrån verkar tycka att 130 inte är ngt speciellt. 130 på catellskalan är 120 på SB.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav slackern » 2013-12-24 0:37:07

kiddie skrev:Beror ju också på vilken skala. Cattellskalan är vidare så att det är lättare att testa högt men också lågt. Standford-Binet är trängre och verkar rätt lik Wechsler. I någon forntid jag minns fanns även en eysenck-skala. SB är väl den som oftast används i Sverige har jag fått för sig.

SB som ger 110 ger på cattellskalan 115 och och 130 motsvarar 145. Undrar om USA använder sig mer av cattellskalan iom att folk därifrån verkar tycka att 130 inte är ngt speciellt. 130 på catellskalan är 120 på SB.

Det är WAIS skalorna dom brukar använda vid NPF utredningar i Sverige. Här har du hur du kan läsa resultaten.

10
I den svenska manualen för WAIS-IV (2010) ses följa
nde uppdelning och kvali-
tativa beskrivningar:
Tabell 2.
Kvalitativa beskrivningar av IK- och indexpoäng WAI
S-IV
*
.
SD IK/Index Percentil Skalpoäng Siffror i ord
+3 SD 145
140
135
99.9
99.6
99
19
18
17
Betydligt över genomsnittet
IK 131-
Skalpoäng 17-19
+ 2 SD 130
125
120
98
95
91
16
15
14
Klart över genomsnittet
IK 116-130
Skalpoäng 14-16
+1 SD 115
110
84
75
13
12
Genomsnittets övre del
IK 108-115
Skalpoäng 12-13
105
100
95
63
50
37
11
10
9
Genomsnittligt
IK 93-107
Skalpoäng 9-11
-1 SD 90
85
25
16
8
7
Genomsnittets nedre del
IK 85-92
Skalpoäng 7-8
-2 SD 80
75
70
9
5
2
6
5
4
Klart under genomsnittet
IK 74-80
Skalpoäng 4-6
-3 SD 65
60
55
1
0,4
0,1
3
2
1
Betydligt under genomsnittet
IK-69
Skalpoäng 1-3

http://www.psykologforbundet.se/Documen ... undsen.pdf
slackern

Inläggav kiddie » 2013-12-24 1:42:14

Utav den vokabulären kan jag sluta mig till att jag på sista WAIS testade i gruppen 116-130.
kiddie
Inaktiv

Inläggav nescio » 2013-12-24 22:29:01

Jag gjorde just mensas provtest här: http://www.mensa.se/HTML/testD/inst.html.

Resultatet blev:
Din IQ beräknas vara: 126, eller mer
Grattis! Det här är det högsta resultat som går att uppnå på provtestet.

Jag tyckte inte det var så svårt. Det var tidsbegränsat till 10 minuter och min morsa kom och pratade med mig medan jag höll på. Jag tänkte inte ens göra klart det i början, men sen tänkte jag att jag kunde väl fortsätta tills tiden tog slut och jag hann precis göra klart alla uppgifterna.

Har de gjort testet extra enkelt för att lura folk att ta deras riktiga test?
nescio

Anslöt: 2009-03-12

Inläggav Huggorm » 2013-12-24 23:05:04

nescio skrev:Har de gjort testet extra enkelt för att lura folk att ta deras riktiga test?

Ja, lite så. Det riktiga testet är en liten aning svårare men framför allt tyckte jag man hade sämre med tid
Huggorm

Inläggav kiddie » 2013-12-25 21:18:57

Är det riktiga testet på dator eller papper? Får man bestämma på det riktiga testet vilken ordning man tar frågorna?
kiddie
Inaktiv

Inläggav Toblerone » 2013-12-25 21:25:04

MsTibbs skrev:På as-utredningen, WAIS, fick jag 115, men på alla nättester får jag ofta upp till 127-135.

Precis! :D På WAIS testade jag 118, på nätet mellan 125 och 140.
Toblerone

Anslöt: 2010-11-19

Inläggav Huggorm » 2013-12-25 21:33:32

kiddie skrev:Är det riktiga testet på dator eller papper? Får man bestämma på det riktiga testet vilken ordning man tar frågorna?
Det är på papper och du får välja ordningsföljd själv. Man kan hoppa över en svår uppgift och ta den sist istället om man hinner
Huggorm

Inläggav notwoodstock » 2013-12-25 21:36:52

En kommentar till alla tester är att det fungerar tydligen bra första gången. Då kan den ge vettigt resultat.

Men sedan lär man sig "klara" testerna, och då blir värdena inte rättvisande.

Jag var för 30-35 år sedan glad över att IQ-testerna gick bra, kollade inte exakt nu vad det gällde. :shock:

Men det är ett stort handikapp att vara så trångsynt som jag då var - och när man är ung så umgås man kanske på ett naivt sätt, dessutom. Går på bio, gör samma saker, fast tillsammans. :(

/notwoodstock
notwoodstock

Anslöt: 2013-12-22

Inläggav Frimodig » 2013-12-25 22:31:11

Jag har aldrig kunnat bedöma nån människa utifrån vad hon gjort på nåt IQ-test.

Frågan är vad de mäter, på individnivå.

Frimodig
Frimodig

Anslöt: 2011-07-15

Inläggav kiddie » 2013-12-25 22:49:49

Huggorm skrev:
kiddie skrev:Är det riktiga testet på dator eller papper? Får man bestämma på det riktiga testet vilken ordning man tar frågorna?
Det är på papper och du får välja ordningsföljd själv. Man kan hoppa över en svår uppgift och ta den sist istället om man hinner

Det är väldigt bra. Det jag har svårt för är de där lätta, men kommer de inte i svårighetsgrad så blir det problem iaf. Mitt problem är att jag inte tycker det är roligt att göra de lätta så när de var gjorda orkade jag inte med resten så det gick inte så bra.... Sedan klart en riktigt svår vill man kanske ta sist.

Önskar jag gjort detta när jag var yngre! Då tyckte jag sådana figurer var jättekul och när det är kul då är jag oftast duktig.

Sedan är det ovisst om jag klarat tidspressen då heller. Intelligens handlar ju även om att vara snabbtänkt, men man kan jg vara det i vanliga fall och bli stressad under press vilket mäter ångest snarare än låg IQ.

Iaf så skulle jag inte klarat ett mensatest idag. Men å andra sidan som jag sagt, då jag ville ansöka och faktiskt tänkte gå på ett test (men fegade ut), det var kanske 2000, då hade de inte denna typ av dest. Det var bara som små fyrkanter med prickar i, alla var lika fast prickarna var olika. Visuellt var det väldigt lite stimuli, så jag tappade koncentrationen därför. Så hade de haft den typen av test de har idag då hade jag definitivt gått.

För blir man dummare sen blir man inte utkastad eller? Är det som jag så märks det kanske inte så mycket.

Men kom på att vad gör de med en om man t ex får en stroke så att man blir "dum"? Uteslutning?
kiddie
Inaktiv

Inläggav Huggorm » 2013-12-25 23:12:47

kiddie skrev:
Huggorm skrev:

Det är väldigt bra. Det jag har svårt för är de där lätta, men kommer de inte i svårighetsgrad så blir det problem iaf. Mitt problem är att jag inte tycker det är roligt att göra de lätta så när de var gjorda orkade jag inte med resten så det gick inte så bra.... Sedan klart en riktigt svår vill man kanske ta sist.

Önskar jag gjort detta när jag var yngre! Då tyckte jag sådana figurer var jättekul och när det är kul då är jag oftast duktig.

Sedan är det ovisst om jag klarat tidspressen då heller. Intelligens handlar ju även om att vara snabbtänkt, men man kan jg vara det i vanliga fall och bli stressad under press vilket mäter ångest snarare än låg IQ.

Iaf så skulle jag inte klarat ett mensatest idag. Men å andra sidan som jag sagt, då jag ville ansöka och faktiskt tänkte gå på ett test (men fegade ut), det var kanske 2000, då hade de inte denna typ av dest. Det var bara som små fyrkanter med prickar i, alla var lika fast prickarna var olika. Visuellt var det väldigt lite stimuli, så jag tappade koncentrationen därför. Så hade de haft den typen av test de har idag då hade jag definitivt gått.

För blir man dummare sen blir man inte utkastad eller? Är det som jag så märks det kanske inte så mycket.

Men kom på att vad gör de med en om man t ex får en stroke så att man blir "dum"? Uteslutning?
Det är ju inte så att man får göra om testet var tredje år för att se om man fortfarande platsar, är man inne så är man inne. Man kan gå ur föreningen och sedan gå med igen tio år senare om man vill, utan att göra om testet.

Uppgifterna kommer i svårighetsgrad, det är lätt i början och blir svårare och svårare. Men ibland fastnar man på någon trots att det finns andra uppgifter kvar, som egentligen skall vara svårare. Som sagt det snålt med tid, uppgifterna är inte väldigt svåra men man måste vara snabb. Det tror jag överaskar många som inte fått veta det innan.
Huggorm

Inläggav slackern » 2013-12-25 23:17:45

Huggorm skrev:
kiddie skrev:
Huggorm skrev:Det är på papper och du får välja ordningsföljd själv. Man kan hoppa över en svår uppgift och ta den sist istället om man hinner

Det är ju inte så att man får göra om testet var tredje år för att se om man fortfarande platsar, är man inne så är man inne. Man kan gå ur föreningen och sedan gå med igen tio år senare om man vill, utan att göra om testet.

Uppgifterna kommer i svårighetsgrad, det är lätt i början och blir svårare och svårare. Men ibland fastnar man på någon trots att det finns andra uppgifter kvar, som egentligen skall vara svårare. Som sagt det snålt med tid, uppgifterna är inte väldigt svåra men man måste vara snabb. Det tror jag överaskar många som inte fått veta det innan.

Hur gick testerna när du mönstrade?
slackern

Inläggav Huggorm » 2013-12-25 23:21:48

slackern skrev:Hur gick testerna när du mönstrade?

Jag missförstod instruktionerna och trodde jag hade ont om tid och stressade igenom, men det blev ändå nio av tio möjliga poäng på intelligensdelen. Cykeltestet och styrketestet blev väll 4-5 tror jag
Huggorm

Inläggav Frimodig » 2013-12-25 23:25:44

Huggorm skrev:

Jag missförstod instruktionerna och trodde jag hade ont om tid och stressade igenom, men det blev ändå nio av tio möjliga poäng på intelligensdelen. Cykeltestet och styrketestet blev väll 4-5 tror jag

Jag gjorde 9 av 10 på stanine. Det var det enda testet.
Rätt ointressant.

Frimodig
Frimodig

Anslöt: 2011-07-15

Inläggav slackern » 2013-12-25 23:41:42

Huggorm skrev:

Något i ditt påstående stämmer inte?

Maxpoängen på inskrivningsprovet är 9 poäng.

http://www.vk.se/788790/dummaste-mannen-i-lanet
slackern

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in