CPU-användn 100%, är det ok?
39 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
När det tar 100% av CPU på min dator brukar det vara antingen explorer el "Systemets väntep". Känns som att byta sajt är nästan oöverstigligt jobbigt för datorn.
Bara att stänga av datorn tycks också vara mycket jobb och ta väldigt lång tid.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:21:53, redigerad totalt 1 gång.
Alien skrev:När det tar 100% av CPU på min dator brukar det vara antingen explorer el "Systemets väntep". Känns som att byta sajt är nästan oöverstigligt jobbigt för datorn.
"Systemets väntep" är lugnt. Ju högre den är desto mer "ledig" är datorn, den i princip väntar.
"Explorer" är värre. Det är den processen som bland annat hanterar skrivbordet, aktivitetslistan och startmenyn. Pröva att starta om den. Ta upp Task manager (Ctrl+Shift+Esc) och högerklick + avsluta process på explorer.exe. Sedan startar du den igen enligt det jag skrev <a target="_blank" href="http://www.aspergerforum.se/tom-skarm-ingen-startmeny-t5816.html?highlight=explorer">här</a>.
Om det inte hjälper och du har en stund över så kolla igenom <a href="http://www.google.se/search?hl=sv&client=firefox&rls=FlockInc.%3Aen-US%3Aofficial&hs=imG&q=xp+explorer.exe+cpu&btnG=S%C3%B6k&meta=">den här googlingen</a>.
Om explorer ligger och rusar så klart att det tar kräm från allt annat i datorn, inklusive surfandet som alltid har hög prioritet i Windows.
/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 14:21:53, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Jahaaaaaaaaa Säg den lycka som varar länge. I morse så var svchost.exe igång igen uppåt 100-strecket....
Nån som har en sån där voodoo-docka i form av Bill Gates?
/Barracuber
Nån som har en sån där voodoo-docka i form av Bill Gates?
/Barracuber
- barracuber
Kvasir skrev:Prova att gå igenom listan på services och stäng av alla du inte behöver, och stäng av autostart på dem också.
Tack. Japp ska bli när tillfälle ges. Och just svchost.exe går alltid att döda utan problem eftersom det alltid finns flera igång.
/Barracuber
- barracuber
barracuber skrev:Kvasir skrev:Prova att gå igenom listan på services och stäng av alla du inte behöver, och stäng av autostart på dem också.
Tack. Japp ska bli när tillfälle ges. Och just svchost.exe går alltid att döda utan problem eftersom det alltid finns flera igång.
/Barracuber
Men bara för att det finns flera så gör de inte samma sak. Däremot är det nog så att de oftast är ganska ofarligt att döda dem, för de viktiga går igång igen automatiskt.
Varje svchost-process är värdprocess för ett antal service-DLLer, så om man slår ihjäl en svchost-process så stoppar man en eller flera services, vilket kan vålla problem eller inte, beroende på vilken service man stängde av.
En annan sak värd att kolla kan vara att att alla processerna verkligen heter svchost, och inte något förvillande likt. När jag gick igenom min processlista en gång upptäckte jag att spool-processen hette spoolsvc och inte inte spoolsv, som den ska heta. Efter lite googlande kom jag fram till att det var något virus som var känt för att skapa falska sådana processer med sådana namn.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:21:53, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir skrev:barracuber skrev:Kvasir skrev:Prova att gå igenom listan på services och stäng av alla du inte behöver, och stäng av autostart på dem också.
/Barracuber
Men bara för att det finns flera så gör de inte samma sak. Däremot är det nog så att de oftast är ganska ofarligt att döda dem, för de viktiga går igång igen automatiskt.
Varje svchost-process är värdprocess för ett antal service-DLLer, så om man slår ihjäl en svchost-process så stoppar man en eller flera services, vilket kan vålla problem eller inte, beroende på vilken service man stängde av.
En annan sak värd att kolla kan vara att att alla processerna verkligen heter svchost, och inte något förvillande likt. När jag gick igenom min processlista en gång upptäckte jag att spool-processen hette spoolsvc och inte inte spoolsv, som den ska heta. Efter lite googlande kom jag fram till att det var något virus som var känt för att skapa falska sådana processer med sådana namn.
Bra tips. Synd bara att man (åtmistone jag den här gången) inte hinner eller orkar kolla upp allt man borde utan mer eller mindre handlar i panik, ifall man är ur balans när det händer - stressad, utsliten, trött, ångestfull, you name it.
Jag lever inte som jag lär! Det är alltid jag som säger till andra att bara sätta sig vid en dator när man är utvilad och harmonisk.
Ett liknande exempel som dina: Alien gjorde mig uppmärksam på att vissa svchost.exe är startade av olika users, SYSTEM, LOCAL SERVICE och NETWORK SERVICE verkar vara de vanligaste. Detta såg inte jag när det loopade som värst vilket bevisar att man inte alltid är så kylig och rationell som man gärna vill tro!
När jag började fundera över orsaken dök det föst upp tankar som "det bevisar återigen att irrationella känslor kan ta överhanden över förnuftet. Som person är jag hela tiden lugn och till synes samlad som en shackspelare på ytan. Men lugn och samlad är inte lika med logisk och rationell."
De där tankarna är nog en del av sanningen. Det är ganska oroväckande tankar eftersom de gör mig obehagligt medveten om att jag kanske inte har så hög självkännedom som jag hade hoppats....hur jobbar man på sin självkännedom någon?
Andra halvan av sanningen är säkert att jag har en väldigt stressig och tung period just nu, där alla sliter och drar i mig, lite påfrestande ekonomi, jag är ruskigt ineffektiv på jobbet (och kunden börjar bli medveten om denna ineffektivitet pga jag har levererat saker för sent - visserligen till en hög kvalitet men lik förbaskat för sent).
Så visst är det många bäckar små som bygger upp till en kaos i min redan översvämmade hjärna.
Dessutom till på köpet: Strul med Windoze!! Jag skulle inte vilja vara en vanlig dödlig teknikanvändare typ en pensionär som måste lära sig använda nättjänster. Ojojoj.....
Datorer: gjorda av manliga tekniker för manliga tekniker
/Barracuber
- barracuber
Ladda ner Process Explorer, med den kan du se vilken tjänst det är som använder mest processorkraft.
Senast redigerad av Tobias 2011-05-04 14:21:53, redigerad totalt 1 gång.
1) AVG free edition finns visst kvar. Man måste bara leta ordentligt efter den eftersom AVG ju vill att folk betalar för sej!
AVG free
2) I Windoze finns en service som heter Wireless Zero Configuration. Den är lite buggig och lägger gärna beslag på en svchost.exe som den tokkör lite då och då. Inaktivera tjänsten så slipper man problemet.
Högerklicka på Den Här Datorn, välj Hantera, expandera Tjänster och leta efter Wireless Zero Configuration. Högerklicka och välj Inaktivera.
OBS!! Detta kan du inte göra om du vill använda din Blåtand eller IR på datorn, eftersom WZC är inblandad i att de grejerna funkar.
3) Alla som har Norton bör omgående slänga skiten. Aliens Norton var visserligen uppdaterat men jag avinstallerade dyngan och slängde in AVG Free istället. En liten snabbscan avslöjade genast 12 (TOLV!) trojaner, dvs nio (eller var det tio?) fler än Norton hittat.
Jag hade tyvärr inte tid att gå igenom datorn ordentligt så jag hoppas Alien är nöjd med det jag hann göra åtminstone.
AVG free
2) I Windoze finns en service som heter Wireless Zero Configuration. Den är lite buggig och lägger gärna beslag på en svchost.exe som den tokkör lite då och då. Inaktivera tjänsten så slipper man problemet.
Högerklicka på Den Här Datorn, välj Hantera, expandera Tjänster och leta efter Wireless Zero Configuration. Högerklicka och välj Inaktivera.
OBS!! Detta kan du inte göra om du vill använda din Blåtand eller IR på datorn, eftersom WZC är inblandad i att de grejerna funkar.
3) Alla som har Norton bör omgående slänga skiten. Aliens Norton var visserligen uppdaterat men jag avinstallerade dyngan och slängde in AVG Free istället. En liten snabbscan avslöjade genast 12 (TOLV!) trojaner, dvs nio (eller var det tio?) fler än Norton hittat.
Jag hade tyvärr inte tid att gå igenom datorn ordentligt så jag hoppas Alien är nöjd med det jag hann göra åtminstone.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 14:21:53, redigerad totalt 1 gång.
För övrigt.
Ladda inte ner massa jävla skitprogram som ska kolla nåt, vare sej det är processorkraft, spionprogram eller liknande. Det är inte konstigt om datorn är slö när det finns det femtio olika program som ska kolla adaware. Till exempel.
Bra program som kan behövas är:
#AVG Free Antivirus
#Lavasoft Adaware
#Spybot Search and Destroy
Dessutom bör du:
Slå på windowsbrandväggen.
Och kom ihåg att uppdatera windows!!
Det räcker. Det blir inte bättre för att du har trettio töntprogram för att kolla CPU-last/CPU-temp osv. Task Manager funkar ypperligt för att kolla vilken process som käkar minne.
Ladda inte ner massa jävla skitprogram som ska kolla nåt, vare sej det är processorkraft, spionprogram eller liknande. Det är inte konstigt om datorn är slö när det finns det femtio olika program som ska kolla adaware. Till exempel.
Bra program som kan behövas är:
#AVG Free Antivirus
#Lavasoft Adaware
#Spybot Search and Destroy
Dessutom bör du:
Slå på windowsbrandväggen.
Och kom ihåg att uppdatera windows!!
Det räcker. Det blir inte bättre för att du har trettio töntprogram för att kolla CPU-last/CPU-temp osv. Task Manager funkar ypperligt för att kolla vilken process som käkar minne.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 14:21:53, redigerad totalt 1 gång.
weasley skrev:1) AVG free edition finns visst kvar. Man måste bara leta ordentligt efter den eftersom AVG ju vill att folk betalar för sej!
Ungefär som Henrik Schyffert uttrycker det:
Henrik Schyffert sade och inte skrev:Jag tillhör generationen som vill ha allt utan att lyfta ett lillfinger
Tack för inläggen. Uppskattas.
Och tack för bilden, nästan precis som jag hade föreställt mig dig. Du ser ut ungefär som du skriver. Energien och vitaliteten. * sorry ifall jag uttrycker mig klumpigt *
EDIT: skönt att Panika är tillbaka.
/Barracuber
- barracuber
weasley skrev: Aliens Norton var visserligen uppdaterat men jag avinstallerade dyngan och slängde in AVG Free istället. En liten snabbscan avslöjade genast 12 (TOLV!) trojaner, dvs nio (eller var det tio?) fler än Norton hittat.
Jatack, den funkar snabbare nu och utan mystiska nedstängningar el irriterande reklam. Inte heller dyker Spybots rutor upp med ständiga frågor om jag vill tilllåta el vägra.
Det enda som är konstigt är att Firefox numera inte har någon sida utan det blir bara blankt. Men det är ju lika bra, jag är ju inte intresserad av den sidan utan av att googla vidare nån annanstans (det som inte gick förr). Och fortare går det också när man inte behöver vänta på nedladdningen av hela Firefoxsidan.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:21:53, redigerad totalt 1 gång.
Alien skrev:Det enda som är konstigt är att Firefox numera inte har någon sida utan det blir bara blankt. Men det är ju lika bra, jag är ju inte intresserad av den sidan utan av att googla vidare nån annanstans (det som inte gick förr). Och fortare går det också när man inte behöver vänta på nedladdningen av hela Firefoxsidan.
Startsida för browsern kan du välja själv och Spybot ändrade väl helt enkelt till en blank sida åt dig. Förr brukade jag ha DN som startsida, så jag fick färska nyheter, men DN laddar så långsamt numera att jag har slutat med det.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:21:53, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir skrev:Alien skrev:Det enda som är konstigt är att Firefox numera inte har någon sida utan det blir bara blankt. Men det är ju lika bra, jag är ju inte intresserad av den sidan utan av att googla vidare nån annanstans (det som inte gick förr). Och fortare går det också när man inte behöver vänta på nedladdningen av hela Firefoxsidan.
Startsida för browsern kan du välja själv och Spybot ändrade väl helt enkelt till en blank sida åt dig.
Splittrad som jag är brukar jag ha flera flikar som öppnas när jag startar. Det låter säkert jobbigt och det är det, jag försöker mest ha aktuella sidor, som jag just sprungit på men inte hunnit spara (jag använder inte Firefox egna bokmärken). Så fort jag hunnit spara adresserna nånstans online där jag kommer åt dem lätt (fast naturligtvis bara neutrala länkar, lägger inga känsliga saker på nätet) så kan jag göra mig av med de flikarna.
Ju fler startflikar man har idesto långsammare går starten. Firefox 3 har den finessen att den varnar när antalet öppna flikar börjar påverka prestandan negativt - vilket ännu inte har hänt mig
Kvasir skrev:Förr brukade jag ha DN som startsida, så jag fick färska nyheter, men DN laddar så långsamt numera att jag har slutat med det.
Då ska man inte tala om aftonbladet.se!
Det borde gå undan om du testar att surfa till mobilsajten: mobil.dn.se. Den kan man kalla avskalad! Men vacker är den knappast.
Det finns en del sidor som är tänkta vara just startsidor, typ portaler med lite nyheter, lite sport, lite tips, lite väder, lite börsen, lite ditten o datten. http://www.internetstart.se/ är rätt trevlig.
/Barracuber
- barracuber
Alien skrev:Det enda som är konstigt är att Firefox numera inte har någon sida utan det blir bara blankt. Men det är ju lika bra, jag är ju inte intresserad av den sidan utan av att googla vidare nån annanstans (det som inte gick förr). Och fortare går det också när man inte behöver vänta på nedladdningen av hela Firefoxsidan.
Justja, sårry, glömde säga det. För att just spara lite tid åt dej så tog jag bort startsidan i ff och ersatte den med en tom sida. Tur att du inte trodde det var något farligt! :-D