Hur gör du när du räknar i huvudet?
88 inlägg
• Sida 2 av 4 • 1, 2, 3, 4
Kanin skrev:kvicksilver skrev:9572 - 55 = 9497
Du räknade fel...
Åhfan, ser nu. Blir en del att äta upp.
- kvicksilver
- Anslöt: 2011-02-19
Men hur kan du hålla räkningen på hur många du lagt till? Måste du inte summera upp till 18 samtidigt och hålla två tal i huvudet? Eller använder du fingrarna?kiddie skrev:Säg att jag ska räkna ut 157 + 18. Då blir det lätt att jag bara räknar steg för steg från 157 tills jag tagit 18 steg. Vet ju detta inte är effektivt men då tappar jag iaf inte bort ngt.
157 + 18 räknar nog jag som 157 + 20 = 177 och sen 177 - 2 = 175.
Så kan jag inte göra. När jag har räknat ut 117 har jag glömt 9400. Jag kan bara hålla ett tal i huvudet. Talen som ska adderas måste vara på papper annars funkar det inte.Kanin skrev:Ungefär så här räknar jag t.ex. 6372 + 3145: 63 + 31 = 94, 9400, 45 + 72 = 117, 400 + 117 = 517, 9517.
Det enda fallet för mig är om jag har lite pengar i plånboken , t ex 73 kr. Då plussar jag ihop de få sakerna jag tänkt köpa och kollar att det blir mindre än 73 kr.Miche skrev:Tycker nog att jag har rätt stor nytta av de fyra grundläggande räknesätten när jag handlar, dvs förutom addition även multiplikation (när jag ska köpa fler varor av samma sort), subtraktion (för att hålla koll på hur mycket pengar jag har kvar) och division (för att hålla koll på vilken vara som ger mest för pengarna).
Räkna division i affären? Bröd: 17,5 kr / 550 gram. Omöjligt! Det skulle ju ta flera minuter och förmodligen bli fel.
Jag instämmer med förra inlägget. Speciellt de åren efter min livskrasch, så glömmer jag om jag försöker göra för invecklade saker. Så huvudräkning blir mest enklare saker.
Jag programmerade förr /avvikelse från ämnet?/, det fungerar inte alls nuförtiden, nästan. Vilket man kan leva med, finner livskvalité det som jag saknar mest.
Men jag gör ett inlägg om min krasch någon annanstans, kanske. Inte så spännande.
/notwoodstock
Jag programmerade förr /avvikelse från ämnet?/, det fungerar inte alls nuförtiden, nästan. Vilket man kan leva med, finner livskvalité det som jag saknar mest.
Men jag gör ett inlägg om min krasch någon annanstans, kanske. Inte så spännande.
/notwoodstock
- notwoodstock
- Anslöt: 2013-12-22
Jag gör som trådstartaren, men utan att visualisera något.
28 + 37:
28 + 30 = 58
58 + 7 = 65.
28 ⋅ 37:
28 ⋅ 30 = 840
28 ⋅ 7 = 196
840 + 196 = 1036
28 + 37:
28 + 30 = 58
58 + 7 = 65.
28 ⋅ 37:
28 ⋅ 30 = 840
28 ⋅ 7 = 196
840 + 196 = 1036
- Steppenwolf
- Anslöt: 2012-08-14
earlydayminer skrev:150 + 10 = 160
7 + 8 = 15
160 + 15 = 175
Glöm bort det första fyra termerna och tänk bara på summorna, addera dessa och få den totala summan. Det kanske är ditt arbetsminne som bråkar. Ju mindre tal du har att komma ihåg, desto enklare blir det givetvis att räkna ut.
Förstår du?
Visst förstår jag. Och jag kan räkna ut så om jag får skriva ner 160 medan jag räknar det andra. Det är åtkomsten av det vilande talet som strular för mig. Jag kan INTE minnas ett tal oftast MEDAN jag räknar något annat. Det är därför jag använder en sämre metod för att den inte kräver ett vilande tal som ska användas sedan.
Har jag en bra dag så kan jag använda knep. Då räknar jag i detta fallet hellre fram till heltalen eftersom jag krampaktig kan hålla fem fingrar som minne medan jag räknar 160-20 för att sedan dra bort fem.
Kanin skrev:Att räkna stora tal handlar i stort sett enbart om att klara av att hålla alla siffror i minnet, för alla fyra räknesätt, även om genvägar kan tas med vissa små knep.
Ja! Det var därför jag inte var bra på den delen av WAIS! Taskigt sifferminne.
nescio skrev:Men hur kan du hålla räkningen på hur många du lagt till? Måste du inte summera upp till 18 samtidigt och hålla två tal i huvudet? Eller använder du fingrarna?
I detta fall räknar jag på fingrarna. I vissa fall räknar jag på mentala mönster som finns i hjärnan så att när ena mönster har blivit fullkomligt så vet jag hur mycket som räknats. I bland kan jag räkna taktmässigt också. Om det är t ex 15 som ska läggas till så tänker jag som trumslag bombombombombom bombombombombom bombombombombom. Medan jag räknar.
Tror jag har många skumma saker för mig när jag räknar jus pga att jag inte kommer ihåg siffror så bra.
Många gånger är det inte så värst viktigt i butiken att en division får korrekt resultat när jag jämför priserna på varor, det viktiga är att få ett hum om det är billigare per kilo att köpa den som väger 750 gram jämfört med den som väger 550 gram (vilket det ovanligt ofta inte är) men ofta står det ju pris per kilo (men långt ifrån alltid).
kiddie skrev:earlydayminer skrev:150 + 10 = 160
7 + 8 = 15
160 + 15 = 175
Glöm bort det första fyra termerna och tänk bara på summorna, addera dessa och få den totala summan. Det kanske är ditt arbetsminne som bråkar. Ju mindre tal du har att komma ihåg, desto enklare blir det givetvis att räkna ut.
Förstår du?
Visst förstår jag. Och jag kan räkna ut så om jag får skriva ner 160 medan jag räknar det andra. Det är åtkomsten av det vilande talet som strular för mig. Jag kan INTE minnas ett tal oftast MEDAN jag räknar något annat. Det är därför jag använder en sämre metod för att den inte kräver ett vilande tal som ska användas sedan.
Har jag en bra dag så kan jag använda knep. Då räknar jag i detta fallet hellre fram till heltalen eftersom jag krampaktig kan hålla fem fingrar som minne medan jag räknar 160-20 för att sedan dra bort fem.
Det är inte helt ovanligt att arbetsminnet ställer till det en hel del för individer inom autismspektrumet eller som har t ex AD(H)D. Det kan tyvärr få alltför många att tro att de inte är intelligenta nog bara för att det kurvar sig inom just matematik. Och när det kommer till huvudräkning är arbetsminnet i allra högsta grad aktivt.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Ja. Har ju ADD också så vi kan skylla på det. Har problem med andra saker som kräver samma typ av delad uppmärksamhet. Som tur är har ingen tyckt jag är korkad när det spelade som mest roll, när jag var liten. Alla lärare trodde jag var smart, i matte också.
Kom på en ny teknik efter att ha läst tråden:
6372 + 3145
Flytta 5 till vänster position 0:
6377 + 3140
Flytta 4 till vänster position 1, men 7 + 4 = 11 så det blir först:
6317 + 3100
Och efter att minnessiffran flyttats in på position 2:
6417 + 3100
Flytta 1 till vänster position 2:
6517 + 3000
Flytta 3 till vänster position 3:
9517 + 0000
Svar: 9517
Fördelen är att man slipper hålla så många siffror i huvudet utan manipulerar bit för bit tills man kommit rätt.
Kanske det finns någon teknik för att minnas siffror snabbare?
@kiddie, Vad slags andra uppgifter kräver liknande delad uppmärksamhet? vad fick lärarna att tycka att du var smart i matte?
6372 + 3145
Flytta 5 till vänster position 0:
6377 + 3140
Flytta 4 till vänster position 1, men 7 + 4 = 11 så det blir först:
6317 + 3100
Och efter att minnessiffran flyttats in på position 2:
6417 + 3100
Flytta 1 till vänster position 2:
6517 + 3000
Flytta 3 till vänster position 3:
9517 + 0000
Svar: 9517
Fördelen är att man slipper hålla så många siffror i huvudet utan manipulerar bit för bit tills man kommit rätt.
Kanske det finns någon teknik för att minnas siffror snabbare?
@kiddie, Vad slags andra uppgifter kräver liknande delad uppmärksamhet? vad fick lärarna att tycka att du var smart i matte?
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
earlydayminer skrev:Och när det kommer till huvudräkning är arbetsminnet i allra högsta grad aktivt.
Eller inaktivt...
Är inaktivt men borde vara aktivt menar du?
- plåtmonster
Miche skrev:earlydayminer skrev:Och när det kommer till huvudräkning är arbetsminnet i allra högsta grad aktivt.
Eller inaktivt...
Så kan man se det, men jag menade det som en aktiv komponent i processen. Min otydlighet; jag ber om ursäkt.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
plåtmonster skrev:@kiddie, Vad slags andra uppgifter kräver liknande delad uppmärksamhet? vad fick lärarna att tycka att du var smart i matte?
Lite granna att prata. Tänka och tala samtidigt. Som tur var är det bara väldigt lindrigt och haft mycket övning eftersom jag är rättså pratig. Men läser jag en text högt så har jag svårt för att snabbt läsa lite framåt i huvudet så jag vet vad jag kommer att läsa för att samtidigt säga saker högt. Ska jag sjunga en stämma och står bredvid någon som sjunger en annan stämma blir det skitjobbigt.
Lärarna tyckte jag var bra i matte för att jag klarade det när man skrev ner den. Enda huvudräkningen vi egentligen hade var att bevisa vi memorerat gångertabellen. Jag sög på det men läraren trodde jag var blyg.
En memorerad gångertabell är inte huvudräkning, det är en memorerad gångertabell...
Ja. Men handlar det inte om sifferminne? Vilket är vad jag försöker få fram.
Så alltså, jag kunde vara bra på matte utan att kunna gångertabellen.
Det verkar som att en del av er är mycket bättre på huvudräkning än mig? Jag adderar inte gärna tal med mer än två siffror. Redan vid addition av tresiffriga tal vill jag helst ha miniräknare. Vid multiplikation bör ett av talen ha bara en siffra. Multiplikation av två tvåsiffriga tal är svårt att göra i huvudet för mig. Det verkar inte gå att göra utan att hålla flera tal i minnet samtidigt. Jag tappar bort mig och får börja om från början igen.
kiddie skrev:Ja. Men handlar det inte om sifferminne? Vilket är vad jag försöker få fram.
Jag är rätt övertygad om att sifferminne inte är nödvändigt, en del kan se tabellerna som bilder, andra som färger (finns troligen rätt många varianter till).
"28+37, hmmm, 20 och 30 blir 50. 50. 8, och 7.. blir.,. 5 över 10, 15. 15+50 blir.. 65."
"6372+3145.. 6+3 blir 9, 9000 för det andra verkar bli mindre än 1000. 3 och 1 fast det andra verkar bli över hundra så 5, 9500. 5+2, 9507. 70+40, tio över hundra, 9517."
"6372+3145.. 6+3 blir 9, 9000 för det andra verkar bli mindre än 1000. 3 och 1 fast det andra verkar bli över hundra så 5, 9500. 5+2, 9507. 70+40, tio över hundra, 9517."
Nu har ni bett om det tillräckligt länge...
Det är inte killen i videon som framför melodin.
Det är inte killen i videon som framför melodin.
Cyan skrev:"28+37, hmmm, 20 och 30 blir 50. 50. 8, och 7.. blir.,. 5 över 10, 15. 15+50 blir.. 65."
Tänkte nu förutom ovan nämnda "metod", även att jag brukar nog friskt köra med: 28 + 37 = (30 - 2) + 37 = (30 + 37) -2 = 67 -2 = 65 (Detta kanske jag använder för större tal, vet inte riktigt på rak arm).
Det andra exemplet skulle jag nog helt barbariskt köra som i skolans uppställning, fast från vänster till höger. Vilket torde bli knepigt ibland - trasslet i detta fall blir ju 72 + 45, där kan man ju ha tur så att man får det att fungera det på något sätt.
/notwoodstock
- notwoodstock
Räknar man från höger till vänster så kan man hantera överslagssiffror i flykten så att säga. Kikar man på binär division osv så ser man en del intressanta fenomen.
- plåtmonster
plåtmonster skrev:Räknar man från höger till vänster så kan man hantera överslagssiffror i flykten så att säga. Kikar man på binär division osv så ser man en del intressanta fenomen.
Det känns fel att räkna från höger till vänster för mig.
/notwoodstock
- notwoodstock
Återgå till Intressanta intressen