Aspergers och ADHD

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Asperger + ADHD

Inläggav Smulpajen » 2011-09-24 0:13:16

Tiblan skrev:Även "normala" som är understimulerade blir rastlösa. En hund som är understimulerad blir ju rastlös och den får ju knappast dianogen Asperger... :D . Tror inte allt kan relateras till olika diagnoser.

Mjo, fast frågan är ju "Hur normalt är det att inte kunna sitta still i en halvtimme och lyssna på läraren utan att bli skakig i kroppen?". Det är inte rastlös, det är hyperaktivitet uppenbarligen, annars hade jag väl inte blivit så trött efteråt? -.^
Senast redigerad av Smulpajen 2011-09-24 0:24:17, redigerad totalt 1 gång.
Smulpajen

Anslöt: 2011-09-19

Inläggav Smulpajen » 2011-09-24 0:18:10

Miche skrev:Du behöver säkerligen någon form av stöd från skolan för att hantera dina problem, som du har det nu låter det som om dina studieresultat blir lidande pga dina problem och ska det inte behöva vara.

Vet skolledningen om din diagnos? Har du pratat med kuratorn? Om inte, gör det, de är skyldiga enligt lag att ge dig relevant hjälp.

Jag går på en väldigt bra skola, de hjälper mig väldigt mycket där. Självklart så vet de således om min diagnos (jag går ännu på gymnasiet, så de får rätt så automatiskt reda på det). Jag skulle inte vilja påstå att mina studieresultat blir lidande mer än att jag kanske inte presterar perfekt på prov. Jag erhåller som mest kunskap när jag läser och jag får därför ibland gå och iväg och läsa av läraren även fast denne undervisar. Det enda som egentligen är jobbigt är när jag måste skriva långa prov eller när jag måste sitta still och lyssna för länge utan att ha något att göra. Det som är jobbigt är hyperaktiviteten som blir resultatet och utmattningen som blir bieffekten.
Smulpajen

Inläggav Smulpajen » 2011-09-24 0:23:42

Vill även fråga här:
Hur fungerar blodsockret vid ADHD?

Sedan jag var liten har jag haft jättesvårt med blodsockernivån; direkt efter middag eller större måltid sjunker blodsockret blixtsnabbt och jag blir fruktansvärt sockersugen (det brukar inte direkt vara som så att jag känner för socker, men min kropp "kräver" socker). Detta kan ta sitt uttryck i att jag blir rastlös eller att det känns som om att det går små myror på insidan av min kropp. På senare tid har jag kommit på ett sätt att avvärja detta genom att äta en bit mörk choklad (det är en av de få sakerna som fungerar).

Jag har dock fortfarande problem med detta; exempelvis så kan jag inte äta godis (blodsockernivån blir för hög och jag mår verkligen "dåligt" av det - kan inte beskriva det på ett bättre sätt), jag kan dock äta andra saker som är söta, men inte lika söta som godis.
Blodsockret sjunker väldigt snabbt dessutom och jag får ibland "sugar crashes".

Jag har hört att detta ska vara ett vanligt problem vid ADHD, men jag frågar ändå om detta nu stämmer och om det kan ta sig ett sådant uttryck eller inte.
Smulpajen

Inläggav Tiblan » 2011-09-24 7:36:25

Smulpajen skrev:
Tiblan skrev:Även "normala" som är understimulerade blir rastlösa. En hund som är understimulerad blir ju rastlös och den får ju knappast dianogen Asperger... :D . Tror inte allt kan relateras till olika diagnoser.

Mjo, fast frågan är ju "Hur normalt är det att inte kunna sitta still i en halvtimme och lyssna på läraren utan att bli skakig i kroppen?". Det är inte rastlös, det är hyperaktivitet uppenbarligen, annars hade jag väl inte blivit så trött efteråt? -.^

När jag gick på högstadiet i 7'an och 8'an var min klass inte att leka med. Lärarnas stora fasa....*S*. I 9'an började vi med handarbete (virkning, stickning och broderi) på syslöjden och började smussla med detta under vanliga lektioner för att sedan göra det helt öppet. Helt plötsligt var klassen som en omvänd hand och vi lärde oss massor fast vi satt och handarbetade samtidigt. Inte alla höll på men väldigt många och det var tillräckligt för att lugna ner hela klassen. Något jag rekommenderar varmt. Funkade inte på alla lektioner men typ religion, geografi och samhällskunskap när man mest ska sitta och lyssna var det perfekt. Kan även tillägga att jag inte heller var lika trött efter skoldagen som jag varit tidigare.
Tiblan

Anslöt: 2009-08-13

Inläggav Sofia75 » 2011-09-27 0:35:11

Hehe, det hade i stort sett kunnat vara jag som skrev det där för många år sedan (vissa saker som t ex våldsutbrott hade jag inte). Jag brukade ta mig genom lektionerna vickandes på stolen och klottrandes på bänkar, böcker och anteckningsblock... Alla mina pennor var tuggade på av någon konstig anledning också. Jag pillade nog på allt. På prov i gymnasiet tror jag att jag brukade ha med mig något att äta (om jag äter samtidigt har jag lättare att koncentrera mig).

Jag ska snart göra utredning för as och adhd. Vet ju inte vad resultatet blir... *otålig att utredningen ska börja! hoppar upp och ner i huvudet*
Sofia75

Anslöt: 2011-09-04

Inläggav Rimbaudelaire » 2011-09-27 1:44:02

Ursäkta min ohövlighet, men jag läste igenom ditt inlägg lite fort och skummade bara igenom svaren du redan fått (förmodligen pga. ivrighet att svara innan jag tappar tråden, heh), varför det jag skriver kanske redan har kommit upp. Sedan ska jag klargöra att jag inte på något sätt är expert, men att jag har haft frågor liknande de du ställer här - och gjort mitt bästa att besvara dem. Så detta är min bild:

För det första är stereotypbilden av Asperger i många avseenden en väldigt förenklad bild av ett mycket komplext "syndrom". Hur människor med AS fungerar är väl egentligen ungefär lika enkelt att beskriva som hur NT-människor gör det - dvs. inte alls. Men kategorisering är nyttigt ibland, varför förstås olika symptom tagits fram för att så effektivt som möjligt kunna "isolera" och definiera människor som den ena typen eller den andra. Vad det innebär i praktiken är att det finns riktlinjer för hur en aspie "ska" vara i olika avseenden, men att de kan vara mer eller mindre extrema i hur mycket de stämmer överens med profilen. Om man har höga nivåer av överensstämmande i alla kategorier är man kanske närmare "full-out" autism än genomsnittliga aspies.

AD(H)D och Tourettes är närliggande diagnoser som aspergare väldigt ofta har stora drag av, eller rentav separat kan diagnostiseras med (framför allt det förstnämnda). Jag har själv ADD och AS, och jag känner igen mycket av det du skriver. Jag har också flera specialintressen, men det är ett av dem som kanske är mest påtagligt, och som tar upp avsevärt mycket mer tid och därför har större effekt på min vardag än de andra. Jag kan också bli helt uppsugen i någonting som absolut inte är relaterat till något av mina specialintressen (dessa ligger mestadels i det humanistiska och estetiska, men jag kan ändå bli totalt hypnotiserad av artiklar rörande t.ex. astro- eller kärnfysik, och sitta timmar i ända läsandes dessa, för att därefter återgå till mina ordinarie intressen).

Innan jag driver iväg alltför mycket kan jag sammanfatta med att jag tycker att du ska gå till NPU och överlägga med dem. Även om du inte tror dig passa in på ADHD-profilen kan du diagnostiseras med delar av diagnosen (t.ex. ADD, som i mitt fall). Lägg gärna fram dina tankar om huruvida du verkligen uppfyller tillräckligt med kriterier för att diagnostiseras med AS (om jag nu förstod dig korrekt), då de förmodligen är mycket kunnigare och bättre på att förklara än vad jag är. I vilket fall som helst bör du försöka få så mycket information, råd och hjälp som möjligt därifrån (då det oftast inte kommer automatiskt utan kräver att du engagerar dig, vilket det verkligen verkar som att du gör!) och att jag fick ADD-diagnosen ledde till att jag slutligen fick centralstimulerande (Concerta). De var lite försiktiga till en början och ville utesluta alla andra alternativ, då centralstimulerande - om jag förstått det rätt - kan förvärra de problem/hinder AS kan innebära för vissa Aspergerprofiler. Det har dock haft mycket bättre effekt än någon annan medicin jag provat på, och förhoppningsvis kan du också dra stor nytta av att diskutera de frågor du har med NPU - då det ger dem mycket bättre möjligheter att hjälpa dig att hjälpa dig själv.

Ursäkta om svaret var långrandigt (jag har en tendens att vara allt annat än koncis, och detta är mitt första inlägg på forumet), men jag hoppas att du fick ut någonting av det som du inte redan visste. Lycka till! :-)Happy

Tillägg: Problem med blodsocker har jag inte läst på så mycket om, men det skall tydligen vara väldigt vanligt, som du säger. Jag har dock inga konkreta tips mer än de som vanligen ges till människor med de problemen: att minska den procentuella andelen av energi som fås från kolhydrater (förmodligen framför allt snabba sådana), och ersätta det med fett, proteiner, fibrer, etc. Det finns nog kunskap även om detta på NPU, om du bestämmer dig för att gå dit.
Rimbaudelaire

Anslöt: 2011-09-27

Inläggav Zima33 » 2011-09-27 20:01:59

Rimbaudelaire skrev: Även om du inte tror dig passa in på ADHD-profilen kan du diagnostiseras med delar av diagnosen (t.ex. ADD, som i mitt fall).

ADD är inte delar av ADHD. ADD är det gamla namnet på ADHD-I.
Zima33

Anslöt: 2011-05-09

Inläggav slackern » 2011-09-27 21:40:05

Zima33 skrev:
Rimbaudelaire skrev: Även om du inte tror dig passa in på ADHD-profilen kan du diagnostiseras med delar av diagnosen (t.ex. ADD, som i mitt fall).

Kolla vilken kod ADD har i den svenska versionen utav ICD-10. Sen är ADHD-I den amerikanske förkortningen i DSM- 4 TR finns ett Svenskt namn för det med så den förkortningen du använder är Engelsk den korrekta benämningen om du använder den Svenska versionen utav DSM-4 TR är Uppmärksmahetsstörning/hyperaktivitet, huvudsakligen bristande uppmärksamhet.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Rimbaudelaire » 2011-09-27 22:04:51

Zima33 skrev:

Terminologin var inte av särskilt stor vikt för mitt budskap. Det viktiga är att TS inte tror att uteblivande hyperaktivitet utesluter möjligheten att få en diagnos. För övrigt är ADHD-I, och alltså ADD, just det jag syftade på. I och med att hyperaktivitet- och impulsivitetssymptomen för denna diagnos kan vara mer eller mindre nonexistensiella ser jag inte hur mitt användande var felaktigt - än mindre vilseledande. Tack för upplysningen dock! (även om jag inte är säker på att jag förstod, är lite för trött för att göra den bedömningen)
Rimbaudelaire

Inläggav slackern » 2011-09-27 22:08:40

Rimbaudelaire skrev:
Zima33 skrev:

Terminologin var inte av särskilt stor vikt för mitt budskap. Det viktiga är att TS inte tror att uteblivande hyperaktivitet utesluter möjligheten att få en diagnos. För övrigt är ADHD-I, och alltså ADD, just det jag syftade på. I och med att hyperaktivitet- och impulsivitetssymptomen för denna diagnos kan vara mer eller mindre nonexistensiella ser jag inte hur mitt användande var felaktigt - än mindre vilseledande. Tack för upplysningen dock! (även om jag inte är säker på att jag förstod, är lite för trött för att göra den bedömningen)

ADD finns som diagnos i den Svenska versionen utav ICD-10 så du har alldeles rätt att ADD finns som diagnos det var det jag försökte säga i mitt föregående inlägg. Så med andra ord är den korrekta termen i Sverige ADD och absolut inte ADHD-I.
slackern

Inläggav Zima33 » 2011-09-27 22:32:56

slackern skrev:
Zima33 skrev:

Kolla vilken kod ADD har i den svenska versionen utav ICD-10. Sen är ADHD-I den amerikanske förkortningen i DSM- 4 TR finns ett Svenskt namn för det med så den förkortningen du använder är Engelsk den korrekta benämningen om du använder den Svenska versionen utav DSM-4 TR är Uppmärksmahetsstörning/hyperaktivitet, huvudsakligen bristande uppmärksamhet.

Jag vet att det finns olika koder. :-)Happy
På mitt läkarutlåtande till F-kassan står koden för ADD. De andra har jag skrivit här: ni-som-har-bade-aspergers-och-adhd-add-vilken-typ-av-adhd-t21673.html

Uppmärksamhetsstörning/hyperaktivitet, huvudsakligen bristande uppmärksamhet= attention deficit hyperactivity disorder, predominately inattentive= ADHD-I.

Sverige är ju efter i allt och jag tycker det är fel att använda ADD när det egentligen heter ADHD-I. Folk tror att ADD är något helt annat än ADHD när det egentligen är samma sak.

P.S. Det är svårt att läsa ditt inlägg pga bristen på punkter (.). :wink:
Zima33

Anslöt: 2011-05-09

Inläggav slackern » 2011-09-27 22:48:54

Zima33 skrev:
slackern skrev:
Zima33 skrev:Kolla vilken kod ADD har i den svenska versionen utav ICD-10. Sen är ADHD-I den amerikanske förkortningen i DSM- 4 TR finns ett Svenskt namn för det med så den förkortningen du använder är Engelsk den korrekta benämningen om du använder den Svenska versionen utav DSM-4 TR är Uppmärksmahetsstörning/hyperaktivitet, huvudsakligen bristande uppmärksamhet.

Jag vet att det finns olika koder. :-)Happy
På mitt läkarutlåtande till F-kassan står koden för ADD. De andra har jag skrivit här: ni-som-har-bade-aspergers-och-adhd-add-vilken-typ-av-adhd-t21673.html

Uppmärksamhetsstörning/hyperaktivitet, huvudsakligen bristande uppmärksamhet= attention deficit hyperactivity disorder, predominately inattentive= ADHD-I.

Sverige är ju efter i allt och jag tycker det är fel att använda ADD när det egentligen heter ADHD-I. Folk tror att ADD är något helt annat än ADHD när det egentligen är samma sak.

P.S. Det är svårt att läsa ditt inlägg pga bristen på punkter (.). :wink:

Förlåt vad jag menar är att det är olika diagnos system som används och i ICD-10 heter det fortfarande ADD och det är WHO som ger ut den. Eller i Sverige är det Socialstyrelsen som har översatt den och publicerat. Så det blir extremt förvirrat att två olika diagnossystem används men det blir aldrig fel att säga ADD i Sverige. I och med att vi använder oss utav ICD-10. Annars kan man bara säga uppmärksamhetsstörning kärt barn har många namn ;)
slackern

Inläggav Hundralappen » 2011-09-27 22:56:17

Stereotypen är sådan. Själv har jag flera specialintressen och det går i vågor, ibland skissar jag som fan och sen har jag inget sug på flera månader.

Vissa här på forumet är diagnostiserade med både AS och ADHD och dom förklarar nog "hur det känns" bättre än mig så jag målar inte upp en bild av det. Det enda jag kan säga är att stereotypen av en aspergare oftast är fel

Där är några aspergare, som du ser är alla olika :-)Happy
Hundralappen

Anslöt: 2009-01-16

Inläggav Smulpajen » 2011-09-30 2:23:06

Rimbaudelaire: Tack för klargörandet, jag ska definitivt kolla upp det och även tänka på ADD-diagnosen som möjligt alternativ (jag gissade ju rätt förra gången, så varför inte en gång till?).
Smulpajen

Inläggav Rimbaudelaire » 2011-09-30 9:11:14

Smulpajen skrev:Rimbaudelaire: Tack för klargörandet, jag ska definitivt kolla upp det och även tänka på ADD-diagnosen som möjligt alternativ (jag gissade ju rätt förra gången, så varför inte en gång till?).

Det låter klokt. Lycka till! :)
Rimbaudelaire

Inläggav Flia » 2011-09-30 16:21:31

Jag har diagnos ADHD och misstänker själv AS.
När det gäller hyperaktiviteten kan den ofta vara dold, speciellt hos flickor.
Att t.ex. inte kunna låta bli att snurra med håret, pilla på naglarna o.s.v är också hyperaktivitet. När man blir äldre kan det övergå i rastlöshet.

Att dölja rastlöshet och hyperaktivitet kan leda till depression och ångest.

Jag hämtar det mesta av min ADHD-information från Russel Barkley's föreläsningar på YouTube och http://www.caddac.ca
Flia

Anslöt: 2008-11-28

Re: Asperger vs. ADHD

Inläggav Eyesonly » 2011-11-28 22:54:01

Känner också igen mig i den beskrivningen. Det förklarar varför jag ibland kan vilja gå in för något och sen när det tar emot så vill jag byta och göra något annat. Sen tar det nya emot och då vill jag byta igen. Utåt är jag inte särkilt överaktiv men psykiskt sätt så är det ibland ett kaos.
Eyesonly

Anslöt: 2006-11-05

Hur yttrar sig ADHD tillsammans med AS?

Inläggav Huggorm » 2013-12-22 23:33:51

På vilka sätt skiljer man sig åt om man förutom asperger även har ADD eller ADHD? Jag vet ju ungefär hur ADHD fungerar i vanlig fall, men hur blir det om man samtidigt har asperger?

Och inga länkar till wikipedia tack, förklara hellre med några egna ord så jag slipper sitta och läsa facktermer på engelska

Gripandekylig

Slog ihop tråden Hur yttrar sig ADHD tillsammans med AS? med tråden Asperger OCH ADHD
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav Sadistic » 2013-12-23 0:36:58

låt oss prata om jonglering och bollar!

Asperger föredrar att bara hålla på med en boll, och man blir jätte insatt och duktig just på den bollen. All fokus på den ENDA bollen!

ADHD då är det skitkul att hålla på med flera bollar, mer desto roligare.

och i kombination av båda.. så försöker man hålla koll på alla bollar, lika mycket som den där enda bollen. och tadaaa, utbränd.

det är iafl min syn på det ._.
Sadistic

Anslöt: 2013-12-09

Inläggav slackern » 2013-12-23 0:47:03

Sadistic skrev:låt oss prata om jonglering och bollar!

Asperger föredrar att bara hålla på med en boll, och man blir jätte insatt och duktig just på den bollen. All fokus på den ENDA bollen!

och i kombination av båda.. så försöker man hålla koll på alla bollar, lika mycket som den där enda bollen. och tadaaa, utbränd.

Nja ingär även i ADHD att ha problem att ha flera bollar i luften. Du vet uppmärksamhetsstörning.
slackern

Inläggav Sadistic » 2013-12-23 0:53:20

slackern skrev:
Sadistic skrev:låt oss prata om jonglering och bollar!

Nja ingär även i ADHD att ha problem att ha flera bollar i luften. Du vet uppmärksamhetsstörning.

Det är lite det jag menar, det går ju inte riktigt att hålla sig till en boll.
Sadistic

Anslöt: 2013-12-09

Inläggav ninegirl » 2013-12-23 1:21:53

Undrar även jag hur man kombinerar ... Har endast AS-diagnosen..
ninegirl

Anslöt: 2010-10-14

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in