"Uncomfortably numb"

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

"Uncomfortably numb"

Inläggav notwoodstock » 2013-12-24 8:55:29

Jag med schizofreni, extrem sådan.

Men med sjukdomsinsikt.

Och nu antagligen Asperger.

Har kommit på att jag går genom en tillvaro som min "buddistiske vårdkontakt" menade var med inslag av "fenomen". Och ibland så blir det så extremt att jag inte klarar det utan sjukhusinläggning.

Och liksom i Pink Floyds "The Wall", så lever man då faktiskt ofta som "comfortably numb". Men när de moraliska aspekterna kommer med i sammanhanget så är det ju egentligen "uncomfortably numb" som man är.

Det är ju otäckt när man är osäker på om den yttre verkligheten ändrar sig. (psykos)

Min verkar halvt vara under kontroll. :-) :-(

/notwoodstock
notwoodstock

Anslöt: 2013-12-22

"Uncomfortably numb"

Inläggav antonius » 2013-12-24 9:22:25

notwoodstock skrev:Och liksom i Pink Floyds "The Wall", så lever man då faktiskt ofta som "comfortably numb". Men när de moraliska aspekterna kommer med i sammanhanget så är det ju egentligen "uncomfortably numb" som man är.

Men i "the wall" filmen, så ger ju Bob Geldofs karaktär intrycket av att han har fått ngt så att han känner sig "comfortly numb" alltså på svenska blir det väl typ "komfortabelt avtrubbad" samt att han vill fortsätta vara där, men budskapet och sensmoralen antyder väl att man inte ska vara i den "komfort zonen" för länge och det är väl också budskapet i låten "Comfortly Numb". Som jag fattat det... :-)063
antonius

Anslöt: 2012-12-06

"Uncomfortably numb"

Inläggav notwoodstock » 2013-12-24 9:39:34

antonius skrev:
notwoodstock skrev:Och liksom i Pink Floyds "The Wall", så lever man då faktiskt ofta som "comfortably numb". Men när de moraliska aspekterna kommer med i sammanhanget så är det ju egentligen "uncomfortably numb" som man är.

Men i "the wall" filmen, så ger ju Bob Geldofs karaktär intrycket av att han har fått ngt så att han känner sig "comfortly numb" alltså på svenska blir det väl typ "komfortabelt avtrubbad" samt att han vill fortsätta vara där, men budskapet och sensmoralen antyder väl att man inte ska vara i den "komfort zonen" för länge och det är väl också budskapet i låten "Comfortly Numb". Som jag fattat det... :-)063

Jo, jag tillstår att jag ägde CD'erna och såg nog filmen, men är inte så insatt i originalbudskapet.

Men jag är också nyfiken på "väggen" - har sett bilder på scenversionen när en stor vägg av tomma lådor rasar. Och med schizofreni så kan man hamna i den situationen, och vill ha tillbaka denna vägg. Sorgligt nog så skulle jag också vilja ha tillbaka "The Wall" CD-skivorna - min granne lånade dom, fick stroke och dog ("ömkligt"). :-(

/notwoodstock
notwoodstock

Anslöt: 2013-12-22

"Uncomfortably numb"

Inläggav antonius » 2013-12-24 11:28:13

notwoodstock skrev:Jo, jag tillstår att jag ägde CD'erna och såg nog filmen, men är inte så insatt i originalbudskapet.

Men jag är också nyfiken på "väggen" - har sett bilder på scenversionen när en stor vägg av tomma lådor rasar. Och med schizofreni så kan man hamna i den situationen, och vill ha tillbaka denna vägg. Sorgligt nog så skulle jag också vilja ha tillbaka "The Wall" CD-skivorna - min granne lånade dom, fick stroke och dog ("ömkligt").

/notwoodstock

Dom finns på Youtube:

antonius

Anslöt: 2012-12-06

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in