AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Har du en IQ >=125?

IQ 100-120
77
29%
IQ 120-125
41
15%
IQ 125-130
64
24%
Mensamedlem
30
11%
IQ >140
55
21%

Antal röster : 267

Inläggav Neurofunk » 2013-12-22 0:26:30

Vill komplettera mitt föregående inlägg. Min IK på 137 fastställdes i samband med min AS-utredning, alltså inget billigt IK-test man gjort på nätet som man funnit via Google som kostade 50kr att få göra.
Neurofunk

Anslöt: 2013-12-09

Inläggav Huggorm » 2013-12-22 0:35:01

Problemet med de övervakade mensatesten är ju att de bara går till 135, vi som har högre får inte veta våra exakta resultat :-)006
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav slackern » 2013-12-22 0:43:54

Huggorm skrev:Problemet med de övervakade mensatesten är ju att de bara går till 135, vi som har högre får inte veta våra exakta resultat :-)006

Om du har så hög som du påstår borde du känna till det här. Gå till dom gör ditt test och kom och snacka sedan. Om du nu är så smart som du påstår varför har du då ett så pass okvalisiferat yrke? Då borde du åtminstone vara elingenjör. Så tyvärr har jag svårt att tro på dig.

The Prometheus Society is a very exclusive high-IQ society.

Mensa, perhaps the most well-known high-IQ society worldwide, selects for the top 2% in general intelligence (approximately two standard deviations above the norm). One person in fifty would theoretically qualify for Mensa. The Prometheus Society, however, discriminates at the 99.997th percentile, which equates to "1 in 30,000" (four standard deviations above the norm).

Our members have the kind of extreme intelligence that often makes it difficult to find understanding and intellectual camaraderie in the general population. Prometheus attempts to provide some of that.

Membership in the Society is open to anyone who has received a score on an accepted IQ test that is equal to or greater than that received by the highest one thirty thousandth of the general population. The Prometheus Society is a world nonprofit organization. We currently have approximately 120 members worldwide. Our members represent over two dozen countries around the world and come from all walks of life.

Interested? Peruse our site to learn more about us--our history, our activities, our journal, etc.. If you qualify and choose to join or subscribe, you would be welcomed into a community unlike any other.

We thank you for your interest.

- See more at: http://prometheussociety.org/cms/#sthash.xDKbe0OL.dpuf

http://prometheussociety.org/cms/
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Gripandekylig » 2013-12-22 0:52:39

slackern skrev:Om du nu är så smart som du påstår varför har du då ett så pass okvalisiferat yrke? Då borde du åtminstone vara elingenjör. Så tyvärr har jag svårt att tro på dig.

Jag anser inte att ett resultat på ett IQ-test nödvändigtvis behöver visa hur "smart" man är och jag anser heller inte att varesig ens intelligenskvot eller ens "smarthet" allena avgör hur kvalificerat arbete man skaffar sig. Jag framför alltså inte den här argumentationen för att försvara någons intelligens alltså, utan bara för att markera att ens IQ inte nödvändigtvis avgör vilket jobb man har.

Jag gjorde för övrigt en ny neuropsykiatrisk utredning (i en något koncentrerad form) i förra veckan som ett led i en medicinsk forskningsstudie om autismspektrumdiagnostik där jag fick göra delar av WAIS IV. Tidigare har jag ju använt III:an men det ska bli intressant att veta om det skiljer sig något markant. Jag kan uppdatera här senare om jag får veta resultatet, men det är inte helt säkert att jag får det eftersom syftet var att kvalitetssäkra studien snarare än att diagnosticera mig.
Gripandekylig

Anslöt: 2012-12-27

Inläggav kiddie » 2013-12-22 0:55:04

Jag skulle vilja smyga in på deras träffar om de har såna och se hur de är som människor. Det vore intressant.

Något jag märkt när jag kollar på de runtom mig som är smartare än mig så finns det ingen av dem som är ett dugg kreativ utom möjligtvis en (som har totalrenoverat sitt hus efter eget huvud och smak). De som ligger runt min egen intelligens och lite under är fan så mycket mer kreativa.

Är det en slump? Eller blir man för smart för sitt eget bästa?
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav slackern » 2013-12-22 0:58:27

Gripandekylig skrev:
slackern skrev:Om du nu är så smart som du påstår varför har du då ett så pass okvalisiferat yrke? Då borde du åtminstone vara elingenjör. Så tyvärr har jag svårt att tro på dig.

Jag anser inte att ett resultat på ett IQ-test nödvändigtvis behöver visa hur "smart" man är och jag anser heller inte att varesig ens intelligenskvot eller ens "smarthet" allena avgör hur kvalificerat arbete man skaffar sig. Inte för att försvara någons intelligens alltså, utan bara för att markera att ens IQ inte avgör vilket jobb man har. Jag gjorde för övrigt en ny neuropsykiatrisk utredning (i en något koncentrerad form) i förra veckan som ett led i en medicinsk forskningsstudie om autismspektrumdiagnostik där jag fick göra delar av WAIS IV.

Tidigare har jag ju använt III:an men det ska bli intressant att veta om det skiljer sig något markant. Jag kan uppdatera här senare om jag får veta resultatet, men det är inte helt säkert att jag får det eftersom syftet var att kvalitetssäkra studien snarare än att diagnosticera mig.

Men det var bara delar du har fått göra utav fyran? Så då kan du bara jämföra dom bitarna du får göra och inte hela rakt av?

Men vad jag har förstått så påstår Huggorm att han är medlem i Mensa eller har gjort deras test. Men att han är smartare än 135. Jag har bara otroligt svårt att tro att en med sådana resultat inte har studerat vidare och arbetar som raketforskare.
slackern

Inläggav kiddie » 2013-12-22 1:07:32

Beror väl på vilket sätt man är smart på. Trots att jag testar relativt bra så är jag jättedålig på matte. Matte behövs till alla högre utbildningar nästan. Och har man någon annan svaghet kan den ju också slå hårt. Eller så orkar man inte med att ha folk runtomkring sig. Jag kan se en massa orsaker. Sedan kanske man inte har intresset, jag menar man måste ju ha en passion för något för att bli bra på det oberoende av IQ.
kiddie
Inaktiv

Inläggav Gripandekylig » 2013-12-22 1:16:29

kiddie skrev:Något jag märkt när jag kollar på de runtom mig som är smartare än mig så finns det ingen av dem som är ett dugg kreativ utom möjligtvis en (som har totalrenoverat sitt hus efter eget huvud och smak). De som ligger runt min egen intelligens och lite under är fan så mycket mer kreativa.

Menar du smart så som i högt IQ eller smart så som i att de subjektivt uppfattas som smarta p.g.a. allmänbildning eller av andra orsaker?

Generellt är det ju så att exempelvis skolgång i alltför auktoritär stil hämmar en individs kreativitet samtidigt som den förser individen med mer kunskap. Det är ju lite det kortet vi svenskar får spela på den internationella arbetsmarknaden om vi ska behålla vår nuvarande livsstil i förhållande till traditionella u-länder som nu rest sig. I Indien må man ha långt fler dubbelexaminerade ingenjörer än den svenska populationen men huruvida de lärt sig att tänka själva eller ej är en annan fråga.

Se på produkterna av Sovjetunionens undervisningskultur som ett gott exempel. Fritt tänkande är viktigt för att få arbetskraften att jobba innovativt, självständigt och i övrigt kreativt vilket främjar samhällets produktivitet och konkurrenskraft på sätt som gör militärt drillad personal i länder med traditionellt mer auktoritära utbildningsväsenden, trots sin i vissa fall överlägsna utbildningsnivå, underlägsen och långt mindre eftertraktad.

Med det sagt ska man ju inte negligera sin utbildning bara för att man är svensk, tvärtom. Vi har en hög levnadskostnad i vårt efter-efterkoloniala land och det är billigare att anlita okvalificerad arbetskraft utomlands ifrån så vill man säkra sin inkomst gör man rätt i att skaffa sig en god akademisk utbildning och att bevara sitt kreativa sinne.

Slackern skrev:Men det var bara delar du har fått göra utav fyran? Så då kan du bara jämföra dom bitarna du får göra och inte hela rakt av?

Ja, jag tror det i alla fall för det tog inte så lång tid utan hela testet var gjort på ungefär 4 timmar så då måste det nästan ha varit ett antal utvalda delar. Men det kanske ändå är så de brukar jobba? Man kanske väljer ut olika delar för att variera testet och minska förutsägbarheten och riskerna att korrumpera testet genom förberedelse. Vi får se helt enkelt vad jag får höra från forskarna.
Slackern skrev:Men vad jag har förstått så påstår Huggorm att han är medlem i Mensa eller har gjort deras test. Men att han är smartare än 135. Jag har bara otroligt svårt att tro att en med sådana resultat inte har studerat vidare och arbetar som raketforskare.

Okej. Ja alltså som sagt tror jag inte att just ett mensatest ger någon rättvisande fingervisning om vad man kan arbeta med. Jag anser att testerna är ganska bristfälliga. Ser man exempelvis till många av de här i forumet som är arbetslösa så finns det vad jag har märkt flera stycken som verkar vara riktigt smarta.

kiddie skrev:Sedan kanske man inte har intresset, jag menar man måste ju ha en passion för något för att bli bra på det oberoende av IQ.

Ja precis.
Gripandekylig

Inläggav slackern » 2013-12-22 1:28:34

Gripandekylig skrev:
Slackern skrev:Men det var bara delar du har fått göra utav fyran? Så då kan du bara jämföra dom bitarna du får göra och inte hela rakt av?

Ja, jag tror det i alla fall för det tog inte så lång tid utan hela testet var gjort på ungefär 4 timmar så då måste det nästan ha varit ett antal utvalda delar. Men det kanske ändå är så de brukar jobba? Man kanske väljer ut olika delar för att variera testet och minska förutsägbarheten och riskerna att korrumpera testet genom förberedelse. Vi får se helt enkelt vad jag får höra från forskarna.
Slackern skrev:Men vad jag har förstått så påstår Huggorm att han är medlem i Mensa eller har gjort deras test. Men att han är smartare än 135. Jag har bara otroligt svårt att tro att en med sådana resultat inte har studerat vidare och arbetar som raketforskare.

Okej. Ja alltså som sagt tror jag inte att just ett mensatest ger någon rättvisande fingervisning om vad man kan arbeta med. Jag anser att testerna är ganska bristfälliga. Ser man exempelvis till många av de här i forumet som är arbetslösa så finns det vad jag har märkt flera stycken som verkar vara riktigt smarta.

När jag gjorde min utredning så var WAIS III uppdelad under flera testtillfällen och olika långa intervaller några gånger var det maratonpass på 3 timmar åt gången andra gånger var det bara under ett par timmar. Men sammantaget var det betydligt mycket längre än 4 timmar.

Jag håller med dig att Mensa tester inte alls mäter generell IK utan det mäter ju faktiskt bara logiskt tänkande och utelämnar så otroligt mycket mer. Så jag håller med om att det är missvisande. Men det mäter trotts allt logiskt tänkande och då borde Huggorm vara raketforskare.
slackern

Inläggav kiddie » 2013-12-22 1:32:36

Gripandekylig skrev:Menar du smart så som i högt IQ eller smart så som i att de subjektivt uppfattas som smarta p.g.a. allmänbildning eller av andra orsaker?

Jag menar främst de som gör bra ifrån sig på IQ-test, sedan har jag väl kilat in en och annan som jag anser är i samma klass men otestad. Men jag brukar ha rätt bra koll vilka som testar högt om jag känner dem bra.
kiddie
Inaktiv

Inläggav Gripandekylig » 2013-12-22 2:01:05

slackern skrev:När jag gjorde min utredning så var WAIS III uppdelad under flera testtillfällen och olika långa intervaller några gånger var det maratonpass på 3 timmar åt gången andra gånger var det bara under ett par timmar. Men sammantaget var det betydligt mycket längre än 4 timmar.

Jo precis så var det för mig med under min vanliga neuropsykiatriska utredning med WAIS-III inom vården där utredningen visade på Asperger, så det är nog bara delar utav ett komplett WAIS-IV-test jag gjort nu under forskningsstudien. Mer om den finns f.ö. att läsa i tråden: Medicinskt experiment.

kiddie skrev:Jag menar främst de som gör bra ifrån sig på IQ-test, sedan har jag väl kilat in en och annan som jag anser är i samma klass men otestad. Men jag brukar ha rätt bra koll vilka som testar högt om jag känner dem bra.

Okej. Ja det finns ju många andra parametrar som spelar in också i fråga om kreativitet. Jag är betydligt kreativare när jag är mindre deprimerad exempelvis, och det är nog någonting som stämmer för de flesta. Barn brukar ju också vara mer kreativa, även fast deras hjärnor inte är lika utvecklade som vuxnas. Det har ju även bedrivits kliniska experiment om att främja sin kreativitet med vissa psykoaktiva substanser.

Hederligt bondvett säger ju i alla fall att, om man inte passar sig kan det fria tänkandet stängas in i en box vars väggar består av "vetande". Fast IQ mäter väl inte just vetande utan mer logik så därmed torde kanske den boxens väggar vara något mer flexibla? Oj nu gick nog det abstrakta resonemanget vilse utanför min kl 01:01-box i alla fall.
Gripandekylig

Inläggav kiddie » 2013-12-22 2:09:49

Kreativitet bygger ju mycket på att man bryter invanda mönster och ser andra vägar. Om man är hyfsat smart och logisk kanske man har en förmåga att välja den mest logiska vägen. Man kanske inte riktigt gillar knäppa och annorlunda alternativ. Fast ser man till vetenskapliga teorier, de som varit mer banbrytande, så är ju det också en sorts kreativitet, eller? Eller handlar det bara om att se sanningen? Se det logiska trots att det inte följer den sociala normen?

Kom tillbax kl 4 så talar vi mer! :P Alla sover så himla tidigt på detta forum!!!
kiddie
Inaktiv

Re: AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Asperger76 » 2013-12-22 2:24:54

Spinner vidare med kiddie. För att hitta nya vägar och tankar måste man tänka annorlunda. Jag har tyvärr inte förmågan att göra det, däremot är jag väldigt bra på att tala om när andra gör eller tänker fel enligt vedertagna modeller. Jag har "testat mig positivt" hos mensa för flera år sedan, har enligt WAIS III över 135, men pga min bristande kreativitet och ständigt närvarande depression åstadkommer jag ändå inget. Fram för kreativitet, och låt oss hitta en skala som mäter och hyllar den istället för att jäsa över hjärnor som är hopplöst fastkörda i diket!
Asperger76

Anslöt: 2013-04-10

Inläggav Angelic Fruitcake » 2013-12-22 22:14:48

Vill bara göra ett litet inlägg om det här med AS och högre intelligens. Eftersom en AS-diagnos exkluderar alla med IQ under 70 kommer AS-gruppen som helhet ha högre intelligens än normalbefolkningen. På så vis har Aspergare definitionsmässigt högre intelligens (eller IQ om man så vill). Skulle man eliminera förståndshandikappade från normalbefolkningen borde det vara jämnt skägg, även om autism ofta kan innebära toppar och dalar inom begåvningsprofilen.
Angelic Fruitcake

Anslöt: 2010-05-21

Inläggav Huggorm » 2013-12-22 22:25:52

slackern skrev:
Huggorm skrev:Problemet med de övervakade mensatesten är ju att de bara går till 135, vi som har högre får inte veta våra exakta resultat :-)006

Om du har så hög som du påstår borde du känna till det här. Gå till dom gör ditt test och kom och snacka sedan. Om du nu är så smart som du påstår varför har du då ett så pass okvalisiferat yrke? Då borde du åtminstone vara elingenjör. Så tyvärr har jag svårt att tro på dig.

Om man är smart kanske man har andra mål i livet än att ha ett flashigt jobb? I tillägg passar studiemetoder och högskolemiljöer min aspergerpersonlighet extremt dåligt.

Om du inte tror mig kan jag scanna diplomet. Fast en ytterligare anledning till att jag inte är ingenjör är att jag är väldigt lat också, så jag vet inte riktigt...
Huggorm

Inläggav Huggorm » 2013-12-22 22:31:22

kiddie skrev:Jag skulle vilja smyga in på deras träffar om de har såna och se hur de är som människor. Det vore intressant.

Något jag märkt när jag kollar på de runtom mig som är smartare än mig så finns det ingen av dem som är ett dugg kreativ utom möjligtvis en (som har totalrenoverat sitt hus efter eget huvud och smak). De som ligger runt min egen intelligens och lite under är fan så mycket mer kreativa.

Jag tror du har gjort en riktig iakttagelse. För att ha hög IQ måste man ha ett väldigt logiskt och konkret sätt att tänka. De flesta riktigt kreativa verkar tänka på ett mera abstrakt sätt. Två olika personlighetstyper helt enkelt. Men när det gäller att renovera hus så har ju faktiskt jag byggt mitt alldeles själv trots mensamedlemskap...
Huggorm

Re: Sv: AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Asperger76 » 2013-12-22 22:31:32

Angelic Fruitcake skrev:Vill bara göra ett litet inlägg om det här med AS och högre intelligens. Eftersom en AS-diagnos exkluderar alla med IQ under 70 kommer AS-gruppen som helhet ha högre intelligens än normalbefolkningen. På så vis har Aspergare definitionsmässigt högre intelligens (eller IQ om man så vill). Skulle man eliminera förståndshandikappade från normalbefolkningen borde det vara jämnt skägg, även om autism ofta kan innebära toppar och dalar inom begåvningsprofilen.

Skönt med folk som kan sin statistik! :-)
Asperger76

Anslöt: 2013-04-10

Inläggav slackern » 2013-12-22 22:33:47

Huggorm skrev:
slackern skrev:

Om man är smart kanske man har andra mål i livet än att ha ett flashigt jobb? I tillägg passar studiemetoder och högskolemiljöer min aspergerpersonlighet extremt dåligt.

Om du inte tror mig kan jag scanna diplomet. Fast en ytterligare anledning till att jag inte är ingenjör är att jag är väldigt lat också, så jag vet inte riktigt...

Det går alldeles utmärkt att plugga på distans. Finns massa högskoleutbildningar på distans. Arbetar man t.ex som elngenjör brukar det i regel vara betydligt mycket friare än elmontör. Så tyvärr köper inte jag det argumentet.
slackern

Inläggav Huggorm » 2013-12-22 22:39:06

slackern skrev:Det går alldeles utmärkt att plugga på distans. Finns massa högskoleutbildningar på distans. Arbetar man t.ex som elngenjör brukar det i regel vara betydligt mycket friare än elmontör. Så tyvärr köper inte jag det argumentet.

För det första gick jag ett yrkesprogram på gymnasiet, så jag saknar både vissa mattekurser samt fysik och kemi för att bli behörig. Dessa måste läsas in först. För det andra finns det väldigt få ingenjörsutbildningar på distans, och framför allt inom el eller elektronik. För det tredje är det inget fel på att vara elektriker, det kan vara ett varierande jobb där man kan vara på allt från lägenheter till oljeplattformar och dessutom tjänar jag jäkligt mycket pengar.
Huggorm

Inläggav slackern » 2013-12-22 22:40:38

Huggorm skrev:
kiddie skrev:Jag skulle vilja smyga in på deras träffar om de har såna och se hur de är som människor. Det vore intressant.

Jag tror du har gjort en riktig iakttagelse. För att ha hög IQ måste man ha ett väldigt logiskt och konkret sätt att tänka. De flesta riktigt kreativa verkar tänka på ett mera abstrakt sätt. Två olika personlighetstyper helt enkelt. Men när det gäller att renovera hus så har ju faktiskt jag byggt mitt alldeles själv trots mensamedlemskap...

Abstrakt tänkande är extremt viktigt när det gäller IQ. Korkade människor brukar ha extremt svårt med abstrakt tänkande.

Vi använder beteckningen svagbegåvad för barn som har
avsevärda brister i förmågan till abstrakt tänkande, men som
faller inom normalvariationen (IQ-intervallet 70–85). I vissa
andra sammanhang används beteckningen synonymt med lätt
förståndshandikapp [6]. Man kan på goda grunder anta att ca
15 procent av svenska skolbarn skulle få ett testresultat inom
detta IQ-intervall. Flertalet av dessa tillhör förmodligen
gruppen svagbegåvade. De har påtagliga brister i förmågan
till abstrakt tänkande, men inte så stora som barnen med lind-
rigt förståndshandikapp. Barn som får en IQ på ca 70 eller mer
räknas som normalbegåvade. De ska alla undervisas inom den
vanliga grundskolan och utifrån föreställningen att alla barn i
den normalbegåvade gruppen har samma kognitiva förutsätt-
ningar.

http://www.syvi.se/dokument/pda24637.pdf
slackern

Inläggav slackern » 2013-12-22 22:48:16

Huggorm skrev:
slackern skrev:Det går alldeles utmärkt att plugga på distans.Finns massa högskoleutbildningar på distans. Arbetar man t.ex som elngenjör brukar det i regel vara betydligt mycket friare än elmontör. Så tyvärr köper inte jag det argumentet.

För det första gick jag ett yrkesprogram på gymnasiet, så jag saknar både vissa mattekurser samt fysik och kemi för att bli behörig. Dessa måste läsas in först. För det andra finns det väldigt få ingenjörsutbildningar på distans, och framför allt inom el eller elektronik. För det tredje är det inget fel på att vara elektriker, det kan vara ett varierande jobb där man kan vara på allt från lägenheter till oljeplattformar och dessutom tjänar jag jäkligt mycket pengar.

Varsågod här har du flertalet. När du gick på gymnasiet fick väll alla högskolebehörighet?

http://www.distansutbildningar.se/ingenjoer___7__.html
slackern

Inläggav slackern » 2013-12-22 22:58:16

Huggorm skrev:

Här har du att det är abstrakt tänkande som har skapat den berömda Flynn-effekten.

Leopold redovisar det hon kan förväntas redovisa: vi får läsa lite om intelligens­testernas historia och lite om den kritik som riktats mot dem. Hon nämner Flynn-effekten: människor över hela världen blir allt bättre på abstrakt tänkande, vilket gör att IQ-testernas resultat kryper uppåt med en halv poäng per år.

https://www.gp.se/kulturnoje/recensione ... an?m=print
slackern

Inläggav Huggorm » 2013-12-22 23:01:38

slackern skrev:Varsågod här har du flertalet. När du gick på gymnasiet fick väll alla högskolebehörighet?

http://www.distansutbildningar.se/ingenjoer___7__.html

Högskolebehörighet räcker inte, många utbildningar kräver att man läst vissa kurser.
Kul lista du hittade. Den allra första utbildningen, mariningenjören, påbörjade jag faktiskt i höstas. Det är ingen riktig distansutbildning, man måste samlas på någon av fyra orter i landet men läraren står på distans håller sina föredrag via video. Två-tre dagar i veckan var eget arbete, det gick alltid ut på att skapa föredrag som man sedan fick presentera för sina klasskamrater runt om i landet. Fullständigt värdelöst upplägg, så jag hoppade av efter någon månad. I tillägg är det en YH-utbildning, alltså ingen riktig ingenjörsutbildning.

Men är du inte långt ifrån trådens ämne nu?
Huggorm

Inläggav Huggorm » 2013-12-22 23:03:55

slackern skrev:
Huggorm skrev:

Här har du att det är abstrakt tänkande som har skapat den berömda Flynn-effekten.

Leopold redovisar det hon kan förväntas redovisa: vi får läsa lite om intelligens­testernas historia och lite om den kritik som riktats mot dem. Hon nämner Flynn-effekten: människor över hela världen blir allt bättre på abstrakt tänkande, vilket gör att IQ-testernas resultat kryper uppåt med en halv poäng per år.

https://www.gp.se/kulturnoje/recensione ... an?m=print

Jaja, "abstrakt tänkande" var kanske fel ordval. Ologiskt tänkande kanske är bättre. Sedan finns det faktiskt artister som har hög IQ också, bland annat har jag för mig att Madonna ligger riktigt högt.
Huggorm

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in