Kosttillskott - viktminskning
54 inlägg
• Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
Autismsmurfen skrev:Är det någon som har testat ett kosttillskott som har gett resultat? Vad heter det i så fall?
Jag vill tillägga att jag inte tror på att man kan gå ner i vikt av bara ett piller. Tänker mer på kosttillskott som kan "hjälpa till" genom att till exempel minska aptiten.
Autismsmurfen skrev:earlydayminer skrev:1200 kalorier per dag? Det är ganska snålt. Och du går inte ner i vikt? Hur länge har du gjort detta utan att märka resultat?
Kanske, men blir inte hungrig. 6 veckor tror jag. Har väl märkt en liten skillnad, men den märks knappt och hade hoppats på att gå ner mer och snabbare.Autismsmurfen skrev:Går till gymmet tre gånger i veckan (i cirka 45 minuter per gång) och går i tre danskurser. Försöker att inte äta mer än 1200 kalorier per dag. Men ser inte mycket resultat, så det är därför jag funderar på "hjälpmedel".
För det första så behöver du väl inte något "hjälpmedel" för att minska aptiten om du inte känner att du blir hungrig när du ligger på 1200kcal om dagen? Det är inte mycket mat du får i dig, menar jag, och att minska aptiten gör kanske mer skada än nytta, då du på något sätt måste få i dig alla nödvändiga näringsämnen på en lågkaloridiet?
För det andra så skriver du att du har märkt en skillnad på 6 veckor och det är ju jättebra! Du får tänka på att den tid det tog för kroppen att formas till det den är just nu kommer det att ta för kroppen att formas tillbaka igen.
En lagom viktnedgångshastighet är 0,5-1kg per vecka, i snitt. En del går ner kanske 2 kg första veckan och hamnar sedan på en viktplatå eller kanske bara går ner litelite varje vecka ett tag. Andra går inte ner någonting första veckorna och viktnedgången kanske inte märks förrän efter lite längre tid, trots att man äter likadant hela tiden. Man har olika kroppar och olika ämnesomsättning. Det som funkar för en person behöver inte alls fungera för en annan. Sedan som kvinna pendlar vikten ofta över månaden. Jag går upp nåt kilo runt ägglossning och även runt mensen, som jag sedan går ner igen, utan att jag ändrar kosten. Hormoner spelar stoooor roll! Inklusive stresshormonet kortisol som gör att det kan bli supersvårt att gå ner i vikt trots en strikt kost.
Ta hand om dig, sov ordentligt. Ät tre lagom stora måltider varje dag och håll dig borta från småätandet.
Småknep man kan testa om man vill är att ta dagliga raska promenader och dricka kaffe (kaffe minskar min aptit i alla fall och gör mig lite piggare så att jag rör på mig lite mer än annars). Det ökar förbränningen lite grand, men inte så att du plötsligt för ett stort minus på vågen över en dag, tyvärr.
Autismsmurfen skrev:Testade att späda ut lite äppelcidervinäger tillsammans med mycket vatten idag.
Skölj med rent vatten efteråt för att bli kvitt syran.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Då kan jag passa på att fråga om kosttillskotten. Jag bantar (gått ner 25-26kg), och äter väldigt lite men inte för lite. Däremot så tar jag kosttillskott iom att jag äter betydligt mindre portioner nu.
Min fråga till er är; Finns det något direkt energivärde i tillskott med vitaminer och mineraler? En del räknar kalorier för att uppnå önskad effekt. Jag gör det inte, men ska jag räkna till kotstillskottet i hur mycket jag kan sätta i mig under dagen utan att gå upp i vikt eller är det bara en bonus att ta dom?
Min fråga till er är; Finns det något direkt energivärde i tillskott med vitaminer och mineraler? En del räknar kalorier för att uppnå önskad effekt. Jag gör det inte, men ska jag räkna till kotstillskottet i hur mycket jag kan sätta i mig under dagen utan att gå upp i vikt eller är det bara en bonus att ta dom?
artifex skrev:Finns det något direkt energivärde i tillskott med vitaminer och mineraler?
Vitaminer och mineraler hör tillsammans med vatten till den grupp av näringsämnen som INTE ger energi. Fetter ger mest energi, proteiner och kolhydrater hälften så mycket. Fibrer (cellulosa) är ett specialfall som inte ger energi trots att det egentligen är kolhydrater. Alkohol ger också energi men är snarare ett gift för kroppen än ett näringsämne.
Sedan är frågan vilka hjälpämnen (tillsatser) som finns i kosttillskottet. Står det inget om det så borde inte heller de ge någon energi. Mjölksocker är det jag kan tänka mig, men det är så små mängder.
För mig i alla fall så gäller det att hålla ett jämnt kaloriintag. Lätt att det drar iväg om man unnar sig på helger t ex. Jag gick upp av sertralin, gissar att det bidrar i ditt fall. Koffein och chili ökar förbränning, hoodia dämpar aptit. Dock är det små % vi talar om. Träning är det överlägset mest effektiva.
gadas skrev:Fibrer (cellulosa) är ett specialfall som inte ger energi trots att det egentligen är kolhydrater.
Det stämmer inte. Fibrer bryts, i varierande grad, ner i tjocktarmen av bakterier som till stor del omvandlar dem till ämnen (framför allt korta fettsyror) som kroppen kan ta upp och nyttja för energi. Det brukar uppskattas att fibrer ger knappt hälften så mycket energi per viktenhet som andra kolhydrater. Fibrer är för övrigt mer än cellulosa och inkluderar förenklat alla kolhydrater som människokroppens egna enzymer inte kan bryta ner.
Återgå till Intressanta intressen