HUR byter man en samtalsterapeut / kurator ?
7 inlägg
• Sida 1 av 1
Jag har en kurator och han är också min samtalsterapeut som jag gärna vill byta men vet inte HUR av en anledning.
Varje gång de senaste 3 ggr jag har sagt till honom att jag vill byta och behöver hjälp med det svarar han att han "inte vill att vi förlorar kontakt med varandra " eftersom han " tycker om att träffa mig " . Han brukar också säga att han " har hjälpt " mig vilket ger mig dåligt samvete pga. jag vill byta.
Jag vill byta till en kvinnlig samtalsterapeut och han vet om det om det spelar någon roll.
Jag vet inte HUR jag ska hantera situationen. Jag trodde inte det skulle bli så svårt att byta...
Har ni några förslag ?
Varje gång de senaste 3 ggr jag har sagt till honom att jag vill byta och behöver hjälp med det svarar han att han "inte vill att vi förlorar kontakt med varandra " eftersom han " tycker om att träffa mig " . Han brukar också säga att han " har hjälpt " mig vilket ger mig dåligt samvete pga. jag vill byta.
Jag vill byta till en kvinnlig samtalsterapeut och han vet om det om det spelar någon roll.
Jag vet inte HUR jag ska hantera situationen. Jag trodde inte det skulle bli så svårt att byta...
Har ni några förslag ?
Om inte han väljer att lyssna på dig så fyller han inte sin arbetsuppgift. Då får du prata med hans chef och förklara att du bett om byte och att han har valt att inte utföra denna uppgift utan svarat dig som du beskriver.
Du har alltid rätt att välja att byta. Det är bara för honom att foga sig, även om han tycker att arbetet gått framåt.
Lycka till.
Du har alltid rätt att välja att byta. Det är bara för honom att foga sig, även om han tycker att arbetet gått framåt.
Lycka till.
- Mountain_lion
- Anslöt: 2013-07-18
Du behöver inte ha dåligt samvete, det är naturligt att byta när man känner att det inte går framåt eller om man känner sig obekväm. Kom ihåg att det är DU som ska få ut någonting av terapin, terapin finns inte för att han ska hitta folk som han gillar att prata med.
Jag har bytt innan och då sa jag det till min terapeut och så ordnade hon så att jag fick träffa någon annan, gick väldigt smidigt. Samma sak andra gången jag bytte.
Be att få träffa hans chef/ring hans chef/mejla hans chef om han krånglar, du har alltid rätt att byta om du inte känner dig bekväm. Säg då också att du vill ha en kvinna, det brukar heller inte vara några problem.
"Jag vill byta till en kvinnlig samtalsterapeut för det skulle kännas mer bekvämt för mig, kan du ordna det till mig?"
Om han då börjar slingra sig så kan du bara säga något i stil med ..
"Då skulle jag vilja ha numret till din chef så att jag kan prata med denne om detta istället"
Lycka till! (Det ska INTE vara så här svårt att byta)
Jag har bytt innan och då sa jag det till min terapeut och så ordnade hon så att jag fick träffa någon annan, gick väldigt smidigt. Samma sak andra gången jag bytte.
Be att få träffa hans chef/ring hans chef/mejla hans chef om han krånglar, du har alltid rätt att byta om du inte känner dig bekväm. Säg då också att du vill ha en kvinna, det brukar heller inte vara några problem.
"Jag vill byta till en kvinnlig samtalsterapeut för det skulle kännas mer bekvämt för mig, kan du ordna det till mig?"
Om han då börjar slingra sig så kan du bara säga något i stil med ..
"Då skulle jag vilja ha numret till din chef så att jag kan prata med denne om detta istället"
Lycka till! (Det ska INTE vara så här svårt att byta)
Säg att om han tycker om att prata med dig så blir det han som betalar.
kiddie skrev:Säg att om han tycker om att prata med dig så blir det han som betalar.
jag har börjat undra om det handlar ens om terapi eller är det en fikapaus utan kaffe...
jag känner att det blir kämpigt att byta då varje gång jag tar upp ämnet svarar han som jag redan skrivit.
jag har svårt att hävda mig och är ganska tystlåten irl vilket gör inte saken bättre..
Senast redigerad av elle 2013-12-15 17:42:01, redigerad totalt 3 gånger.
Mountain_lion skrev:Om inte han väljer att lyssna på dig så fyller han inte sin arbetsuppgift. Då får du prata med hans chef och förklara att du bett om byte och att han har valt att inte utföra denna uppgift utan svarat dig som du beskriver.
Lycka till.
Tack. Det kommer att behövas.
Har inte tänkt på det där med chefen men ska prova göra ett sista försök.
alixha skrev: Kom ihåg att det är DU som ska få ut någonting av terapin, terapin finns inte för att han ska hitta folk som han gillar att prata med.
för mig låter det märkligt att säga det till en patient för jag går inte till samtalsterapeut för att jag gillar att prata med folk.
alixha skrev:Lycka till! (Det ska INTE vara så här svårt att byta)
Tack.
Återgå till Aspergare och vården