Ändra bostadstillägg?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Ändra bostadstillägg?

Inläggav TheUdoon » 2013-12-14 23:57:16

Har just nu bostadstillägg, men jag bor fortfarande hemma hos mina föräldrar, så jag får bara ca 1000kr i månaden. Ska titta på lägenhet snart, och jag har lite funderingar kring det.
Måste jag börja om från början med att ansöka om bostadstillägg om jag får lägenheten?
Kommer det ta lika lång tid?
Eller är det bara att jag lägger in om att min hyra har ändrats till 4500kr, upp från 1500?
Går det snabbare eftersom jag redan är i deras papper sedan tidigare?
Hur mycket bostadstillägg kan jag få? Har aktivitetsersättning 100%.

Försäkringskassans egen sida har inte gett mig nåt svar, allting är väldigt luddigt, vill ha ett ballpark nummer iallafall. Vill verkligen inte stå där som ett fån med en lägenhet jag inte kan betala hyran på, och min handläggare på Fk skulle ha svårt att hitta sitt eget arsel till och med med ficklampa och karta. :-)Raging
TheUdoon
Ny medlem

Anslöt: 2010-05-28

Ändra bostadstillägg?

Inläggav silent_wings » 2013-12-15 22:37:13

Jag har sökt bostadstillägg ett par gånger och har därför lite erfarenhet av hur det fungerar.

Måste jag börja om från början med att ansöka om bostadstillägg om jag får lägenheten?

Ja. Eftersom du byter från en boendeform (hos dina föräldrar) till en annan (egen lägenhet).

Kommer det ta lika lång tid?

På Försäkringskassans hemsida står det att det ska ta ca 30 dagar innan man får ett beslut. Om de behöver fler uppgifter från dig kan det ta längre tid. Men räkna med att det tar mellan 1 och 2 månader. Så det är bra att vara ute i god tid. Om du vet när du får flytta in i lägenheten (inflyttningsdag) kan du ange det i ansökan och få pengar i efterhand om du skickar in ansökan senare.

Går det snabbare eftersom jag redan är i deras papper sedan tidigare?

Vet ej.

Hur mycket bostadstillägg kan jag få? Har aktivitetsersättning 100%.

Hur mycket du kan få beror på flera olika saker och det är krångligt att räkna ut det. Själv har jag 100% sjukersättning och en hyra på 4410 kr. Jag har lägsta sjukersättning och får därför 4093 kr i bostadstillägg. Det är ca 92% av hyran. Räkna med det. På din hyra skulle det i så fall bli ca 4140 kr. Kan bli något mer eller något mindre beroende på hur mycket du får i aktivitetsersättning. Men omkring 4100-4200 kr skulle jag tro att du kan få.

Förstår att du tycker att Försäkringskassans egen sida är luddig. Har du ingen kontaktperson (boendestöd/ledsagare, kurator, personligt ombud eller liknande som skulle kunna hjälpa dig att hitta svar på dina frågor och vara ett stöd i kontakten med försäkringskassan?

Hoppas mina svar har hjälpt dig litet grann. Lycka till och hoppas det löser sig för dig på bästa sätt :-)Happy
silent_wings

Anslöt: 2010-01-20

Ändra bostadstillägg?

Inläggav TheUdoon » 2013-12-15 22:43:03

Det jag menar med börja om från början, tänkte eftersom jag redan ahr rätt till bostadtillägg, att det kanske kunde gå snabbare när det bara är beloppet som ska ändras. Enda kontakt jag ahr är min handläggare tyvärr. Men tack för svar iallafall :)
TheUdoon
Ny medlem

Ändra bostadstillägg?

Inläggav TheUdoon » 2013-12-17 21:31:24

Blir ingen lägenhet den här gången heller, har just fått reda på att jag kan räkna med en handläggningstid på lite över 4 månader för att få min aktivitetsersättning förnyad, och under den tiden får jag heller inget bostadstillägg alls. De måste fan vara dumma i hela huvudet, vad är det tänkt att jag ska leva på då, ha råd med nuvarande hyran och mat? Men det kunde dom inte svara på, vilken överraskning :roll:
TheUdoon
Ny medlem

Ändra bostadstillägg?

Inläggav plåtmonster » 2013-12-18 3:29:16

Kanske det går att söka socialbidrag under tiden?
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Ändra bostadstillägg?

Inläggav TheUdoon » 2013-12-18 18:21:54

plåtmonster skrev:Kanske det går att söka socialbidrag under tiden?

Senast jag försökte med det så bara tjatade soc om att det var försäkringskassans jobb, så det blev det inget med. vet inte om jag orkar med det en gång till, ovanpå allting annat just nu :(
TheUdoon
Ny medlem

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in