Hur kan man bryta ett tillstånd av hyperfokus?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur kan man bryta ett tillstånd av hyperfokus?

Inläggav Neurofunk » 2013-12-19 7:23:02

Nu har jag vaknat efter 6h sömn, fullkomligt utvilad känner jag mig. Jag somnade pladask igår kväll. Inte så konstigt kanske, jag hade ju ändå varit uppe i 24h och sysselsatte mig största delen av tiden med ett av mina specialintressen. Totalt uppslukad av det. Och när jag märkte att jag nått 24h av vakenhet så ryckte jag lite på axlarna och tänkte fortsätta göra det jag gjorde, men just då sade min kropp ifrån och jag höll på att svimma. Jag vinglade övertrött och vrålhungrig till sängs - och förs nu har jag mättat magen och sovit (jag kan inte försöka laga mat när jag är sådär vingelsömnig).

Detta scenario är verkligen inget nytt hos mig, och jag har som mest varit vaken i 30h-36h. Men sett ur ett hälsomässigt perspektiv måste jag försöka hitta sätt att bryta förtrollningen så jag åtminstone kan få i mig något att äta emellanåt. I mitt fall är detta lättare sagt än gjort, för det är lätt att säga vad min kropp behöver och sedan försöka praktisera dom rationellt uttänkta supersjälvhjälpidéer jag ibland får, men som jag aldrig lyckas realisera - för när jag väl är igång med en favoritsyssla slutar jag inte oavsett. Jag blir en maskin, och vad klockan än må peka på mitt i sysslan så ruskar jag då bara på huvudet, nonchalant rent av skiter i allt och fortsätter maskinera mig, för det är det enda som betyder något väl igång.

Ni som är likadana: hur bryter ni ett tillstånd av hyperfokus? Om inte helt så är handfasta tips för hur man kan bryta det för stunden (för att t.ex äta, ta en rast, sköta hygien osv) väldigt välkommet.

Så, ni som kan hejda er för att vardagen ska kunna få en chans, hur gör ni?

Tack på förhand.
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Hur kan man bryta ett tillstånd av hyperfokus?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-12-19 7:33:07

Jag är en sån som helst vill sitta länge med en syssla jag väl kommit in i, utan avbrott och distraktioner. Blir jag avbruten är det mycket irriterande.
Mina cirklar rubbas och humöret blir därefter.
Men jag sitter inte fullt lika länge som du verkar göra.
För mig är det hanterbart även om jag då och då glömmer av eller bortprioriterar annat.

Den här mentaliteten är nog upphov till många konstverk, innovationer, böcker med mera men hälsan, att äta mm måste man ju komma ihåg.

Kan du inte sätta upp bestämda tider då du äter?
Exempelvis
0900 Frukost
1200 Lunch
1500 Middag
1800 Mellanmål
2100 Mellanmål
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hur kan man bryta ett tillstånd av hyperfokus?

Inläggav Neurofunk » 2013-12-19 7:48:07

KrigarSjäl skrev:Jag är en sån som helst vill sitta länge med en syssla jag väl kommit in i, utan avbrott och distraktioner. Blir jag avbruten är det mycket irriterande.
Mina cirklar rubbas och humöret blir därefter.
Men jag sitter inte fullt lika länge som du verkar göra.
För mig är det hanterbart även om jag då och då glömmer av eller bortprioriterar annat.


Samma här gällande irritation vid avbrott, fast det kan tillochmed bli utbrott vid avbrott.

KrigarSjäl skrev:Kan du inte sätta upp bestämda tider då du äter?
Exempelvis
0900 Frukost
1200 Lunch
1500 Middag
1800 Mellanmål
2100 Mellanmål


Det är det jag inte kan. Jag (eller andra, som nu) kläcker idéer men väl igång med sysslan så ignorerar jag dom, som jag skrev. Finns det något som rent av tvingar mig till paus? Schema är säkert jättebra för de det fungerar för, men jag tänker "äh, jävla larv med schema..." och fortsätter syssla mig. Intresset tar över mig så himla mycket, allt runtomkring existerar inte.
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Hur kan man bryta ett tillstånd av hyperfokus?

Inläggav Plasticfck » 2013-12-19 8:46:07

Alltså jag har också detta problem - men handlar inte nödvändigtvis om specialintressen - utan om saker jag gett mig FAN på att bli klar med.... Typ att borsta ur 1 år gamla dreadlocks, montera ned en stor fågelbur, eller måla ett helt rum. Jag "fastnar" och blir helt avtrubbad... Fokus bryts ej av att jag är hungrig, trött eller stinker svett... Jag blir typ helt manisk... Typ som när man tänker "pain is only temporary" och totalt kör sönder sig själv :pp

Jag vet faktiskt inte hur man bryter detta... Har själv ej lyckats riktigt... Bästa sättet för mig har kanske vart att äta! Mår skitkasst av att missa måltider - och det påverkar mina träningsresultat negativt - så numera har jag kanske lättare att ta en paus än förr!
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

Hur kan man bryta ett tillstånd av hyperfokus?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-12-19 8:51:19

KNSNNTR skrev:
KrigarSjäl skrev:Jag är en sån som helst vill sitta länge med en syssla jag väl kommit in i, utan avbrott och distraktioner. Blir jag avbruten är det mycket irriterande.
Mina cirklar rubbas och humöret blir därefter.
Men jag sitter inte fullt lika länge som du verkar göra.
För mig är det hanterbart även om jag då och då glömmer av eller bortprioriterar annat.


Samma här gällande irritation vid avbrott, fast det kan tillochmed bli utbrott vid avbrott.

KrigarSjäl skrev:Kan du inte sätta upp bestämda tider då du äter?
Exempelvis
0900 Frukost
1200 Lunch
1500 Middag
1800 Mellanmål
2100 Mellanmål


Det är det jag inte kan. Jag (eller andra, som nu) kläcker idéer men väl igång med sysslan så ignorerar jag dom, som jag skrev. Finns det något som rent av tvingar mig till paus? Schema är säkert jättebra för de det fungerar för, men jag tänker "äh, jävla larv med schema..." och fortsätter syssla mig. Intresset tar över mig så himla mycket, allt runtomkring existerar inte.

Kan du inte jobba in regelbundna måltider som en rutin då?
Samma mat, samma tidsåtgång etc för att minska avbrottets omfattning i besvärlighetsgrad.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hur kan man bryta ett tillstånd av hyperfokus?

Inläggav Krillo » 2013-12-21 11:44:08

Man måste lära sig att bli ödmjuk. Välta kalken etc. När man väl insett att ens specialintressen är ointressanta blir det lätt.
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Hur kan man bryta ett tillstånd av hyperfokus?

Inläggav Lonya » 2013-12-21 12:00:45

Hakar på här! För mig känns det ofta som att jag måste bli färdig med diverse saker innan jag kan sova, även fast jag ej alltid vet vad. Som ett tvång . . . varit uppe, 3 dygn som mest. Känns som att jag hamnar i hypnos- kan vara rätt skönt - (Men) ooh, så korkat! Varje dag är en "ny" dag, lär mig sällan av misstag som dessa. Vill ABSOLUT inte bli störd, och ignorerar all social kontakt då det bara stökar till, vill njuta ifred.
Lonya
 
Inlägg: 114
Anslöt: 2011-10-12

Hur kan man bryta ett tillstånd av hyperfokus?

Inläggav dotssquare » 2013-12-21 17:15:32

Skalman hade en mat-o-sov-klocka!
dotssquare
 
Inlägg: 132
Anslöt: 2013-03-31

Hur kan man bryta ett tillstånd av hyperfokus?

Inläggav Neurofunk » 2013-12-21 23:59:31

Plasticfck skrev:Alltså jag har också detta problem - men handlar inte nödvändigtvis om specialintressen - utan om saker jag gett mig FAN på att bli klar med.... Typ att borsta ur 1 år gamla dreadlocks, montera ned en stor fågelbur, eller måla ett helt rum. Jag "fastnar" och blir helt avtrubbad... Fokus bryts ej av att jag är hungrig, trött eller stinker svett... Jag blir typ helt manisk... Typ som när man tänker "pain is only temporary" och totalt kör sönder sig själv :pp

Manisk envishet? Jag har ju också detta "smärtan är tillfällig"-tänket, men inte kring envishet. Intressant, men kanske lite off-topic. No offence!

Plasticfck skrev:Jag vet faktiskt inte hur man bryter detta... Har själv ej lyckats riktigt... Bästa sättet för mig har kanske vart att äta! Mår skitkasst av att missa måltider - och det påverkar mina träningsresultat negativt - så numera har jag kanske lättare att ta en paus än förr!

Jag mår jättedålig av att inte äta heller, men det dåliga måendet av att jag inte ätit tar jag när jag är klar med min syssla. Som sagt, "pain is temporary", så jag skiter rent ut sagt i att äta fasten jag mår dåligt och känner hunger under sysslan just för att jag är så inne i sysslan. Det är ju helt vansinnigt av mig egentligen.
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Hur kan man bryta ett tillstånd av hyperfokus?

Inläggav Neurofunk » 2013-12-22 0:03:52

KrigarSjäl skrev:Kan du inte jobba in regelbundna måltider som en rutin då?
Samma mat, samma tidsåtgång etc för att minska avbrottets omfattning i besvärlighetsgrad.

Jag har ett schema, men det är i princip omöjligt eftersom jag inte följer det då fokus är någon annanstans än på en dagsagenda.
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Hur kan man bryta ett tillstånd av hyperfokus?

Inläggav Neurofunk » 2013-12-22 0:06:45

Krillo skrev:Man måste lära sig att bli ödmjuk. Välta kalken etc. När man väl insett att ens specialintressen är ointressanta blir det lätt.

Jag ser inte hur min specialintresse någonsin kan bli ett specialointresse. Jag mår för bra av sysslan, att ge upp den vore katastrof (katt-astrof!).
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Hur kan man bryta ett tillstånd av hyperfokus?

Inläggav Zirre » 2013-12-22 0:07:31

KNSNNTR skrev:
KrigarSjäl skrev:Kan du inte jobba in regelbundna måltider som en rutin då?
Samma mat, samma tidsåtgång etc för att minska avbrottets omfattning i besvärlighetsgrad.

Jag har ett schema, men det är i princip omöjligt eftersom jag inte följer det då fokus är någon annanstans än på en dagsagenda.
finns appar som påminner när man ska göra något annat.
tex any.do
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Hur kan man bryta ett tillstånd av hyperfokus?

Inläggav Neurofunk » 2013-12-22 0:11:51

Lonya skrev:Hakar på här! För mig känns det ofta som att jag måste bli färdig med diverse saker innan jag kan sova, även fast jag ej alltid vet vad. Som ett tvång . . . varit uppe, 3 dygn som mest. Känns som att jag hamnar i hypnos- kan vara rätt skönt - (Men) ooh, så korkat! Varje dag är en "ny" dag, lär mig sällan av misstag som dessa. Vill ABSOLUT inte bli störd, och ignorerar all social kontakt då det bara stökar till, vill njuta ifred.

Då är du och jag rätt lika då, utöver att det inte är ett tvång för mig, för mig är det mer princip att inte lämna det jag håller på med ofärdigt, och att jag älskar att se det jag skapar gå från början till slut utan avbrott. Men om du vill tillföra tråden något så får du gärna berätta om du har ett knep för att bryta hyperfokuseringen, då det var det jag främst var ute efter. :-)Happy
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Hur kan man bryta ett tillstånd av hyperfokus?

Inläggav Neurofunk » 2013-12-22 0:12:43

dotssquare skrev:Skalman hade en mat-o-sov-klocka!

Jo, jag vet.
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Hur kan man bryta ett tillstånd av hyperfokus?

Inläggav Parvlon » 2013-12-22 0:13:16

Var glad sålänge du har ett intresse som intresserar. Är när du är hungrig, tills du blir mätt. Ta rast när intresset svalnar eller du fastnar på ett problem. Sköt hygienen när den är smutsig. Sov när du är trött, osv osv.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Hur kan man bryta ett tillstånd av hyperfokus?

Inläggav Neurofunk » 2013-12-22 0:14:44

Zirre skrev:
KNSNNTR skrev:
KrigarSjäl skrev:Kan du inte jobba in regelbundna måltider som en rutin då?
Samma mat, samma tidsåtgång etc för att minska avbrottets omfattning i besvärlighetsgrad.

Jag har ett schema, men det är i princip omöjligt eftersom jag inte följer det då fokus är någon annanstans än på en dagsagenda.
finns appar som påminner när man ska göra något annat.
tex any.do

Larm fungerar inte i syfte att bryta hyperfokus hos mig, larm fungerar bara i övriga vardagen.
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Hur kan man bryta ett tillstånd av hyperfokus?

Inläggav Neurofunk » 2013-12-22 0:18:20

Parvlon skrev:Var glad sålänge du har ett intresse som intresserar. Är när du är hungrig, tills du blir mätt. Ta rast när intresset svalnar eller du fastnar på ett problem. Sköt hygienen när den är smutsig. Sov när du är trött, osv osv.

Ibland går det till överdrift då jag kan syssla mig dygn i streck. Att avsluta intresset efter nära två dygn gör inte mig pigg efter att ställa mig och försöka laga mat, jag stupar snarare, sover i 8-12 timmar och känner dödshunger. Det är inte så bara. Det är fruktansvärt jobbigt. Men självklart är jag glad så länge jag har intresset.
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Hur kan man bryta ett tillstånd av hyperfokus?

Inläggav Parvlon » 2013-12-22 0:21:29

Intressant. Vad är det för intresse som gör att du glömmer av att göra sak X när alarmet går?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Hur kan man bryta ett tillstånd av hyperfokus?

Inläggav Neurofunk » 2013-12-22 0:33:24

Parvlon skrev:Intressant. Vad är det för intresse som gör att du glömmer av att göra sak X när alarmet går?
Jag ritar. Bokstäver. Massor med bokstäver. Ord. Massor av ord. Ritar/tecknar/målar bokstäver hela tiden i stort sett. När jag inte gör det tänker jag ut bokstäver i huvudet, i bilder, som jag sedan memorerar och sedan ritar/målar när jag kommer hem om jag t.ex varit borta en sväng. Missförstå mig dock inte, jag vet att man måste äta, men väl vid ritbordet anser jag att föda inte är ett krav och nästan rent av slöseri på tid.
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Hur kan man bryta ett tillstånd av hyperfokus?

Inläggav Fabela » 2013-12-22 17:28:56

Att bryta är svårt, det har jag inget direkt knep för. Men så att man får i sig mat åtminstone: att ställa nånting ätfärdigt precis intill? Alltså inte i köket eller annat bord i rummet där man håller till, utan så att man bara behöver sträcka ut handen och greppa det? Att ta en tugga då och då medan man grejar med det andra?
Kan funka för mig.
Fast då måste man förstås disciplinera sig åtminstone till att göra i ordning tallriken innan man börjar "jobba".

Det är knepigt, det där. För det är just det att man blir som hög av det man håller på med, behöver inget annat. Men sen kommer "baksmällan", och då är det inte alltid lika kul längre :roll:
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Hur kan man bryta ett tillstånd av hyperfokus?

Inläggav Miche » 2013-12-22 17:47:28

Problemet med det, speciellt om man sitter länge är att man måste göra iordning rätt mycket att äta och då är det lätt hänt att man äter upp det för fort... men idén är alldeles utmärkt.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hur kan man bryta ett tillstånd av hyperfokus?

Inläggav Krillo » 2013-12-22 17:58:50

dropp?
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Hur kan man bryta ett tillstånd av hyperfokus?

Inläggav Miche » 2013-12-22 18:06:50

Då får man åtminstone i sig näring...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hur kan man bryta ett tillstånd av hyperfokus?

Inläggav Fabela » 2013-12-22 18:42:25

Miche skrev:Problemet med det, speciellt om man sitter länge är att man måste göra iordning rätt mycket att äta och då är det lätt hänt att man äter upp det för fort... men idén är alldeles utmärkt.
Aha, du funkar så. Jag kan inte äta mycket åt gången då, det blir samma effekt som när jag är stressad: får kramp i magen.
Och det går ju bra att ha t.ex. frukt också, som går att lassa upp hur mycket som helst utan att det blir dåligt eller osmakligt.

Men allt sånt där är ju så individuellt, just därför är det så svårt att ge råd. Alla måste nästan komma på sina egna knep, antingen genom att medvetet testa olika varianter, eller bara observera sig själv.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in